Re: Missed abortion - keguguran

  • pink_8180
    Message 1 of 10 , Jul 2, 2008
      aslm kak yanti...
      saya nak tanya kak yanti .... sekarang ni saya takde bleeding dah..
      tp ada cairan keputihan dan kekuningan cerah tu yg kuar... saya
      terpaksa guna pad... memang mcmtu ke kakyanti???

      > Anda boleh bersama selepas SATU bulan keguguran.
      >

      > TETAPI anda tidak dibenarkan hamil selama 3-6 bulan selepas itu.
      Oleh

      > itu anda boleh mengelakkan kehamilan dengan memakan pil perancang
      >
      > keluarga selama tempoh tersebut.
      >

      > --- In timang1005@yahoogro ups.com, lovely ladybird <pink_8180@ ..>

      > saya di nasihatkan untuk berehat selama 3 bulan. soalan saya
      sekarang,

      > selepas sihat tiada lagi pendarahan , boleh ke kita bersama dengan
      >
      > suami walaupun kita tidak di benarkan untuk mengandung?? ? banyak
      cara

      > untuk kita mengelak daripada mengandung. tetapi adakah selamat kalo
      >
      > kita bersama suami dalam tempoh tiga bulan tersebut???? harap ada
> [...]
    • putterry
      Message 2 of 10 , Jul 3, 2008

        salam..

        saya nak kogsi skit pegalaman saya..saya penah peknen 3 kali da..tp, jagkamasa yer rapat2 sagat..dlm masa 8 bulan usia perkawinan..saya telah peknen sebyk 3X, dan perut saya tidak pernah kosog..baru jer gugur...bulan depan yer da de baby lagi...saya tak uat d&c..tp, uat cara kampug..degan minum air kuyit, diurut selama semigu..

        telah ditakdirkan, bulan ke 10 usia perkawinan saya, saya telah disahkan hamil lagi sekali dan terlalu bayak benda saya perlu jaga selain dari morning sickness yg belarutan selama 7 bln..dari cara jalan, mkn n mcm2..akhirnya setelah genap 7 bulan saya peknen, saya melahirkan baby yang beratnya cuma 1.29kg..saya bernasib baik membuat medical cek up di hospital..kerana kalu tak, confirm saya besalin kat umah jerk..masa saya g hospital tuh, jln da tebuka 6cm dan saya lagsug tak sedar..Allah masih syagkan saya kerana baby saya selamat walaupun terpaksa menghadapi pelbagai komplikasi..

        komplikasi yang baby saya saya hadapi..paru2, jantug, tekanan darah yang rendah, buah pingag..serta dia kerap berpuasa kerana perutnya tidak dpat menerima susu perah yang diberikan ini kerana dia tidak mampu untuk menyusu sendiri..selama 3 bulan dia di NICU..dan akhirnya doktor berpuas ati gan perkembangan dirinya..ketika beratyer mencecah 1.75kg..dia keluar dr wad tetapi masih perlu uat medical cek up setiap bulan..

        nasihat saya, sekiranya kita baru missed abortion, jagala diri dr peknen terlau awal..ini untuk keselamatan baby serta diri kita juga.

        rasa-rasa yer still tak lari topik kan???..well, jagalah diri..bye..salam

        sy nak kongsi pengalaman ttg missed abortion nie..1st pregnant sy abort and doc lakukan D&C. then dlm masa xsampai sebulan sy dah bersama suami dan alhamdulilah sy disahkan pregnant.sy hanya 'kosong' 1 bulan sahaja dan skang baby dah 8 bulan..(dah lahir dah) mmgla klu ikutkan doc suruh kita rehat 3 months..tp rezeki...

> [...]

        untuk kita mengelak daripada mengandung. tetapi adakah selamat kalo
        kita bersama suami dalam tempoh tiga bulan tersebut???? harap ada yang

      • ctzma
        Message 3 of 10 , Jul 3, 2008
          ---

          sy dulu pun penah gugur gak..wat dnc..awak ad wat dnc x...

          tp mak sy x bg urut lu...dan sy dengar org kater pun mcm tu gak..kalo
          boleh jgn urut sepeas gugur...tapi ada juger yg srh urut utk naik kan
          perut..tp saya tak urut...dan alhamdullilah....slps 3 bln sy megandung
          semula..dan kini anak sy dah umur 6 bulan...

          tp terpulanglah...
        • hudas impian
          Message 4 of 10 , Jul 3, 2008
            Salam kak nini.....

            Saya nak mencelah tentang missed abortion ni....saya juga baru alami keguguran...dah 3 minggu tapi masih ada lagi sikit2 bleeding lendir2 coklat...ini missed abortion yang kali ke dua...kali pertama dulu selepas seminggu dah bersih , cuma kali ni rasa agak panjang...dua minggu sebelum keguguran saya dah pakai pad sbb bleeding hingga sekarang sampaikan dah jadi ruam2 dan gatal2 sbb lama sgt pakai pad....nak tanya kalau lama sgt bleeding akan jadi apa2 masalah tak?? Saya dah scan, dah makan antibiotik, lendir yang keluar pun tak busuk....kira normal ke tak?? Dan apa cadangan kak nini?? Thanks..

> [...]

            untuk kita mengelak daripada mengandung. tetapi adakah selamat kalo
            kita bersama suami dalam tempoh tiga bulan tersebut???? harap ada yang

          • Nini Hadi Fisham
            Message 5 of 10 , Jul 4, 2008
              Cuba try petua prof -

              Tumbuk ibu kunyit sikit campur sesudu air dan sikit garam dan
              minum.... insyaallah ok.

              Kalau darah tak berhenti jugak kena jumpa doktor untuk dapatkan ubat
              uuntuk hentikan darah.

              --- In timang1005@yahoogroups.com, hudas impian <hudas8681@...> wrote:

> [...]
              Saya dah scan, dah makan antibiotik, lendir yang keluar pun tak
              busuk....kira normal ke tak?? Dan apa cadangan kak nini?? Thanks..

            • Far Ryeeda
              Message 6 of 10 , Jul 6, 2008

                Salam...

                Saya juga telah mengalami keguguran pada mac aritu... so dah tiga bln berlalu kitaran period sy tetap utk setiap bln tetapi setiap kali nak datang period sy sering sakit pada ari-ari... dan tempoh period juga telah berubah menjadi 30hari berbanding sebelum 28hari.

                soalan saya;

                1) adakah perlu sy membuat pemeriksaan susulan.. berikutan sakit pada bahagian ari2 tersebut??

                2) betulkah selepas melakukan d n c sukar untuk mengandung semula??

                3) adakah dlm tempoh 3 -6 bln tu perempuan keguguran tidak subur pada waktu itu??

                tq

                Daisypath Anniversary Years PicDaisypath Anniversary Years Ticker