RE: [tamanflora] Mencari benih epal

  • Azman Bin Awang @ Hamid
    Message 1 of 30 , Mar 20, 2013

      ada.

      hari sabtu, gi tempat parking pintu masuk gerbang MAHA serdang

      tapi harga nya buleh merabakkan poket jugak laa  hehee

      Message 2 of 30 , Mar 20, 2013
        tu yg risau dengar. berapa hengget bang?? siapa yg jual?
        hari sabtu petang baru sy bertolak balik ke kl. mungkin tak sempat. ada yg sudi memberi talian hayat?? he...
        no sy 019-9939778

        sy ada di kg pandan sampai petang ahad.

        Azman

        Message 3 of 30 , Mar 20, 2013

          pasar pagi/tani kat sana ada jual macam2 termasuk pokok2 nadir

          kalo dalam kul 11am tuu.. dah beransur2 nak abis dah pasarnya

          rega dlm Rm60 gak tinggi dlm 1'… (harga tahun lepas), dekat2 PRU ni mungkin lain kot hehee

> [...]

          > hari sabtu, gi tempat parking pintu masuk gerbang MAHA serdang
          > tapi harga nya buleh merabakkan poket jugak laa hehee

        • Noor Azman Yunan
          Message 4 of 30 , Mar 20, 2013
            penjualnya dari mana?  upm sendiri ke atau nursery.  kalau nursery minta tuan man dapatkan no tel.  mana la tau kot lalu2 kat situ. :)

            nak tanya tok penghulu sikit,  tuan beli benih kat mana?

            --
            Noor Azman
            azmanyu@...
            Message 5 of 30 , Mar 21, 2013
              Opcoz berani....sekarang sedang bercinta bangat dgn my loving pokok-pokok keliling rumah

              Kak Sara

              "Buat Baik pada Orang, Allah buat baik pada kehidupan kita dan sebaliknya"
[...]

              This e-mail (including any attachments) may contain confidential information. If you are not the intended recipient, you are hereby notified that any review, distribution, printing, copying or use of this e-mail is strictly prohibited. If you have received this e-mail in error, please notify the sender or Universiti Utara Malaysia (UUM) immediately and delete the original message. Opinions, conclusions and other information in this e-mail that do not relate to the official business of UUM and/or its group of companies shall be understood as neither given nor endorsed by UUM and UUM accepts no responsibility for the same. All liability arising from or in connection with computer viruses and/or corrupted e-mails is excluded to the fullest extent permitted by law.
            • Sara Bt Saad
              Message 6 of 30 , Mar 21, 2013
                Kak Sara dah give up dgn pokok epal. Sekarang concentrate dgn abiu ja yang growing extremely well di tanah kak Sara. Berbuah sepanjang tahun . Penjagaan amat amat senang, tak perlu baja n air, just biar saja pun boleh hidup. Tapi k. Sara tak buatgitu la, sebab sayang, so jaga betul, boh baja n water selalu. Tapi kalau kawasan tanah ada banjir, jgn tanam abiu ni. Ish banak lagi nak tulis pasal pokok2 ni.....best woooo

                Message 7 of 30 , Mar 21, 2013
                  k.sara
                  ada anak pok lebih x?
                  nak pinjam bole? hehe

                  Message 8 of 30 , Mar 21, 2013
                    saja suka k sara.  bukan ada apa pun.  sy ada terbaca kejayaan menanam epal di africa. bukan ditanah tinggi.  tu yg timbul minat nak mencuba.  nak beli dari over the sea leceh sikit sebab kena cari permit dsb.... panjang cerita.  tu tak termasuk kos lagi. nak gi sabah jauh sangat. tinggallah option cameron highland. inform sy kalau tau mana2 nursery yg boleh buat penghantaran.  kalau area lembah klang ni insyallah sy boleh turun cari.

                    dari pembacaan sy ada beberapa jenis je yg sesuai.  anna salah satu dari padanya. majority kat sini tahu bab ni.  paling penting rootstock kena yg jenis tahan dgn cuaca kita.

                    kita tunggu komen abg2 yg dah berjaya :)

                    On Fri, Mar 22, 2013 at 12:16 PM, Azman Bin Awang @ Hamid <azmanha@...> wrote:

                    k.sara
                    ada anak pok lebih x?
                    nak pinjam bole? hehe

                    Message 9 of 30 , Mar 22, 2013

                      "kejayaan menanam epal di africa"

                      bro, ada artikel nye?

                      url?

                      mungkin ada benda/tips/ilmu yg kita buleh kutip

                      kat umah ada sepohon epal, berbunga tapi tak lekat buah

                      pokok pun kurang bermaya, mungkin kurang kasih sayang agaknya

                      Message 10 of 30 , Mar 22, 2013
                        sy rasa tak ada yg baru.  cuma bezanya variety yg ditanam. permasalahan tuan sy tak dapat nak nolong.  sy bukan pakar.  :)

                        tuan boleh rujuk ke http://www.kuffelcreekapplenursery.com/  atau http://www.kuffelcreek.com/applenursery.htm

                        sy dah beli ebook dia.  cuma tak khatam lagi.  mcm yg sy tulis diatas. hasil dari scanning sy, tak ada yg baru. lebih kepada experiment dan mencari baka yg sesuai.

