Re: Užupio nepriklausomybę švęsime Čikag oje

    Message 1 of 4 , Mar 15, 2012
      Vygantai, Tomai, ačiū!

      Vygantai, apie mane prašau parašyti ir man atsiųsti, iki šio šeštadienio,
      vieną kitą sakinį ar vieną kitą pastraipėlę. Iš viso rašysiu kokius tris
      puslapius, tai yra, gausis vienas laikraščio puslapis. Vygantai, kaip
      tave pristatyti?

      Tomai, prašau irgi parašyti kelias pastraipas, jo jei nori, puslapį ar du
      kompiuterraščiu, juk tuo pagarsinsim Užupį ir parodą. Tavo vaizduotė
      įkvėpia. Ko dabar sieki, kaip užsienio reikalų ministras? Čia bus
      "Draugo" kultūriniam priedui.

      O paskui, kai atidarysiu parodą, atsiųsiu darbų nuotraukas ir galėsim vėl
      parašyti. Galėsim ir papasakoti, kaip praėjo Užupio šventės.

      Tomai, pavadinimas "Bronzeville" kyla iš "bronzinės" odos žmonių, tai yra,
      iš juodų/rudų. Tai nuo seno juodųjų kvartalas, nuo 1910-20 metų savo
      gyvumu žinomas kaip "Juodoji Metropolija", kuriame, kaip mini, grojo ir
      Armstrongas. Gangsterio Al Capone ryšiai buvo minimalūs (jam priklausė
      dalis vieno klubo) ir juodieji su juo nesisieja.

      Bronzeville yra bene prašmatniausias juodųjų kvartalas, bet jie visi
      sunyko, kaip ne keista, integravus miestą, nes kas galėjo - gydytojai,
      verslininkai, advokatai ir kiti šviesūs veikėjai - visi išsikraustė ir
      liko apleistieji. Juodųjų kvartalai liko 100% juodi, kitų kaip ir
      pasmerkti. Gyvenau ne per toli, Englewood kvartale, kuriame tada žūdavo
      kasmet 1 iš 1,000 gyventojų. 40% namų yra nugriauti. Iš viso juodųjų
      kvartaluose Čikagos pietuose ("Southside") gyvena kokia pusė milijono
      žmonių.

      Bronzeville galerija yra senuose rūmuose, gali pasižiūrėti:
      http://g.co/maps/p8xv9
      Namai gražūs ir su laiku rajonas atsigaus. Už trijų blokų yra viso
      Čikagos miesto policijos pagrindinė nuovada.

      Bronzeville yra pakankamai mažas kvartalas (gal penki-šeši kvadratiniai
      kilometrai), jame ne taip mažai menininkų ir kultūrai ar visuomenei
      neabejingų, tad nepriklausomybė gali visai tikti, nes tai palaikytų
      savarankišką veiklą, kas kažkiek gimininga ir "Occupy" judėjimo veiklai.

      Kaip tarėmės, paieškosiu, kas labiausiai domisi, kas tiktų į Užupio
      ambasadorius. Ar kas dar iš ambasadorių yra ar bus Čikagoje?

      Iš kur rengsite vaizdinį pabendravimą su mumis?

      O su istorine galerija susipažinau rudenį. Iš tiesų, buvau prieš daug
      metų, kai dar net nebuvau menininkas :) bet mane šaltokai priėmė. Nieko
      tokio. O pernai paišiau varguolius katalikų anarchistų (Catholic Worker)
      židinyje, Back-of-the-Yard rajone, kur kadaise gyveno lietuviai, skerdyklų
      darbininkai, ir vienai moteriai taip patiko, ji man sakė, turėtum juos
      parduoti va tokioje galerijoje. Nu ką, susiradau ir pasirodo ta pati. O
      antro aukšto kuratorius Eric Nix pasirodo visai draugiškas. Jam patiko
      mano savamokslių būrelis. Mane palaiko, kaip ir jūs palaikote. Taip ir
      atsivėrė galimybė tapti juodųjų menininku.

