Loading ...
Sorry, an error occurred while loading the content.

Re: [tamanflora] DIY Pencuci Enzim Citrus - Asli, Murah, Efektif & Serba Guna

Expand Messages
  • Ahmad K
    menarikni.. yg ni pun boleh buat baja ke atau tak boleh? 2012/2/29 mohd nor azalli
    Message 1 of 13 , Mar 2, 2012
    • 0 Attachment
      menarikni.. yg ni pun boleh buat baja ke atau tak boleh?


      2012/2/29 mohd nor azalli <mnor29@...>
       

      Salam warga TF, ni ada satu lagi projek DIY yang menarik.... kaedahnya hampir sama dengan yang dikongsikan
      oleh Ahmad K tu...... sapa berminat boleh cuba dua-duanya.... bezanya hanya guna kulit citrus... (berbagai jenis limau)
       
      Ni TP tunjukkan kaedah bergambar cara membuatnya supaya lebih clear & jelas
       
       
      homemade-citrus-enzyme-cleaner-001-small
       
      100 gram gula perang / melaka
       
       
      homemade-citrus-enzyme-cleaner-002-small
       
      300 gram kulit citrus
       
       
      homemade-citrus-enzyme-cleaner-003-small
       
      1 liter air paip
       
       
      homemade-citrus-enzyme-cleaner-004-small
       
      Masukkan gula perang .... potongan kulit citrus dan air
       
       
      homemade-citrus-enzyme-cleaner-005-small
       
      Tutup ketat penutup botol dan goncang. Untuk elakkan tekanan tinggi sampai meletup ...
      takut jadi kabooommmm.... longgarkan penutup botol. Jangan lupa catitkan tarikh
       
       
      homemade-citrus-enzyme-cleaner-006-small
       
      Tunggu sampai 3 bulan dan boleh digunakan.... kalau ada nampak benda putih kat
      permukaan tu...jangan panik...ketatkan balik penutup dan goncang sampai benda tu hilang
      dan longgarkan balik penutup....settleeeee
       
       
      Apa kegunaannya ?????...tunggguuuuuu.....bersambung
       
      TP relaxxx japp.....hehehehh
       
       
      TP


    • Ummu Waheedah
      FFJ Procedure: 1. Chop ripe fruits such as banana, papaya and squash 2. Mix with crude sugar or molasses (3 kg chopped fruits:1 kg sugar) 3. Pour the mixture
      Message 2 of 13 , Mar 2, 2012
      • 0 Attachment
        FFJ

        Procedure:
        1. Chop ripe fruits such as banana, papaya and squash
        2. Mix with crude sugar or molasses (3 kg chopped fruits:1 kg sugar)
        3. Pour the mixture in a net bag, place inside a glass container or plastic pail and put weight
        4. Cover the container with paper or cloth and store in a cool, dark place for 5-7 days
        5. Collect the fermented juice, pour in a glass container and cover with paper or cloth
        6. Use as foliar spray at 0.5 to 1 tsp/liter of water once a week during flowering and fruit setting.
        Source: www.pcarrd.dost.gov.ph
         
        Mari Bersama kita bertekad, Menjadi Generasi Tiada Hari Tanpa Qur'an
        lawati blog khazanah al-qur'an
        sertai diskusi ummah di al-falaah-subscribe@yahoogroups.com


        From: Ahmad K <ahmadkerl@...>
        To: tamanflora@yahoogroups.com
        Sent: Friday, 2 March 2012 5:39 PM
        Subject: Re: [tamanflora] DIY Pencuci Enzim Citrus - Asli, Murah, Efektif & Serba Guna

         
        menarikni.. yg ni pun boleh buat baja ke atau tak boleh?


        2012/2/29 mohd nor azalli <mnor29@...>
         
        Salam warga TF, ni ada satu lagi projek DIY yang menarik.... kaedahnya hampir sama dengan yang dikongsikan
        oleh Ahmad K tu...... sapa berminat boleh cuba dua-duanya.... bezanya hanya guna kulit citrus... (berbagai jenis limau)
         
        Ni TP tunjukkan kaedah bergambar cara membuatnya supaya lebih clear & jelas
         
         
        homemade-citrus-enzyme-cleaner-001-small
         
        100 gram gula perang / melaka
         
         
        homemade-citrus-enzyme-cleaner-002-small
         
        300 gram kulit citrus
         
         
        homemade-citrus-enzyme-cleaner-003-small
         
        1 liter air paip
         
         
        homemade-citrus-enzyme-cleaner-004-small
         
        Masukkan gula perang .... potongan kulit citrus dan air
         
         
        homemade-citrus-enzyme-cleaner-005-small
         
        Tutup ketat penutup botol dan goncang. Untuk elakkan tekanan tinggi sampai meletup ...
        takut jadi kabooommmm.... longgarkan penutup botol. Jangan lupa catitkan tarikh
         
         
        homemade-citrus-enzyme-cleaner-006-small
         
        Tunggu sampai 3 bulan dan boleh digunakan.... kalau ada nampak benda putih kat
        permukaan tu...jangan panik...ketatkan balik penutup dan goncang sampai benda tu hilang
        dan longgarkan balik penutup....settleeeee
         
         
        Apa kegunaannya ?????...tunggguuuuuu.....bersambung
         
        TP relaxxx japp.....hehehehh
         
         
        TP



      • mnor29
        Ahmad K dan rerakan TF...soalan yang ditunggu-tunggu.. Nak jadikan enzim serba guna (ESG)sebagai baja pun boleh....dan ianya salah satu daripada 10
        Message 3 of 13 , Mar 3, 2012
        • 0 Attachment
          Ahmad K dan rerakan TF...soalan yang ditunggu-tunggu..

          Nak jadikan enzim serba guna (ESG)sebagai baja pun boleh....dan ianya salah satu daripada 10 kegunaan...banyak tuhhhh!!!

          1. Sebagai baja untuk sayur-sayuran, pokok berbunga dan tidak berbunga >>> 1 bhg. enzim ESG : 20 bhg. air atau boleh juga guna lebihan air bilasan mop lantai

          Kegunaan ESG yang lain macam kat bawah ni...