                        tq
                        Azman

                        Message 11 of 30 , Mar 22, 2013
                          Mang,

                          Belum ada benih la, sebab k.Sara tengah nak membiakkan abiu menjadi ladang. Abiu cuma dua tahun untuk berbuah...tu yang best tu....

                          Message 12 of 30 , Mar 24, 2013

                            pinjam e-book bole?

                            hehe

                            Message 13 of 30 , Mar 24, 2013
                              minta maaf che man.  tak dapat nak nolong sebab bercanggahan dgn etikanya.  tp kalau tuan ada soalan khusus,  insyallah sy boleh kongsi part2 berkaitan.

                              Azman

                              On Mon, Mar 25, 2013 at 11:47 AM, Azman Bin Awang @ Hamid <azmanha@...> wrote:

                              pinjam e-book bole?

                              hehe

                              Message 14 of 30 , Mar 24, 2013

                                orettt… tq

                                Message 15 of 30 , Mar 26, 2013

                                  cherry barbados guwe tengah berbuah …..

[...]
                                • suhaila Md Isa
                                  Message 16 of 30 , Mar 26, 2013
                                    Saya nak tanam jugak pokok epal dlm pasu blh tak cos saya tak ada tanah at area rumah

                                    Sent from Samsung Mobile
                                  • Noor Azman Yunan
                                    Message 17 of 30 , Mar 26, 2013
                                      salam semua.  saya baru sahaja habis setup tamanflora.com diharap forum ini dapat digunakan utk berkongsi info dengan sebaiknya.  jumpa disana....

                                      Azman

                                      <*> Your email settings:
                                          Individual Email | Traditional

                                      <*> To change settings online go to:
                                          (Yahoo! ID required)

                                      <*> To change settings via email:
                                          tamanflora-digest@yahoogroups.com
                                          tamanflora-fullfeatured@yahoogroups.com

                                          http://docs.yahoo.com/info/terms/

                                      --
                                      Noor Azman
                                      azmanyu@...
                                      Message 18 of 30 , Mar 26, 2013
                                        Masam kemain, kena makan buah ajaib dulu baru makan cherry ni. BBuah yang paling kaya dengan vit c. Jangan buang buah ni, bagi anak2 makan, tapi kena ada buah ajaib la...Rumak K. Sara lebat sungguh...

                                        Kak Sara

                                        Message 19 of 30 , Apr 1, 2013

[...]
                                      • K. Sara
                                        Message 20 of 30 , Apr 1, 2013
                                          BEST Mang!! TQ
                                        • Mohd Yusri Mohdyusri
                                          Message 21 of 30 , Apr 8, 2013
                                            Salam tuan/puan,

                                            Saya pohon maklumat, kalu dikedah, dimana ada jual pokok bunga tapak unta(Bauhinia blakeana)

                                            Terima kasih.

                                              Message 23 of 30 , May 13, 2013
                                                Cherry Barbados

                                                DSC09015

                                                TP

                                                Message 24 of 30 , May 13, 2013

                                                  superimposed

                                                  Message 25 of 30 , May 13, 2013
                                                    superimposed? ....superimpossibleeeee

                                                    --- In tamanflora@yahoogroups.com, "Azman Bin Awang @ Hamid" <azmanha@...> wrote:

                                                    > superimposed

                                                  • Khairudin Sarbini
                                                    Message 26 of 30 , May 14, 2013
                                                      Salam semua kpd semua yang dihormati,

                                                      Pokok cherry barbados milik saya sering berbuah dengan banyaknya, tapi sayang buahnya x boleh dimakan kerana ada ulat didalamnya, mungkin larva sejenis serangga yang selalu 'menyuntik' buah tu..camna nk elak supaya buah cherry ni x berulat..any idea..??

                                                      TQ....

                                                      Message 27 of 30 , May 17, 2013
                                                        Jangan membazir....sumber protein tu...hehhehhhe . TP cadangkan guna perangkap ulat buah DIY ....nanti TP share infonya...

