Armand van der Smissen start op ATC Profile van der Linde Crossduathlon

  • Jefry Visser
    Message 1 of 6 , Mar 4, 2010
      Er is weer een buitengewoon mooie naam toegevoegd aan het deelnemersveld
      voor aankomende zondag. Titelpretendenten mogen hun respectievelijke borsten
      natmaken want niemand minder dan 10-voudig Nederlands duathlonkampioen (op
      korte én lange afstand) Armand van der Smissen zal tijdens de ATC Profile
      van der Linde Crossduathlon acte de présence geven.

      Van der Smissen maakte afgelopen zondag tijdens zijn rentree in Waalwijk al
      een sterke indruk. Niet zijn herstelde hamstring, maar een lekke band noopte
      hem helaas tot uitstappen. In Almere zou het nu dan toch moeten gaan lukken:
      de eerste finish in 2010 voor Armand.

      Er kan dus weer gespeculeerd worden op het wedstrijdverloop. Wisselt van der
      Smissen als eerste? Komt Nijland nog terug tijdens het fietsen? Wat doen
      Robert Vlug, Raimond van der Boom, Martijn Boot en Jarrich van Woersem? We
      zien het komende zondag.

      Voorinschrijven voor de Crossduathlon kan nog tot vrijdag 5 maart via
      www.atcalmere.nl. Ter plaatse is inschrijven ook nog mogelijk.

    • Jason van der Burgt
      Message 2 of 6 , Mar 4, 2010
        Wisselt Armand als eerste? Lijkt me niet. Als het hem in Waalwijk al niet eens lukt om een band te wisselen als deze lek is :) Of wisselen toppers geen banden? Of hebben ze geen reservemateriaal bij? Of zijn ze bang dat ze niet in de top 3 eindigen en stappen dan uit? Je ziet het wel erg vaak dat als toppers een lekke band hebben dat ze dan hulpeloos worden of het bijltje er bij neergooien. Hoe zou dat komen?

        Groet, Jason

        ________________________________

        Message 3 of 6 , Mar 4, 2010
          Ligt er al net aan met welk doel je aan de start staat. Ga je alleen voor de winst of wil je hoe dan ook de finish halen. Zie mezelf zeker niet als topper, maar in dit soort wedstrijden neem ik ook geen reservemateriaal mee. Jammer, volgende keer beter... En Armand heeft voldoende bagage om vooral voor de winst te gaan. Succes Armand en goed dat je weer op de weg terug bent!

          To: tln@yahoogroups.com
          From: jasonvanderburgt@...
          Date: Thu, 4 Mar 2010 12:24:59 -0800

[...]

          korte �n lange afstand) Armand van der Smissen zal tijdens de ATC Profile

          van der Linde Crossduathlon acte de pr�sence geven.

        • Bart van der Wal
          Message 4 of 6 , Mar 4, 2010
            Hey Jason,

            Je geeft de reden eigenlijk zelf al aan. Voor sommige deelnemers is winnen
            belangrijker dan deelnemen.
            En dat geldt inderdaad vooral voor de toppers.

            Natuurlijk zijn er genoeg voorbeelden te noemen van toppers die gewoon
            doorgaan als het tegen zit. Maar het is in essentie geen topsport
            mentaliteit. Als topper richt je je op prestaties. Dat je de finish haalt
            hoef je niet meer te bewijzen. En als het dan tegen zat kun je dan beter
            denken aan de volgende wedstrijd en de benen sparen. Ik hoorde laatst iemand
            zeggen dat de herstel tijd voor een hele in maanden gelijk is aan het aantal
            10 km�s van de afsluitende marathon die je gelopen hebt. Kortom als je m
            uitloopt ben je pas na 4 maanden weer de oude, terwijl als je maar direct
            uitstapt je de week erna de volgende kan starten. Maar een vuistregel
            natuurlijk, maar het zegt op zich wel iets.

            Blijft natuurlijk het feit dat liefde voor de sport, wat je aanzet om
            misschien toch wel door te gaan om te finishen, uiteindelijk ook een
            absolute noodzaak is om de top te halen. Anders haak je wel heel snel af als
            het even tegen zit. Ik las een tijd geleden een gaaf artikel in het blad
            Sportgericht waarin Jacques van Rossum de theorie dat toppers vooral voor de
            prestaties gaan uit het Long Term Athlete Development model in 4 bladzijdes
            volledig onderuit haalde. Kernpunt dat ik er uit haalde was dat echte
            toppers blijven focussen op het proces (sport) in plaats van op de prestatie
            (uitslagen). Dus getuigt wellicht toch van goeie instelling de wedstrijd af
            te maken.

            Ah, google to the rescue; check this
            http://www.kngu.nl/uploadedFiles/SG%202008%20nr2%20JvR%20LTAD6743.pdf

            Groet,
            Bart

            Op 4 maart 2010 21:24 schreef Jason van der Burgt <
            jasonvanderburgt@...> het volgende:

> [...]
            > als toppers een lekke band hebben dat ze dan hulpeloos worden of het bijltje

          • Aron van Ammers
            Message 5 of 6 , Mar 4, 2010
              Het is inderdaad een kwestie van instelling. Ik start ook mijn meeste
              wedstrijden zonder reservespullen. Het demonteren van pomp en zadeltasje
              (en het monteren van wedstrijdwielen natuurlijk) is voor mij ook een
              psychologisch stukje wedstrijdvoorbereiding. Het "de dood of de
              gladiolen"-gevoel.

              Maar het is ook wel een kwestie van afstand... als het een lang parcours
              is, wil je niet op 20km van de finish lek zitten zonder spullen. Al kan
              ik me een editie van Heerenveen herinneren waar ik zo ongeveer die
              afstand op mijn velg heb gereden toen ik in het uiterste puntje van het
              parcours lek reed (de velg was een Rigida DP-18 en die kunnen niet stuk
              - nog steeds in gebruik :). En bij mijn eerste halve dit jaar zal ik
              zeker wel reservemateriaal meetorsen!

              groeten,
              Aron

              Message 6 of 6 , Mar 8, 2010

> [...]
                > (en het monteren van wedstrijdwielen natuurlijk) is voor mij ook een
                > psychologisch stukje wedstrijdvoorbereiding. Het "de dood of de

                Over doorgaan en wedstrijdmentaliteit gesproken: bij dezelfde ATC Profile
                van der Linde Crossduathlon was de prestatie van Martijn Boot des te
                opmerkelijker. Hij finishde, ondanks een kapotte zadelpen in de derde ronde
                fietsen, ondanks een lekke band in de laatste (vierde) ronde en ondanks dat
                hij bij het lopen door zijn enkel was gegaan, als negende.

                (Reactie namens Richard Belderok)