          2. Sebagai bahan pencuci pinggan dan basuhan kain >>>>1/4 cawan ESG

          3. Sebagai bahan pencuci bilik air dan tandas, daki-daki senang tanggal >>> 1 bhg. ESG : 10 bhg. air

          4. Untuk menanggalkan kesan dan kotoran degil dan berbau ( fabrik berwarna dan lantai) >>> Guna ESG kaw-kaw (tanpa pencairan)

          5. Untuk membersihkan sayur-sayuran dan buah-buahan >>> 1 bhg. ESG 10 bhg, air

          6. Untuk mengatasi masalah paip dan sinki dapur tersumbat >>> Guna ESG kaw-kaw (tanpa pencairan)

          7. Sebagai penghapus seranggan semulajadi untuk semut, lipas dsb.... masukkan dalam lubang sinki mengatasi masalah lipas >>>> Guna ESG kaw-kaw (tanpa pencairan)

          8. Sebagai pencuci lantai sampai bersih berkilat >>>> >>> 1 bhg. ESG : 20 bhg. air

          9. Sebagai produk penjagaan kulit e.g pembersih muka atau toner ala-ala SK3>>>> 1 bhg. ESG : 2 bhg. air

          10. Untuk mencuci kereta ... kereta akan kelihatan seperti baru di polish... >>> 1 bhg. ESG : 20 bhg. air)

          Nota : TP tidak bertanggungjawab sekiranya selepas mencuba hasilnya tidak seperti yang diingini cth. Kulit yang menggerutu tidak menjadi licin dan berkilau...hehehehhehe. Sebarang risiko tanggung sendiri ye..

          Sapa-sapa yang pernah gunakan ESG ni...share lah pengalaman anda.

          TP petang ni baru nak buat ESG sebab semua bahan dah ada...

          Selamat mencuba!!!!

          TP






          --- In tamanflora@yahoogroups.com, Ahmad K <ahmadkerl@...> wrote:
          >
          > menarikni.. yg ni pun boleh buat baja ke atau tak boleh?
          >
          >
          > 2012/2/29 mohd nor azalli <mnor29@...>
          >
          > > **
          > >
          > >
          > > Salam warga TF, ni ada satu lagi projek DIY yang menarik.... kaedahnya
          > > hampir sama dengan yang dikongsikan
          > > oleh Ahmad K tu...... sapa berminat boleh cuba dua-duanya.... bezanya
          > > hanya guna kulit citrus... (berbagai jenis limau)
          > >
          > > Ni TP tunjukkan kaedah bergambar cara membuatnya supaya lebih clear & jelas
          > >
          > >
          > > [image: homemade-citrus-enzyme-cleaner-001-small]
          > >
          > > 100 gram gula perang / melaka
          > >
          > >
          > > [image: homemade-citrus-enzyme-cleaner-002-small]
          > >
          > > 300 gram kulit citrus
          > >
          > >
          > > [image: homemade-citrus-enzyme-cleaner-003-small]
          > >
          > > 1 liter air paip
          > >
          > >
          > > [image: homemade-citrus-enzyme-cleaner-004-small]
          > >
          > > Masukkan gula perang .... potongan kulit citrus dan air
          > >
          > >
          > > [image: homemade-citrus-enzyme-cleaner-005-small]
          > >
          > > Tutup ketat penutup botol dan goncang. Untuk elakkan tekanan tinggi sampai
          > > meletup ...
          > > takut jadi kabooommmm.... longgarkan penutup botol. Jangan lupa catitkan
          > > tarikh
          > >
          > >
          > > [image: homemade-citrus-enzyme-cleaner-006-small]
          > >
          > > Tunggu sampai 3 bulan dan boleh digunakan.... kalau ada nampak benda putih
          > > kat
          > > permukaan tu...jangan panik...ketatkan balik penutup dan goncang sampai
          > > benda tu hilang
          > > dan longgarkan balik penutup....settleeeee
          > >
          > >
          > > Apa kegunaannya ?????...tunggguuuuuu.....bersambung
          > >
          > > TP relaxxx japp.....hehehehh
          > >
          > >
          > > TP
          > >
          > >
          > >
          >
        • kingsogo deletedata
          TP...alamat tutupla kedai sabun, kedai basuh keta lepas ni... Anyway tq for share..penjimatan berganda2..kalah KEDAI 1 MALAYSIA....
          Message 4 of 13 , Mar 5, 2012
          • 0 Attachment
            TP...alamat tutupla kedai sabun, kedai basuh keta lepas ni...:)) laughing Anyway tq for share..penjimatan berganda2..kalah KEDAI 1 MALAYSIA....:)) laughing

            From: mnor29 <mnor29@...>
            To: tamanflora@yahoogroups.com
            Sent: Sunday, March 4, 2012 3:03 PM
            Subject: [tamanflora] Re: DIY Pencuci Enzim Citrus - Asli, Murah, Efektif & Serba Guna

             

            Ahmad K dan rerakan TF...soalan yang ditunggu-tunggu..

            Nak jadikan enzim serba guna (ESG)sebagai baja pun boleh....dan ianya salah satu daripada 10 kegunaan...banyak tuhhhh!!!

            1. Sebagai baja untuk sayur-sayuran, pokok berbunga dan tidak berbunga >>> 1 bhg. enzim ESG : 20 bhg. air atau boleh juga guna lebihan air bilasan mop lantai

            Kegunaan ESG yang lain macam kat bawah ni...