                                                        berkesan bro.....

                                                        TP
                                                      • Mohd Yusri Mohdyusri
                                                        Message 28 of 30 , Jun 26, 2013
                                                          assalam,

                                                            kak Sara

                                                          Message 29 of 30 , Aug 11, 2013

                                                            Koleksi 99 spesies buah di FRIM

                                                            http://www.utusan.com.my/pix/2013/0729/Utusan_Malaysia/Sains_&_Teknologi/st_03.1.jpg

                                                            Pokok cempedak (kiri) dan cermai belanda (kanan) adalah salah satu daripada lebih 100 spesies pokok buah-buahan tempatan yang hidup di FRIM.

                                                            Othaman Hasin, 58, dan Zawiah Ngah, 43, ( menghabiskan sebahagian besar daripada masa kerja mereka dengan pokok dan tanaman.

                                                            Selama lebih 30 tahun, Othaman bekerja sebagai pembantu am tapak semaian Institut Penyelidikan Perhutanan Malaysia (FRIM), Kepong dan semasa menemani ahli botani dalam dan luar negara menjalankan kerja lapangan beliau telah banyak menimba ilmu.

                                                            Zawiah pula, seorang pembantu penyelidik bahagian hutan ladang FRIM yang telah banyak membantu pegawai penyelidik sekali gus mengumpul pelbagai pengalaman dan pengetahuan berharga sejak menceburi bidang pertanian seawal usia 20 tahun.

                                                            Apa pun, alam semula jadi telah lama menjadi sebahagian daripada sumber pendapatan, sumber makanan dan kesihatan, malahan hingga kini masih terdapat beberapa kaedah kesihatan tradisional yang terus diamalkan.

                                                            "Kami masih menggunakan bedak pupur pucuk jambu batu dengan beras goreng yang ditumbuk halus untuk kesihatan kulit, selain minum air rebusan daun jambu untuk merawat cirit birit dan mengawal sakit perut," kata Zawiah.

                                                            Dia turut bercerita bahawa pada masa dahulu, sumber makanan mereka termasuk kulit pokok sentul, kulit rambai serta gajus yang boleh dimasak sebagai lauk, selain tampoi, asam paya, buah salam dan kamunting yang juga enak dimasak.

                                                            "Apabila tiba musim pokok asam gelugur berbunga, kami sering mengutip kudup bunga dan pucuknya yang mempunyai rasa masam-masam kelat tetapi amat enak dicicah garam," tambah beliau.

                                                            Bagaimanapun, cinta pasangan suami isteri ini terhadap pokok dan tanaman menghasilkan sebuah buku ilmu yang padat dengan gambar dan maklumat menarik bertajuk 99 Spesies Buah di FRIM.

                                                            Berkongsi minat yang sama nyata memudahkan mereka mengumpul gambar dan maklumat mengenai pelbagai spesies pokok buah-buahan ketika berada di lapangan.

                                                            Sementara kebanyakan rakyat Malaysia mengenali buah-buahan popular seperti durian, rambutan, ciku dan yang lain, buku bergambar ini juga menampilkan buah-buahan yang jarang orang ramai dengar.

                                                            http://www.utusan.com.my/pix/2013/0729/Utusan_Malaysia/Sains_&_Teknologi/st_03.2.jpg

                                                            Lebih menarik, buku ini menghuraikan khasiat bahagian tertentu pada pokok buah yang boleh digunakan dalam penjagaan kesihatan, perubatan tradisional dan kecantikan yang telah diwarisi oleh pelbagai kaum termasuk kaum Orang Asli.

                                                            Buku itu juga dilengkapi dengan keterangan pengenalan, taburan, sejarah nama tempat, kegunaan, pembiakan dan penanaman pokok selain huraian morfologi pokok, daun, bunga dan buah.

                                                            Selain menyenaraikan 99 spesies buah mengikut nama famili bagi memudahkan rujukan pantas, buku itu juga dilengkapkan dengan glosari dan indeks.

                                                            Menyentuh tentang buku bergambar ini, Othaman menjelaskan, FRIM sebenarnya mempunyai lebih daripada 100 spesies tumbuh-tumbuhan berbuah dengan pelbagai fungsi dan khasiat.

                                                            Bagaimanapun, mereka memilih hanya 99 spesies untuk dibincangkan sempena 99 nama Allah selain buah-buahan adalah kurniaan Allah untuk umat manusia.

                                                            Selain merupakan hasil tangan pertama pasangan itu, ia juga menandakan kali pertama FRIM menerbitkan buku mengenai kepelbagaian spesies buah yang terdapat di pusat penyelidikannya.

