kematian bayi dalam kandungan

  • lilyana_rocky
    Message 1 of 13 , Aug 27, 2009
      Assalamualaikum kepada semua..yana nak kongsikan cerita yg sedih yg masih lagi teringat2 dan hampir tiap mlm akan menitis air mata yana sebelum tidur..yana pun nak tanya pendapat kakak2 diluar sana.. this was my first pregnancy and first child..

      yana mengalami kematian anak dlm kandungan dlm 2 bulan yg lepas..masa tu kandungan da 35 minggu.. baby girl yana x bergerak dlm 1 hari ..selalunya bila yana usik skit dia akan bg respon..then yana call hubby masa tu hubby kat tempat keje, utk pegi hospital.. doctor ckp jantung baby lemah n cara degupan nya x normal mcm healthy baby yg lain.. so yana ditahan kat wad smp kandunagn stabil kata doktor..

      so setiap 4 jam nurse akan check jantung dgn alat CTG dan ultrasound, dctor pun akan scan utk tgk keadaan baby dlm kandungan.. doctor kata xbole deliverd normal sb baby terlampau lemah.. takut pressure kuat sgt pd baby.. doctor suruh tggu 2 minggu lagi utk buat operation.. dan doctor bg injection utk kuatkan paru2 baby.. masa tu Allah je la tahu apa yg bermain dipikiran yana.. yana da pikir mesti ada perkara yg xkena.. Berdoa kepada Allah semoga semuanya selamat..

      pada 21 June 09 jam 1200 pg.. nurse kejutkan yana utk buat ultrasound lg.. masa tu lama sgt nurse cari bunyi jnatung baby.. xdenagr apa2 pun.. yana masa tu rasa mcm ada satu batu yg besar hempap yana.. doctor pun scanning dan disahkan baby girl yana da xbernyawa lg.. Ya Allah ms tu xtau nk pikir apa yana salahkan diri sndri sb xpandai jg baby.. Hubby pun dtg n kami menangis berpelukan.. Allah lebih berkuasa ke atas apa yg terjadi..

      so doctor induce utk yana bersalin secara normal.. yana da xdpt nak pikir apa.. hati remuk, n air mata asyik mengalir je.. hubby pun muram.. selalunya dia bole bercakap pjg tanpa henti.. yana tau dia sgt sedih.. dia la yg betul2 jg yana masa yana mengandung.. sb kami tggal jauh dr family.. so hanya ada kami berdua je..

      doctor bgtau mungkin ada mslh infection dlm kandungan yg membuat kan baby ada mslh.. yana rasa mcm semuanya yana yg salah.. xpandai nak jg mengandung.. mungkin cara pemakanan yg salah..

      yana masih sedih dgn tu.. yana nak tanya, tentang kematian bayi dalam kandungan apa punca dan penyebab yg boleh membuatkan bayi meninggal? mungkin ada yg boleh bantu yana? dan ada x kemungkinan kejadian yg sama berulang kalo yana mengandung lg?

      yana xkan serik nak mengandung lagi.. skrg yana da lepas pantang dan da lepas period.. bagus ke nak mengandung terus lepas pantang? yana nak merancang ada anak lagi..

      jd apa tips2 yg bagus yg bole yana praktikan waktu mengandung? yana xmau pisang berbuah 2 kali..
    • iza izan
      Message 2 of 13 , Sep 3, 2009
        assalamualaikum kepada yana...pertama sekali saya ingi mengucapkan takziah di atas kematian baby yana...saya tumpang sedih apabila mendengar berita tersebut....

        untuk pengetahuan yana saya pun telah mengalami masalah tersebut 2 kali...pertama anak saya meninggal dalam usia 27 hari...dan kedua meninggal dalam kandungan...anak saya yang ada kini sudah 2 tahun tetapi perjalanan hidupnya untuk sihat seperti sekarang amat sukar dan menyedihkan...tetapi alhamdulillah berkat kesabaran anak saya semakin sihat...

        memang sukar untuk menerima seadannya yang anak kita dah tiada dan pada masa yang sama meninggal dalam kandungan...saya telah merasainya tetapi yana kena berpegang kepada rukun iman menerima qada' dan qadar...saya tahun kekadang bercakap itu senang tetapi orang yang merasainya sukar untuk menerima...yana kena reda dan menerima ketentuan Allah...kematian di kalangan baby ini yang pasti anak kita itu akan dimasukkan ke syurga dan akan menunggu ibu sama2 ke syurga....

