Numarul 61

  • Bogdan Surdea
    Message 1 of 1 , Apr 14 1:58 PM

      ............. U
      ............... N
      ................. D
      ................... e

      ISSN 1582-2761
      Vol.3, Nr.61 - Aprilie (I), 2003
      http://unde.etopia.ro

      In acest numar:
      (a) Internet cu parfum românesc

      (b) Noutati *UNDe*

      (c) WWWorld (8 adrese)

      (d) .Ro (5 adrese)

      (e) *Indexul UNDe* - aprilie 2003

      (f) Software (2 adrese)

      (g) Informatii utile (despre abonament)

      ___/a/ Internet cu parfum românesc

      Imi permit sa va povestesc una dintre ultimele mele patanii în
      materie de Internet (românesc, as spune, desi subscriu ideii ca
      Internetul este global, însa doresc sa delimitez un gen de
      perceptie ce pare specific româneasca). Patania nu este legata
      de *UNDe*, ci de PsiRo, celalalt proiect al carui coordonator
      sunt.

      Inceputurile se pierd undeva în anul trecut, cînd mai mult din
      întîmplare am descoperit ca o serie de articole de pe situl PsiRo
      au fost preluate fara nici o jena pe un sit de psihologie nou
      aparut . Situl, a carui adresa o mentionez doar pentru
      verificare, se gaseste la www.psihologie.info si se intituleaza
      pompos "cel mai complet site romanesc dedicat psihologiei". Nu
      comentez mai mult pe aceasta tema, fiindca nu merita. In fond,
      orice sit poate deveni "cel mai complet" ;-) daca ar prelua
      ce prinde în stânga si-n dreapta pe Web. Nostim e ca în cazul
      de fata nu e nici macar cazul unei asemenea completitudini.

      Va întrebati care a fost prima reactie - pe cine am anuntat,
      ce masuri am luat pentru îndreptarea situatiei. Sincer, nici una.
      Sunt deja obisnuit cu o asemenea practica, caci diverse situri
      românesti preiau orice material fara nici o jena. Nici macar nu
      sunt singurul afectat. O serie de oameni onesti, care fac ceva
      vizibil pe Net, sufera aceleasi magarii. Si fiecare încearca sa
      protesteze în felul lui - de obicei pasnic, dar mîrlania pare
      sa învinga. Mai ales ca majoritatea utilizatorilor par indiferenti.
      Daca nu sunt implicat, nu ma bag - e atitudinea frecventa.

      Ironia maxima urmeaza - luna trecuta am primit un email de
      la realizatorii sitului pentru o colaborare între PsiRo si
      situl lor adunatura (daca puneau link-urile cum trebuie, poate
      i-as fi zis portal, asa e o simpla adunatura de materiale).

      Pe scurt, le-am atras atentia ca o colaborare iese din discutie,
      mai ales ca nu au fost corecti si nu au cerut acordul pentru
      preluarea articolelor. Dupa cîteva mesaje înflacarate despre
      colaborarea între situri (de parca colaborare înseamna folosire
      necuvenita a resurselor celuilalt) si niste scuze penibile gen
      "colega care s-a ocupat de preluarea articolelor este noua in
      lucrul cu internetul si nu a stiut sa preia corect toate
      informatiile" (citat dintr-un mesaj, nu necesita alte comentarii),
      mi s-a promis ferm în data de 27 martie ca materialele ce
      apartin PsiRo vor fi îndepartate. Azi e 14 aprilie si credeti
      ca s-a întîmplat ceva? Va ajut eu cu raspunsul, nicidecum.

      Aceasta este povestea, dar întelesul alegoric ce i-am
      dat (cum începea celebrul citat despre "Luceafarul" lui Eminescu)
      este, nu "ca geniul nu cunoste moarte...", cum continua respectiva
      fraza, ci posibilitatea ca oricine sa aiba un sit duce si la
      anomalii. Acum va spun partea cea mai tare - aici specificul
      românesc este maxim. Mai ales ca sa zicem ca plagiatul se
      întîlneste oriunde în mediul virtual, dar asta face ca
      românii sa fie cei mai buni. Persoana care se ocupa de situl
      fraudator (nu-i dau aici numele, dar orice e interesat poate
      sa îmi trimita un email) care pîna la un momendat a ramas
      anonima si-a dezvaluit identitatea si faptul ca am mai
      avut contacte în trecut (amicale, tot pe tema PsiRo).