            2. Sebagai bahan pencuci pinggan dan basuhan kain >>>>1/4 cawan ESG

            3. Sebagai bahan pencuci bilik air dan tandas, daki-daki senang tanggal >>> 1 bhg. ESG : 10 bhg. air

            4. Untuk menanggalkan kesan dan kotoran degil dan berbau ( fabrik berwarna dan lantai) >>> Guna ESG kaw-kaw (tanpa pencairan)

            5. Untuk membersihkan sayur-sayuran dan buah-buahan >>> 1 bhg. ESG 10 bhg, air

            6. Untuk mengatasi masalah paip dan sinki dapur tersumbat >>> Guna ESG kaw-kaw (tanpa pencairan)

            7. Sebagai penghapus seranggan semulajadi untuk semut, lipas dsb.... masukkan dalam lubang sinki mengatasi masalah lipas >>>> Guna ESG kaw-kaw (tanpa pencairan)

            8. Sebagai pencuci lantai sampai bersih berkilat >>>> >>> 1 bhg. ESG : 20 bhg. air

            9. Sebagai produk penjagaan kulit e.g pembersih muka atau toner ala-ala SK3>>>> 1 bhg. ESG : 2 bhg. air

            10. Untuk mencuci kereta ... kereta akan kelihatan seperti baru di polish... >>> 1 bhg. ESG : 20 bhg. air)

            Nota : TP tidak bertanggungjawab sekiranya selepas mencuba hasilnya tidak seperti yang diingini cth. Kulit yang menggerutu tidak menjadi licin dan berkilau...hehehehhehe. Sebarang risiko tanggung sendiri ye..

            Sapa-sapa yang pernah gunakan ESG ni...share lah pengalaman anda.

            TP petang ni baru nak buat ESG sebab semua bahan dah ada...

            Selamat mencuba!!!!

            TP

            --- In tamanflora@yahoogroups.com, Ahmad K <ahmadkerl@...> wrote:
            >
            > menarikni.. yg ni pun boleh buat baja ke atau tak boleh?
            >
            >
            > 2012/2/29 mohd nor azalli <mnor29@...>
            >
            > > **
            > >
            > >
            > > Salam warga TF, ni ada satu lagi projek DIY yang menarik.... kaedahnya
            > > hampir sama dengan yang dikongsikan
            > > oleh Ahmad K tu...... sapa berminat boleh cuba dua-duanya.... bezanya
            > > hanya guna kulit citrus... (berbagai jenis limau)
            > >
            > > Ni TP tunjukkan kaedah bergambar cara membuatnya supaya lebih clear & jelas
            > >
            > >
            > > [image: homemade-citrus-enzyme-cleaner-001-small]
            > >
            > > 100 gram gula perang / melaka
            > >
            > >
            > > [image:
            homemade-citrus-enzyme-cleaner-002-small]
            > >
            > > 300 gram kulit citrus
            > >
            > >
            > > [image: homemade-citrus-enzyme-cleaner-003-small]
            > >
            > > 1 liter air paip
            > >
            > >
            > > [image: homemade-citrus-enzyme-cleaner-004-small]
            > >
            > > Masukkan gula perang .... potongan kulit citrus dan air
            > >
            > >
            > > [image: homemade-citrus-enzyme-cleaner-005-small]
            > >
            > > Tutup ketat penutup botol dan goncang. Untuk elakkan tekanan tinggi sampai
            > > meletup ...
            > > takut jadi kabooommmm.... longgarkan penutup botol. Jangan lupa catitkan
            > > tarikh
            > >
            > >
            > > [image: homemade-citrus-enzyme-cleaner-006-small]
            > >
            > > Tunggu sampai 3 bulan dan boleh digunakan.... kalau ada nampak benda putih
            > > kat
            > > permukaan tu...jangan
            panik...ketatkan balik penutup dan goncang sampai
            > > benda tu hilang
            > > dan longgarkan balik penutup....settleeeee
            > >
            > >
            > > Apa kegunaannya ?????...tunggguuuuuu.....bersambung
            > >
            > > TP relaxxx japp.....hehehehh
            > >
            > >
            > > TP
            > >
            > >
            > >
            >



          • mnor29
            Takdelah sampai tutup bro...cuma untung agak kurengggg sikit. Termasuk sekali salun kecantikan, spa dan sykt penghapus serangga....hehehheheh Lepas ni kalau
            Message 5 of 13 , Mar 5, 2012
            • 0 Attachment
              Takdelah sampai tutup bro...cuma untung agak kurengggg sikit. Termasuk sekali salun kecantikan, spa dan sykt penghapus serangga....hehehheheh

              Lepas ni kalau pakaian bau-bau limau gitu..tentunya ESG!!!!

              Hari ni TP nak buat 3 botol ...1 ESG dan 2 lagi yang Ahmad K bagi tu....kayo pokcik

