Loading ...
Sorry, an error occurred while loading the content.
 

Re: Macam mana nak paksa Limau Nipis berbuah??

Expand Messages
  • mnor29
    Salam....tanam dari biji ke atau tut? ...Dah cuba baja buah? Mungkin saudara mang, pakar mangga ostolia boleh membantu dalam hal nih... TP
    Message 1 of 19 , Oct 9, 2012
      Salam....tanam dari biji ke atau tut? ...Dah cuba baja buah?

      Mungkin saudara mang, pakar mangga ostolia boleh membantu dalam hal nih...

      TP



      --- In tamanflora@yahoogroups.com, awie along <manja_jibam@...> wrote:
      >
      > maaf ya, kalau yang tu limau nipis...kalau pokok buah mangga lak, dah hampir lima tahun tanam, tumbuh subur, rendang...tapi nak mau berbunga dan berbuah...minta tolong ...tqvm
      >
      > --- On Tue, 9/10/12, mnor29 <mnor29@...> wrote:
      >
      >
      > From: mnor29 <mnor29@...>
      > Subject: [tamanflora] Re: Macam mana nak paksa Limau Nipis berbuah??
      > To: tamanflora@yahoogroups.com
      > Date: Tuesday, 9 October, 2012, 10:19
      >
      >
      >
      >  
      >
      >
      >
      >
      > mang....togellllllkan jerrrr....nanti 7 hari dah berbunga-bunga....hehehehh
      >
      > TP
      >
      > --- In tamanflora@yahoogroups.com, "Azman Bin Awang @ Hamid" <azmanha@> wrote:
      > >
      > > limau kasturi memang rajin berbunga
      > > jeruk nipis memang degil banget
      > > jeruk guwe udah 7 tahun masih tak berbunga
      > >
      > > hehe
      > >
      > > From: tamanflora@yahoogroups.com [mailto:tamanflora@yahoogroups.com] On Behalf Of mohd nor azalli
      > > Sent: Tuesday, October 09, 2012 8:53 AM
      > > To: tamanflora@yahoogroups.com
      > > Subject: Re: [tamanflora] Re: Macam mana nak paksa Limau Nipis berbuah??
      > >
      > >
      > > Baru TP teringat...cuba check balik message 23001... pernah bincang topik nih....ni ada fotonya
      > >
      > >
      > > [http://xa.yimg.com/kq/groups/10932313/sn/1047914718/name/DSC00216.jpg%5d
      > >
      > >
      > > [http://xa.yimg.com/kq/groups/10932313/sn/1667138967/name/DSC00191.jpg%5d
      > >
      > >
      > > [http://xa.yimg.com/kq/groups/10932313/sn/683591138/name/DSC00190.jpg%5d
      > >
      > >
      > > [http://xa.yimg.com/kq/groups/10932313/sn/37628158/name/DSC00207.jpg%5d
      > >
      > >
      > > [http://xa.yimg.com/kq/groups/10932313/sn/521180631/name/DSC00206.jpg%5d
      > >
      > >
      > >
      > > TP
      > >
      > >
      > >
      > >
      > >
      > >
      > >
      > >
      > >
      > >
      > >
      > >
      > >
      > >
      > >
      > >
      > >
      > >
      > >
      > >
      > >
      > > From: mnor29 <mnor29@<mailto:mnor29@>>
      > > To: tamanflora@yahoogroups.com<mailto:tamanflora@yahoogroups.com>
      > > Sent: Monday, 8 October 2012, 17:57
      > > Subject: [tamanflora] Re: Macam mana nak paksa Limau Nipis berbuah??
      > >
      > > TP pernah cuba cara ni dan menjadi.....caranya adalah kita try satu dahan dulu....buang semua daun dan pucuknya dan letak baja buah...kalau ada rezeki nanti keluarlah putik bunga bersama pucuk baru...
      > >
      > > TP
      > >
      > > --- In mailto:tamanflora%40yahoogroups.com, mr y <mry5teratak@<mailto:mry5teratak@>> wrote:
      > > >
      > > > Assalamualaikum w.b.t.,
      > > >
      > > > Lama tak menjengok taman flora sama jugak dengan laman kat rumah rupanya banyak dah yang meninggalkan dunia yang fana ini... Nak kata sibuk dak lah jugak, tapi menyibuk jea banyak. Biasalah kerja dengan orang... He!x5.
      > > >
      > > > Alang-alang merayau kat taman flora nih, nak tanya sifu-sifu sikit... Macam mana nak paksa limau nipis berbuah? Dah macam-macam jenis baja dah letak tak nak jugak dia berbunga dan berbuah secara berterusan. Bulan januari lepas dah ugut pokok limau nih, kalau tak berbunga dalam tempoh dua minggu, den nak tebang ganti pokok lain sebab dah sah mesti pokok jantan... Tup-tup tak sempat dua minggu berbunga dua tiga kuntum lepas tu lekat buah sebiji buat ubat kot... Sah bukan pokok jantan/pondan atau seangkatan dengan nya..
      > > >
      > > > Lepas tu sampai sekarang tak moh berbuah dah. Orang lain tanam dalam pasu siap berbuah lebat lagi tu... Protes ke apa pokok ni? Yang hairan, pokok limau kasturi tak berenti berbuah tu, alhamdulillah. Lemon berbuah lebat sampai mati pulak, terlebih produktif.
      > > >
      > > > Jadi jika ada petua, minta tolong "share-share"kan lah... pokok limau ni dah 5 tahun tanam, sekarang2 1.5 meter tinggi sebab selalu pangkas tak nak tinggi sangat. Asal benih tut.
      > > >
      > > > Wassalam.
      > > >
      > >
      > >
      > > ________________________________
      > > DISCLAIMER : This email and any files transmitted with it are confidential and intended solely for the use of the individual or entity to whom they are addressed. If you have received this email in error please notify the system administrator. This message contains confidential information and is intended only for the individual named. If you are not the named addressee you should not disseminate, distribute or copy this e-mail. Please notify the sender immediately by e-mail if you have received this e-mail by mistake and delete this e-mail from your system. If you are not the intended recipient you are notified that disclosing, copying, distributing or taking any action in reliance on the contents of this information is strictly prohibited. Please note that any views or opinions presented in this email are solely those of the author and do not necessarily represent those of the company. The recipient should check this email and any attachments for the
      > presence of viruses. The company accepts no liability for any damage caused by any virus transmitted by this email.
      > >
      >
    • awie along
      salam,saya beli yang tut rasanya...dah cuba bermacam2 jenis baja...dari yg kimia ke compos...pernahlah berbunga sikit tapi terus kering...jiran2 kata macam
      Message 2 of 19 , Oct 9, 2012
        salam,saya beli yang tut rasanya...dah cuba bermacam2 jenis baja...dari yg kimia ke compos...pernahlah berbunga sikit tapi terus kering...jiran2 kata macam mangga jantan je...betul ke....

        --- On Tue, 9/10/12, mnor29 <mnor29@...> wrote:

        From: mnor29 <mnor29@...>
        Subject: [tamanflora] Re: Macam mana nak paksa Limau Nipis berbuah??
        To: tamanflora@yahoogroups.com
        Date: Tuesday, 9 October, 2012, 15:30

         
        Salam....tanam dari biji ke atau tut? ...Dah cuba baja buah?

        Mungkin saudara mang, pakar mangga ostolia boleh membantu dalam hal nih...