                                                            ''Idea menerbitkan buku itu sebenarnya berasal dari Ketua Pengarah FRIM, Datuk Dr. Abd Latif Mohmod yang tidak pernah jemu berkali-kali memujuk kami melakukannya," kata Othaman.

                                                            Nyata, penghasilan buku itu mempunyai nilai tersendiri kepada Ketua Pengarah itu yang enggan membiarkan koleksi gambar dan catatan yang dikumpulkan selama bertahun-tahun itu sekadar terperuk dalam fail dan lesap begitu sahaja.

                                                            Apa pun, koleksi tumbuhan hidup itu adalah satu aset tidak ternilai yang wajar ditempatkan dalam koleksi peribadi mahupun perpustakaan, memandangkan generasi kini makin kehilangan ilmu pengecaman pokok apatah lagi untuk menghayati alam sebagai khazanah dan warisan semulajadi.

                                                            Dr Abd Latif turut menjadi penyunting buku itu bersama beberapa lagi ahli botani.

                                                            Kebanyakan gambar dalam buku itu dirakam di sekitar pusat penyelidikan FRIM, termasuk di Arboretum Buah-buahan Taman Botani Kepong (Kepong Botanical Garden) selain di stesen penyelidikan mereka yang terletak di seluruh negara.

                                                            Mereka merakam gambar pokok, daun, bunga dan buah bagi memudahkan pembaca terutama kanak-kanak mengenalpasti dan membuat rujukan dengan lebih pantas.

                                                            Bagi spesies pokok buah yang bermusim, penerangan musim berbunga dan berbuah turut disertakan. Bagaimanapun, kata Othaman, ada juga buah yang sukar untuk dirakamkan gambarnya seperti asam payang dan sepam memandangkan mereka bermusim panjang dari tiga hingga lima tahun.

                                                            Menariknya, pembaca akan sedar betapa banyaknya buah-buahan tempatan seperti cerapu, rawa, redan, jentik-jentik yang mungkin tidak pernah didengari nama ataupun dilihat sebelum ini.

                                                            Barangkali pembaca juga baru mengetahui pelbagai kegunaan lain buah tertentu, sebagai contoh, buah belinjau yang biasanya dibuat kerepek sebenarnya juga enak direbus untuk dimakan seperti kacang rebus.

                                                            Tahukah anda buah belinjau muda berfungsi sebagai pengempuk daging jika ditambahkan dalam masakan daging manakala pucuk belinjau mempunyai rasa manis dan sedap dibuat sayur masak lemak?

                                                            Selain mencatatkan kepelbagaian buah-buahan yang terdapat di sekitar FRIM, pasangan itu turut memantau pokok buah di sekitar Stesen Penyelidikan FRIM (SPF) yang terdapat di Terengganu, Pahang, Perak, Negeri Sembilan dan Perlis.

                                                            Di SPF Setiu misalnya, keadaan tanah berpasir membolehkan pokok seperti gajus, belinjau, pauh, mangga dan ceri Terengganu hidup dengan subur.

                                                            Pokok seperti durian beludu, manggis dan rambutan tumbuh dengan baik di SPF Jengka, sementara pokok berangan paling berjaya hidup di SPF Pasoh.

                                                            Selain itu, pokok buah seperti sukun, pauh, mengkudu dan nangka banyak terdapat di SPF Bidor, manakala pokok buah-buahan masam seperti mangga, kedondong dan limau kasturi amat subur di SPF Mata Ayer Perlis.

                                                            Apabila ke lokasi luar, mereka turut membawa pulang anak benih untuk ditanam di FRIM bagi mengekang kepupusan spesies itu.

                                                            Othaman dan isterinya berharap agar buku itu dapat dimanfaat sebagai satu rujukan warisan semulajadi yang kekal subur untuk generasi akan datang.

                                                            "Jika diizinkan, kami berharap agar ia dapat diterjemahkan ke Bahasa Inggeris supaya lebih ramai pembaca dari dalam dan luar negara dapat manfaat, kami juga sedang berusaha untuk menerbitkan sebuah lagi buku iaitu jilid kedua dengan topik yang serupa," jelasnya.

                                                            Anak pasangan ini Nur Azirah, 13, bangga dengan nukilan ibu bapanya, bukti minat mendalam ibu bapanya terhadap tanaman dan pokok.-Bernama

                                                            Artikel Penuh: http://www.utusan.com.my/utusan/Sains_&_Teknologi/20130729/st_03/Koleksi-99-spesies-buah-di-FRIM#ixzz2biqegFUu
                                                            © Utusan Melayu (M) Bhd