PCO dan berat badan

  • Amirul Zaliza
    Message 1 of 10 , Sep 15, 2004
      Assalamualaikum...

      Salam perkenalan buat semua. Saya, Liza, berusia 27 thn. Saya telah berkahwin hampir 4 thn. ttp masih belum dikurniakan cahayamata. Saya juga sering berasa rendah diri apabila bersama keluarga sebelah suami.

      Pada Mei thn lps, saya telah mula mendapatkan rawatan drp Prof. Hamid dan disahkan mengidap PCOS. Prof. telah memberi pil chlomid serta saya juga telah menjalani HSG. Untuk pengetahuan semua, saya tidak mengalami obesiti, malah berat badan saya adalah ideal mengikut BMI.

      Masalah saya, pada bulan Jun 2004, Prof. telah memberikan saya Chlomid untuk dimakan semasa period bulan Ogos. Tetapi, sehingga ke hari ini (15/9) saya masih belum dtg period sejak yang terakhir 15/7 lalu. Saya juga masih tidak membuat UPT memandangkan sblm ini saya pernah missed period selama beberapa bulan ttp apb buat UPT, result negative. Ini amat mengecewakan saya.

      Buat masa skrg, saya hanya menunggu sehingga Prof. tamat bercuti untuk membuat appointment bagi melakukan ovarian drilling. Persoalannya, saya ingin mengetahui dgn lebih lanjut mengenai ovarian drilling ini serta kosnya.

      Sekian, t. kasih.

      Nini Hadi <nysfh13@...> wrote:
      Puan,

      Memang diakui sebenarnya hendak menimang cahayamata merupakan satu
      ujian yang amat berat. Dalam kes ini Puan Roseliliwati mempunyai PCO
      ataupun kes Ovaris bengkak tidak dapat dilepaskan dan kitaran haid
      yang terganggu.

      PCO ini adalah disebabkan pengaruh caragaya hidup kita. Zaman
      sekarang disebabkan perubahan caragaya hidup seperti stress kerja
      yang meningkat, penyediaan makanan yang segera dan tidak berzat,
      latihan jasmani yang kurang dan sebagainya menyebabkan ramai wanita
      mendapat PCO. Perkara ini memang adalah sensitif dan sukar
      dibincangkan akan tetapi sebenarnya perlu dibuat dengan hati terbuka.

      Saya memang mengalu-alukan soalan dari Puan Roseliliwati yang begitu
      berani mahu berkongsi pengalamannya kerana memang tidak mudah untuk
      kita berbincang tentang hal-hal seperti ini.

      Kalau menurut Prof, cara menangani PCO ini adalah dengan menguruskan
      badan. Ini kerana kitaran haid berkadar langsung dengan berat badan.
      Kalau berat badan di luar yang ideal maka haid menjadi tidak menentu.
      Ini kerana berat badan mempengaruhi sistem dalam otak yang mengawal
      kitaran haid. Dan dalam kes PCO cara utama mengawal PCO ialah dengan
      mengurangkan berat badan.

      Insyaallah haid akan stabil setelah berat badan turun.

      Memang tidak mudah untuk menurunkan berat badan, saya akui tetapi
      kalau targetkan 2-3 kilo untuk 3-4 bulan dalam setahun turunlah 8-12
      setahun. Jadi tidaklah terasa kesusahan nak menghilangkan berat
      badan. Kalau dibuat mendadak, pasti terasa susah. Masukkan aktiviti
      lari setempat 5-10 sehari. Ia menolong tingkatkan metabolisma badan
      seeloknya sejurus bangun pagi. Jangan patah semangat. Berat badan
      seharusnya seimbang dengan ketinggian. Kalau wanita setinggi 5'3"
      Cuba turunkan sehingga 58-60kg. Kalau berat badan sangat tinggi, ubah
      jenis pemakanan. Kurangkan karbohidrat dan lebihkan protin dan
      sayuran.

      Buat masa sekarang Prof sedang menyelidik ubat untuk PCO dan untuk
      menguruskan badan. Kalau siap nanti kita akan pasarkan sedikit masa
      lagi.

      Tetapi untuk pengetahuan anda semua ada wanita yang mempunyai PCO
      serta lelaki spermanya sedikit berjaya mendapat anak. Ia memang tidak
      mustahil. Tetapi langkah-langkah segera harus diambil dan juga
      persediaan untuk mengubah caragay hidup kita perlu dibuat.