      Aš jau įsisukau į tuos rajonus, visai ramiai naktį einu ar dviračiu
      važiuoju, lankau šv.Benedikto Afrikiečio parapiją ir giedu juodųjų chore,
      lankau savo draugą maurą David Ellison-Bey, kurį kartais ir rodau savo
      rodelėse http://www.ms.lt/tv/ Ir kai reikia ar noriu, pasivadinu juodųjų
      amerikiečiu, juk buvau Juodosios Amerikos gyventoju, joje dirbau, kūriau,
      meldžiuosi ir draugauju. Žodžiu, esu Juodosios Amerikos lietuvis, dabar
      ir Meksikietiškos Amerikos lietuvis, nes dabar gyvenu Pilsene, menininkų /
      meksikiečių rajone, kuriame kadaise gyveno daug lietuvių (ir Žemaitė),
      vadinosi 18tos gatvės kolonija, šalia kurios ir gyvenu. Bet kitą vasarą
      tikiu grįžti ir įsitvirtinti pas juoduosius. Manau jų nusiaubti kvartalai
      tinkamiausia dirva dangaus karalystei.

      "Juodukas" man daug mielesnis žodis, kaip "negras" ar "juodaodis". Ir
      jisai taikytinas kultūrai, bendrystei, tautai, o ne rasei. Angliškai
      sakau "Black American", pabrėždamas žodį "American", kaip kad "Lithuanian
      American". Žodžio "juoduko" atsikratė nes, kiti tvirtino, kad mažybinė
      forma yra menkinanti. Man taip neatrodo. Tiesiog reikėtų įtvirtinti žodį
      "baltukas". Prieš daug metų "Akiračiai" išspausdino mano apysakėlę
      "Baltuko Blues".

      Tomai, Vygantai, tiesiog džiaugiuos, kad yra galimybė sieti tokias dvi
      šaunias, gajas bendrystes!

      (773) 306-3807

      > labas, Andriau,
      > labai geras sumanymas išversti Užupio konstituciją į čikagos negrų (čia
      > joks ne rasinis žeminimas- lietuvių kalbos komisija pripažino, jog
      > lietuviai turi teisę tamsiąodę afrikinę rasę (moksl- negroidai, negridai)
      > vadinti negrais, nes tai lietuvių kultūroje nieko bendro su žeminančiu
      > vergoviniu terminu n* neturi, kaip ir žydus vadinam žydais, nors kai
      > kuriose kalbose "žyd" yra žeminančio pobudžio) tarmę. nes Užupio
      > konstitucija yra žmonių konstitucija ir privalo būti transliuojama gyvom
      > žmonių kalbom.
> [...]

      Gerai, Andriau, pratęsime šventę, ir galbūt Steve Thompson organizuos
      videotiltą, kurį galėsite peržiūrėti Bronzeville, arba žiūrėti tiesiogiai
      nuo 8 ryto.

      "Draugui" galiu parašyti kelias pastraipas apie Užupį.

      Apie nepriklausomybę Bronzevillyje būtų rizikinga aiškinti, žinant kad ten
      yra gaujų. Pasižiūrėjau jų blogus, na, aišku, jie įžeisti kad lenda į jų
      reikalus, tai kiekvienam nemalonu. Kitąvertus Užupyje irgi nuo to
      pradėjome... Nežinau ką pasiūlyti, reikėtų čia jumoro... Galima pagerbti
      Louis Armstrong ir Al Capone, bet dėl pastarojo irgi nežinau.

      Na, pvz. ar yra ten toks pozityvus faktorius kaip bendra nuotrauka
      gyventojų prie jų namo? Užupyje tas labai suvienyjo vienu metu. O šiaip tai
      Harlemo idėja.

      Kaip tu pats sutari su vietiniais? Turbūt gerai, jei darai ten parodą.
      Galima apklausti įvairius gyventojų sluoksnius ką jiems reiškia Bronzeville
      ir tas vardas - kodėl bronza, ir kaip tai išreikšti skulptūroje, kuri
      stovėtų centre? O gal yra tokia skulptūra, ar bendras simbolis? Pati bronza
      gali būti simbolis. Paminklas bronzai, kaip pasaulio paminklų Prima
      Materijai.

      Tomas