Re: [TF] Gol olmayan asistler !

  • Sener Yelkenci
    Message 1 of 11 , Aug 8, 2006
      bu konuda soylenecek o kadar cok var ki aslinda. 80
      yildir bilinen "alda-at"in nasil olupta "asist" adini
      aldigindan tutun, bu deyimin 80lerde -hani magic
      johnson'li, isiah thomas'li- murat murathanoglu "nba"
      anlatimlariyla kulagimiza yerlesip, 90 yillarda
      ozellikle sabah gazetesi istatistikcilerce futbola
      devsirilmesine kadar bir dolu seyler anlatilabilir.
      Hatta bana -sanki- Altan Tanrikulu'nun ne 'asist'tir,
      ne degildir turunde bir yazisini da okumusum gibime
      geliyor (SuperFUTBOL dergisinde olabilir.)

      "gol olmayan asist" ifadesi kendi icersinde mantik
      hatasini gizlese de aslinda ne denmek istedigini
      anlayabiliyoruz (bkz. "yuzde 100 gol sansinin
      kacirilmasi" ve "murat unlu'nun gayretleri" :P)

      aslinda 'asist' olabilecekken -essek- santrafor'un
      golu kacirmasi ile islenemeyen 'alda-at'lari
      belirlemek te cok zor degil. kaleyi bulan-bulmayan gol
      vuruslari da hesaplaniyor istatistiklerde. tek
      vurusluk gol olmayan vuruslar oncesi atilan
      'sonpas'lar farkli bir katsayi ile o pasi atan
      oyuncunun hanesine islenebilir (kimbilir belki de tum
      karsilasmalarin kare kare degerlendirildigi
      istatistiklerde isleniyordur bunlar.)

      tabii bu durumda acaba bu sayiyi yapamayan
      oyunculardan da bir takim degerleri dusurmek gerekir
      mi sorusu gundeme gelebilir. :)

      sy

      --- Hakan KULACOGLU <hakankulacoglu@...>

      http://mail.yahoo.com
    • Bagis Erten
      Message 2 of 11 , Aug 8, 2006
        acaba gollük pas dense, böylece neticeye de takilinmasa bir nebze olsun rahatlamaz miyiz? bi de asist var asist var ayrimi bana mantikli gözükmüyor. sonuçta goller de biribirini tutmaz. hanilerin nartallosu gogsuyle kac gol atmistir. ama gol diye yazdik iste. bi de aklima su takildi. bu son vurus hikayesi iyi bir kriter ama, mesela calimlarla geldiniz, sifira indiniz, bos adama cikardiniz, o da kontrol etti, zaten yatmakta olan kaleciyi gecti ve atti. bu durumda da asist olmali. bi de futbolun istatistige sigmazligina dair bir baska veri daha. ben de kafayi atagi baslatan ilk hamleye takarim. hani kendi yari alaninda bir pas arasi yapmak. ya da iki kisiyi eksiltip kanat degistirmek falan. isi nba abartisina getirmememk lazim, sonucta futbol o kadar da sayisal olabilecek bir spor degil. ama "kritik hamle" gibi bir sey eklesek mi? umit ozat'in ters kademeye girip son adam mudahalaleleri mesela. onlar da bu kategoriye girse mi?
        bi de suna gicigim. son dunya kupasinda da aynisi oldu. gol tekrarlarinda, atak baslangicini tekrara koymadilar. son iki pasi gosterip duruyorlar. penaltilarda da penaltiyi defalarca gostrirler de, penaltiya neden olan mudahaleyi gostermezler.
        penaltiya sebebiyet asistse eger, el oynayan oyuncunun ortasini yapana asist yazmak reva mi?

> [...]

        istatistiklerde isleniyordur bunlar.)

        tabii bu durumda acaba bu sayiyi yapamayan
        oyunculardan da bir takim degerleri dusurmek gerekir

      • Firat Turkoglu
        Message 3 of 11 , Aug 8, 2006
          İsin teknik tarafi bir yana...

          Ben atmayayim da uygun durumdaki arkadasim atsin diye pas veren her futbolcu odullendirilmeli bence... adi ister assist olsun, ister gol pozisyonu yaratan pas, ister golluk pas, ister "al da at bari" pasi... futbol basketbol kadar mekanik ve istatistiklere bagli degil... futbol istatistiklerine bir bilim adami gibi yaklasmamak lazim... niyeti sezmek, gerekirse rakamlari "gonlunce" dagitmak gerekir :)
          Sayilarin ve bilimin kesinligi, delil istemesi, kesin kriterlerinin olmasi bizi bozar... bizim "niyeti" odullendirmemiz lazim...
          Ornegin bu hafta tumer'in golunde tuncay'a "assist" yazmayacak miyiz? Daha once allah ne verdiyse vuran tuncay'i, arkadasina pas verme niyetini gosterdigi icin odullendirmeyecek miyiz? Tumer topu alip iki kisiyi gecmis olabilir ama tuncay'in pasi "gol pozisyonu yaratmadi mi?"
          ya da umit ozat'in altinci goldeki pasi, alex dogrudan kafa vurmadi da gogsuyle yere indirdi, adami karsisina aldi diye assist sayilmayacak mi?