      Va dati seama, schimbasem mesaje electronice amicale si
      totusi cînd a fost momentul sa foloseasca niste materiale i s-a
      parut extrem de greu sa trimita un email pentru a cere acordul.
      Asta chiar îmi depaseste capacitatea de întelegere. Cu scuze
      pentru textul mai lung, va doresc sa aveti parte de un Internet
      mai onest. Oricum, cheia este sa ramînem calmi.

      Lectura placuta si sarbatori fericite!

      - Bogdan SURDEA

      ___/b/ Noutati *UNDe*

      O f e r t a n u m a r u l u i:
      Pentru cei interesati de web design si de popularul program
      Adobe Go Live, iata o veste buna: puteti descarca gratuit
      în format PDF volumul "Real World Adobe GoLive 6" de la
      http://www.realworldgolive.com

      De oferta numarului trecut a beneficiat Adrian Pop.

      [Sectiunea "Oferta numarului" are rolul de a va indica cele mai
      interesante oferte - fie ca tin de *UNDe* sau de alte companii.
      Expresia "cele mai interesante oferte de pe Internet" trebuie,
      desigur, privita ca o apreciere subiectiva].

      La sectiunea "Software", pe lînga un program deosebit de util
      pentru cei care se conecteaza la Internet prin dial-up, gasiti
      si o stire referitoare la o posibila problema de securitate în
      programul SETI@Home (daca aveti instalata o aplicatie din
      aceasta suita, ar fi bine sa faci un upgrade).

      Nu ratati nici posibilitatea de a avea un email "antisocial" -
      a se vedea sectiunea ".Ro" si nici datele inedite din
      *Indexul UNDe* pe luna aprilie. Chiar ma mîndresc ca am
      gasit niste rapoarte (ce includ statistici) în care e inclusa
      si România si pe care cel mai probabil nu le veti gasi
      mentionate în alte surse. In plus, se înregistreaza si o
      premiera - prima valoare negativa din *Index*. Din pacate,
      se refera la calitatea apei din tara noastra :-(

      [WWW] *UNDe* pe Web: http://unde.etopia.ro

      ___/c/ WWWorld

      (1) SARS
      http://www.bni.uni-hamburg.de
      http://www.forbes.com/forbes/2003/0428/044.html

      La putin dupa o luna de la avertismentele serioase privind
      sindromul respirator acut sever (SARS), s-a identificat oarecum
      virusul care determina boala. De mare ajutor au fost studiile
      de la Bernhard Nocht Institute din Hamburg (primul link).
      Pe de alta parte, redactorii 'Forbes' observa ca efectele
      economice negative determinate de prezenta bolii se amplifica
      aproape la fel de repede ca si raspîndirea bolii.
      _____

      (2) In jurul lumii...
      http://www.time.com/80days/

      Cele mai semnificative evenimente din ultimii 80 de ani. Un
      material excelent aparut în revista 'Time'.
      _____

      (3) Capitale europene
      http://www.european-capitals.org/home/profiles/

      Lansat cu ocazia conferintei "Capital Cities for EU-Enlargement",
      situl poate fi de interes mai ales pentru detaliile excelente
      despre capitalele europene (a se vedea adresa de mai sus).
      Bucurestiul este inclus.
      _____

      (4) Top 200 situri
      http://www.pcmag.com/article2/0,4149,912123,00.asp

      Cele mai bune 5 situri identificate de cei de la 'PC Magazine'
      SUA pentru aproape orice subicet. Faceti si dvs. socoteala
      numarului de categorii... 200 împartit la 5.
      _____

      (5) Informatii medicale
      http://www.tripdatabase.com

      Folosind TRIP Database aveti acces direct la peste 55 de resurse
      medicale de calitate (gen BMJ, JAMA, NEJM etc.). Nu strica sa
      tineti minte acest link.
      _____

      (6) Mobil cu Flash
      http://www.nttdocomo.com/current_information/
      product/pressrelease/article/20030408_13351810.html