        pada pengalaman saya anak2 saya meninggal disebabkan oleh tahap kesihatan saya yang tidak menentu sewaktu hamil...tetapi saya sering mengigatkan diri saya supaya bersabar...tiada yang lebih berkuasa selain Allah....kalau melalui bacaan kematian baby dalam kandungan banyak puncanya samada ibu yang bermasalah atau bayi dalam kandungan itu sendiri...

        so, saya harap yana bersabar...bersabar...bersabar....saya harap agar suami yana juga bersabar....hidup dan mati kita ni dah ditentukan Allah...saya cadangkan kalau nak pregnant lagi buat pergilah buat checkup pada pakar...berkemungikinan dengan cara itu yana dapat mengetahui tahap kesihatan yana....sebab macam saya ada tirod semasa mengandung sahaja itupun selepas rawatan susulan dibuat....

        janganlah bersedih ....dibulan Ramadan yang mulia ini perbanyakkan ibadat dan sedekahkan AlFatihah kepada baby yana.....selepas ini berehatlah dulu...sebab bukan mudah untuk mengandung kembali dari segi emosi...bila mengandung kali kedua memerlukan emosi dan semangat yang kuat untuk menerima apa saja ketentuan Allah...

        saya harapkan yana bersabar...

        wassalam

        Message 3 of 13 , Sep 3, 2009
          Takziah buat yana n husband.. Smoga trima ujian tuhan ni dengan tabah dan hati yang terbuka. Sesungguhnya ada hikmah disebalik setiap kejadian tu. Saya pun tak da pengalamam lagi tapi untuk berkongsi cerita tu boleh la. My aunty pun last month mengalami nasib yang sama mcm yana. Tapi silap aunty i. Time tu dia n husband ada gaduh sikit. Gaduh punya gaduh mulut dia tercakap"kalau boleh aku keluarkan anak ni merah-merah depan mata kau" ngan husband dia. Lpastu 2 weeks after that, baby tak gerak. Time tu dah 5 or 6 bulan lah baby boy tu. Pigi klinik doktok kata baby dah meninggal about 2 or 3 days. Dia sedih sangat n terpaksa delivery secara normal. Dah cukup sifat dah baby tu. Cute sangat tapi nak buat pa dah ketentuan tuhan baby tu hanya sempat hidup dalam kandungan ibu dia.
          So buat kita yang hidup di zaman moden, Walaupun zaman serba canggih ni, klta jangan la buang terus pantang larang nenek moyang kita. Walaupun ada yang tak logik, tapi semua pantang larang tu ada kalanya betul juga. Buat Yana, dont give up. Usaha lagi ek. Don't stress sangat. Pemakanan pun kena pantang k.

          Daripada: lilyana_rocky <lilyana_rocky@...>
          Kepada: timang1005@yahoogroups.com
          Dihantar: Jumaat, 28 Ogos, 2009 10:44:28
          Subjek: [timang1005] kematian bayi dalam kandungan

          New Email addresses available on Yahoo!
          Hurry before someone else does!
        • Lynda Izan
          Message 4 of 13 , Sep 3, 2009
            semoga yana dan husband tabah menghadapi ujian Allah SWT ini...
            makcik saya pun pernah alami benda yg sama di masa kandungannya
            mencecah 7 bulan...baby meninggal kerana terjerut tali pusat di lehernya..
            sedih tapi itu semua ketentuan ilahi...

            Message 5 of 13 , Sep 3, 2009

              Takziah k.juhie ucapkan pada yana. Byk2 bersabar yer. K.juhie pun sedih baca citer yana ni.

              Baby k.juhie dh berumur 9 bulan dn k.juhie xdpt nk bayangkan mcm mana perasaan k.juhie

              klu k.juhie berada di tempat yana. Ya Allah minta d jauhkan benda2 mcm ni pada k.juhie dan keluarga.

              Mungkin ada hikmah disebalik ni xsemua. K.juhie doakan semoga yana cepat di anugerahkan baby baru.

              Semoga dpt baby yg sihat dan panjang umur. Sesungguhnya Allah lebih menyayangi baby yana tu.

              Yana jaga diri dan berpantang elok2 juga yerk. Tabahkan hati dan jaga diri.

              Wasalam

[...]