              TP

              --- In tamanflora@yahoogroups.com, kingsogo deletedata <kingsogo_05@...> wrote:
              >
              > TP...alamat tutupla kedai sabun, kedai basuh keta lepas ni... Anyway tq for share..penjimatan berganda2..kalah KEDAI 1 MALAYSIA....
              >
              >
              >
              > ________________________________
              > From: mnor29 <mnor29@...>
              > To: tamanflora@yahoogroups.com
              > Sent: Sunday, March 4, 2012 3:03 PM
              > Subject: [tamanflora] Re: DIY Pencuci Enzim Citrus - Asli, Murah, Efektif & Serba Guna
              >
              >
              >  
              >
              > Ahmad K dan rerakan TF...soalan yang ditunggu-tunggu..
              >
              > Nak jadikan enzim serba guna (ESG)sebagai baja pun boleh....dan ianya salah satu daripada 10 kegunaan...banyak tuhhhh!!!
              >
              > 1. Sebagai baja untuk sayur-sayuran, pokok berbunga dan tidak berbunga >>> 1 bhg. enzim ESG : 20 bhg. air atau boleh juga guna lebihan air bilasan mop lantai
              >
              > Kegunaan ESG yang lain macam kat bawah ni...
              >
              > 2. Sebagai bahan pencuci pinggan dan basuhan kain >>>>1/4 cawan ESG
              >
              > 3. Sebagai bahan pencuci bilik air dan tandas, daki-daki senang tanggal >>> 1 bhg. ESG : 10 bhg. air
              >
              > 4. Untuk menanggalkan kesan dan kotoran degil dan berbau ( fabrik berwarna dan lantai) >>> Guna ESG kaw-kaw (tanpa pencairan)
              >
              > 5. Untuk membersihkan sayur-sayuran dan buah-buahan >>> 1 bhg. ESG 10 bhg, air
              >
              > 6. Untuk mengatasi masalah paip dan sinki dapur tersumbat >>> Guna ESG kaw-kaw (tanpa pencairan)
              >
              > 7. Sebagai penghapus seranggan semulajadi untuk semut, lipas dsb.... masukkan dalam lubang sinki mengatasi masalah lipas >>>> Guna ESG kaw-kaw (tanpa pencairan)
              >
              > 8. Sebagai pencuci lantai sampai bersih berkilat >>>> >>> 1 bhg. ESG : 20 bhg. air
              >
              > 9. Sebagai produk penjagaan kulit e.g pembersih muka atau toner ala-ala SK3>>>> 1 bhg. ESG : 2 bhg. air
              >
              > 10. Untuk mencuci kereta ... kereta akan kelihatan seperti baru di polish... >>> 1 bhg. ESG : 20 bhg. air)
              >
              > Nota : TP tidak bertanggungjawab sekiranya selepas mencuba hasilnya tidak seperti yang diingini cth. Kulit yang menggerutu tidak menjadi licin dan berkilau...hehehehhehe. Sebarang risiko tanggung sendiri ye..
              >
              > Sapa-sapa yang pernah gunakan ESG ni...share lah pengalaman anda.
              >
              > TP petang ni baru nak buat ESG sebab semua bahan dah ada...
              >
              > Selamat mencuba!!!!
              >
              > TP
              >
              > --- In tamanflora@yahoogroups.com, Ahmad K <ahmadkerl@> wrote:
              > >
              > > menarikni.. yg ni pun boleh buat baja ke atau tak boleh?
              > >
              > >
              > > 2012/2/29 mohd nor azalli <mnor29@>
              > >
              > > > **
              > > >
              > > >
              > > > Salam warga TF, ni ada satu lagi projek DIY yang menarik.... kaedahnya
              > > > hampir sama dengan yang dikongsikan
              > > > oleh Ahmad K tu...... sapa berminat boleh cuba dua-duanya.... bezanya
              > > > hanya guna kulit citrus... (berbagai jenis limau)
              > > >
              > > > Ni TP tunjukkan kaedah bergambar cara membuatnya supaya lebih clear & jelas
              > > >
              > > >
              > > > [image: homemade-citrus-enzyme-cleaner-001-small]
              > > >
              > > > 100 gram gula perang / melaka
              > > >
              > > >
              > > > [image: homemade-citrus-enzyme-cleaner-002-small]
              > > >
              > > > 300 gram kulit citrus
              > > >
              > > >
              > > > [image: homemade-citrus-enzyme-cleaner-003-small]
              > > >
              > > > 1 liter air paip
              > > >
              > > >
              > > > [image: homemade-citrus-enzyme-cleaner-004-small]
              > > >
              > > > Masukkan gula perang .... potongan kulit citrus dan air
              > > >
              > > >
              > > > [image: homemade-citrus-enzyme-cleaner-005-small]
              > > >
              > > > Tutup ketat penutup botol dan goncang. Untuk elakkan tekanan tinggi sampai
              > > > meletup ...
              > > > takut jadi kabooommmm.... longgarkan penutup botol. Jangan lupa catitkan
              > > > tarikh
              > > >
              > > >
              > > > [image: homemade-citrus-enzyme-cleaner-006-small]
              > > >
              > > > Tunggu sampai 3 bulan dan boleh digunakan.... kalau ada nampak benda putih
              > > > kat
              > > > permukaan tu...jangan panik...ketatkan balik penutup dan goncang sampai
              > > > benda tu hilang
              > > > dan longgarkan balik penutup....settleeeee
              > > >
              > > >
              > > > Apa kegunaannya ?????...tunggguuuuuu.....bersambung
              > > >
              > > > TP relaxxx japp.....hehehehh
              > > >
              > > >
              > > > TP
              > > >
              > > >
              > > >
              > >
              >
            • Ahmad K
              Saya dah buat ESG, tapi guna cempedak.. geram betul bila beli cempedak, isi 8 ulas je... akhirnya 100% kulit di recycle. tak taulah jadi ESG ataupun baja. tapi
              Message 6 of 13 , Mar 5, 2012
              • 0 Attachment
                Saya dah buat ESG, tapi guna cempedak..
                geram betul bila beli cempedak, isi 8 ulas je... akhirnya 100% kulit di recycle. tak taulah jadi ESG ataupun baja.
                tapi rasanya cempedak tak sesuai jadi bahan pencuci ni... tak pernah lagi jumpa pencuci pinggan bau cempedak.


                2012/3/5 mnor29 <mnor29@...>
                 

                Takdelah sampai tutup bro...cuma untung agak kurengggg sikit. Termasuk sekali salun kecantikan, spa dan sykt penghapus serangga....hehehheheh

                Lepas ni kalau pakaian bau-bau limau gitu..tentunya ESG!!!!

                Hari ni TP nak buat 3 botol ...1 ESG dan 2 lagi yang Ahmad K bagi tu....kayo pokcik

                TP

                --- In tamanflora@yahoogroups.com, kingsogo deletedata <kingsogo_05@...> wrote:
                >
                > TP...alamat tutupla kedai sabun, kedai basuh keta lepas ni... Anyway tq for share..penjimatan berganda2..kalah KEDAI 1 MALAYSIA....
                >
                >
                >
                > ________________________________
                > From: mnor29 <mnor29@...>