          Basketbolda assist "bos atis yaratan" pastir... ama futbolda bombos pozisyon yaratan pas herhalde 10 macta bir oluyor... (kemal belgin hemen her programinda basketbol kuralini futbola tasimaya calisiyor ve her zamanki gibi acmazlara dusup kendi kendini sinirlendiriyor... bazi eski yazarlar da bu bitmez israra katildi ve kafalar iyice karisti)

          Kisacasi tesebbus'u kusurlu hareket sayan, niyeti anlayip ona gore faul calinan tek spor olarak futbolda istatistik tutarken de "niyeti" goz ardi etmeyelim derim ben...

> [...]

          istatistiklerde isleniyordur bunlar.)

          tabii bu durumda acaba bu sayiyi yapamayan
          oyunculardan da bir takim degerleri dusurmek gerekir

        • Mehmet Ali Cetinkaya
          Message 4 of 11 , Aug 8, 2006
            "penaltiya sebebiyet asistse eger, el oynayan
            oyuncunun ortasini yapana asist yazmak reva mi?"

            Sazanlýk olmasýnda; Penaltýyý yapan deðil, penaltý
            yapýlan kiþiye asist yazýlýyor. Elle topu kesmekle
            asist nasýl olacak kafam karýþtý :p

            benim açýmdan asistleri yazmanýn önemi, golü yapana
            gol yazýldýðý gibi golü yaratana da bir paye vermek.

            mali
            www.gencler.org

            http://mail.yahoo.com
          • Erdinç Sivritepe
            Message 5 of 11 , Aug 8, 2006
              Asist istatistikleri su an uygulanan sekli ile hiç sevmedigim bir
              istatistik. O nedenle ben artik bu istatistigi yapmaktan bile vaz
              geçtim.

              Bir oyuncu öle bayila rakipleri geçiyor, ortasini yapiyor arkadasi
              kaleye vurmak yerine bir baska arkadasina pas veriyor üçüncü kisi
              gol atiyor ve ilk oyuncu degil ikinci oyuncu asist yapmis oluyor.

              NBA'deki uygulamalardan bahsediliyor, ben NBA'de nasil bilemiyorum
              ama Kanada'da yasamis biri olarak NHL (National Hockey League) deki
              uygulamada bir sayi yapildiginda ilk asamadan son asamaya dek rolü
              olan her oyuncu asist yapmis sayiliyor. Bu bana daha mantikli
              geliyor.

              --- In turkfutbolu@yahoogroups.com, Sener Yelkenci
              <seneryelkenci@...> wrote:
              > tabii bu durumda acaba bu sayiyi yapamayan
              > oyunculardan da bir takim degerleri dusurmek gerekir
              > mi sorusu gundeme gelebilir. :)

              Sener'in son paragrafi hosuma gitti.
              Asist uygulamasinin yanlisligi ile ilgili bir örnek getirdi aklima.
              Bir oyuncu kale sahasi içindeki arkadasina pas veriyor. Arkadasi hiç
              bir sey yapmasa bile top ona çarpip kaleye girecek. Ama o kafa
              atmaya çalisiyor ve attigi kafa ile topu kale yerine kaleye paralel
              yolluyor.
              Gitti ilk oyuncunun asisti. Arkadasindan puan SILELIM mi diye
              düsünürken ayni takimin bir baska oyuncusu kosup topu kaleye sokuyor.
              Sonuç: Ilk oyuncuya birsey yok, arkadasindan puan silme yerine gol
              öncesi son pasi verdi, asist yapti diye puan vereceksiniz ve gol son
              oyuncunun olacak.

              Gel de bu asist uygulamasini sev ve uygula.

              Bir baska örnekte M.Ali'nin son sordugu bir durumla ilgili. Kendi
              kalesine golde asist olur mu?
              Kanat oyuncusu kale içine sahane bir orta yapiyor. Bir hücum
              oyuncusu, bir de defans oyuncusu atak yapiyorlar. Top kime çarparsa
              çarpsin kaleye gidecek ya gol, ya da kendi kalesine gol olacak. Gol
              olursa asist veriliyor, kendi kalesine gol olursa arkadasi birkaç
              saniye geç kaldi diye ortayi yapana asist yok.

              Bu istatistigi ne kadar tarafsiz yapilirsa yapilsin bir türlü
              sevemedim.

              Erdinç Sivritepe
            • Mehmet Ali Cetinkaya
              Message 6 of 11 , Aug 8, 2006
                Erdinç abinin söyledikleri bana göre; bir bakýma çok
                doðru ki bu doðruluk payý genelde verdiði örnekten
                kaynaklanýyor. Ama aslýnda bu tarz örneklere bu kadar
                derinlemesine bakarsak, çoðu rakam bize saçma gelmeye
                baþlayacak.