      Kalau berkaitan IVF, memang ada banyak jenis IVF yang boleh
      dilakukan. Tetapi ia sejenis rawatan yang amat memerlukan pengorbanan
      wang, masa, fisikal dan emosi. Pernah dikatakan sisuami terpaksa
      tahan dengan perubahan hormon isteri selepas suntikan dibuat
      sehinggakan menyebabkan suami menjadi stress oleh kerananya.Kita
      perlu bersedia untuk dikecewakan apabila ianya tidak berjaya kelak.
      Memang peratusannya amat rendah. Tetapi kalau puan mahu mencuba
      memang boleh.

      Oklah, diharapkan member-member lain akan memberi pendapat masing-
      masing. Sekian.

      Nini Hadi.
      --- In timang1005@yahoogroups.com, "ROSELILIWATI MD GHAZALI"
      <liliwati@b...> wrote:

      > A'kum semua...
      >
      > Dah lama saya mengikuti group Timang ni dan baru sekarang ada yang
      > bersuara. Alhamdullilah... buat perkenalan, nama saya Lily dan dah
      > kahwin nak masuk 7 tahun akhir Sept ni. Selepas berjumpa Prof Dr
      Hamid,
      > Prof memberitahu yang saya mengalami Polycystic ovaries dan juga
      berat
      > badan yg berlebihan. Disebabkan itu, period saya tak menentu.
      Pernah 7
> [...]
      >
      > Disebabkan umur dah meningkat, saya rasa macam nak buat IVF tapi
      kosnya
      > banyak dan % utk berjaya amatlah sikit 20-25%. Ingin saya mengetahui
      > jika ada diantara group ini yg pernah buat IVF dan berjaya. Kalau
      ada
      > kongsi la pengalaman anda.
      >
      > Oklah, stop dulu buat masa ini... hingga ketemu kembali, sambut la
      > salam perkenalan dr saya.
      >
      > Lily
      >

      > DISCLAIMER:
      >
      > This e-mail (including any attachments) may contain confidential
      information. If you are not the intended recipient, you are hereby
      notified that any review, distribution, printing, copying or use of
      this e-mail is strictly prohibited. If you have received this e-mail
      in error, please notify the sender or Bursa Malaysia immediately and
      delete the original message. Opinions, conclusions and other
      information in this e-mail that do not relate to the official
      business of Bursa Malaysia and/or its group of companies ("Bursa
      Malaysia Group") shall be understood as neither given nor endorsed by
      Bursa Malaysia Group and Bursa Malaysia Group accepts no
      responsibility for the same. All liability arising from or in
      connection with computer viruses and/or corrupted e-mails is excluded
      to the fullest extent permitted by law.

    • Nini Hadi
      Message 2 of 10 , Sep 17, 2004
        A'kum,

        Memang tekanan lantaran kecewa kerana ketidakstabilan haid
        menyebabkan kita malas hendak mencartakan hari hari period kita.

        Tetapi sekarang ini menyimpan data-data tentang haid anda merupakan
        satu perkara mustahak untuk Puan lakukan lebih-lebih lagi kerana puan
        hendak cuba mengandung. Nanti bila jumpa doktor, maklumat boleh
        menolong doktor ambil tindakan selanjutnya.

        Kenapa?

        Setiap wanita yang ingin hamil WAJIB menyimpan apa yang dipanggil
        TAQWIM haid. Lebih-lebih lagi yang ada masalah PCO.

        Setiap bulan tulis nota tentang haid anda. Adakah ia datang bulan ni.
        Adakah keluar keputihan. Berapa 'heavy' darah haid? dan seterusnya.
        Lagi terperinci lagi bagus. Maklumat yang lagi tepat menyenangkan
        Prof untuk diagnos masalah puan.

        Mana tahu anda missed period disebabkan pregnant. Ini bermakna kalau
        anda pregnant anda perlu segera berjumpa Doktor kerana ada ubat yang
        perlu diambil untuk menolong pertumbuhan bayi dan dalam masa 1-2
        bulan adalah masa kritikal bayi membesar. Bermakna anak anda bakal
        hilang perlindungan sewajarnya kerana puan takut nak ambil ujian
        kehamilan.