        TP

        --- In tamanflora@yahoogroups.com, awie along <manja_jibam@...> wrote:
        >
        > maaf ya, kalau yang tu limau nipis...kalau pokok buah mangga lak, dah hampir lima tahun tanam, tumbuh subur, rendang...tapi nak mau berbunga dan berbuah...minta tolong ...tqvm
        >
        > --- On Tue, 9/10/12, mnor29 <mnor29@...> wrote:
        >
        >
        > From: mnor29 <mnor29@...>
        > Subject: [tamanflora] Re: Macam mana nak paksa Limau Nipis berbuah??
        > To: tamanflora@yahoogroups.com
        > Date: Tuesday, 9 October, 2012, 10:19
        >
        >
        >
        >  
        >
        >
        >
        >
        > mang....togellllllkan jerrrr....nanti 7 hari dah berbunga-bunga....hehehehh
        >
        > TP
        >
        > --- In tamanflora@yahoogroups.com, "Azman Bin Awang @ Hamid" <azmanha@> wrote:
        > >
        > > limau kasturi memang rajin berbunga
        > > jeruk nipis memang degil banget
        > > jeruk guwe udah 7 tahun masih tak berbunga
        > >
        > > hehe
        > >
        > > From: tamanflora@yahoogroups.com [mailto:tamanflora@yahoogroups.com] On Behalf Of mohd nor azalli
        > > Sent: Tuesday, October 09, 2012 8:53 AM
        > > To: tamanflora@yahoogroups.com
        > > Subject: Re: [tamanflora] Re: Macam mana nak paksa Limau Nipis berbuah??
        > >
        > >
        > > Baru TP teringat...cuba check balik message 23001... pernah bincang topik nih....ni ada fotonya
        > >
        > >
        > > [http://xa.yimg.com/kq/groups/10932313/sn/1047914718/name/DSC00216.jpg]
        > >
        > >
        > > [http://xa.yimg.com/kq/groups/10932313/sn/1667138967/name/DSC00191.jpg]
        > >
        > >
        > > [http://xa.yimg.com/kq/groups/10932313/sn/683591138/name/DSC00190.jpg]
        > >
        > >
        > > [http://xa.yimg.com/kq/groups/10932313/sn/37628158/name/DSC00207.jpg]
        > >
        > >
        > > [http://xa.yimg.com/kq/groups/10932313/sn/521180631/name/DSC00206.jpg]
        > >
        > >
        > >
        > > TP
        > >
        > >
        > >
        > >
        > >
        > >
        > >
        > >
        > >
        > >
        > >
        > >
        > >
        > >
        > >
        > >
        > >
        > >
        > >
        > >
        > >
        > > From: mnor29 <mnor29@<mailto:mnor29@>>
        > > To: tamanflora@yahoogroups.com<mailto:tamanflora@yahoogroups.com>
        > > Sent: Monday, 8 October 2012, 17:57
        > > Subject: [tamanflora] Re: Macam mana nak paksa Limau Nipis berbuah??
        > >
        > > TP pernah cuba cara ni dan menjadi.....caranya adalah kita try satu dahan dulu....buang semua daun dan pucuknya dan letak baja buah...kalau ada rezeki nanti keluarlah putik bunga bersama pucuk baru...
        > >
        > > TP
        > >
        > > --- In mailto:tamanflora%40yahoogroups.com, mr y <mry5teratak@<mailto:mry5teratak@>> wrote:
        > > >
        > > > Assalamualaikum w.b.t.,
        > > >
        > > > Lama tak menjengok taman flora sama jugak dengan laman kat rumah rupanya banyak dah yang meninggalkan dunia yang fana ini... Nak kata sibuk dak lah jugak, tapi menyibuk jea banyak. Biasalah kerja dengan orang... He!x5.
        > > >
        > > > Alang-alang merayau kat taman flora nih, nak tanya sifu-sifu sikit... Macam mana nak paksa limau nipis berbuah? Dah macam-macam jenis baja dah letak tak nak jugak dia berbunga dan berbuah secara berterusan. Bulan januari lepas dah ugut pokok limau nih, kalau tak berbunga dalam tempoh dua minggu, den nak tebang ganti pokok lain sebab dah sah mesti pokok jantan... Tup-tup tak sempat dua minggu berbunga dua tiga kuntum lepas tu lekat buah sebiji buat ubat kot... Sah bukan pokok jantan/pondan atau seangkatan dengan nya..
        > > >
        > > > Lepas tu sampai sekarang tak moh berbuah dah. Orang lain tanam dalam pasu siap berbuah lebat lagi tu... Protes ke apa pokok ni? Yang hairan, pokok limau kasturi tak berenti berbuah tu, alhamdulillah. Lemon berbuah lebat sampai mati pulak, terlebih produktif.
        > > >
        > > > Jadi jika ada petua, minta tolong "share-share"kan lah... pokok limau ni dah 5 tahun tanam, sekarang2 1.5 meter tinggi sebab selalu pangkas tak nak tinggi sangat. Asal benih tut.
        > > >
        > > > Wassalam.
        > > >
        > >
        > >
        > > ________________________________
        > > DISCLAIMER : This email and any files transmitted with it are confidential and intended solely for the use of the individual or entity to whom they are addressed. If you have received this email in error please notify the system administrator. This message contains confidential information and is intended only for the individual named. If you are not the named addressee you should not disseminate, distribute or copy this e-mail. Please notify the sender immediately by e-mail if you have received this e-mail by mistake and delete this e-mail from your system. If you are not the intended recipient you are notified that disclosing, copying, distributing or taking any action in reliance on the contents of this information is strictly prohibited. Please note that any views or opinions presented in this email are solely those of the author and do not necessarily represent those of the company. The recipient should check this email and any attachments for the
        > presence of viruses. The company accepts no liability for any damage caused by any virus transmitted by this email.
        > >
        >

      • K. Sara
        Hehehe..nampak gayanye kita serupa Mr. Y. Pokok K.Sara dah tinggi 1 1/2 kali ganda dari K. Sara, dah bagi bajaa bunga, taa veekun, tahi ayam semua tak
        Message 3 of 19 , Oct 9, 2012
          Hehehe..nampak gayanye kita serupa Mr. Y. Pokok K.Sara dah tinggi 1 1/2 kali ganda dari K. Sara, dah bagi bajaa bunga, taa veekun, tahi ayam semua tak jadi...dah pangkas habis pun tak mahu berbuah..gertak dia baru-baru ni..baru berbunga 5;6 kelopak, lepas tu tak ada juga buah..Herankan kat nursery tu berbuah memanjang...

          --- In tamanflora@yahoogroups.com, "mnor29" <mnor29@...> wrote:
          >
          > Salam....tanam dari biji ke atau tut? ...Dah cuba baja buah?
          >
          > Mungkin saudara mang, pakar mangga ostolia boleh membantu dalam hal nih...
          >
          > TP
          >
          >
          >
          > --- In tamanflora@yahoogroups.com, awie along <manja_jibam@> wrote:
          > >
          > > maaf ya, kalau yang tu limau nipis...kalau pokok buah mangga lak, dah hampir lima tahun tanam, tumbuh subur, rendang...tapi nak mau berbunga dan berbuah...minta tolong ...tqvm
          > >
          > > --- On Tue, 9/10/12, mnor29 <mnor29@> wrote:
          > >
          > >
          > > From: mnor29 <mnor29@>
          > > Subject: [tamanflora] Re: Macam mana nak paksa Limau Nipis berbuah??
          > > To: tamanflora@yahoogroups.com
          > > Date: Tuesday, 9 October, 2012, 10:19
          > >
          > >
          > >
          > >  
          > >
          > >
          > >
          > >
          > > mang....togellllllkan jerrrr....nanti 7 hari dah berbunga-bunga....hehehehh
          > >
          > > TP
          > >
          > > --- In tamanflora@yahoogroups.com, "Azman Bin Awang @ Hamid" <azmanha@> wrote:
          > > >
          > > > limau kasturi memang rajin berbunga
          > > > jeruk nipis memang degil banget
          > > > jeruk guwe udah 7 tahun masih tak berbunga
          > > >
          > > > hehe
          > > >
          > > > From: tamanflora@yahoogroups.com [mailto:tamanflora@yahoogroups.com] On Behalf Of mohd nor azalli
          > > > Sent: Tuesday, October 09, 2012 8:53 AM
          > > > To: tamanflora@yahoogroups.com
          > > > Subject: Re: [tamanflora] Re: Macam mana nak paksa Limau Nipis berbuah??
          > > >
          > > >
          > > > Baru TP teringat...cuba check balik message 23001... pernah bincang topik nih....ni ada fotonya
          > > >
          > > >
          > > > [http://xa.yimg.com/kq/groups/10932313/sn/1047914718/name/DSC00216.jpg%5d
          > > >
          > > >
          > > > [http://xa.yimg.com/kq/groups/10932313/sn/1667138967/name/DSC00191.jpg%5d
          > > >
          > > >
          > > > [http://xa.yimg.com/kq/groups/10932313/sn/683591138/name/DSC00190.jpg%5d
          > > >
          > > >
          > > > [http://xa.yimg.com/kq/groups/10932313/sn/37628158/name/DSC00207.jpg%5d
          > > >
          > > >
          > > > [http://xa.yimg.com/kq/groups/10932313/sn/521180631/name/DSC00206.jpg%5d
          > > >
          > > >
          > > >
          > > > TP
          > > >
          > > >
          > > >
          > > >
          > > >
          > > >
          > > >
          > > >
          > > >
          > > >
          > > >
          > > >
          > > >
          > > >
          > > >
          > > >
          > > >
          > > >
          > > >
          > > >
          > > >
          > > > From: mnor29 <mnor29@<mailto:mnor29@>>
          > > > To: tamanflora@yahoogroups.com<mailto:tamanflora@yahoogroups.com>
          > > > Sent: Monday, 8 October 2012, 17:57
          > > > Subject: [tamanflora] Re: Macam mana nak paksa Limau Nipis berbuah??
          > > >
          > > > TP pernah cuba cara ni dan menjadi.....caranya adalah kita try satu dahan dulu....buang semua daun dan pucuknya dan letak baja buah...kalau ada rezeki nanti keluarlah putik bunga bersama pucuk baru...
          > > >
          > > > TP
          > > >
          > > > --- In mailto:tamanflora%40yahoogroups.com, mr y <mry5teratak@<mailto:mry5teratak@>> wrote:
          > > > >
          > > > > Assalamualaikum w.b.t.,
          > > > >
          > > > > Lama tak menjengok taman flora sama jugak dengan laman kat rumah rupanya banyak dah yang meninggalkan dunia yang fana ini... Nak kata sibuk dak lah jugak, tapi menyibuk jea banyak. Biasalah kerja dengan orang... He!x5.
          > > > >
          > > > > Alang-alang merayau kat taman flora nih, nak tanya sifu-sifu sikit... Macam mana nak paksa limau nipis berbuah? Dah macam-macam jenis baja dah letak tak nak jugak dia berbunga dan berbuah secara berterusan. Bulan januari lepas dah ugut pokok limau nih, kalau tak berbunga dalam tempoh dua minggu, den nak tebang ganti pokok lain sebab dah sah mesti pokok jantan... Tup-tup tak sempat dua minggu berbunga dua tiga kuntum lepas tu lekat buah sebiji buat ubat kot... Sah bukan pokok jantan/pondan atau seangkatan dengan nya..
          > > > >
          > > > > Lepas tu sampai sekarang tak moh berbuah dah. Orang lain tanam dalam pasu siap berbuah lebat lagi tu... Protes ke apa pokok ni? Yang hairan, pokok limau kasturi tak berenti berbuah tu, alhamdulillah. Lemon berbuah lebat sampai mati pulak, terlebih produktif.
          > > > >
          > > > > Jadi jika ada petua, minta tolong "share-share"kan lah... pokok limau ni dah 5 tahun tanam, sekarang2 1.5 meter tinggi sebab selalu pangkas tak nak tinggi sangat. Asal benih tut.
          > > > >
          > > > > Wassalam.
          > > > >
          > > >
          > > >
          > > > ________________________________
          > > > DISCLAIMER : This email and any files transmitted with it are confidential and intended solely for the use of the individual or entity to whom they are addressed. If you have received this email in error please notify the system administrator. This message contains confidential information and is intended only for the individual named. If you are not the named addressee you should not disseminate, distribute or copy this e-mail. Please notify the sender immediately by e-mail if you have received this e-mail by mistake and delete this e-mail from your system. If you are not the intended recipient you are notified that disclosing, copying, distributing or taking any action in reliance on the contents of this information is strictly prohibited. Please note that any views or opinions presented in this email are solely those of the author and do not necessarily represent those of the company. The recipient should check this email and any attachments for the
          > > presence of viruses. The company accepts no liability for any damage caused by any virus transmitted by this email.
          > > >
          > >
          >
        • mnor29
          Mang...tahniah kerana berjaya membuahkan mangga ostolia...syabbbbbaassss.. Nak tau...rasanya camna dan tanam berapa tahun baru berbuah....ceciterrr... TP
          Message 4 of 19 , Oct 9, 2012
            Mang...tahniah kerana berjaya membuahkan mangga ostolia...syabbbbbaassss..

