enige opmerkingen bij een recent ufo-artikel

  • Theo Paijmans
    Message 1 of 5 , Mar 3, 1999
      Opmerkingen bij het begin van: `Ufo meldingen en de waanzin van de
      Sceptici', een artikel van Jeroen K�meling. De ondersreepte passages
      zijn van de hand van auteur K�meling.

      De interesse in alles wat te maken heeft over het wel of niet bestaan
      van buitenaards leven neemt hand over hand toe.

      Een onjuiste veronderstelling die opgebouwd is uit de volgende eveneens
      onjuiste redenen:

      Daarvoor zijn allerlei redenen te bedenken. Het ontdekken van planeten
      bij andere sterren, een Marsmeteoriet waarop fossiele sporen te vinden
      zijn van vroeger primitief leven,

      Waarbij de auteur laat merken niets te weten van elementaire
      wetenschapsgeschiedenis, toch wel ��n van de meest belangrijke
      gereedschappen van de ufoloog. Zodoende is de auteur niet eens op de
      hoogte dat dit omstreden gegeven op zich werkelijk niets nieuws is.
      Zomaar een greep uit mijn archief aan wetenschappelijke artikelen over
      dit soort vondsten, bijna-vondsten, de controverse, waarbij dient te
      worden opgemerkt dat het eerste hier aangehaalde artikel uit 1881 (!)
      stamt:

      - Francis Bringham, `The discovery of organic remains in meteoric
      stones', Popular Science Monthly, 1881, waarin de auteur stelt: `...But
      now at least it seems that we have obtained a direct answer to this
      question, and that we are able to see with our own eyes the veritable
      remains of animate beings from another celestial body.'
      - Roy Sharat, `Additional notes on the question of living bacteria in
      stony meteorites', Popular Astronomy, 1937
      - Frank C. Cross, Hypotetical Meteorites of sedimentary origin, Popular
      Astronomy, 1947
      - Michael Briggs, Meteorites and Planetary organic matter, Observatory,
      1962
      - Harold C. Urey, `Biological materials in meteorites, a review,
      Science, 1966
      - Ram L. Levy, Organic Analysis of the Pueblo de Allende meteorite,
      Nature, 1970
      - Richard A. Kerr, Odd Amino Acids in a Meteorite, Science, 1982
      - (en vandaag dus)David Whitehouse, Life on Mars - new claims, Sci/Tech,
      1999

      De laatste controverse omtrent de Mars meteoriet past aantoonbaar
      duidelijk in een bepaalde wetenschappelijke traditie die al veel langer
      bestaat.

      het toenemende aantal science fiction-series

      Enig spitwerk in een relevante sf encyclopedie (zoals Nichols en Klute,
      the Encyclopedia of Science Fiction, Granada Books) zou de auteur ook
      uit deze droom helpen. De eerste sf televisieserie stamt uit 1949 -
      Captain Video - en werd elke nacht in de USA uitgezonden. Er is ook geen
      sprake van een toename, er kan zelfs gesproken worden van een relatieve
      afname, in vergelijking met de jaren `50, `60 en `70. Saillant detail:
      de Engelse tv-serie UFO flopte en hield op in 1975.

      en natuurlijk de toenemende aandacht voor UFO's en buitenaardse
      ontvoeringen (abducties) door de media.

      Ook hier slaat de auteur de plank volkomen mis en toont zich weer een
      irritant gebrek aan inzicht in en bekendheid met de ufo-historie. Nu dan
      de feiten: ufo's hebben altijd in de belangstelling van de media
      gestaan. Zie bijvoorbeeld Bullard's `Airship File', 1981, 1982, met
      duizenden krantenberichten uit de hele wereld over ufo-waarnemingen
      vanaf de 19e eeuw tot en met 1947. Zie ook Roberth Bartholomew en George
      S. Howard's `UFOs and Alien Contact, two centuries of mystery,
      Prometheus Press, 1998. Be�nvloeden de media ufo-golven? Nee. Zie
      daarvoor het uitstekende artikel van Martin Kottmeyer: `Ufo flaps', in
      de Anomalist, 1995-1996. Zijn er ook Nederlandse vooroorlogse
      ufomeldingen in de kranten hier te lande? Zie daarvoor Paijmans,
      `Kosmisch Netwerk', 1996, of de database op Dossier X
      (www.casema.net/~cold)

      Sinds enkele jaren bestaat er het SETI (Search for Extra Terrestrial
      Intelligence) project, een internationaal project waarbij men met behulp
      van radiotelescopen 'intelligente' radiogolven tracht op te vangen. Maar
      waarom? Is dit een roep naar verloren ouders?

      Klinklare onzin. SETI is eveneens een logisch vervolg op en voortgekomen
      uit een veel oudere, intellectuele passie. Zie daarvoor bijvoorbeeld de
      zeer informatieve artikelen:
      - C.D. Jackson en R.E. Hohmann, `An historic Report on life in space:
      Tesla, Marconi, Todd, 1962
      - Brett Holman, `What shall we say to Mars? A brief history of Martian
      CETI, 1826-1920', no date.

