[tatar-l] Re: Fw: My answer to the hypocrisy of the West, please join me

  • esa.anttikoski@joensuu.fi
    Message 1 of 4 , Nov 1, 1999
      Hello Irek!

      This is probably off-topic, but I just couldn't help asking what
      exactly do you mean by "Finno-Ugrish [-Ugrian] way of thinking"?

      The whole idea of "Finno-Ugrian unity" is a deliberate mystification -
      in terms of culture, religion etc. most nations that speak Finno-Ugrian
      languages (say, the Finns and Estonians compared with Mordvinians,
      Mari, etc.) have very little in common. In fact, Russian language and
      Russian cultural influences are probably the only thing that ties us
      together.

      I would assume that the "Tatar way of thinking" is much closer to the
      Mordvinians than Estonian or Finnish...

      With best wishes,
      Esa Anttikoski, Joensuu, Finland

      "irek bikkinin" <ire-@...> wrote:

      > I forwarded this message not as a serious letter, but only as a
      curious
      > example of Finno-Ugrish thought.
      (cut)
> [...]
      in one
      > the biggest newpapers of Saransk was published a quasi scientific
      article
      > about Finno-Ugrish, and in particular, Erzian pecularities of
      composition.
      > Mokshas are closer to Tatars in their character, but we, Tatars, are
      much
      > closer to Russians in this way.
      >
      > So I don't think that this letter would call a debate in TMG because
      we
      > don't think in Finno-Ugrish manner.
      > I am sorry to disturb all of you in TMG.
    • Irek Bikkinin
      Message 2 of 4 , Nov 1, 1999
        Dear Mr Esa Anttikoski,

        Thank you for your letter.

        You wrote:
[...]

        I completely agree with you.
        Unfirtunately, this letter was a private one and I sent it to TMG accidentally answering the questions of my pen-pal Azat Badretdinov.
        We, Tatars living in Volga region, consider Erzias, Mokshas to be rather different from us and Russians. This is how matters stand.
        In Tatar villages a stubborn person is called "Kire Muksho" - "Stubborn Moksha". Tatar language does not have the words "Mordva" or "Erzia". We have only one word "Muksho" for designating Mokshas, Erzias and Shokshas. By the way, in the languages of Mordovian peoples - Mokshas and Erzias, there are no words "Mordva", "Mordovian" etc. They say "Moksherzian narottnen" instead of "Mordovskiy narod".

        Of course, Tatars and Mordovian peoples in common are closer than Mordvas and European Finno-Ugrians - Estonians, Hungarians and Finns. But some slight pecularities that we can see easily, maybe without realizing it, are common also for Europian Finno-Ugrians. Usually people just feel it.
        I might be wrong, but I see the subject this way and plenty of my Tatar, Russian, Moksha and Erzian friends and acquaintances agree with me when we speak on this subject. Erzias believe that Mokshas are more like Tatars than Erzias. Erzias also like to accuse Mokshas that they are even slyer that Tatars.
        Erzias agree that they themselves are often too stubborn and sometimes in disadvantage to themselves.

        Я вспомнил, что Вы хорошо знаете по-русски. Но пусть то, что я написал на английском языке, так и останется. Все-таки мне трудновато писать на английском.
        Именно те тонкие отличия, утопающие в массе других характеристик, как нам со стороны кажется, объединяют европейских и российских финно-угров. В целом, конечно, финны, эстонцы и венгры - европейцы, в отличие от мордовских народов, марийцев, удмуртов и т.д.
        Российским финно-уграм присущи крайности, бескомпромиссные решения, часто во вред себе. Часто они не останавливаются вовремя, идут на самопожертвование. Они упрямые, стойкие, упорные, терпеливые.
        Видимо, как-то сложилось тысячелетиями существования на грани выживания.
        Даже чуваши, на наш взгляд, по психофизиологическим характеристикам ближе к финно-уграм, чем к татарам.
        Еще в 1976 году советские ученые проводили обследование народов СССР.
        Я сейчас не помню, но эти результаты я читал в Киевской библиотеке им.Ленина в конце 80-х годов.
        Где-то в моих старых бумагах должны остаться записи, название работы и т.д.
        Меня больше всего тогда поразило, что татары и русские образовали свою отдельную группу, оказавшись намного ближе  друг к другу, чем к своим родственникам по языковым семьям. Например, украинцы и белорусы оказались по своим поведенческим характеристикам ближе к европейским славянам, чем к русским.
        Так что, прошу прощения, если задел Ваши национальные чувства. Когда я написал, что что это письмо я рассматриваю, как "a curious example of Finno-Ugrish thought", я имел в виду как раз одно из тех качеств, которые, на мой взгляд, объединяют европейских и российских финно-угров - тщательное и упорное доведение чего-либо до предела.
        Я понимаю, что Toomas Help написал это не на полном серьезе, понимая, что его обращение не будет воспринято подавляющим большинством всерьез, но все же он это сделал. Вот это мне показалось, да и сейчас кажется, характерным, во всяком случае, для эрзян, хотя он и эстонец.

        My best wishes,
        Irek Bikkinin