1176RE: [veiktiplaciau] Re: Už ką balsuosime? K ą reitinguosime?

  • SONGAILA Gintaras
    Oct 3, 2012

      Labas, Andriau,

      Malonu skaityti tavo pamąstymus, tačiau pradėsiu nuo nemalonios pastabos:

      Jei tau tikrai svarbu lietuvybės išlaikymas, kaip galėjo atsitikti, kad balsavai už Tomaševskį? Ar tai ne „slidi asmenybė“?

      Atkreipiu dėmesį 1926m. perversmą organizavo ne tautininkai. Vis dėlto nereikėtų tuometinių įvykių vertinti iš šios dienos pozicijų. Yra daug argumentų, iš dalies pateisinančių tokį sprendimą. Valstybė galėjo būti prarasta anksčiau nei 1940m.

      Nesutinku, kad kai kurių prieškarinių Lietuvos pasiekimų negalima sieti su tautininkų valdymu. Jei dėl sėkmingos ekonominės politikos – spartaus ūkio augimo - iš tikrųjų sunku būtų visus nuopelnus priskirti tautininkams, nes ūkis augo visų pirma dėl pačių Lietuvos žmonių darbštumo, jų verslumo, tai dėl nacionalinio švietimo politikos – visus nuopelnus galima priskirti būtent tik tautininkų valdymui. Mes ir šiandien gyvename iš prieškarinės Lietuvos sukurto žmogiškojo kapitalo. Deja, mes per šiuos dvidešimt dvejus metus Lietuvoje šioje srityje nenuveikėme nieko panašaus. Naujosios lietuvių kartos dvasinis ryšys su savo kraštu, istorine atmintimi, nacionaline kultūra tik susilpnėjo.

      Dėl šūkio Lietuva – lietuviams. Iš tikrųjų jis gali būti suprantamas dviprasmiškai. Tačiau pagrindinė mintis manau suprantama gerai: Lietuva – tai vieninteliai lietuvių tautos namai. Sutinku su Tavimi, kad lietuvio sąvokos nederėtų suprasti per daug siaurai, o patrioto sąvokos – per daug paviršutiniškai. Kartais „neetninis“ – Lietuvos pilietis, Lietuvos politinės tautos atstovas – gali būti didesnis Lietuvos patriotas.

      Nesutinku, kad „litvakai“ išsaugojo LDK. Gal pats turėjai mintyje – išsaugojo LDK atmintį, išsaugojo lojalumą tuometiniai Lietuvos valstybei ar pan. Šiaip jau, sutinku, kad „litvakų“ indėlis į senosios Lietuvos kultūrą yra nepakankamai suvoktas ir įvertintas; nepakankamai yra išnaudojama ir galimybė palaikyti draugiškus ryšius su Lietuvą palikusiais „litvakais“.

      Pagarbiai,

      Gintaras Songaila