Unluler ve uyumları hakkında lütfen yardım edin...

  • axaray@operamail.com
    Message 1 of 1 , Sep 1, 2001
      Merhaba arkadaşlar

      Türkçe fiil çekimleri yapabilecek basit bir program yazmaya
      çalışıyordum. Geniş zaman ekleri ile işe başladım. Eğer fiil kökü
      sesli (ünlü) bir harf ile bitiyorsa sorun yok, sadece bir "r" harfi
      koymakla olumlu geniş zaman belirtilebiliyor. Ancak, eğer fiil
      kökümüz sesli harfle bitmiyorsa (ki sanırım çoğu böyle), "r" harfinin
      önüne bir sesli harf yerleştirmek gerekiyor. Küçük ünlü uyumunda, bu
      harfin ne olabileceği belirtilmiş ancak tam bir kesinlik yok.Sorunu
      örneklerle açıklamaya çalışayım:

      yap--->yap(a)r \
      kal--->kal(ı)r -(neden "a" değil de "ı" ?)
      çal--->çal(a)r /

      del--->del(e)r \
      gel--->gel(i)r -("i" veya "e", hangisi?)
      sek--->sek(e)r /

      Daha başka örnekler de verilebilir ama umarım kastımı
      anlatabilmişimdir. Kısaca, bu sesli harf neye, hangi kurala göre
      belirlenebilir? Veya bu durumlar sadece birer istisna mıdır?

      Yardımlarınıza şimdiden teşekkürler.

      Saygılarımla

      -----------------------------
      TUrkCe karakter kullanIlmayan bOlUm...
      -----------------------------

      Merhaba arkadaSlar

      TUrkCe fiil Cekimleri yapabilecek basit bir program yazmaya
      CalISIyordum. GeniS zaman ekleri ile iSe baSladIm. EGer fiil kOkU
      sesli (UnlU) bir harf ile bitiyorsa sorun yok, sadece bir "r" harfi
      koymakla olumlu geniS zaman belirtilebiliyor. Ancak, eGer fiil
      kOkUmUz sesli harfle bitmiyorsa (ki sanIrIm CoGu bOyle), "r" harfinin
      OnUne bir sesli harf yerleStirmek gerekiyor. KUCUk UnlU uyumunda, bu
      harfin ne olabileceGi belirtilmiS ancak tam bir kesinlik yok.Sorunu
      Orneklerle aCIklamaya CalISayIm:

      yap--->yap(a)r \
      kal--->kal(I)r -(neden "a" deGil de "I" ?)
      Cal--->Cal(a)r /

      del--->del(e)r \
      gel--->gel(i)r -("i" veya "e", hangisi?)
      sek--->sek(e)r /

      Daha baSka Ornekler de verilebilir ama umarIm kastImI
      anlatabilmiSimdir. KIsaca, bu sesli harf neye, hangi kurala gOre
      belirlenebilir? Veya bu durumlar sadece birer istisna mIdIr?

      YardImlarInIza Simdiden teSekkUrler.

      SaygIlarImla