            Nak tau...rasanya camna dan tanam berapa tahun baru berbuah....ceciterrr...

            TP


            --- In tamanflora@yahoogroups.com, "Azman Bin Awang @ Hamid" <azmanha@...> wrote:
            >
            >
            >
            > buah sulong mangga australia guwe baru petik pag tadi,
            > pokok tanam dari biji, buah asal beli kat carrefour
            > kheehe...
            >
            > [cid:image001.jpg@...]
            >
            > ________________________________
            > DISCLAIMER : This email and any files transmitted with it are confidential and intended solely for the use of the individual or entity to whom they are addressed. If you have received this email in error please notify the system administrator. This message contains confidential information and is intended only for the individual named. If you are not the named addressee you should not disseminate, distribute or copy this e-mail. Please notify the sender immediately by e-mail if you have received this e-mail by mistake and delete this e-mail from your system. If you are not the intended recipient you are notified that disclosing, copying, distributing or taking any action in reliance on the contents of this information is strictly prohibited. Please note that any views or opinions presented in this email are solely those of the author and do not necessarily represent those of the company. The recipient should check this email and any attachments for the presence of viruses. The company accepts no liability for any damage caused by any virus transmitted by this email.
            >
          • Azman Bin Awang @ Hamid
            dalam 6 tahun kalo tak silap, dah tue guwe rupenye khehe rasanya ............ owww! lemak manis macam musang king From: tamanflora@yahoogroups.com
            Message 5 of 19 , Oct 11, 2012

              dalam 6 tahun kalo tak silap, dah tue guwe rupenye  khehe

              rasanya ………… owww! lemak manis macam musang king

               

               

              From: tamanflora@yahoogroups.com [mailto:tamanflora@yahoogroups.com] On Behalf Of mnor29
              Sent: Wednesday, October 10, 2012 2:56 PM
              To: tamanflora@yahoogroups.com
              Subject: [tamanflora] Re: mangga ostolia

               

               

              Mang...tahniah kerana berjaya membuahkan mangga ostolia...syabbbbbaassss..

              Nak tau...rasanya camna dan tanam berapa tahun baru berbuah....ceciterrr...

              TP

              --- In tamanflora@yahoogroups.com, "Azman Bin Awang @ Hamid" <azmanha@...> wrote:
              >
              >
              >
              > buah sulong mangga australia guwe baru petik pag tadi,
              > pokok tanam dari biji, buah asal beli kat carrefour
              > kheehe...
              >
              > [cid:image001.jpg@...]
              >
              > ________________________________
              > DISCLAIMER : This email and any files transmitted with it are confidential and intended solely for the use of the individual or entity to whom they are addressed. If you have received this email in error please notify the system administrator. This message contains confidential information and is intended only for the individual named. If you are not the named addressee you should not disseminate, distribute or copy this e-mail. Please notify the sender immediately by e-mail if you have received this e-mail by mistake and delete this e-mail from your system. If you are not the intended recipient you are notified that disclosing, copying, distributing or taking any action in reliance on the contents of this information is strictly prohibited. Please note that any views or opinions presented in this email are solely those of the author and do not necessarily represent those of the company. The recipient should check this email and any attachments for the presence of viruses. The company accepts no liability for any damage caused by any virus transmitted by this email.
              >



              DISCLAIMER : This email and any files transmitted with it are confidential and intended solely for the use of the individual or entity to whom they are addressed. If you have received this email in error please notify the system administrator. This message contains confidential information and is intended only for the individual named. If you are not the named addressee you should not disseminate, distribute or copy this e-mail. Please notify the sender immediately by e-mail if you have received this e-mail by mistake and delete this e-mail from your system. If you are not the intended recipient you are notified that disclosing, copying, distributing or taking any action in reliance on the contents of this information is strictly prohibited. Please note that any views or opinions presented in this email are solely those of the author and do not necessarily represent those of the company. The recipient should check this email and any attachments for the presence of viruses. The company accepts no liability for any damage caused by any virus transmitted by this email.
            • Azman Bin Awang @ Hamid
              zaman sekarang ni… jantan pun berbuah youuuu tak cayer cuba lalu malam minggu kat bukit bintang sekilas ikan di air jgn di sangka jantan kah atau betina
              Message 6 of 19 , Oct 11, 2012

                zaman sekarang ni… jantan pun berbuah youuuu

                tak cayer cuba lalu malam minggu kat bukit bintang

                 

                sekilas ikan di air jgn di sangka jantan kah atau betina

                 

                kheehe

                 

                 

                From: tamanflora@yahoogroups.com [mailto:tamanflora@yahoogroups.com] On Behalf Of awie along
                Sent: Tuesday, October 09, 2012 4:34 PM
                To: tamanflora@yahoogroups.com
                Subject: Re: [tamanflora] Re: Macam mana nak paksa Limau Nipis berbuah??

                 

                 

                salam,saya beli yang tut rasanya...dah cuba bermacam2 jenis baja...dari yg kimia ke compos...pernahlah berbunga sikit tapi terus kering...jiran2 kata macam mangga jantan je...betul ke....

                --- On Tue, 9/10/12, mnor29 <mnor29@...> wrote:


                From: mnor29 <mnor29@...>
                Subject: [tamanflora] Re: Macam mana nak paksa Limau Nipis berbuah??
                To: tamanflora@yahoogroups.com
                Date: Tuesday, 9 October, 2012, 15:30

                 

                Salam....tanam dari biji ke atau tut? ...Dah cuba baja buah?

                Mungkin saudara mang, pakar mangga ostolia boleh membantu dalam hal nih...