              Get your new Email address!
              Grab the Email name you've always wanted before someone else does!
            • liyana zain
              Message 6 of 13 , Sep 3, 2009
                waalaikumsalam kak iza,

                nampaknya dugaan akak jauh lebih besar dr yana.. tp akak masih bole beri pandangan n nasihat pada yana, terima kasih byk2 kak.. yana harap yana bole jd setabah akak..

                yana skg masih dlm proses nak menguatkan diri.. tp disbkan yana waktu siang berseorgan di umah.. siang malm mesti akan terkenang...kdg2 xbole lari dr memikirkan keadaan dulu..kerja pun xfocus.. kami tggl berdua saja diumah.. bukan senang kita nak menerima kenyataan ini.. akak pun mengalaminya.. dan skg akak jadi lebih kuat.. yana kagum..mungkin only time can heal the pain... doa saja pada Allah moga Dia bole mengabulkan doa hambaNya...

                yana nak jd kuat.. tp kdg2 bila keluar rumah yana xbole tgk org bw baby..mula la jd emosi.. yana minta doa byk2 pada Allah jdkan yana lebih kuat n tabah.. dan berharap yana jd org yg bersabar..

                husband mmg akan pastikan yana xpergi ke kids depatment, dia akan tarik yana pergi tempat lain..  hubby xmau yana terkenang2 kembali.. tp at least brg2 baby bole bg ketenangan pada yana.. sb yana bole rasa perasaan sayang pd baby... Ya Allah kuatkan la hati hamba-Mu yg lemah ni...

                kami skg masih menunggu report dr doctor.. doctor ada amik darah yana n baby.. and husband stuju buat bedah siasat pd baby nak tau punca, yana kalo bole xmau.. tp yana da xbole nak pikir apa masa tu... asyik menangis.. so kami pun da buat appointement utk bualn 11 nak buat medical checkup lg dan masa tu akan diberitau ttg report kes yana..

                Moga Allah mengampuni dosa2 hambaNya.. semua yg terjadi ada hikmahnya.. yana skg masih mencari hobi baru yg bole yana buat.. untuk buat yana sibuk, mungkin yana lebih kuat di masa akan dtg..

                terima kasih byk2 sb kongsikan kisah akak.. semoga Allah memberkati Keluarga akak.. Amin..

                Message 7 of 13 , Sep 4, 2009
                  takziah buat yana
                  semoga apa yang berlaku ada hikmahnya
                  al-fatihah buat baby yana
                  semoga yana cepat mengandung kali kedua

                  insyaallah

                  Azura

                  Message 8 of 13 , Sep 4, 2009
                    salam...

                    takziah buat yana.... moga cepatr2 dikurniakan baby lagi.. amin Insya-Allah.. banyakkan bedoa di bulan yg mulia ini... berkatt.....

                    keluarga saya pun pernah mengalami situasi begini... iatiu abang long saya sendiri... kak ipar kak long saya...  lagi la.. memang pregnant dah cukup bulan.. dan baby tu dah cukup sifat.. tapi, di sebabkan kak ipar saya nie memang jenis tak rasa gesa/sakit nak bersalin.. so, dia pun ingat tak ada apapa.... baby meninggal dlm perut... bayangkanla mcmana.... sebab yg ni anak ke-dua lepas 5 tahun tunggu.. tup2 meninggal dlm perut... sedih bangat tak terkata time tu...

                    kak ipar saya memang akan kena operate utk baby ni sebab yg 1st memang ceaser... so, dah meninggal dlm perut, terpaksala keluar normal... bayangkan mcmmana kami sekeluarga menanggung kesedihan... specially abanglong saya.. sebab ke-2 ni pompuan, yg 1st lelaki... sampaikan nak naik tangga rumah 2 tingkat pun dah tak larat nak jalan betul... merangkak naik je tak tahan menanggung sedih... akak ipar saya sampai tak sempat nak hantar jenazah baby tu ke kubur.. yela dah kat hospital.... cuma dia dpt tengok time dikeluarkan kat hospital tu.. tu pun time blur2 lagi... time berpantang lagila sedih... pantang tetap pantang... baby tak ada.. kami sekeluarga la kerap kerumah dia tolong apa yg patut dan bg semangat... hehehe...

                    baby tu memang cukup sifat, cantik, putih.... saya dan mak saya siap berpelukan sedih tengok bila baby tu nak dimandikan.. syahdu tak terkata.. makcik yg mandikan dia pun kata.. lawanya budak nie... cantiknya.... cukup sifatnya... tapi, Allah lebih sayangkan dia.. ada hikmat disebaliknya,...