                > To: tamanflora@yahoogroups.com
                > Sent: Sunday, March 4, 2012 3:03 PM
                > Subject: [tamanflora] Re: DIY Pencuci Enzim Citrus - Asli, Murah, Efektif & Serba Guna
                >
                >
                >  
                >
                > Ahmad K dan rerakan TF...soalan yang ditunggu-tunggu..
                >
                > Nak jadikan enzim serba guna (ESG)sebagai baja pun boleh....dan ianya salah satu daripada 10 kegunaan...banyak tuhhhh!!!
                >
                > 1. Sebagai baja untuk sayur-sayuran, pokok berbunga dan tidak berbunga >>> 1 bhg. enzim ESG : 20 bhg. air atau boleh juga guna lebihan air bilasan mop lantai
                >
                > Kegunaan ESG yang lain macam kat bawah ni...
                >
                > 2. Sebagai bahan pencuci pinggan dan basuhan kain >>>>1/4 cawan ESG
                >
                > 3. Sebagai bahan pencuci bilik air dan tandas, daki-daki senang tanggal >>> 1 bhg. ESG : 10 bhg. air
                >
                > 4. Untuk menanggalkan kesan dan kotoran degil dan berbau ( fabrik berwarna dan lantai) >>> Guna ESG kaw-kaw (tanpa pencairan)
                >
                > 5. Untuk membersihkan sayur-sayuran dan buah-buahan >>> 1 bhg. ESG 10 bhg, air
                >
                > 6. Untuk mengatasi masalah paip dan sinki dapur tersumbat >>> Guna ESG kaw-kaw (tanpa pencairan)
                >
                > 7. Sebagai penghapus seranggan semulajadi untuk semut, lipas dsb.... masukkan dalam lubang sinki mengatasi masalah lipas >>>> Guna ESG kaw-kaw (tanpa pencairan)
                >
                > 8. Sebagai pencuci lantai sampai bersih berkilat >>>> >>> 1 bhg. ESG : 20 bhg. air
                >
                > 9. Sebagai produk penjagaan kulit e.g pembersih muka atau toner ala-ala SK3>>>> 1 bhg. ESG : 2 bhg. air
                >
                > 10. Untuk mencuci kereta ... kereta akan kelihatan seperti baru di polish... >>> 1 bhg. ESG : 20 bhg. air)
                >
                > Nota : TP tidak bertanggungjawab sekiranya selepas mencuba hasilnya tidak seperti yang diingini cth. Kulit yang menggerutu tidak menjadi licin dan berkilau...hehehehhehe. Sebarang risiko tanggung sendiri ye..
                >
                > Sapa-sapa yang pernah gunakan ESG ni...share lah pengalaman anda.
                >
                > TP petang ni baru nak buat ESG sebab semua bahan dah ada...
                >
                > Selamat mencuba!!!!
                >
                > TP
                >
                > --- In tamanflora@yahoogroups.com, Ahmad K <ahmadkerl@> wrote:
                > >
                > > menarikni.. yg ni pun boleh buat baja ke atau tak boleh?
                > >
                > >
                > > 2012/2/29 mohd nor azalli <mnor29@>
                > >
                > > > **
                > > >
                > > >
                > > > Salam warga TF, ni ada satu lagi projek DIY yang menarik.... kaedahnya
                > > > hampir sama dengan yang dikongsikan
                > > > oleh Ahmad K tu...... sapa berminat boleh cuba dua-duanya.... bezanya
                > > > hanya guna kulit citrus... (berbagai jenis limau)
                > > >
                > > > Ni TP tunjukkan kaedah bergambar cara membuatnya supaya lebih clear & jelas
                > > >
                > > >
                > > > [image: homemade-citrus-enzyme-cleaner-001-small]
                > > >
                > > > 100 gram gula perang / melaka
                > > >
                > > >
                > > > [image: homemade-citrus-enzyme-cleaner-002-small]
                > > >
                > > > 300 gram kulit citrus
                > > >
                > > >
                > > > [image: homemade-citrus-enzyme-cleaner-003-small]
                > > >
                > > > 1 liter air paip
                > > >
                > > >
                > > > [image: homemade-citrus-enzyme-cleaner-004-small]
                > > >
                > > > Masukkan gula perang .... potongan kulit citrus dan air
                > > >
                > > >
                > > > [image: homemade-citrus-enzyme-cleaner-005-small]
                > > >
                > > > Tutup ketat penutup botol dan goncang. Untuk elakkan tekanan tinggi sampai
                > > > meletup ...
                > > > takut jadi kabooommmm.... longgarkan penutup botol. Jangan lupa catitkan
                > > > tarikh
                > > >
                > > >
                > > > [image: homemade-citrus-enzyme-cleaner-006-small]
                > > >
                > > > Tunggu sampai 3 bulan dan boleh digunakan.... kalau ada nampak benda putih
                > > > kat
                > > > permukaan tu...jangan panik...ketatkan balik penutup dan goncang sampai
                > > > benda tu hilang
                > > > dan longgarkan balik penutup....settleeeee
                > > >
                > > >
                > > > Apa kegunaannya ?????...tunggguuuuuu.....bersambung
                > > >
                > > > TP relaxxx japp.....hehehehh
                > > >
                > > >
                > > > TP
                > > >
                > > >
                > > >
                > >
                >


              • Azman Bin Awang @ Hamid
                kalau jadi.. lepas ni boleh try durian pulak From: tamanflora@yahoogroups.com [mailto:tamanflora@yahoogroups.com] On Behalf Of Ahmad K Sent: Tuesday, March 06,
                Message 7 of 13 , Mar 6, 2012
                • 0 Attachment

                  kalau jadi.. lepas ni boleh try durian pulak

                   

                   

                  From: tamanflora@yahoogroups.com [mailto:tamanflora@yahoogroups.com] On Behalf Of Ahmad K
                  Sent: Tuesday, March 06, 2012 2:09 PM
                  To: tamanflora@yahoogroups.com
                  Subject: Re: [tamanflora] Re: DIY Pencuci Enzim Citrus - Asli, Murah, Efektif & Serba Guna

                   

                   

                  Saya dah buat ESG, tapi guna cempedak..

                  geram betul bila beli cempedak, isi 8 ulas je... akhirnya 100% kulit di recycle. tak taulah jadi ESG ataupun baja.

                  tapi rasanya cempedak tak sesuai jadi bahan pencuci ni... tak pernah lagi jumpa pencuci pinggan bau cempedak.

                   

                   

                  2012/3/5 mnor29 <mnor29@...>

                   

                  Takdelah sampai tutup bro...cuma untung agak kurengggg sikit. Termasuk sekali salun kecantikan, spa dan sykt penghapus serangga....hehehheheh

                  Lepas ni kalau pakaian bau-bau limau gitu..tentunya ESG!!!!