        PCO memang menduga ketabahan diri kita. Adalah penting puan mendapat
        sokongan padu suami dan saudara-mara ataupun kawan-kawan.
        Berbincanglah bersama orang yang boleh meringankan beban di dada
        anda. Kawan karib? Ibu? Ayah? Suami? Mak Mertua? semua boleh menolong.

        Ovarian drilling kosnya antara RM3500 sehingga RM4000 di klinik Dr.
        Hamid. Ia agak berpatutan berbanding di tempat lain.

        Apa yang dilakukan ialah tebukan sebanyak 10-12 kali pada kilang
        ovari.

        Insyaallah haid akan mula stabil selepas rawatan ini. Kemudian
        barulah tumpuan diberikan kepada rawatan mendapat anak. Di klinik
        kita ramai yang berjaya selepas melakukan rawatan ini dengan izin
        Allah, Alhamdulillah.

        Saya faham perasaan Puan, kerunsingan, kesedihan dan penderitaan yang
        terpaksa dilalui. Tetapi percayalah berkat usaha gigih pasti usaha
        Puan akan membuahkan hasil kerana PCO ini satu jenis penyakit yang
        lebih mudah dirawat berbanding 'severe endometriosis'. Untuk pesakit
        ini rawatan hampir tiada untuk mereka dan rahim biasanya perlu
        dibuang sebelum melarat.

        Selamat beriktiar. :-).

        Yang Benar,

        Nini Hadi

        --- In timang1005@yahoogroups.com, Amirul Zaliza <zaliza1977@y...>
        wrote:
> [...]
        > responsibility for the same. All liability arising from or in
        > connection with computer viruses and/or corrupted e-mails is

        Service.

        > ---------------------------------
        > Yahoo! Messenger - Communicate instantly..."Ping" your friends
        today! Download Messenger Now
      • Amirul Zaliza
        Message 3 of 10 , Oct 26, 2004
          A'kum...

          Kak Nini.., saya ingin bertanya beberapa soalan berkaitan ovarian drilling..

          1. Kebiasaannya, ovarian drilling ini dilakukan berapa lama?

          2. Berapa lama tempoh pemulihan selepas melakukan ovarian drilling?

          3. Adakah ovarian drilling ini akan menimbulkan kesan-kesan spt. bleeding etc.?

          Untuk pengetahuan Kak Nini, saya telah membuat appointment dengan Prof. pada 4/12 nanti dan bercadang untuk melakukan ovarian drilling dalam masa yang terdekat.

          wrote:
> [...]

          > to the fullest extent permitted by law.
          >

          > Yahoo! Groups SponsorADVERTISEMENT

          >    Your use of Yahoo! Groups is subject to the Yahoo! Terms of
          Service.

          Message 4 of 10 , Oct 26, 2004
            W'salam,

            1. Kalau Prof buat dalam 30-40 minit insyaallah, sebab dia dah biasa
            sangat buat.... kalau doktor lain dalam 3-4 jam.

            2. Biasa dalam satu bulan luka dalam nak sembuh sepenuhnya...

            3. Takde bleeding apa-apa, wallahualam.

            Okay nanti see you soon. Kalau Puan baca kisah raizawanis dia pun
            buat pembedahan ovarian drilling, now pregnant after rawatan 1 tahun
            lebih jumpa prof. Dia buat ops bulan tujuh, sekarang alhamdullillah
            dah pregnant. Dia pun ade PCO and tiubs dia block. So don't worry
            keep trying.

            wrote:
> [...]
            Service.

            > ---------------------------------
            > Yahoo! Messenger - Communicate instantly..."Ping" your friends
          • raizawanis abdul rahman
            Message 5 of 10 , Oct 26, 2004
              Nini,
              ada pembetulan sikit...bukan bulan 7 lah, saya buat ops bulan 5, sama tarikh dgn Timang1005 diwujudkan...18.5.2004.

              Raizawanis

              wrote:
> [...]

              Service.

              >   Yahoo! Messenger - Communicate instantly..."Ping" your friends

              http://mail.yahoo.com

            • hanafiarrahman
              Message 6 of 10 , Nov 23, 2006
                Assalamualaikum,

                Saya baru saja join this group, hope segala ilmu yang di share nie
                berguna untuk kita semua...