                Örneðin; futbolcu topu aldý 7 kiþiyi çalýmladý ve sola
                çýkarttý. Solda top kaleciyi de geçti ve orada baþka
                biri dokundu. Þimdi adaletle bakarsak golü kim attý?

                Demek istediðim bu örneklerin sonu yok. Ben asistleri
                daha önce yazdýðým kriterlere göre sitemde yazýyorum.
                Bunun sebebi de son vuruþu yapan yani golü atan
                oyuncuyu 'besleyen oyuncuyu' ortaya çýkartmak için
                asistleri yazýyorum.

                Örneðin geçen yýl, Gençlerde en çok gol atan futbolcu
                14 golle Mehmet Çakýr o'nu 10 golle Isaac takip
                ediyor. Ama asistlere bakarsak; Çakýr 14 gol atmasý
                ile birlikte bir de 8 asist yapmýþ oysa Isaac 10 gol 4
                asist yapmýþ. Burada önemli olan çakýr nerdeyse attýðý
                gol kadar gol pasý vermiþ...

                Ya da bir baþka örnek; orta saha oyuncularýndan kaçý
                kaç asist yapmýþ bunu ortaya çýkartmak bence forvetle
                en uyumlu orta saha oyuncusunu gösterebilir..

                Sonuç olarak; belki Çakýr, Erdinç abinin verdiði örnek
                gibi 8 asistten 2-3 tanesini bu þekilde yaptý.
                Olabilir ama sonuçta bizim istediðimizde ortalama
                rakamlarla bir farklý bakýþ açýsý yakalamak...

                mali
                www.gencler.org

                http://mail.yahoo.com
              • Mehmet Ali Cetinkaya
                Message 7 of 11 , Aug 8, 2006
                  Son bir ekleme; asist konusunda Erdinç Abi'nin dediði
                  gibi atak sýrasýnda topa her deðene asist yazmakta
                  güzel bir düþünce ama dikkatinizi çekerim ki 49.
                  yýlýný yaþadýðýmýz ligimizde hala ben deplasmandaki
                  gençler maçýný 90 dakika izleyemiyorum! (Evdeki
                  maçlarý Allahtan tribünde izleyebiliyorum.) Yani böyle
                  bir istatistik çýkarmak 4 takým haricinde benim gibi
                  takým tutup nette birþeyler yapmaya çalýþanlar için ne
                  yazýk ki imkansýz!

                  mali
                  www.gencler.org

                  --- Mehmet Ali Cetinkaya <malicetinkaya@...>

                  http://mail.yahoo.com
                • Tekin Gulsen
                  Message 8 of 11 , Aug 8, 2006
                    Bu asist konusunda gercekten de cok guzel ve ilginc
                    fikirler atilmis ortaya. Ben sitemde istatistiklerde
                    ve fantezi futbol oyununda bu sezonki asist
                    istatistiklerini mumkun oldugunca tutmaya calisacagim.
                    Her turlu oneri ve yoruma acigim.

                    Ben Ingilizce bir tanim buldum ve olayi guzel bir
                    sekilde ozetliyor aslinda:
                    http://en.wikipedia.org/wiki/Assist_(soccer)

                    Yani kisaca "golu yaratan pas".
                    Belli basli senaryolari listeleyecek olursak:
                    - Eger pastan sonra golu atan oyuncu bir futbol
                    hareketi ile golu yaratiyorsa bu asist olmuyor.
                    - Defanstan seken paslar da asist oluyor fakat
                    defansin kontrol edip de sonra kaybettigi toplar
                    olmuyor
                    - Kaleci ya da defanstan donen topu baska bir oyuncu
                    aglara gonderirse, sutu atan oyuncuya asist yaziliyor
                    - Direkten donen toplar da asist sayiliyor
                    - Penalti olmasini saglayan futbolcu da asist yapmis
                    sayiliyor

                    Bu arada Mehmet Cakir'dan soz acilmisken kendisini
                    takdirle izliyorum. Gecen sene cok iyi bir sezon
                    gecirmisti ve bu sene de golle basladi. Herhalde Turk
                    futbolu cok iyi bir forvet kazan(di)iyor..

                    Selamlar,

                    Tekin
                    -----
                    www.turkfutbolu.com
                    -----

                    wrote:

> [...]
                    > asist hesabini yeni bir tanimlama ile yapip
                    > istatistik sunar
                    > olaya essiz bir katki sunmus olur, diyorum.

                  • m m
                    Message 9 of 11 , Aug 8, 2006
                      arkada�lar bayan futboluna y�nelik ilgilisi olan vey abayan futbol konusuyla
                      alakal� d���ncelerini payla�mak isteyen grup �yesi arkada�lar varm�?