                TP

                --- In tamanflora@yahoogroups.com, awie along <manja_jibam@...> wrote:
                >
                > maaf ya, kalau yang tu limau nipis...kalau pokok buah mangga lak, dah hampir lima tahun tanam, tumbuh subur, rendang...tapi nak mau berbunga dan berbuah...minta tolong ...tqvm
                >
                > --- On Tue, 9/10/12, mnor29 <mnor29@...> wrote:
                >
                >
                > From: mnor29 <mnor29@...>
                > Subject: [tamanflora] Re: Macam mana nak paksa Limau Nipis berbuah??
                > To: tamanflora@yahoogroups.com
                > Date: Tuesday, 9 October, 2012, 10:19
                >
                >
                >
                >  
                >
                >
                >
                >
                > mang....togellllllkan jerrrr....nanti 7 hari dah berbunga-bunga....hehehehh
                >
                > TP
                >
                > --- In tamanflora@yahoogroups.com, "Azman Bin Awang @ Hamid" <azmanha@> wrote:
                > >
                > > limau kasturi memang rajin berbunga
                > > jeruk nipis memang degil banget
                > > jeruk guwe udah 7 tahun masih tak berbunga
                > >
                > > hehe
                > >
                > > From: tamanflora@yahoogroups.com [mailto:tamanflora@yahoogroups.com] On Behalf Of mohd nor azalli
                > > Sent: Tuesday, October 09, 2012 8:53 AM
                > > To: tamanflora@yahoogroups.com
                > > Subject: Re: [tamanflora] Re: Macam mana nak paksa Limau Nipis berbuah??
                > >
                > >
                > > Baru TP teringat...cuba check balik message 23001... pernah bincang topik nih....ni ada fotonya
                > >
                > >
                > > [http://xa.yimg.com/kq/groups/10932313/sn/1047914718/name/DSC00216.jpg]
                > >
                > >
                > > [http://xa.yimg.com/kq/groups/10932313/sn/1667138967/name/DSC00191.jpg]
                > >
                > >
                > > [http://xa.yimg.com/kq/groups/10932313/sn/683591138/name/DSC00190.jpg]
                > >
                > >
                > > [http://xa.yimg.com/kq/groups/10932313/sn/37628158/name/DSC00207.jpg]
                > >
                > >
                > > [http://xa.yimg.com/kq/groups/10932313/sn/521180631/name/DSC00206.jpg]
                > >
                > >
                > >
                > > TP
                > >
                > >
                > >
                > >
                > >
                > >
                > >
                > >
                > >
                > >
                > >
                > >
                > >
                > >
                > >
                > >
                > >
                > >
                > >
                > >
                > >
                > > From: mnor29 <mnor29@<mailto:mnor29@>>
                > > To: tamanflora@yahoogroups.com<mailto:tamanflora@yahoogroups.com>
                > > Sent: Monday, 8 October 2012, 17:57
                > > Subject: [tamanflora] Re: Macam mana nak paksa Limau Nipis berbuah??
                > >
                > > TP pernah cuba cara ni dan menjadi.....caranya adalah kita try satu dahan dulu....buang semua daun dan pucuknya dan letak baja buah...kalau ada rezeki nanti keluarlah putik bunga bersama pucuk baru...
                > >
                > > TP
                > >
                > > --- In mailto:tamanflora%40yahoogroups.com, mr y <mry5teratak@<mailto:mry5teratak@>> wrote:
                > > >
                > > > Assalamualaikum w.b.t.,
                > > >
                > > > Lama tak menjengok taman flora sama jugak dengan laman kat rumah rupanya banyak dah yang meninggalkan dunia yang fana ini... Nak kata sibuk dak lah jugak, tapi menyibuk jea banyak. Biasalah kerja dengan orang... He!x5.
                > > >
                > > > Alang-alang merayau kat taman flora nih, nak tanya sifu-sifu sikit... Macam mana nak paksa limau nipis berbuah? Dah macam-macam jenis baja dah letak tak nak jugak dia berbunga dan berbuah secara berterusan. Bulan januari lepas dah ugut pokok limau nih, kalau tak berbunga dalam tempoh dua minggu, den nak tebang ganti pokok lain sebab dah sah mesti pokok jantan... Tup-tup tak sempat dua minggu berbunga dua tiga kuntum lepas tu lekat buah sebiji buat ubat kot... Sah bukan pokok jantan/pondan atau seangkatan dengan nya..
                > > >
                > > > Lepas tu sampai sekarang tak moh berbuah dah. Orang lain tanam dalam pasu siap berbuah lebat lagi tu... Protes ke apa pokok ni? Yang hairan, pokok limau kasturi tak berenti berbuah tu, alhamdulillah. Lemon berbuah lebat sampai mati pulak, terlebih produktif.
                > > >
                > > > Jadi jika ada petua, minta tolong "share-share"kan lah... pokok limau ni dah 5 tahun tanam, sekarang2 1.5 meter tinggi sebab selalu pangkas tak nak tinggi sangat. Asal benih tut.
                > > >
                > > > Wassalam.
                > > >
                > >
                > >
                > > ________________________________
                > > DISCLAIMER : This email and any files transmitted with it are confidential and intended solely for the use of the individual or entity to whom they are addressed. If you have received this email in error please notify the system administrator. This message contains confidential information and is intended only for the individual named. If you are not the named addressee you should not disseminate, distribute or copy this e-mail. Please notify the sender immediately by e-mail if you have received this e-mail by mistake and delete this e-mail from your system. If you are not the intended recipient you are notified that disclosing, copying, distributing or taking any action in reliance on the contents of this information is strictly prohibited. Please note that any views or opinions presented in this email are solely those of the author and do not necessarily represent those of the company. The recipient should check this email and any attachments for the
                > presence of viruses. The company accepts no liability for any damage caused by any virus transmitted by this email.
                > >
                >



                DISCLAIMER : This email and any files transmitted with it are confidential and intended solely for the use of the individual or entity to whom they are addressed. If you have received this email in error please notify the system administrator. This message contains confidential information and is intended only for the individual named. If you are not the named addressee you should not disseminate, distribute or copy this e-mail. Please notify the sender immediately by e-mail if you have received this e-mail by mistake and delete this e-mail from your system. If you are not the intended recipient you are notified that disclosing, copying, distributing or taking any action in reliance on the contents of this information is strictly prohibited. Please note that any views or opinions presented in this email are solely those of the author and do not necessarily represent those of the company. The recipient should check this email and any attachments for the presence of viruses. The company accepts no liability for any damage caused by any virus transmitted by this email.
              • sajhs
                Salam semua... Lama x jenguk kat taman ni.. taman saya pun dah jadi dusun rumput rumpai skrg ni, jangan ada makhluk asing yang menumpand udah ler!! Sebut pasal
                Message 7 of 19 , Nov 27, 2012
                  Salam semua...

                  Lama x jenguk kat taman ni.. taman saya pun dah jadi dusun rumput rumpai skrg ni, jangan ada makhluk asing yang menumpand udah ler!!

                  Sebut pasal pokok limo  nipis yang tak berbuah ni, macam seropa je nasib pokok saya...
                  Pokok ni yang saya dapat masa buat gathering kat rumah Dol dulu... ntah dah berapa lama yer, tak hengat la pulak!!!
                  Dah gertak banyak kali, tapi tak mo berbuah juga... kali ni nak cuba togel kan pulak, kot kot la dia 'malu' so kuarlah hendaknya buah nanti...


                   
                  .......sajhs....

                  From: awie along <manja_jibam@...>
                  To: tamanflora@yahoogroups.com
                  Sent: Tuesday, October 9, 2012 4:34 PM
                  Subject: Re: [tamanflora] Re: Macam mana nak paksa Limau Nipis berbuah??

                   
                  salam,saya beli yang tut rasanya...dah cuba bermacam2 jenis baja...dari yg kimia ke compos...pernahlah berbunga sikit tapi terus kering...jiran2 kata macam mangga jantan je...betul ke....

                  --- On Tue, 9/10/12, mnor29 <mnor29@...> wrote:

                  From: mnor29 <mnor29@...>
                  Subject: [tamanflora] Re: Macam mana nak paksa Limau Nipis berbuah??
                  To: tamanflora@yahoogroups.com
                  Date: Tuesday, 9 October, 2012, 15:30

                   
                  Salam....tanam dari biji ke atau tut? ...Dah cuba baja buah?

                  Mungkin saudara mang, pakar mangga ostolia boleh membantu dalam hal nih...

