"Jata" nema u SAD zbog politike

  • ANTIC.org-SNN
    Message 1 of 2 , Jun 30, 2006

      Dragoljub Trgovčević, direktor za civilno vazduhoplovstvo

      "Jata" nema u SAD zbog politike

      Srbija zaključila ugovor sa EU, što znači da vazduhoplovna vlast mora imati standarde i sva odobrenja koja imaju vlasti u EU, slobodan pristup tržištu i objedinjenje prostora kontrole letenja

      BEOGRAD - Posle otcepljenja Crne Gore, savezne institucije bivše države počele su transformaciju u republičke, a među prvima koje su se prilagodile novoj situaciji bio je Direktorat za civilno vazduhoplovstvo. Donedavni direktor Budimir Šaranović iz Crne Gore odmah je smenjen sa funkcije, a za njegovog naslednika, kao vršilac dužnosti, imenovan je Dragoljub Trgovčević, dotadašnji zamenik direktora. "Šaranović nije otišao zbog političke odluke nego zbog nekih postupaka u radu sa kojima se nije složila Srbija. Tačno je da je Šaranović smenjen samo srpskim ministrima, uključujući i ministra odbrane, ali su pozvani i ministri iz Crne Gore koji nisu došli na sednicu, tako da smatram da je Srbija imala puno ovlašćenje da donese takvu odluku", objasnio je kadrovske promene Trgovčević.

      Zbog kojih "postupaka" je Šaranović smenjen?
      - Ne znam ima li smisla da to kažem. Činjenica je, da su mimo našeg znanja, kupljena dva luksuzna automobila i da su odvezena u Crnu Goru.

      Srbija još nema "kategoriju 1" za letove u SAD. Zašto?
      - Ko kaže da nema.
      Recimo, "Jat".
      - Pa, mislim da je potpuno pogrešno to tumačenje Starčevića (Nebojša Starčević, generalni direktor "Jata") i da je to odbranaška politika zbog pogrešne menadžerske odluke da se sada startuje sa letovima za Ameriku. Ja to tvrdim. Direktorat je u kratkom periodu, bez obzira na kompleksnost odnosa sa Crnom Gorom, napravio izuzetne skokove. Pre svega, mi svoju regulativu ne usklađujemo sa nekom zemljom, pa taman to bila i najveća sila, kao što je Amerika, nego sa propisima Međunarodne organizacije za civilno vazuduhoplovstvo (ICAO) i sa evropskim propisima. ICAO koji je jedini nadležan, izvršio je 2004. godine inspekciju i od tri glavna elementa, koji čine bezbednost vazduhoplovstva, dao nam je ocenu 97,7 odsto.

      Ali, realno ne možemo da letimo za Ameriku?
      - Nije to pitanje, doći ćemo na to. Nijedna zemlja nije postigla bolji rezultat od nas. Globalni prosek je 76 odsto, a mi imamo 97,7. Činjenica je da od 2001. godine "stoji" "kategorija 1", zbog nekih propusta tadašnje vazduhoplovne vlasti. Međutim, mi smatramo da ona još uvek stoji iz političkih razloga, a inspektore očekujem na jesen.

      DOLAZE I "JEFTINI" MAĐARI

      Na pitanje da li ima još "lou kost" kompanija koje žele da dođu u Srbiju, Trgovčević kaže:
      - Da, mađarska kompanija "Viz er". Ona se prijavila da leti iz Londona. To je pitanje takozvane šeste slobode vazdušnog saobraćaja kada kompanija iz jedne zemlje hoće da leti iz druge zemlje u treću. To se generalno ne dozvoljava. Međutim, na osnovu horizontalnog ugovora sa EU, oni mogu da počnu da rade kada se dogovor ratifikuje u Skupštini.

      Imate li kontakt s njima?
      - Imamo, kako da ne. Samo što se taj kontakt svodi na protokolarne stvari i na pomoć, s tim što je ta pomoć nekad smešna. Ne zato što nije dobrodošla, nego zato što su Amerikanci videli da naši ljudi imaju sve licence.
      Bilo je problema i oko novih aviokompanija, "Master" ima samo jedan avion, iako treba da ima bar dva.

      - Gde piše?
      U zakonu.
      - Nije istina, to nigde ne piše. Ima kompanija u Srbiji i u svetu koje imaju po jedan avion.

      Zar ne piše da kompanija mora da ima "vazduhoplove"?
      - To nema veze. To je propust jednog zakonskog člana. Ima mnogo drugih članova koji dopuštaju da kompanija ima jedan avion.

      Dakle, greška je što zakon to propisuje?
      - Apsolutno, zato što je taj član u koliziji sa nekim drugim članovima.

      To je slobodno tumačenje tog pravilnika i tog pasusa. A, što se tiče 400.000 dolara koje kompanije moraju da deponuju ili da daju bankarsku garanciju da bi se registrovale?
      - One su imale obezbeđenih 400.000 dolara, bez ikakve sumnje. Tvrdim da "Master" ima garanciju Privredne banke.

      A "Centavija"?
      - "Centavija" nije registrovana. AOC (dozvolu za letenje) je za sada dobio samo "Master". Trenutno je u procesu registracija "Centavije" i jedne kargo kompanije.

      "Germanvings" već prodaje karte, da li je dobio dozvolu?
      - "Germanvings" još nije dobio dozvolu, a kada će, ne zavisi samo od nas. Mi treba da dobijemo saglasnost od Ministarstva za kapitalne investicije za otvaranje novih linija na osnovu koje mi dajemo dozvolu. Srbija je zaključila horizontalni ugovor sa EU, a upravo je potpisala multilateralni ugovor sa Evropskom komisijom što je prvi međunarodni ugovor nezavisne Srbije. Taj ugovor je vrlo važan jer označava i naš ulazak u EU što se tiče vazduhoplovstva. On podrazumeva da naša vazduhoplovna vlast mora imati standarde i sva odobrenja koja imaju vlasti u EU, slobodan pristup tržištu i objedinjavanje prostora kontrole letenja van državnih granica. Ponudićemo naše usluge drugim zemljama, pa i Crnoj Gori, jer planiramo da postanemo regionalni lider.

      Dokle je "Germanvings" stigao u dobijanju dozvole?
      - Oni su se od proleća interesovali da lete, ali je to odloženo i verovatno će se pojaviti sa zimskim redom letenja.

      A. Milošević

      http://www.glas-javnosti.co.yu/

    • Marko Tarabanovic
      Message 2 of 2 , Jul 1, 2006
        > Srbija jos nema "kategoriju 1" za letove u SAD. Zasto?
        > - Ko kaze da nema.
        > Recimo, "Jat".
        > - Pa, mislim da je potpuno pogresno to tumacenje Starcevica (Nebojsa
        > Starcevic, generalni direktor "Jata") i da je to odbranaska politika zbog
        > pogresne menadzerske odluke da se sada startuje sa letovima za Ameriku.

        Jat? Hmm... pa meni pada na pamet jos neko, npr. FAA . :-) Naravno, jos
        uvek u listi stoji SCG ali posto je Srbija pravni naslednik to se odnosi na
        nju. :)

        http://www.faa.gov/safety/programs_initiatives/oversight/iasa/media/iasaws.xls

        Da li je otvaranje saobracaja ka SAD pogresna menadzerska odluka Jata ili
        nije je sasvim druga prica. Cinjenica je da je Srbija u kategoriji 2 i ni
        jedna domaca kompanija (pa bio to Jat ili neko drugi) ne moze da leti ka
        SAD, a za dobijanje kategorije 1 je nadlezan jedino Direktorat.

        Pozdrav,
        Marko