                  Hari ni TP nak buat 3 botol ...1 ESG dan 2 lagi yang Ahmad K bagi tu....kayo pokcik

                  TP

                  --- In tamanflora@yahoogroups.com, kingsogo deletedata <kingsogo_05@...> wrote:
                  >
                  > TP...alamat tutupla kedai sabun, kedai basuh keta lepas ni... Anyway tq for share..penjimatan berganda2..kalah KEDAI 1 MALAYSIA....
                  >
                  >
                  >
                  > ________________________________
                  > From: mnor29 <mnor29@...>


                  > To: tamanflora@yahoogroups.com
                  > Sent: Sunday, March 4, 2012 3:03 PM
                  > Subject: [tamanflora] Re: DIY Pencuci Enzim Citrus - Asli, Murah, Efektif & Serba Guna
                  >
                  >

                  >  

                  >
                  > Ahmad K dan rerakan TF...soalan yang ditunggu-tunggu..
                  >
                  > Nak jadikan enzim serba guna (ESG)sebagai baja pun boleh....dan ianya salah satu daripada 10 kegunaan...banyak tuhhhh!!!
                  >
                  > 1. Sebagai baja untuk sayur-sayuran, pokok berbunga dan tidak berbunga >>> 1 bhg. enzim ESG : 20 bhg. air atau boleh juga guna lebihan air bilasan mop lantai
                  >
                  > Kegunaan ESG yang lain macam kat bawah ni...
                  >
                  > 2. Sebagai bahan pencuci pinggan dan basuhan kain >>>>1/4 cawan ESG
                  >
                  > 3. Sebagai bahan pencuci bilik air dan tandas, daki-daki senang tanggal >>> 1 bhg. ESG : 10 bhg. air
                  >
                  > 4. Untuk menanggalkan kesan dan kotoran degil dan berbau ( fabrik berwarna dan lantai) >>> Guna ESG kaw-kaw (tanpa pencairan)
                  >
                  > 5. Untuk membersihkan sayur-sayuran dan buah-buahan >>> 1 bhg. ESG 10 bhg, air
                  >
                  > 6. Untuk mengatasi masalah paip dan sinki dapur tersumbat >>> Guna ESG kaw-kaw (tanpa pencairan)
                  >
                  > 7. Sebagai penghapus seranggan semulajadi untuk semut, lipas dsb.... masukkan dalam lubang sinki mengatasi masalah lipas >>>> Guna ESG kaw-kaw (tanpa pencairan)
                  >
                  > 8. Sebagai pencuci lantai sampai bersih berkilat >>>> >>> 1 bhg. ESG : 20 bhg. air
                  >
                  > 9. Sebagai produk penjagaan kulit e.g pembersih muka atau toner ala-ala SK3>>>> 1 bhg. ESG : 2 bhg. air
                  >
                  > 10. Untuk mencuci kereta ... kereta akan kelihatan seperti baru di polish... >>> 1 bhg. ESG : 20 bhg. air)
                  >
                  > Nota : TP tidak bertanggungjawab sekiranya selepas mencuba hasilnya tidak seperti yang diingini cth. Kulit yang menggerutu tidak menjadi licin dan berkilau...hehehehhehe. Sebarang risiko tanggung sendiri ye..
                  >
                  > Sapa-sapa yang pernah gunakan ESG ni...share lah pengalaman anda.
                  >
                  > TP petang ni baru nak buat ESG sebab semua bahan dah ada...
                  >
                  > Selamat mencuba!!!!
                  >
                  > TP
                  >

                  > --- In tamanflora@yahoogroups.com, Ahmad K <ahmadkerl@> wrote:
                  > >
                  > > menarikni.. yg ni pun boleh buat baja ke atau tak boleh?
                  > >
                  > >
                  > > 2012/2/29 mohd nor azalli <mnor29@>
                  > >

                  > > > **
                  > > >
                  > > >
                  > > > Salam warga TF, ni ada satu lagi projek DIY yang menarik.... kaedahnya
                  > > > hampir sama dengan yang dikongsikan
                  > > > oleh Ahmad K tu...... sapa berminat boleh cuba dua-duanya.... bezanya
                  > > > hanya guna kulit citrus... (berbagai jenis limau)
                  > > >
                  > > > Ni TP tunjukkan kaedah bergambar cara membuatnya supaya lebih clear & jelas
                  > > >
                  > > >
                  > > > [image: homemade-citrus-enzyme-cleaner-001-small]
                  > > >
                  > > > 100 gram gula perang / melaka
                  > > >
                  > > >
                  > > > [image: homemade-citrus-enzyme-cleaner-002-small]
                  > > >
                  > > > 300 gram kulit citrus
                  > > >
                  > > >
                  > > > [image: homemade-citrus-enzyme-cleaner-003-small]
                  > > >
                  > > > 1 liter air paip
                  > > >
                  > > >
                  > > > [image: homemade-citrus-enzyme-cleaner-004-small]
                  > > >
                  > > > Masukkan gula perang .... potongan kulit citrus dan air
                  > > >
                  > > >
                  > > > [image: homemade-citrus-enzyme-cleaner-005-small]
                  > > >
                  > > > Tutup ketat penutup botol dan goncang. Untuk elakkan tekanan tinggi sampai
                  > > > meletup ...
                  > > > takut jadi kabooommmm.... longgarkan penutup botol. Jangan lupa catitkan
                  > > > tarikh
                  > > >
                  > > >
                  > > > [image: homemade-citrus-enzyme-cleaner-006-small]
                  > > >
                  > > > Tunggu sampai 3 bulan dan boleh digunakan.... kalau ada nampak benda putih
                  > > > kat
                  > > > permukaan tu...jangan panik...ketatkan balik penutup dan goncang sampai
                  > > > benda tu hilang
                  > > > dan longgarkan balik penutup....settleeeee
                  > > >
                  > > >
                  > > > Apa kegunaannya ?????...tunggguuuuuu.....bersambung
                  > > >
                  > > > TP relaxxx japp.....hehehehh
                  > > >
                  > > >
                  > > > TP
                  > > >
                  > > >
                  > > >
                  > >
                  >

                   



