eksiklikler ve istekler

  • elif telciler
    Message 1 of 4 , Nov 8, 2010
      merhabalar;
      Küçük bir sorunum var benzerini yaşamış olan ya da fikir verebilecek biri varsa
      çok mutlu olacağım.
      Ortaokuldan beri yani yaklaşık 12 yıl önce vejetaryenliğe adım attım. 8 yıldır
      sut urunleri ve yumurta haric hayvansal gida tuketmiyorum. Son iki yildir ara
      sira canim korkunc derecede balik yemek istiyor. Benzer bir sey baska bir
      vejetaryen arkadasima da olmustu. Onun da cani kırmizi et istiyordu. bir kac
      hafta kurubakliyat agirlikli beslendikten sonra bu sorunu cozmustu.

      Bilindigi kadariyla vucut bir seyin eksikligini hissettiginde bu tarz durumlar
      olur. Hatta (saniyorum kalsiyım ya da demir eksikligi olan) cocuklardaki kum ve
      duvar yeme gibi aliskanliklar ediniyorlar.
      Sonuc olarak sanirim ben de ara sira tespit edemedigim birseyin eksikligini
      duyuyorum. (cunku balik gordugumda ya da pismis balik kokusu duydugumda itici
      geliyor hala yani istedigim sey "lezzet" degil)
      Duzensiz araliklarla kan tahlili de yaptiriyorum ama simdiye kadar bir eksiklik
      cikmadi.

      sizce bu durumu cozmek icin ne yapabilirim? Ya da eksikligin ne oldugunu
      saptamak icin kanimdaki hangi degerlere ozellikle baktirmamda fayda var?

      Ne olursa olsun balik yemeyecegimi biliyorum ama bunu istemek kendimden
      gercekten UTANMAMA neden oluyor...

    • Baskent, Can
      Message 2 of 4 , Nov 8, 2010
        vucudun bir eksikligi olmasi nedeniyle boyle bir durumun ortaya ciktigi varsayimini kabul ettigimiz takdirde, benim bildigim kadariyla genelde omega-3 ve omega-6 yagasitlerini cogu insan baliktan alir. ya bunlari iceren bir tablet almayi ya da bu yag asitlerini bitkilerden almayi deneyebilirsiniz.
        ama:

        1. piyasada satilan omega-3/6 tabletlerin cogu hayvansal kaynakli - basitce, kurutulmus balik yagi dolu haplar bunlar. ithal bir marka aramanizi ve ambalajin ustunde hapin/kapsulun vejeteryanlara uygun oldugunu tasdik etmenizi oneririm [hatta usenmezseniz internetten kontrol edin derim almadan ve kullanmadan once]. hatta bazi omega-3/6 tabletlerinde dogrudan yazar balik kaynakli diye, ovunerek. bilhassa kapsulun jelatin olmasi hayvansal yapioyr hapi.. cok zor durumda kalirsaniz, kapusulu acip icindekini yutmayi deneyebilirsiniz. malum, bir cok tibbi ilac kapsulu de hayvan jelatininden. ayni sekilde o kapsuller de acilip icindeki ilac dogrudan alinabilir..

        2. omega-3/6'nin en temel kaynaklari keten tohumu/yagi, kanola yagi, ceviz.. omega 3 almak nispeten daha kolay, ama omega6 biraz zor - keten tohumuna abanmak tek care gibi gorunuyor. ben bir vegan olarak hemen her seye katiyorum ogutulmus keten tohumunu - bilhassa corbalara [gerci sicakta bozuluyor keten ama, ne yapalim]..

        3. bir de elbette veganlarin klasik sorunu B12'den suphelenebilirsiniz. bunun en kolay cozumu de hap maalesef [hos, kan sayimi yaptiriyormussunuz aslinda ya...].

        4. cok dusuk ihtimal de olsa, baliklar genelde eser metallerin kaynagi olarak da kullaniliyor. selenyum, silikon, krom gibi.. [yok yok civa veya kursun demeyecegim elbette :)] bunlara insan vucudunun cok cok cok az ihtiyaci var ve rahatlikla aslinda yemek yerken kullandiginiz catali dislerken bile aliyorsunuz bir kismini [sanirim dunyada sadece 3 kiside tibbi teshis konmus krom eksikligi varmis] - biz ornegin mutfakta dokme demir tava kullanmaya baslayarak demir alimimizi artirdik.

        5. bir de garanti olsun diye multivitamin mineral alabilirsiniz. Solgar'in acayip komplex haplari var. ben arada Solgar'in sari etiketli V2000'inini aliyorum - icinde yok yok.. ayrica solgar'in bir de earth source diye bir hapi var ki ondan da turlu turlu seyler var. prensip olarak aykiri gelmiyorsa denenebilir. solgar'in cogu hapi vjtryn..

        6. kimi zaman, yagi neredeyse tamamen diyetten cikaranlar oluyor. eger onlardan biriyseniz, yukarida degindigim nedenle belki de omega'larda sorun yasamis olabilirsiniz.

        benim bildiklerim bunlar, umarim faydasi olur....

        can

        Can Baskent

        www.canbaskent.net
        can@...

        Message 3 of 4 , Nov 9, 2010
          Spirulina diye bir mavi yeşil alg türü var, onun hapı üretiliyor. B vitamini,
          temel yağ asitleri açısından çok zengin. Onu da kullanmayı deneyebilirsiniz
          belki.
          Ayrıntılı bilgi için şu adrese bakabilirsiniz:

          http://www.egert.com.tr/nedir.html

          ________________________________

          De : vejetaryen@yahoogroups.com [vejetaryen@yahoogroups.com] de la part de elif
          telciler [eliftelciler@...]

          Date d'envoi : lundi 8 novembre 2010 14:05
          � : vejetaryen@yahoogroups.com

          merhabalar;
          K羹癟羹k bir sorunum var benzerini ya�籂m覺�� olan ya da fikir verebilecek biri varsa

          癟ok mutlu olaca�个彩.
          Ortaokuldan beri yani yakla�个彗 12 y覺l 繹nce vejetaryenli�鬉 ad覺m att覺m. 8 y覺ld覺r
          sut urunleri ve yumurta haric hayvansal gida tuketmiyorum. Son iki yildir ara
          sira canim korkunc derecede balik yemek istiyor. Benzer bir sey baska bir
          vejetaryen arkadasima da olmustu. Onun da cani k覺rmizi et istiyordu. bir kac
          hafta kurubakliyat agirlikli beslendikten sonra bu sorunu cozmustu.

          Bilindigi kadariyla vucut bir seyin eksikligini hissettiginde bu tarz durumlar
          olur. Hatta (saniyorum kalsiy覺m ya da demir eksikligi olan) cocuklardaki kum ve

        • Can Baskent
          Message 4 of 4 , Nov 9, 2010
            bir noktayi aciklamadan edemedim,
            "temel yag asitleri" omega'lari kapsamiyor. yani spirulina omega icermiyor - yuksek protein ve b12 iceriyor.
            yanlis anlasilma olmasin...