                  TP

                  --- In tamanflora@yahoogroups.com, awie along <manja_jibam@...> wrote:
                  >
                  > maaf ya, kalau yang tu limau nipis...kalau pokok buah mangga lak, dah hampir lima tahun tanam, tumbuh subur, rendang...tapi nak mau berbunga dan berbuah...minta tolong ...tqvm
                  >
                  > --- On Tue, 9/10/12, mnor29 <mnor29@...> wrote:
                  >
                  >
                  > From: mnor29 <mnor29@...>
                  > Subject: [tamanflora] Re: Macam mana nak paksa Limau Nipis berbuah??
                  > To: tamanflora@yahoogroups.com
                  > Date: Tuesday, 9 October, 2012, 10:19
                  >
                  >
                  >
                  >  
                  >
                  >
                  >
                  >
                  > mang....togellllllkan jerrrr....nanti 7 hari dah berbunga-bunga....hehehehh
                  >
                  > TP
                  >
                  > --- In tamanflora@yahoogroups.com, "Azman Bin Awang @ Hamid" <azmanha@> wrote:
                  > >
                  > > limau kasturi memang rajin berbunga
                  > > jeruk nipis memang degil banget
                  > > jeruk guwe udah 7 tahun masih tak berbunga
                  > >
                  > > hehe
                  > >
                  > > From: tamanflora@yahoogroups.com [mailto:tamanflora@yahoogroups.com] On Behalf Of mohd nor azalli
                  > > Sent: Tuesday, October 09, 2012 8:53 AM
                  > > To: tamanflora@yahoogroups.com
                  > > Subject: Re: [tamanflora] Re: Macam mana nak paksa Limau Nipis berbuah??
                  > >
                  > >
                  > > Baru TP teringat...cuba check balik message 23001... pernah bincang topik nih....ni ada fotonya
                  > >
                  > >
                  > > [http://xa.yimg.com/kq/groups/10932313/sn/1047914718/name/DSC00216.jpg]
                  > >
                  > >
                  > > [http://xa.yimg.com/kq/groups/10932313/sn/1667138967/name/DSC00191.jpg]
                  > >
                  > >
                  > > [http://xa.yimg.com/kq/groups/10932313/sn/683591138/name/DSC00190.jpg]
                  > >
                  > >
                  > > [http://xa.yimg.com/kq/groups/10932313/sn/37628158/name/DSC00207.jpg]
                  > >
                  > >
                  > > [http://xa.yimg.com/kq/groups/10932313/sn/521180631/name/DSC00206.jpg]
                  > >
                  > >
                  > >
                  > > TP
                  > >
                  > >
                  > >
                  > >
                  > >
                  > >
                  > >
                  > >
                  > >
                  > >
                  > >
                  > >
                  > >
                  > >
                  > >
                  > >
                  > >
                  > >
                  > >
                  > >
                  > >
                  > > From: mnor29 <mnor29@<mailto:mnor29@>>
                  > > To: tamanflora@yahoogroups.com<mailto:tamanflora@yahoogroups.com>
                  > > Sent: Monday, 8 October 2012, 17:57
                  > > Subject: [tamanflora] Re: Macam mana nak paksa Limau Nipis berbuah??
                  > >
                  > > TP pernah cuba cara ni dan menjadi.....caranya adalah kita try satu dahan dulu....buang semua daun dan pucuknya dan letak baja buah...kalau ada rezeki nanti keluarlah putik bunga bersama pucuk baru...
                  > >
                  > > TP
                  > >
                  > > --- In mailto:tamanflora%40yahoogroups.com, mr y <mry5teratak@<mailto:mry5teratak@>> wrote:
                  > > >
                  > > > Assalamualaikum w.b.t.,
                  > > >
                  > > > Lama tak menjengok taman flora sama jugak dengan laman kat rumah rupanya banyak dah yang meninggalkan dunia yang fana ini... Nak kata sibuk dak lah jugak, tapi menyibuk jea banyak. Biasalah kerja dengan orang... He!x5.
                  > > >
                  > > > Alang-alang merayau kat taman flora nih, nak tanya sifu-sifu sikit... Macam mana nak paksa limau nipis berbuah? Dah macam-macam jenis baja dah letak tak nak jugak dia berbunga dan berbuah secara berterusan. Bulan januari lepas dah ugut pokok limau nih, kalau tak berbunga dalam tempoh dua minggu, den nak tebang ganti pokok lain sebab dah sah mesti pokok jantan... Tup-tup tak sempat dua minggu berbunga dua tiga kuntum lepas tu lekat buah sebiji buat ubat kot... Sah bukan pokok jantan/pondan atau seangkatan dengan nya..
                  > > >
                  > > > Lepas tu sampai sekarang tak moh berbuah dah. Orang lain tanam dalam pasu siap berbuah lebat lagi tu... Protes ke apa pokok ni? Yang hairan, pokok limau kasturi tak berenti berbuah tu, alhamdulillah. Lemon berbuah lebat sampai mati pulak, terlebih produktif.
                  > > >
                  > > > Jadi jika ada petua, minta tolong "share-share"kan lah... pokok limau ni dah 5 tahun tanam, sekarang2 1.5 meter tinggi sebab selalu pangkas tak nak tinggi sangat. Asal benih tut.
                  > > >
                  > > > Wassalam.
                  > > >
                  > >
                  > >
                  > > ________________________________
                  > > DISCLAIMER : This email and any files transmitted with it are confidential and intended solely for the use of the individual or entity to whom they are addressed. If you have received this email in error please notify the system administrator. This message contains confidential information and is intended only for the individual named. If you are not the named addressee you should not disseminate, distribute or copy this e-mail. Please notify the sender immediately by e-mail if you have received this e-mail by mistake and delete this e-mail from your system. If you are not the intended recipient you are notified that disclosing, copying, distributing or taking any action in reliance on the contents of this information is strictly prohibited. Please note that any views or opinions presented in this email are solely those of the author and do not necessarily represent those of the company. The recipient should check this email and any attachments for the
                  > presence of viruses. The company accepts no liability for any damage caused by any virus transmitted by this email.
                  > >
                  >



                • Mohamed Zafrualam Mohd Zain
                  Saya dulu pun lebih kurang sama. Tapi limau blanja (sunkist malaysia). Pokok tinggi 8 kaki, sihat merimbun, berbunga lebat tapi satu tak lekat. Tak silap ada
                  Message 8 of 19 , Nov 27, 2012
                    Saya dulu pun lebih kurang sama. Tapi limau blanja (sunkist malaysia). Pokok tinggi 8 kaki, sihat merimbun, berbunga lebat tapi satu tak lekat. Tak silap ada bagi kat TP utk dikawinkan dgn pokoknya, tapi tak tahulah progressnya laa ni. Yg saya punye dah hilang dari mata dan jauh dari hati.
                    ----- Original Message -----
                    From: "sajhs" <sajhs04@...>
                    To: tamanflora@yahoogroups.com
                    Sent: Wednesday, November 28, 2012 11:02:11 AM GMT +08:00 Beijing / Chongqing / Hong Kong / Urumqi
                    Subject: Re: [tamanflora] Re: Macam mana nak paksa Limau Nipis berbuah??







                    Salam semua...

                    Lama x jenguk kat taman ni.. taman saya pun dah jadi dusun rumput rumpai skrg ni, jangan ada makhluk asing yang menumpand udah ler!!

                    Sebut pasal pokok limo nipis yang tak berbuah ni, macam seropa je nasib pokok saya...
                    Pokok ni yang saya dapat masa buat gathering kat rumah Dol dulu... ntah dah berapa lama yer, tak hengat la pulak!!!
                    Dah gertak banyak kali, tapi tak mo berbuah juga... kali ni nak cuba togel kan pulak, kot kot la dia 'malu' so kuarlah hendaknya buah nanti...




                    .......sajhs....




                    From: awie along <manja_jibam@...>
                    To: tamanflora@yahoogroups.com
                    Sent: Tuesday, October 9, 2012 4:34 PM
                    Subject: Re: [tamanflora] Re: Macam mana nak paksa Limau Nipis berbuah??




                    salam,saya beli yang tut rasanya...dah cuba bermacam2 jenis baja...dari yg kimia ke compos...pernahlah berbunga sikit tapi terus kering...jiran2 kata macam mangga jantan je...betul ke....

                    --- On Tue, 9/10/12, mnor29 <mnor29@...> wrote:



                    From: mnor29 <mnor29@...>
                    Subject: [tamanflora] Re: Macam mana nak paksa Limau Nipis berbuah??
                    To: tamanflora@yahoogroups.com
                    Date: Tuesday, 9 October, 2012, 15:30





                    Salam....tanam dari biji ke atau tut? ...Dah cuba baja buah?

                    Mungkin saudara mang, pakar mangga ostolia boleh membantu dalam hal nih...

