Re: Ubat kuatkan peranakan

  • umi_amir
    Message 1 of 6 , Dec 9, 2006
      Salaam ayu...

      Tahniah atas kehamilan ayu... memang selalunya dalam kes2 yg pernah
      mengalami keguguran, doktor akan memberi ubat atau suntikan dan
      kadangkala kedua2nya sekali... Utrogestan.. jarang sekali digunapakai
      untuk pesakit2 biasa...ubat ini mmg mahal saya rasa...kerana ia
      digunakan untuk prosedur IVF.. sepanjang pengalaman saya mengandung
      (sbb dulu saya mudah keguguran).. ubat yg kerap diberi pada pesakit
      begini ialah duphaston dan turinal... malah di klinik prof pun
      sekarang kami masih menggunakan duphaston dan turinal..

      Jika doktor telah memberi ubat utrosgestan pada ayu... maknanya ubat
      itu sudah cukup memadai tanpa mengambil suntikkan... sekiranya ingin
      bertukar pada suntikan, mungkin ayu perlu maintain dengan ubat yg
      dosnya rendah berbanding dengan utrogestan... mintalah nasihat dari
      doktor.. kalau boleh jumpalah doktor gynea kerana mereka lebih
      maklum...

      Tiada sebarang risiko bila mengambil suntikan untuk menguatkan
      rahim.. kerana ubat ini bukan diambil secara berterusan...

      harap maklum...

      -umihakim-

      --- In timang1005@yahoogroups.com, "ayu132280" <ayu132280@...> wrote:

> [...]
      > ubat itu sahaja (mungkin kerana di kliniknya tiada kemudahan
      suntikan
      > tersebut). Saya ingin tahu, apakah bezanya, kebaikan dan keburukan
      > jika saya mengambil suntikan menguatkan rahim in stead of consume
      ubat
      > dari klinik swasta, kerana kos ubat tersebut adalah lebih mahal
      (perlu
      > makan 3 bulan)berbanding suntikan di hospital pakar (suntikan
      sekali
      > sahaja). Harap puan dapat jelaskan secara terperinci secepat

    • Yannie
      Message 2 of 6 , Dec 11, 2006
        kak nini

        duphaston tu boleh ker di ambil oleh org biasa....???bkn aper... byk lak ubat tu kat umah... cam membazir lak...dah le mahal..........

        umi_amir <umi_amir@...> wrote:
> [...]

        sekali
        > sahaja). Harap puan dapat jelaskan secara terperinci secepat

        Check out the all-new Yahoo! Mail beta - Fire up a more powerful email and get things done faster.

      • Rahayu Abu Bakar
        Message 3 of 6 , Dec 11, 2006
          TQ umi for your advice.I really appreciate it.

          umi_amir <umi_amir@...> wrote:
> [...]

          sekali
          > sahaja). Harap puan dapat jelaskan secara terperinci secepat

          Access over 1 million songs - Yahoo! Music Unlimited.

        • asiah ramli
          Message 4 of 6 , Dec 12, 2006
            dear all...

            ada tak sesiapa yg tahu fungsi ubat2 ini semasa early pregnancy:
            a) b complex
            b) vitamin e
            c) gestarin (not sure spelling correct or not. tp pronounce lebih kurang la)
            d) asid folic

            sbb cari dlm internet tak jumpa.

            Check out the all-new Yahoo! Mail beta - Fire up a more powerful email and get things done faster.
          • Sue Fami
            Message 5 of 6 , Dec 12, 2006
              masuk sekali "OBIMIN". Apa fungsi dia. Dan mula bila kita start makan ubat ni?

               Sue Fami

              http://mail.yahoo.com