                  DISCLAIMER : This email and any files transmitted with it are confidential and intended solely for the use of the individual or entity to whom they are addressed. If you have received this email in error please notify the system administrator. This message contains confidential information and is intended only for the individual named. If you are not the named addressee you should not disseminate, distribute or copy this e-mail. Please notify the sender immediately by e-mail if you have received this e-mail by mistake and delete this e-mail from your system. If you are not the intended recipient you are notified that disclosing, copying, distributing or taking any action in reliance on the contents of this information is strictly prohibited. Please note that any views or opinions presented in this email are solely those of the author and do not necessarily represent those of the company. The recipient should check this email and any attachments for the presence of viruses. The company accepts no liability for any damage caused by any virus transmitted by this email.
                • mnor29
                  Jangannnn...tak jadi. Durian kena campur dengan pulut lepas tu masuk mulut...hmmmm..baru meletopppp...hahahhahaha TP
                  Message 8 of 13 , Mar 6, 2012
                  • 0 Attachment
                    Jangannnn...tak jadi. Durian kena campur dengan pulut lepas tu masuk mulut...hmmmm..baru meletopppp...hahahhahaha

                    TP


                    --- In tamanflora@yahoogroups.com, "Azman Bin Awang @ Hamid" <azmanha@...> wrote:
                    >
                    > kalau jadi.. lepas ni boleh try durian pulak
                    >
                    >
                    > From: tamanflora@yahoogroups.com [mailto:tamanflora@yahoogroups.com] On Behalf Of Ahmad K
                    > Sent: Tuesday, March 06, 2012 2:09 PM
                    > To: tamanflora@yahoogroups.com
                    > Subject: Re: [tamanflora] Re: DIY Pencuci Enzim Citrus - Asli, Murah, Efektif & Serba Guna
                    >
                    >
                    >
                    > Saya dah buat ESG, tapi guna cempedak..
                    > geram betul bila beli cempedak, isi 8 ulas je... akhirnya 100% kulit di recycle. tak taulah jadi ESG ataupun baja.
                    > tapi rasanya cempedak tak sesuai jadi bahan pencuci ni... tak pernah lagi jumpa pencuci pinggan bau cempedak.
                    >
                    >
                    > 2012/3/5 mnor29 <mnor29@...<mailto:mnor29@...>>
                    >
                    >
                    > Takdelah sampai tutup bro...cuma untung agak kurengggg sikit. Termasuk sekali salun kecantikan, spa dan sykt penghapus serangga....hehehheheh
                    >
                    > Lepas ni kalau pakaian bau-bau limau gitu..tentunya ESG!!!!
                    >
                    > Hari ni TP nak buat 3 botol ...1 ESG dan 2 lagi yang Ahmad K bagi tu....kayo pokcik
                    >
                    > TP
                    >
                    > --- In tamanflora@yahoogroups.com<mailto:tamanflora%40yahoogroups.com>, kingsogo deletedata <kingsogo_05@> wrote:
                    > >
                    > > TP...alamat tutupla kedai sabun, kedai basuh keta lepas ni... Anyway tq for share..penjimatan berganda2..kalah KEDAI 1 MALAYSIA....
                    > >
                    > >
                    > >
                    > > ________________________________
                    > > From: mnor29 <mnor29@>
                    >
                    > > To: tamanflora@yahoogroups.com<mailto:tamanflora%40yahoogroups.com>
                    > > Sent: Sunday, March 4, 2012 3:03 PM
                    > > Subject: [tamanflora] Re: DIY Pencuci Enzim Citrus - Asli, Murah, Efektif & Serba Guna
                    > >
                    > >
                    > > Â
                    > >
                    > > Ahmad K dan rerakan TF...soalan yang ditunggu-tunggu..
                    > >
                    > > Nak jadikan enzim serba guna (ESG)sebagai baja pun boleh....dan ianya salah satu daripada 10 kegunaan...banyak tuhhhh!!!
                    > >
                    > > 1. Sebagai baja untuk sayur-sayuran, pokok berbunga dan tidak berbunga >>> 1 bhg. enzim ESG : 20 bhg. air atau boleh juga guna lebihan air bilasan mop lantai
                    > >
                    > > Kegunaan ESG yang lain macam kat bawah ni...
                    > >
                    > > 2. Sebagai bahan pencuci pinggan dan basuhan kain >>>>1/4 cawan ESG
                    > >
                    > > 3. Sebagai bahan pencuci bilik air dan tandas, daki-daki senang tanggal >>> 1 bhg. ESG : 10 bhg. air
                    > >
                    > > 4. Untuk menanggalkan kesan dan kotoran degil dan berbau ( fabrik berwarna dan lantai) >>> Guna ESG kaw-kaw (tanpa pencairan)
                    > >
                    > > 5. Untuk membersihkan sayur-sayuran dan buah-buahan >>> 1 bhg. ESG 10 bhg, air
                    > >
                    > > 6. Untuk mengatasi masalah paip dan sinki dapur tersumbat >>> Guna ESG kaw-kaw (tanpa pencairan)
                    > >
                    > > 7. Sebagai penghapus seranggan semulajadi untuk semut, lipas dsb.... masukkan dalam lubang sinki mengatasi masalah lipas >>>> Guna ESG kaw-kaw (tanpa pencairan)
                    > >
                    > > 8. Sebagai pencuci lantai sampai bersih berkilat >>>> >>> 1 bhg. ESG : 20 bhg. air
                    > >
                    > > 9. Sebagai produk penjagaan kulit e.g pembersih muka atau toner ala-ala SK3>>>> 1 bhg. ESG : 2 bhg. air
                    > >
                    > > 10. Untuk mencuci kereta ... kereta akan kelihatan seperti baru di polish... >>> 1 bhg. ESG : 20 bhg. air)
                    > >
                    > > Nota : TP tidak bertanggungjawab sekiranya selepas mencuba hasilnya tidak seperti yang diingini cth. Kulit yang menggerutu tidak menjadi licin dan berkilau...hehehehhehe. Sebarang risiko tanggung sendiri ye..
                    > >
                    > > Sapa-sapa yang pernah gunakan ESG ni...share lah pengalaman anda.
                    > >
                    > > TP petang ni baru nak buat ESG sebab semua bahan dah ada...
                    > >
                    > > Selamat mencuba!!!!
                    > >
                    > > TP
                    > >
                    > > --- In tamanflora@yahoogroups.com<mailto:tamanflora%40yahoogroups.com>, Ahmad K <ahmadkerl@> wrote:
                    > > >
                    > > > menarikni.. yg ni pun boleh buat baja ke atau tak boleh?
                    > > >
                    > > >
                    > > > 2012/2/29 mohd nor azalli <mnor29@>
                    > > >
                    > > > > **
                    > > > >
                    > > > >
                    > > > > Salam warga TF, ni ada satu lagi projek DIY yang menarik.... kaedahnya
                    > > > > hampir sama dengan yang dikongsikan
                    > > > > oleh Ahmad K tu...... sapa berminat boleh cuba dua-duanya.... bezanya
                    > > > > hanya guna kulit citrus... (berbagai jenis limau)
                    > > > >
                    > > > > Ni TP tunjukkan kaedah bergambar cara membuatnya supaya lebih clear & jelas
                    > > > >
                    > > > >
                    > > > > [image: homemade-citrus-enzyme-cleaner-001-small]
                    > > > >
                    > > > > 100 gram gula perang / melaka
                    > > > >
                    > > > >
                    > > > > [image: homemade-citrus-enzyme-cleaner-002-small]
                    > > > >
                    > > > > 300 gram kulit citrus
                    > > > >
                    > > > >
                    > > > > [image: homemade-citrus-enzyme-cleaner-003-small]
                    > > > >
                    > > > > 1 liter air paip
                    > > > >
                    > > > >
                    > > > > [image: homemade-citrus-enzyme-cleaner-004-small]
                    > > > >
                    > > > > Masukkan gula perang .... potongan kulit citrus dan air
                    > > > >
                    > > > >
                    > > > > [image: homemade-citrus-enzyme-cleaner-005-small]
                    > > > >
                    > > > > Tutup ketat penutup botol dan goncang. Untuk elakkan tekanan tinggi sampai
                    > > > > meletup ...
                    > > > > takut jadi kabooommmm.... longgarkan penutup botol. Jangan lupa catitkan
                    > > > > tarikh
                    > > > >
                    > > > >
                    > > > > [image: homemade-citrus-enzyme-cleaner-006-small]
                    > > > >
                    > > > > Tunggu sampai 3 bulan dan boleh digunakan.... kalau ada nampak benda putih
                    > > > > kat
                    > > > > permukaan tu...jangan panik...ketatkan balik penutup dan goncang sampai
                    > > > > benda tu hilang
                    > > > > dan longgarkan balik penutup....settleeeee
                    > > > >
                    > > > >
                    > > > > Apa kegunaannya ?????...tunggguuuuuu.....bersambung
                    > > > >
                    > > > > TP relaxxx japp.....hehehehh
                    > > > >
                    > > > >
                    > > > > TP
                    > > > >
                    > > > >
                    > > > >
                    > > >
                    > >
                    >
                    >
                    >
                    > ________________________________
                    > DISCLAIMER : This email and any files transmitted with it are confidential and intended solely for the use of the individual or entity to whom they are addressed. If you have received this email in error please notify the system administrator. This message contains confidential information and is intended only for the individual named. If you are not the named addressee you should not disseminate, distribute or copy this e-mail. Please notify the sender immediately by e-mail if you have received this e-mail by mistake and delete this e-mail from your system. If you are not the intended recipient you are notified that disclosing, copying, distributing or taking any action in reliance on the contents of this information is strictly prohibited. Please note that any views or opinions presented in this email are solely those of the author and do not necessarily represent those of the company. The recipient should check this email and any attachments for the presence of viruses. The company accepts no liability for any damage caused by any virus transmitted by this email.
                    >
                  • mnor29
                    Info terbaru...panas punya. TP baru dapat tahu selain gunakan kulit citrus ada yang lebih power lagi....gunakan kulit Nenas @ nanas @ pineapple... Musti coba
                    Message 9 of 13 , Mar 6, 2012
                    • 0 Attachment
                      Info terbaru...panas punya. TP baru dapat tahu selain gunakan kulit citrus ada yang lebih power lagi....gunakan kulit Nenas @ nanas @ pineapple...