                    dan memang ada hikmat di sebaliknya.... Allah Maha adil dan penyanyang... nak tau tak.. lepas 1tahun kejadian tu, kak long saya pregnant balik, dan disahkan dpt kembar.. perempuan lagi... agaknya Allah nak bagi balik yg meninggal sebelum nie.... dah besar pun kembar2 tu.. dah darjah 2... tapi, time bepantang,..... kelakor plak.. sana nangis, sini nangis... tak menang tangan.... kembar....

                    so, kita tak tahu disebalik apa yg terjadi... setiap yg berlaku ada hikmat disebaliknya.. percayala pd kadaq dan kadar drNya....

                    moga Yana kuatkan smangat dan tabah menghadapi semuanya yea...

                    sekian....

                    yatie musa
                    visit my blog: http://yatiemusa.blogspot.com

                    Message 9 of 13 , Sep 4, 2009
                      terima kasih dgn kata-kata semangat Azura.. Allah menguji hambaNya sb Dia sayangkan hambaNya, Dia mahu kita ingat.. dan akan diuji mengikut kemampuan hambaNya.. betul kan?

                      Dasyat dugaan Allah, tp kita hanya mampu menerima dan redha..

                      Terima kasih byk2..Moga2 termakbul doa dan yana akan terima Anugerah Allah yg sangat xternilai di masa akan datang..amin..

                      --- In timang1005@yahoogroups.com, "Azura Bt." <azurabt@...> wrote:

                      > takziah buat yana
> [...]
                    • permata kasih
                      Message 10 of 13 , Sep 7, 2009
                        Assalamualikum...
                        Sabar Dik.....ituyg mampu akk luahkan....akk dapat merasai kesedihan yg Yana lalui...
                        Semoga kesabaran, kerhedaan menjadi milik Yana..
                        akak doakan cepat dapat baby

                        Lilypie 1st Birthday Ticker

                        Lilypie - Personal pictureLilypie

                        Message 11 of 13 , Sep 9, 2009
                          Takziah Yana, tabah ye...Saya faham perasaan yana. Saya pernah mengalami pengalaman yang sama seperti yana 3 tahun lepas. Anak saya meninggal masa nak masuk tujuh bulan dalam kandungan. Setelah dua tahun menunggu untuk mendapatkan zuriat, bermacam2 usaha saya buat untuk mendapatkan dia, tapi Allah lebih menyayangi dia.
                          Biasanya dia aktif bergerak tapi satu hari tu dia tak bergerak, saya ke klinik berdekatan,  bila doktor scan, tengok jantung dia dah tak berdenyut. Masa tu saya rasa dunia saya gelap sangat....hingga saya fikir kenapa dia pergi tak bawa saya sekali. Suami saya pulak mengharapkan keajaiban moga Allah hidupkan dia semula.....

                          Doktor minta saya terus ke hospital untuk bersalin, saya ke HUKM. Hari pertama saya telah di induce 5 kali  tapi, saya masih tak bersalin. saya fikir seolah-olah dia tak nak meninggalkan saya, Hari ke-2 saya minta tak dimasukkan ubat induce sebab tak tahan terlalu sakit rasa macam nak pecah rahim saya apabila dimasukkan ubat  tersebut. Hari ke-3 saya terfikir, saya kena reda dengan pemergian dia. Saya gosok perut sambil berkata " sayang dah tinggalkan mama, tempat sayang bukan di sini lagi, mama reda dengan pemergian sayang".  Malam tersebut baru saya bersalin, dengan 2 kali teran dia terus keluar. Tapi Ahmad Iman keluar kaku tanpa tangisan seperti bayi2 lain, sedih sangat.
                          Lepas bersalin saya tak sempat tengok dia pun sebab dia terus dibawa ke rumah mayat. Esoknya baru saya minta kebenaran untuk tengok dia, tu pun tengok muka aje sebab pihak hospital telah kapan elok2. Masa dia dikebumi pun saya masih di hospital.  Doktor  ada minta  kebenaran untuk buat bedah siasat untuk tahu apa punca kematian dia, tapi saya tak benarkan sebab fikir biarlah dia pergi dengan sempurna. Saya benarkan doktor ambil sample uri saja. Menurut doktor dia meninggal sebab toksoplama, iaitu jangkitan kuman daripada kucing.