                    TP

                    --- In tamanflora@yahoogroups.com , awie along <manja_jibam@...> wrote:
                    >
                    > maaf ya, kalau yang tu limau nipis...kalau pokok buah mangga lak, dah hampir lima tahun tanam, tumbuh subur, rendang...tapi nak mau berbunga dan berbuah...minta tolong ...tqvm
                    >
                    > --- On Tue, 9/10/12, mnor29 <mnor29@...> wrote:
                    >
                    >
                    > From: mnor29 <mnor29@...>
                    > Subject: [tamanflora] Re: Macam mana nak paksa Limau Nipis berbuah??
                    > To: tamanflora@yahoogroups.com
                    > Date: Tuesday, 9 October, 2012, 10:19
                    >
                    >
                    >
                    > Â
                    >
                    >
                    >
                    >
                    > mang....togellllllkan jerrrr....nanti 7 hari dah berbunga-bunga....hehehehh
                    >
                    > TP
                    >
                    > --- In tamanflora@yahoogroups.com , "Azman Bin Awang @ Hamid" <azmanha@> wrote:
                    > >
                    > > limau kasturi memang rajin berbunga
                    > > jeruk nipis memang degil banget
                    > > jeruk guwe udah 7 tahun masih tak berbunga
                    > >
                    > > hehe
                    > >
                    > > From: tamanflora@yahoogroups.com [mailto: tamanflora@yahoogroups.com ] On Behalf Of mohd nor azalli
                    > > Sent: Tuesday, October 09, 2012 8:53 AM
                    > > To: tamanflora@yahoogroups.com
                    > > Subject: Re: [tamanflora] Re: Macam mana nak paksa Limau Nipis berbuah??
                    > >
                    > >
                    > > Baru TP teringat...cuba check balik message 23001... pernah bincang topik nih....ni ada fotonya
                    > >
                    > >
                    > > [http://xa.yimg.com/kq/groups/10932313/sn/1047914718/name/DSC00216.jpg%5d
                    > >
                    > >
                    > > [http://xa.yimg.com/kq/groups/10932313/sn/1667138967/name/DSC00191.jpg%5d
                    > >
                    > >
                    > > [http://xa.yimg.com/kq/groups/10932313/sn/683591138/name/DSC00190.jpg%5d
                    > >
                    > >
                    > > [http://xa.yimg.com/kq/groups/10932313/sn/37628158/name/DSC00207.jpg%5d
                    > >
                    > >
                    > > [http://xa.yimg.com/kq/groups/10932313/sn/521180631/name/DSC00206.jpg%5d
                    > >
                    > >
                    > >
                    > > TP
                    > >
                    > >
                    > >
                    > >
                    > >
                    > >
                    > >
                    > >
                    > >
                    > >
                    > >
                    > >
                    > >
                    > >
                    > >
                    > >
                    > >
                    > >
                    > >
                    > >
                    > >
                    > > From: mnor29 <mnor29@<mailto:mnor29@>>
                    > > To: tamanflora@yahoogroups.com <mailto: tamanflora@yahoogroups.com >
                    > > Sent: Monday, 8 October 2012, 17:57
                    > > Subject: [tamanflora] Re: Macam mana nak paksa Limau Nipis berbuah??
                    > >
                    > > TP pernah cuba cara ni dan menjadi.....caranya adalah kita try satu dahan dulu....buang semua daun dan pucuknya dan letak baja buah...kalau ada rezeki nanti keluarlah putik bunga bersama pucuk baru...
                    > >
                    > > TP
                    > >
                    > > --- In mailto:tamanflora%40yahoogroups.com, mr y <mry5teratak@<mailto:mry5teratak@>> wrote:
                    > > >
                    > > > Assalamualaikum w.b.t.,
                    > > >
                    > > > Lama tak menjengok taman flora sama jugak dengan laman kat rumah rupanya banyak dah yang meninggalkan dunia yang fana ini... Nak kata sibuk dak lah jugak, tapi menyibuk jea banyak. Biasalah kerja dengan orang... He!x5.
                    > > >
                    > > > Alang-alang merayau kat taman flora nih, nak tanya sifu-sifu sikit... Macam mana nak paksa limau nipis berbuah? Dah macam-macam jenis baja dah letak tak nak jugak dia berbunga dan berbuah secara berterusan. Bulan januari lepas dah ugut pokok limau nih, kalau tak berbunga dalam tempoh dua minggu, den nak tebang ganti pokok lain sebab dah sah mesti pokok jantan... Tup-tup tak sempat dua minggu berbunga dua tiga kuntum lepas tu lekat buah sebiji buat ubat kot... Sah bukan pokok jantan/pondan atau seangkatan dengan nya..
                    > > >
                    > > > Lepas tu sampai sekarang tak moh berbuah dah. Orang lain tanam dalam pasu siap berbuah lebat lagi tu... Protes ke apa pokok ni? Yang hairan, pokok limau kasturi tak berenti berbuah tu, alhamdulillah. Lemon berbuah lebat sampai mati pulak, terlebih produktif.
                    > > >
                    > > > Jadi jika ada petua, minta tolong "share-share"kan lah... pokok limau ni dah 5 tahun tanam, sekarang2 1.5 meter tinggi sebab selalu pangkas tak nak tinggi sangat. Asal benih tut.
                    > > >
                    > > > Wassalam.
                    > > >
                    > >
                    > >
                    > > ________________________________
                    > > DISCLAIMER : This email and any files transmitted with it are confidential and intended solely for the use of the individual or entity to whom they are addressed. If you have received this email in error please notify the system administrator. This message contains confidential information and is intended only for the individual named. If you are not the named addressee you should not disseminate, distribute or copy this e-mail. Please notify the sender immediately by e-mail if you have received this e-mail by mistake and delete this e-mail from your system. If you are not the intended recipient you are notified that disclosing, copying, distributing or taking any action in reliance on the contents of this information is strictly prohibited. Please note that any views or opinions presented in this email are solely those of the author and do not necessarily represent those of the company. The recipient should check this email and any attachments for the
                    > presence of viruses. The company accepts no liability for any damage caused by any virus transmitted by this email.
                    > >
                    >
                  • mnor29
                    ... Memang tak silap zafrul....dah pun selamat dikawinkan...TP dan mang jadi saksi...tapi tu lahhhh... kalau kahwin paksa dan tak rela ...nilah jadinya...tak
                    Message 9 of 19 , Nov 27, 2012
                      >>>Tak silap ada bagi kat TP utk dikawinkan <<<

                      Memang tak silap zafrul....dah pun selamat dikawinkan...TP dan mang jadi saksi...tapi tu lahhhh... kalau kahwin paksa dan tak rela ...nilah jadinya...tak sampai seminggu ...dah jatuh talak.....kesiannnnn...kesss...kesss...kessss