      Het was natuurlijk wel opvallend dat er vlak nadat de er twee
      atoombommen op Japan waren gegooid, er een heuse toename te constateren
      was in het aantal wereldwijde UFO-waarnemingen.

      Eveneens niet op feitelijkheden, maar op een romantisch verlangen van de
      auteur gestoeld. Allemaal goed en wel maar zo bedrijf je geen ufologie,
      maar misleiding. Pakken we de vijftig jaar voor 1945, dan zien we de
      golven van 1892 in Polen, 1896-1897 in Amerika en Canada, 1909 in New
      England en Engeland, 1913 boven Engeland, Belgi�, Duitsland en
      Frankrijk, 1914 boven Nieuw Zeeland en Zuid-Afrika, in 1917 boven
      Amerika, in 1933-1937 boven Scandinavi� en in 1946 eveneens boven
      Scandinavi� en incidenteel ook boven Nederland en Belgi�. Kranten - ook
      Nederlandse - schreven er uitvoerig over (bij elkaar vele duizenden
      berichten) en na al die tijd sijpelen nog wel eens verhalen boven die
      gewag maken van waarnemingen van nog langer geleden of tussen die
      periodes. Ufo crashes? Ik heb een bericht van een zo'n crash in 1865 in
      Amerika (niet het enige 19e eeuwse bericht overigens). Bovendien begon
      het `moderne' ufo-tijdperk niet in 1945, niet in 1946 maar in 1947, dus
      twee jaar na de atoomproeven. Enige correlatie tussen die twee (proeven
      en ufo's) is ook door andere onderzoekers na lang en geduldig onderzoek
      niet houdbaar gebleken, een bar verzinsel dat de meer geschoolde
      ufologen dan ook verworpen hebben.

      Maar ook Nederland kent zijn 'hotspots'. Zo worden er in Friesland,
      Zuid-Limburg, Zeeland en Twente opvallend grotere aantallen UFO's
      waargenomen dan elders in het land...

      Niet alleen leert een blik op de Dossier X databse anders, t.a.v. de
      zogenaamde `Friesland hotspot is er een zeer eenvoudige en verrassende
      verklaring die t.z.t. door Ivo Westerlaken en ondergetekende in het bij
      Tirion te verschijnen boek over het ufo-fenomeen in Nederland uit de
      doeken wordt gedaan.

      Nederland doet niet onder wat betreft de UFO-sightings. Als sinds de
      tweede wereldoorlog, maar ook daarvoor, is het boven Nederland druk
      geweest.

      Waarmee de auteur zich dan met een waarneming uit 1946 uit de voeten
      maakt. Weer leert een blik op de database dat er sinds de 5e eeuw in
      Nederland waarnemingen worden gedaan die als zodanig ge�nterpreteerd
      kunnen worden (maar niet noodzakelijk ufo's zijn), ook vraag ik me af
      wanneer er eens een ufoloog zijn huiswerk doet en komt met echt nieuwe
      waarnemingen uit grootmoeders tijd. Ik laat het hierbij, de rest van het
      artikel bestaat uit anecdotisch materiaal, waar nou eenmaal vanwege de
      aard van het gebodene - en het zeer kwalijk ontbreken van een
      notenapparaat - niet veel zinnigs op te antwoorden valt.

      Kortom, ufologen - of zij die zich graag als zodanig etaleren - doe eens
      je huiswerk!

      Groeten,

      Theo Paijmans
    • Mighty
      Message 2 of 5 , Mar 3, 1999
        KRAAK KRAAK KRAAK ...

        :-)
        Mischa.

        Theo Paijmans wrote:

> [...]
        > een notenapparaat - niet veel zinnigs op te antwoorden valt.
        >
        > Kortom, ufologen - of zij die zich graag als zodanig etaleren - doe

      • westerlaken
        Message 3 of 5 , Mar 3, 1999
          Is dat 'KRAAK' de redenaties die scheuren vertonen, of het machtige
          gekraak van de hersencellen?
          Ook jij gegroet, Mighty Mischa, en natuurlijk andere ufonetters.

          Ivo.

          [snip]
        • A.U.R.A.
          Message 4 of 5 , Mar 4, 1999
            westerlaken wrote:

> [...]
            > gekraak van de hersencellen?
            > Ook jij gegroet, Mighty Mischa, en natuurlijk andere ufonetters.

            ...Of beste Mischa, zijn deze kraak-geluiden de knokkels en andere
            botten van je handen die je ERG HARD in toom probeerd te houden bij het
            lezen van dit soort nonsens? LOL!

            Namaste,

            Andy.

            --
            In Eternal Love & Light...
          • westerlaken
            Message 5 of 5 , Mar 4, 1999
              Beste Andy,

              Nooit gedacht dat je het artikel ook zo'n nonsens vond. Kudos!

              Ivo.

              Nederland:http://www.xs4all.nl/~ufonet, Frontier Sciences Foundation
              http://www.f-s-f.com en stichting Actaeon http://www.actaeon.nl