Re: Een zojuist gepubliceerd artikel

  • westerlaken
    Message 1 of 5 , Mar 4, 1999
      Ik ben al evenmin een neerlandicus Jeroen. Maar wie schrijven wil,
      moet toch op zijn minst het Nederlands beheersen. Geldt ook voor ufo's
      en ufologie, wie daarover serieus wil schrijven zal het onderwerp
      moeten beheersen. Wat mij ook verbaasd heeft, is dat er vanuit Actaeon
      geen redactie lijkt te zijn. Ze moeten een tekst tenslotte in html
      zetten, en dat is een mooie gelegenheid om de tekst na te kijken en de
      taalfouten en typos eruit te halen -wat het minst is, wat men van een
      uitgever mag verwachten. Zelfs zo'n laagdrempelige als Actaeon.
      Ik raad je voor je Nederlands een woordenboek aan (op cd-rom zijn
      allerhande -ook goedkope- woordenboeken in de handel), en raad je ook
      aan om teksten te annoteren, zodat anderen je uitspraken kunnen
      controleren. Weet ook dat een tekst kopieren zonder de bron te
      vermelden plagiaat is, en derhalve verboden. Ik vroeg me dan ook af of
      het volgende een letterlijk citaat is: Als reden verklaren sceptici:
      "het heelal is zo groot, dat een andere beschaving er duizenden en
      misschien wel miljoenen jaren over zou doen om onze Aarde te kunnen
      bereiken en daarom dus nooit aan zo'n reis zullen beginnen." Het lijkt
      me van niet, aangezien er weer een taalfout in zit (een andere
      beschaving....zal nooit aan zo'n reis beginnen), maar men weet maar
      nooit. Indien het geen letterlijk citaat is, waarom wordt het dan wel
      als zodanig voorgesteld? Je ziet, verwarring alom -eenvoudig door het
      ontbreken van bronnen en/of noten.
      Een bronvermelding is onontbeerlijk om na te gaan welke
      werken/artikelen, e.d. door de auteur gebruikt zijn. Als deze afwezig
      is, moet men op de kennis over het onderwerp van de auteur vertrouwen.
      Indien dan -zoals in jouw artikel- de meest elementaire kennis afwezig
      blijkt, lijkt het mij dat de auteur wellicht eens het onderwerp beter
      moet gaan bestuderen, of iets anders moet gaan doen. Immers, ik ben
      nog zo netjes je te verbeteren, in de echte wereld sabelt men je
      eenvoudig neer en ziet men jou -en het onderwerp waarover je schrijft-
      niet voor vol aan. Een stap in de goede richting -naar het acceptabel
      maken van het ufo-fenomeen bij het grote publiek- begint dan ook met
      een goede beheersing van de Nederlandse taal en de nodige kennis.
      Daardoor kan men het onderwerp serieus voorstellen en kritieken en
      misleid skepsisme eenvoudig weerleggen.

      Groeten,

      Ivo.