                      TP

                      --- In tamanflora@yahoogroups.com, Mohamed Zafrualam Mohd Zain <zafrul@...> wrote:
                      >
                      > Saya dulu pun lebih kurang sama. Tapi limau blanja (sunkist malaysia). Pokok tinggi 8 kaki, sihat merimbun, berbunga lebat tapi satu tak lekat. Tak silap ada bagi kat TP utk dikawinkan dgn pokoknya, tapi tak tahulah progressnya laa ni. Yg saya punye dah hilang dari mata dan jauh dari hati.
                      > ----- Original Message -----
                      > From: "sajhs" <sajhs04@...>
                      > To: tamanflora@yahoogroups.com
                      > Sent: Wednesday, November 28, 2012 11:02:11 AM GMT +08:00 Beijing / Chongqing / Hong Kong / Urumqi
                      > Subject: Re: [tamanflora] Re: Macam mana nak paksa Limau Nipis berbuah??
                      >
                      >
                      >
                      >
                      >
                      >
                      >
                      > Salam semua...
                      >
                      > Lama x jenguk kat taman ni.. taman saya pun dah jadi dusun rumput rumpai skrg ni, jangan ada makhluk asing yang menumpand udah ler!!
                      >
                      > Sebut pasal pokok limo nipis yang tak berbuah ni, macam seropa je nasib pokok saya...
                      > Pokok ni yang saya dapat masa buat gathering kat rumah Dol dulu... ntah dah berapa lama yer, tak hengat la pulak!!!
                      > Dah gertak banyak kali, tapi tak mo berbuah juga... kali ni nak cuba togel kan pulak, kot kot la dia 'malu' so kuarlah hendaknya buah nanti...
                      >
                      >
                      >
                      >
                      > .......sajhs....
                      >
                      >
                      >
                      >
                      > From: awie along <manja_jibam@...>
                      > To: tamanflora@yahoogroups.com
                      > Sent: Tuesday, October 9, 2012 4:34 PM
                      > Subject: Re: [tamanflora] Re: Macam mana nak paksa Limau Nipis berbuah??
                      >
                      >
                      >
                      >
                      > salam,saya beli yang tut rasanya...dah cuba bermacam2 jenis baja...dari yg kimia ke compos...pernahlah berbunga sikit tapi terus kering...jiran2 kata macam mangga jantan je...betul ke....
                      >
                      > --- On Tue, 9/10/12, mnor29 <mnor29@...> wrote:
                      >
                      >
                      >
                      > From: mnor29 <mnor29@...>
                      > Subject: [tamanflora] Re: Macam mana nak paksa Limau Nipis berbuah??
                      > To: tamanflora@yahoogroups.com
                      > Date: Tuesday, 9 October, 2012, 15:30
                      >
                      >
                      >
                      >
                      >
                      > Salam....tanam dari biji ke atau tut? ...Dah cuba baja buah?
                      >
                      > Mungkin saudara mang, pakar mangga ostolia boleh membantu dalam hal nih...
                      >
                      > TP
                      >
                      > --- In tamanflora@yahoogroups.com , awie along <manja_jibam@> wrote:
                      > >
                      > > maaf ya, kalau yang tu limau nipis...kalau pokok buah mangga lak, dah hampir lima tahun tanam, tumbuh subur, rendang...tapi nak mau berbunga dan berbuah...minta tolong ...tqvm
                      > >
                      > > --- On Tue, 9/10/12, mnor29 <mnor29@> wrote:
                      > >
                      > >
                      > > From: mnor29 <mnor29@>
                      > > Subject: [tamanflora] Re: Macam mana nak paksa Limau Nipis berbuah??
                      > > To: tamanflora@yahoogroups.com
                      > > Date: Tuesday, 9 October, 2012, 10:19
                      > >
                      > >
                      > >
                      > > Â
                      > >
                      > >
                      > >
                      > >
                      > > mang....togellllllkan jerrrr....nanti 7 hari dah berbunga-bunga....hehehehh
                      > >
                      > > TP
                      > >
                      > > --- In tamanflora@yahoogroups.com , "Azman Bin Awang @ Hamid" <azmanha@> wrote:
                      > > >
                      > > > limau kasturi memang rajin berbunga
                      > > > jeruk nipis memang degil banget
                      > > > jeruk guwe udah 7 tahun masih tak berbunga
                      > > >
                      > > > hehe
                      > > >
                      > > > From: tamanflora@yahoogroups.com [mailto: tamanflora@yahoogroups.com ] On Behalf Of mohd nor azalli
                      > > > Sent: Tuesday, October 09, 2012 8:53 AM
                      > > > To: tamanflora@yahoogroups.com
                      > > > Subject: Re: [tamanflora] Re: Macam mana nak paksa Limau Nipis berbuah??
                      > > >
                      > > >
                      > > > Baru TP teringat...cuba check balik message 23001... pernah bincang topik nih....ni ada fotonya
                      > > >
                      > > >
                      > > > [http://xa.yimg.com/kq/groups/10932313/sn/1047914718/name/DSC00216.jpg%5d
                      > > >
                      > > >
                      > > > [http://xa.yimg.com/kq/groups/10932313/sn/1667138967/name/DSC00191.jpg%5d
                      > > >
                      > > >
                      > > > [http://xa.yimg.com/kq/groups/10932313/sn/683591138/name/DSC00190.jpg%5d
                      > > >
                      > > >
                      > > > [http://xa.yimg.com/kq/groups/10932313/sn/37628158/name/DSC00207.jpg%5d
                      > > >
                      > > >
                      > > > [http://xa.yimg.com/kq/groups/10932313/sn/521180631/name/DSC00206.jpg%5d
                      > > >
                      > > >
                      > > >
                      > > > TP
                      > > >
                      > > >
                      > > >
                      > > >
                      > > >
                      > > >
                      > > >
                      > > >
                      > > >
                      > > >
                      > > >
                      > > >
                      > > >
                      > > >
                      > > >
                      > > >
                      > > >
                      > > >
                      > > >
                      > > >
                      > > >
                      > > > From: mnor29 <mnor29@<mailto:mnor29@>>
                      > > > To: tamanflora@yahoogroups.com <mailto: tamanflora@yahoogroups.com >
                      > > > Sent: Monday, 8 October 2012, 17:57
                      > > > Subject: [tamanflora] Re: Macam mana nak paksa Limau Nipis berbuah??
                      > > >
                      > > > TP pernah cuba cara ni dan menjadi.....caranya adalah kita try satu dahan dulu....buang semua daun dan pucuknya dan letak baja buah...kalau ada rezeki nanti keluarlah putik bunga bersama pucuk baru...
                      > > >
                      > > > TP
                      > > >
                      > > > --- In mailto:tamanflora%40yahoogroups.com, mr y <mry5teratak@<mailto:mry5teratak@>> wrote:
                      > > > >
                      > > > > Assalamualaikum w.b.t.,
                      > > > >
                      > > > > Lama tak menjengok taman flora sama jugak dengan laman kat rumah rupanya banyak dah yang meninggalkan dunia yang fana ini... Nak kata sibuk dak lah jugak, tapi menyibuk jea banyak. Biasalah kerja dengan orang... He!x5.
                      > > > >
                      > > > > Alang-alang merayau kat taman flora nih, nak tanya sifu-sifu sikit... Macam mana nak paksa limau nipis berbuah? Dah macam-macam jenis baja dah letak tak nak jugak dia berbunga dan berbuah secara berterusan. Bulan januari lepas dah ugut pokok limau nih, kalau tak berbunga dalam tempoh dua minggu, den nak tebang ganti pokok lain sebab dah sah mesti pokok jantan... Tup-tup tak sempat dua minggu berbunga dua tiga kuntum lepas tu lekat buah sebiji buat ubat kot... Sah bukan pokok jantan/pondan atau seangkatan dengan nya..
                      > > > >
                      > > > > Lepas tu sampai sekarang tak moh berbuah dah. Orang lain tanam dalam pasu siap berbuah lebat lagi tu... Protes ke apa pokok ni? Yang hairan, pokok limau kasturi tak berenti berbuah tu, alhamdulillah. Lemon berbuah lebat sampai mati pulak, terlebih produktif.
                      > > > >
                      > > > > Jadi jika ada petua, minta tolong "share-share"kan lah... pokok limau ni dah 5 tahun tanam, sekarang2 1.5 meter tinggi sebab selalu pangkas tak nak tinggi sangat. Asal benih tut.
                      > > > >
                      > > > > Wassalam.
                      > > > >
                      > > >
                      > > >
                      > > > ________________________________
                      > > > DISCLAIMER : This email and any files transmitted with it are confidential and intended solely for the use of the individual or entity to whom they are addressed. If you have received this email in error please notify the system administrator. This message contains confidential information and is intended only for the individual named. If you are not the named addressee you should not disseminate, distribute or copy this e-mail. Please notify the sender immediately by e-mail if you have received this e-mail by mistake and delete this e-mail from your system. If you are not the intended recipient you are notified that disclosing, copying, distributing or taking any action in reliance on the contents of this information is strictly prohibited. Please note that any views or opinions presented in this email are solely those of the author and do not necessarily represent those of the company. The recipient should check this email and any attachments for the
                      > > presence of viruses. The company accepts no liability for any damage caused by any virus transmitted by this email.
                      > > >
                      > >
                      >
                    • Azman Bin Awang @ Hamid
                      utang mahar tak abis lagi From: tamanflora@yahoogroups.com [mailto:tamanflora@yahoogroups.com] On Behalf Of mnor29 Sent: Wednesday, November 28, 2012 3:44 PM
                      Message 10 of 19 , Nov 28, 2012

                        utang mahar tak abis lagi

                         

                         

                        From: tamanflora@yahoogroups.com [mailto:tamanflora@yahoogroups.com] On Behalf Of mnor29
                        Sent: Wednesday, November 28, 2012 3:44 PM
                        To: tamanflora@yahoogroups.com
                        Subject: [tamanflora] Re: Macam mana nak paksa Limau Nipis berbuah??

                         

                         

                        >>>Tak silap ada bagi kat TP utk dikawinkan <<<

                        Memang tak silap zafrul....dah pun selamat dikawinkan...TP dan mang jadi saksi...tapi tu lahhhh... kalau kahwin paksa dan tak rela ...nilah jadinya...tak sampai seminggu ...dah jatuh talak.....kesiannnnn...kesss...kesss...kessss