      A fost lansat primul telefon mobil ce încorporeaza un player pentru
      animatii Flash. NTT DoCoMo a colaborat cu Macromedia pentru acest
      telefon si promite ca tehnologia va fi încorporata în mai multe
      modele.
      [Atentie! Adresa este împartita pe doua linii.]
      _____

      (7) De la fratii bulgari
      http://www.craftcenter.org

      Daca doriti ceva suveniruri bulgaresti si aveti posibilitatea de
      a le cumpara pe Web, nu ezitati sa treceti pe la CraftCenter.org
      Un proiect foarte bine facut, e drept ca fratii bulgari au fost
      ajutati (si sunt în continuare) de catre voluntarii de la
      Peace Corps.
      _____

      (*) In urma cu 1 an în *UNDe* nr.37-38 ...
      http://unde.etopia.ro/unde3738.html

      Earth Day (link de actualitate)
      http://www.google.com/search?q=earth+day

      22 aprilie este Earth Day, ziua în care se considera ca s-a
      nascut în SUA miscarea pentru sensibilizarea oamenilor în
      privinta degradarii mediului înconjurator.

      ___/d/ .Ro

      (1) De sarbatoare
      http://sarbatori.acasa.ro/paste/

      Un link pentru sarbatorile ce se apropie.
      _____

      (2) Email gratuit
      http://www.141.ro

      Este stiut ca sunt multe locatii în care va puteti face un cont
      de email grautit. Ceea ce nu stiati, poate, e ca acum aveti
      posibilitatea de a avea un cont mai ciudat ca nume. O adresa
      de email avînd ca domeniu iubire.ro, jurnalist.ro, roller.ro,
      biker.ro, jungla.ro, enigma.ro, papalapte.ro sau chiar
      antisocial.ro.
      Despre detinatorul domeniului puteti afla la
      http://whois.rotld.ro/cgi-bin/whois?whois=141.ro
      _____

      (3) Weblog
      http://www.historyandsociety.net

      un weblog creat de British Council cu ocazia Conferintei Istoricilor
      Sud-Est Europeni, care are loc la Bucuresti între 7 si 11 aprilie.
      _____

      (4) Un român avertizeaza

      <http://www.spacefuture.com/archive/lunar_real_estate_buyer_beware.shtml>
      http://www.geocities.com/virgiliu_pop/publications/lunar.pdf

      Va gînditi probabil la vreun român prezicator de cutremure, dar
      va linistesc, caci nu e cazul. Virgiliu Pop lucreaza la
      teza sa de doctorat pe tema vînzarii de terenuri pe luna.
      Se pare ca titlul va fi "Property rights in space - Who owns the
      Moon?". Oricum, e ceva cît se poate de serios, dupa cum puteti
      vedea la adresele de mai sus, la care veti gasi si articole
      de acelasi autor avînd, ati ghicit, aceeasi tema. Ideea de baza
      e ca vînzarea unor astfel de terenuri e înselaciune curata.
      Parole!
      _____

      (*) In urma cu 1 an în *UNDe* nr.37-38 ...
      http://unde.etopia.ro/viatagrea.html

      GHIDUL UTILIZATORULUI DE IT...

      Cand ne chemi sa-ti mutam calculatorul, asigura-te ca l-ai lasat
      ingropat sub o juma' de tona de carti postale, poze ale copiilor,
      animale impaiate, flori uscate, cornuri uscate si dosare patate
      cu cafea. Noi nu avem o viata personala, si suntem adanc miscati
      cand putem trage o ocheada fugara prin viata ta.

      Nu nota nimic. Niciodata. Putem sa redam mesajele tale de eroare
      de la noi.

      Cand un informatician spune ca vine la tine, du-te bea o cafea.
      In felul acesta nu vei fi acolo cand vom avea nevoie de parola ta.
      Pentru noi, memorarea a 700 de parole de screen-saver e floare
      la ureche..

      Cand ne suni, spune-ne ce doresti sa faci, nu ceea ce te impiedica
      sa faci acel lucru. Nu avem nevoie sa stim ca nu poti folosi
      programul cutare pentru ca calculatorul tau nici macar nu porneste.
      Sau mai bine: cand ne suni, nu ne spune deloc de ce ne chemi la tine.
      La ce bun ne-ar putea folosi?

      Cand un informatician iti trimite un mesaj foarte important,
      sterge-l imediat. Erau doar teste.