                          Yana, sebenarnya itu semua adalah janji dia dengan Allah, dia tak sanggup menaggung dosa di dunia dan tak sanggup hadapi pelbagai dugaan  di dunia ini. Oleh itu, dia pilih untuk ke syurga.

                          Alhamdulillah sekarang Allah telah beri saya pengganti Nurul Iman  sebijik muka macam abang dia, cuma abang dia lebih putih....
                          Sebelum dapat Hurul Ain pun, 2 kali saya keguguran. Apabila mengandungkan Nurul Iman saya jumpa doktor pakar bukan doktor biasa. Saya amalkan baca ayat 31 surah Yunus dan surah Hijr ayat 97- 99. Amalkan baca  Ya Mubdiu dari Asmaul Husna. Selalu doakan Allah pelihara kandungan.

                          Yana, Insya-Allah satu hari nanti Allah akan beri pengganti kepada Yana. Banyak2 bersabar dan banyak2 berdoa.

[...]

                          Firefox 3: Faster, More Secure, Customisable and FREE.
                        • ibtisam azmi
                          Message 12 of 13 , Sep 10, 2009
                            Salam....

                            Takziah yana...tabahkan hati, kuatkan semangat. Saya pun terpanggil untuk berkongsi cerita seperti pn hasliha.anak pertama meninggal ketika kandungan 7 bulan. memang frust tapi saya yakin Allah jemput dia Arwah Muhammad Azmi kerana sayangkan dia. Selepas setahun saya mengandung kali kedua, memang seronok sangat. suami memang jaga saya baik-baik, tapi dugaan yang datang tak kita duga. nur muhammad meninggak ketika usia kandungan masuk 6 bulan.. yang sedihnya masa tu 2 hari lagi sebelum aidilfitri. saya rasa sakit sangat macam ada benda nak terkeluar. suami minta tolong kat plus, sampai aje kat plus gopeng saya dah tak tahan sangat,rupanya sakit tu air ketuban nak pecah. masa ambulan bawa ke hospital ipoh, saya tanyakan nurse, boleh tak kalau saya tak berslain lagi walhal saya tahu kalau ketuban dah pecah mesti kena deliver juga. perasaan saya dah hanya Dia yang tahu.Masa deliver Nur Muhammad memang mudah sebab dia kecil.Saya dengar dia menangis. Kemudian suami iku t doktor tengok dia. memang tak boleh buat apa, sebab berat dia hanya 550 gram sahaja. akhirnya kami redha dia pergi 1/2 jam selepas tu.masa saya kena tahan doktor nak refer saya pada psikatri sebab takut saya tak boleh hadapi perkara ni sebab ini kali kedua saya mengalami perkara yang sama. tapai esoknya saya yakinkan doktor yang saya boleh bertahan.hanya doa yang mengiring perjalanan saya agar ujian ini benar-benar menguatkan iman saya. selepas setahun lebih saya mengandung lagi tapi kali ini bukan senyuman yang dapat diukir tapi tangisan kerana takut peristiwa lalu berulang lagi. suami yakinkan saya bahawa mungkin ini adalah permata kami. masa kandungan saya 8 minggu saya terus buat appointment ngan Prof. memang rahim saya ada masalah,jadi saya kena dapat treatment. saya memang dijaga rapi. masa kandungan 6 bulan saya mengalami contruction yang kuat. doktor tahan di wad selama 1 bulan, saya delivered baby masa 7 bulan. kena ceaser. alhamdulillah anak saya sihat dan kini saya dah ada sepasang permata hati NABIL AMSYAR, 4 dan NUR RIFQAH IMTIYAZ 1 tahun 7 bulan. Bagi sesiapa yang pernah kehilangan zuriat memanglah tak boleh nak digambarkan perasaan sedinya tapi kita mesti kuat kerana Allah sentiasa bersama kita. Berdoalah tanpa jemu nescaya Dia akan memberikan kita yang terbaik...

                            Message 13 of 13 , Sep 26, 2009
                              takziah jugak untuk yana and husband. saya pon pernah mengalami nasib yg sama sept 2008. Baby boy (anak pertama) meninggal masa dah 36 weeks, mengikut kata doctor disebabkan toxoplasma....sejenis kuman dr kucing. 8 months after, saya pregnant anak kedua...alhamdulillah semuanya OK...skrg dah umur 19 bulan...

                              kepada yana, harap tabah dan reda dgn ujianNya.