                        TP

                        --- In tamanflora@yahoogroups.com, Mohamed Zafrualam Mohd Zain <zafrul@...> wrote:
                        >
                        > Saya dulu pun lebih kurang sama. Tapi limau blanja (sunkist malaysia). Pokok tinggi 8 kaki, sihat merimbun, berbunga lebat tapi satu tak lekat. Tak silap ada bagi kat TP utk dikawinkan dgn pokoknya, tapi tak tahulah progressnya laa ni. Yg saya punye dah hilang dari mata dan jauh dari hati.
                        > ----- Original Message -----
                        > From: "sajhs" <sajhs04@...>
                        > To: tamanflora@yahoogroups.com
                        > Sent: Wednesday, November 28, 2012 11:02:11 AM GMT +08:00 Beijing / Chongqing / Hong Kong / Urumqi
                        > Subject: Re: [tamanflora] Re: Macam mana nak paksa Limau Nipis berbuah??
                        >
                        >
                        >
                        >
                        >
                        >
                        >
                        > Salam semua...
                        >
                        > Lama x jenguk kat taman ni.. taman saya pun dah jadi dusun rumput rumpai skrg ni, jangan ada makhluk asing yang menumpand udah ler!!
                        >
                        > Sebut pasal pokok limo nipis yang tak berbuah ni, macam seropa je nasib pokok saya...
                        > Pokok ni yang saya dapat masa buat gathering kat rumah Dol dulu... ntah dah berapa lama yer, tak hengat la pulak!!!
                        > Dah gertak banyak kali, tapi tak mo berbuah juga... kali ni nak cuba togel kan pulak, kot kot la dia 'malu' so kuarlah hendaknya buah nanti...
                        >
                        >
                        >
                        >
                        > .......sajhs....
                        >
                        >
                        >
                        >
                        > From: awie along <manja_jibam@...>
                        > To: tamanflora@yahoogroups.com
                        > Sent: Tuesday, October 9, 2012 4:34 PM
                        > Subject: Re: [tamanflora] Re: Macam mana nak paksa Limau Nipis berbuah??
                        >
                        >
                        >
                        >
                        > salam,saya beli yang tut rasanya...dah cuba bermacam2 jenis baja...dari yg kimia ke compos...pernahlah berbunga sikit tapi terus kering...jiran2 kata macam mangga jantan je...betul ke....
                        >
                        > --- On Tue, 9/10/12, mnor29 <mnor29@...> wrote:
                        >
                        >
                        >
                        > From: mnor29 <mnor29@...>
                        > Subject: [tamanflora] Re: Macam mana nak paksa Limau Nipis berbuah??
                        > To: tamanflora@yahoogroups.com
                        > Date: Tuesday, 9 October, 2012, 15:30
                        >
                        >
                        >
                        >
                        >
                        > Salam....tanam dari biji ke atau tut? ...Dah cuba baja buah?
                        >
                        > Mungkin saudara mang, pakar mangga ostolia boleh membantu dalam hal nih...
                        >
                        > TP
                        >
                        > --- In tamanflora@yahoogroups.com , awie along <manja_jibam@> wrote:
                        > >
                        > > maaf ya, kalau yang tu limau nipis...kalau pokok buah mangga lak, dah hampir lima tahun tanam, tumbuh subur, rendang...tapi nak mau berbunga dan berbuah...minta tolong ...tqvm
                        > >
                        > > --- On Tue, 9/10/12, mnor29 <mnor29@> wrote:
                        > >
                        > >
                        > > From: mnor29 <mnor29@>
                        > > Subject: [tamanflora] Re: Macam mana nak paksa Limau Nipis berbuah??
                        > > To: tamanflora@yahoogroups.com
                        > > Date: Tuesday, 9 October, 2012, 10:19
                        > >
                        > >
                        > >
                        > > Â
                        > >
                        > >
                        > >
                        > >
                        > > mang....togellllllkan jerrrr....nanti 7 hari dah berbunga-bunga....hehehehh
                        > >
                        > > TP
                        > >
                        > > --- In tamanflora@yahoogroups.com , "Azman Bin Awang @ Hamid" <azmanha@> wrote:
                        > > >
                        > > > limau kasturi memang rajin berbunga
                        > > > jeruk nipis memang degil banget
                        > > > jeruk guwe udah 7 tahun masih tak berbunga
                        > > >
                        > > > hehe
                        > > >
                        > > > From: tamanflora@yahoogroups.com [mailto: tamanflora@yahoogroups.com ] On Behalf Of mohd nor azalli
                        > > > Sent: Tuesday, October 09, 2012 8:53 AM
                        > > > To: tamanflora@yahoogroups.com
                        > > > Subject: Re: [tamanflora] Re: Macam mana nak paksa Limau Nipis berbuah??
                        > > >
                        > > >
                        > > > Baru TP teringat...cuba check balik message 23001... pernah bincang topik nih....ni ada fotonya
                        > > >
                        > > >
                        > > > [http://xa.yimg.com/kq/groups/10932313/sn/1047914718/name/DSC00216.jpg]
                        > > >
                        > > >
                        > > > [http://xa.yimg.com/kq/groups/10932313/sn/1667138967/name/DSC00191.jpg]
                        > > >
                        > > >
                        > > > [http://xa.yimg.com/kq/groups/10932313/sn/683591138/name/DSC00190.jpg]
                        > > >
                        > > >
                        > > > [http://xa.yimg.com/kq/groups/10932313/sn/37628158/name/DSC00207.jpg]
                        > > >
                        > > >
                        > > > [http://xa.yimg.com/kq/groups/10932313/sn/521180631/name/DSC00206.jpg]
                        > > >
                        > > >
                        > > >
                        > > > TP
                        > > >
                        > > >
                        > > >
                        > > >
                        > > >
                        > > >
                        > > >
                        > > >
                        > > >
                        > > >
                        > > >
                        > > >
                        > > >
                        > > >
                        > > >
                        > > >
                        > > >
                        > > >
                        > > >
                        > > >
                        > > >
                        > > > From: mnor29 <mnor29@<mailto:mnor29@>>
                        > > > To: tamanflora@yahoogroups.com <mailto: tamanflora@yahoogroups.com >
                        > > > Sent: Monday, 8 October 2012, 17:57
                        > > > Subject: [tamanflora] Re: Macam mana nak paksa Limau Nipis berbuah??
                        > > >
                        > > > TP pernah cuba cara ni dan menjadi.....caranya adalah kita try satu dahan dulu....buang semua daun dan pucuknya dan letak baja buah...kalau ada rezeki nanti keluarlah putik bunga bersama pucuk baru...
                        > > >
                        > > > TP
                        > > >
                        > > > --- In mailto:tamanflora%40yahoogroups.com, mr y <mry5teratak@<mailto:mry5teratak@>> wrote:
                        > > > >
                        > > > > Assalamualaikum w.b.t.,
                        > > > >
                        > > > > Lama tak menjengok taman flora sama jugak dengan laman kat rumah rupanya banyak dah yang meninggalkan dunia yang fana ini... Nak kata sibuk dak lah jugak, tapi menyibuk jea banyak. Biasalah kerja dengan orang... He!x5.
                        > > > >
                        > > > > Alang-alang merayau kat taman flora nih, nak tanya sifu-sifu sikit... Macam mana nak paksa limau nipis berbuah? Dah macam-macam jenis baja dah letak tak nak jugak dia berbunga dan berbuah secara berterusan. Bulan januari lepas dah ugut pokok limau nih, kalau tak berbunga dalam tempoh dua minggu, den nak tebang ganti pokok lain sebab dah sah mesti pokok jantan... Tup-tup tak sempat dua minggu berbunga dua tiga kuntum lepas tu lekat buah sebiji buat ubat kot... Sah bukan pokok jantan/pondan atau seangkatan dengan nya..
                        > > > >
                        > > > > Lepas tu sampai sekarang tak moh berbuah dah. Orang lain tanam dalam pasu siap berbuah lebat lagi tu... Protes ke apa pokok ni? Yang hairan, pokok limau kasturi tak berenti berbuah tu, alhamdulillah. Lemon berbuah lebat sampai mati pulak, terlebih produktif.
                        > > > >
                        > > > > Jadi jika ada petua, minta tolong "share-share"kan lah... pokok limau ni dah 5 tahun tanam, sekarang2 1.5 meter tinggi sebab selalu pangkas tak nak tinggi sangat. Asal benih tut.
                        > > > >
                        > > > > Wassalam.
                        > > > >
                        > > >
                        > > >
                        > > > ________________________________
                        > > > DISCLAIMER : This email and any files transmitted with it are confidential and intended solely for the use of the individual or entity to whom they are addressed. If you have received this email in error please notify the system administrator. This message contains confidential information and is intended only for the individual named. If you are not the named addressee you should not disseminate, distribute or copy this e-mail. Please notify the sender immediately by e-mail if you have received this e-mail by mistake and delete this e-mail from your system. If you are not the intended recipient you are notified that disclosing, copying, distributing or taking any action in reliance on the contents of this information is strictly prohibited. Please note that any views or opinions presented in this email are solely those of the author and do not necessarily represent those of the company. The recipient should check this email and any attachments for the
                        > > presence of viruses. The company accepts no liability for any damage caused by any virus transmitted by this email.
                        > > >
                        > >
                        >



                        DISCLAIMER : This email and any files transmitted with it are confidential and intended solely for the use of the individual or entity to whom they are addressed. If you have received this email in error please notify the system administrator. This message contains confidential information and is intended only for the individual named. If you are not the named addressee you should not disseminate, distribute or copy this e-mail. Please notify the sender immediately by e-mail if you have received this e-mail by mistake and delete this e-mail from your system. If you are not the intended recipient you are notified that disclosing, copying, distributing or taking any action in reliance on the contents of this information is strictly prohibited. Please note that any views or opinions presented in this email are solely those of the author and do not necessarily represent those of the company. The recipient should check this email and any attachments for the presence of viruses. The company accepts no liability for any damage caused by any virus transmitted by this email.
                      Your message has been successfully submitted and would be delivered to recipients shortly.