      Cand un informatician e la biroul lui si mananca, intra drept
      inauntru si varsa-ti oful. Existam doar pentru a sluji.

      Cand xeroxul nu functioneaza, cheama-ti informaticianul. Doar
      contine componente electronice!

      Cand un informatician iti spune ca imprimantele nu au cartus in ele,
      sustine-ti punctul de vedere. Savuram argumentele relevante..

      Cand un informatician iti spune ca va veni in scurt timp, raspunde
      cu un ton aspru:" Si cam cate luni intelegi tu prin <<scurt timp>>?".
      Acest lucru ne motiveaza.

      Cand imprimanta nu vrea sa tipareasca, retrimite documentul de cel
      putin 20 de ori. Deseori documentele dispar in gaurile negre. Daca
      imprimanta nu tipareste nici dupa 20 de incercari, trimite documentul
      la toate celelalte 68 imprimante din cladire. Una din ele trebuie sa
      functioneze!

      Nu invata nici un termen tehnic.. Cand spui "Nu-mi merge chestia aia",
      stim exact ce vrei sa spui.. Daca cablul de la mouse continua sa iti
      dea jos poza inramata a cainelui tau, ridica calculatorul si inghesuie
      cablul sub el. Cablurile de mouse au fost facuta sa reziste la 20 kg.

      Daca tasta spatiu nu mai functioneaza, arunca vina pe varianta noua de
      program. De fapt tastaturile savureaza foarte mult kilogramul de
      firimituri si de unghii dinauntru.

      Daca primesti un mesaj care spune "Are you sure?", da cat de repede
      poti click pe butonul "Yes". La naiba, daca n-ai fi sigur, atunci
      nu ai face ce faci, nu?!

      Simte-te liber sa zici lucruri de genul "nu ma pricep la porcariile
      astea de calculatoare". Nu ne suparam cand auzim ca se face referire
      la arealul nostru de expertiza profesionala ca fiind porcarie.

      Cand vrei sa schimbi cartusul la imprimanta, cheama-ti informaticianul.
      Schimbarea unui cartus de impimanta este o sarcina extrem de complexa,
      si se recomanda ca ea sa fie executata doar de un inginer licentiat in
      fizica nucleara.

      Cand te intalnesti cu un informatician duminica la aprozar, intreaba-l
      ceva de calculatoare. Lucram si in weekend.

      Nu nota nimic din ceea ce te invatam. Ne place sa repetam la infinit
      aceleasi lucruri.

      Cand ne semnalezi ca nu ai acces in retea, jura-te ca ai introdus
      parola corecta. Calculatoarele o iau razna deseori.

      In loc sa ne spui ce s-a intamplat, spune-ne doar ca "a disparut
      chestia aia desi n-am facut nimic". Calculatoarele se aseamana cu
      Triunghiul Bermudelor, si noua ne plac misterele.

      ___/e/ *Indexul UNDe*, aprilie 2003

      :: .Ro ::

      -0,13
      este indicele calitatii apei pentru România într-un raport
      dat publicitatii de UNESCO. Nu mai are sens sa dau spre
      comparatie alte valori.
      [UNESCO, http://www.unesco.org/bpi/wwdr/WWDR_chart2_eng.pdf]

      0,3
      hectare de padure pe cap de locuitor detinea România în
      anul 2000, adica 6.448.000 de hectare per total. Partea buna
      este ca tara noastra este semnatara a tuturor protocoalelor
      în materie de protectie a padurilor (de la protocolul de la
      Kyoto la "World Heritage Convention").
      ["State of the World's Forests 2003",
      http://www.fao.org/DOCREP/005/Y7581E/Y7581E00.HTM]

      0,10
      este productivitatea stiintifica a României (consierata
      ca raportul dintre publicatiile stiintifice în perioada
      1996-1999 si personalul din domeniul cercetarii).
      In domeniul nanotehnologiei România a produs în perioada
      1997-1999 doar 0,3% dintre lucrarile realizate la
      nivel mondial.
      ["Third European Report on Science and Technology Indicator",

      <http://europa.eu.int/comm/research/press/2003/pdf/indicators2003/reist_2003
      .pdf>]

      29%
      dintre români sunt multumiti de modul în care functioneaza
      democratia. Comparativ 70% din polonezi, 62% din ciprioti
      si numai pentru 16% din turci au aceeasi parere fata de
      democratiile din tarile lor.
      ["EuroBarometrul tarilor candidate",

      http://www.gallup.ro/romana/poll_ro/releases_ro/pr030403_ro/pr030403_ro.htm]

      182.577
      de imprimante s-au vîndut în România în anul 2002. Cresterea
      fata de 2001 este de 27,6%.
      [USBiz.ro,
      http://www.usbiz.ro/digit/show-news.php3?id=11449]

      :: Din lume ::

      48%
      dintre firmele germane ce folosesc retele wireless (WLAN)
      le-au protejat în mod corespunzator prin mecanisme de
      criptare. Principalul motiv al harzardului de securitate
      pare sa fie lipsa de informare.
      [Ernst & Young,
      http://www.ey.com/Global/content.nsf/Germany/
      Presse_-_Pressemitteilungen_2003_-_WLAN_wird_zum_Sicherheitsrisiko]

      77%
      dintre americani au cautat pe Internet stiri despre
      conflictul din Irak.
      [Pew Internet & American Life Project,
      http://www.pewinternet.org/reports/toc.asp?Report=87]

      4.854
      de companii Internet au fost fie achizitionate, fie au dat
      faliment din 2000 încoace.
      [Nua Internet Surveys,
      http://www.nua.com/surveys/index.cgi?f=VS&art_id=905358739&rel=true]

      46,7 milioane
      de dolari a fost profitul Yahoo pe trimestrul încheiat
      la 31 martie. Desi în urma cu un an compania pierdea
      53,6 milioane de dolari, se pare ca este pe drumul cel
      bun, Yahoo anuntînd al patrulea profit trimestrial.
      [Yahoo, http://www.yahoo.com]

      60.000.000
      de europeni folosesc servicii de online banking.
      [Forrester, http://www.forrester.com]

      [Pe Web] http://unde.etopia.ro/indexul.html

      ___/f/ Software

      (1) NetLaunch
      http://www.blackcastlesoft.com

      Daca va conectati la Internet prin dial-up si doriti sa porniti
      mai multe aplicatii odata ce sunteti conectat va recomand
      calduros NetLaunch (pe lînga alte calitati este si freeware).
      Sa va dau un exemplu - eu nu doresc sa fie pornite prea
      multe aplicatii ce nu îmi folosesc la un moment dat. De exemplu,
      de un program gen firewall si chiar de antivirus (aici e de
      discutat) nu am nevoie decît atunci cînd ma conectez la Internet.
      Solutii ar fi - de la pornirea manuala de fiecare data la un
      fisier de comenzi - însa una mai eleganta este sa folositi
      NetLaunch. Nu este greu de configurat si ruleaza inclusiv pe
      Windows 2000 (nu l-am testat pe XP), desi este putin mai
      vechi.
      Este cu siguranta un program ce ar fi trebuit inclus în
      lista "Celor mai bune programe Internet pentru 2003", însa
      chiar nu am stiut de el pîna acum cîteva saptamîni.
      _____

      (2) SETI@Home
      http://setiathome.ssl.berkeley.edu/version308.html

      Daca aveti instalata o aplicatie din suita SETI@Home, sunteti
      sfatuiti de catre realizatori sa descarcati ultima versiune,
      respectiv 3.08, caci altfel va expuneti unor atacuri de tip
      "buffer overflow".

      Sectiunea de întrebari si raspunsuri:
      http://unde.etopia.ro/faq.html

      Declaratia de confidentialitate:
      http://unde.etopia.ro/privacy.html

      *Indexul UNDe*: http://unde.etopia.ro/indexul.html

      (!) *UNDe* merita sa mergi...
      http://unde.etopia.ro/sugestii.html

      (+) Ghidul c i N E T i c:
      http://unde.etopia.ro/cinetic/

      (C) Bogdan Surdea, 2003. Toate drepturile rezervate.
      Distribuirea acestei publicatii electronice este permisa
      doar daca este respectata integritatea sa si nu se percep
      taxe suplimentare costurilor de distributie.
      Reproducerea materialelor se poate face doar cu acordul
      autorului.
      email: sbogdan@... sau bogdan.surdea@...