                      Musti coba nih...

                      TP


                      --- In tamanflora@yahoogroups.com, Ahmad K <ahmadkerl@...> wrote:
                      >
                      > Saya dah buat ESG, tapi guna cempedak..
                      > geram betul bila beli cempedak, isi 8 ulas je... akhirnya 100% kulit di
                      > recycle. tak taulah jadi ESG ataupun baja.
                      > tapi rasanya cempedak tak sesuai jadi bahan pencuci ni... tak pernah lagi
                      > jumpa pencuci pinggan bau cempedak.
                      >
                      >
                      > 2012/3/5 mnor29 <mnor29@...>
                      >
                      > > **
                      > >
                      > >
                      > > Takdelah sampai tutup bro...cuma untung agak kurengggg sikit. Termasuk
                      > > sekali salun kecantikan, spa dan sykt penghapus serangga....hehehheheh
                      > >
                      > > Lepas ni kalau pakaian bau-bau limau gitu..tentunya ESG!!!!
                      > >
                      > > Hari ni TP nak buat 3 botol ...1 ESG dan 2 lagi yang Ahmad K bagi
                      > > tu....kayo pokcik
                      > >
                      > > TP
                      > >
                      > > --- In tamanflora@yahoogroups.com, kingsogo deletedata <kingsogo_05@>
                      > > wrote:
                      > > >
                      > > > TP...alamat tutupla kedai sabun, kedai basuh keta lepas ni... Anyway tq
                      > > for share..penjimatan berganda2..kalah KEDAI 1 MALAYSIA....
                      > > >
                      > > >
                      > > >
                      > > > ________________________________
                      > > > From: mnor29 <mnor29@>
                      > >
                      > > > To: tamanflora@yahoogroups.com
                      > > > Sent: Sunday, March 4, 2012 3:03 PM
                      > > > Subject: [tamanflora] Re: DIY Pencuci Enzim Citrus - Asli, Murah,
                      > > Efektif & Serba Guna
                      > > >
                      > > >
                      > > > Â
                      > > >
                      > > > Ahmad K dan rerakan TF...soalan yang ditunggu-tunggu..
                      > > >
                      > > > Nak jadikan enzim serba guna (ESG)sebagai baja pun boleh....dan ianya
                      > > salah satu daripada 10 kegunaan...banyak tuhhhh!!!
                      > > >
                      > > > 1. Sebagai baja untuk sayur-sayuran, pokok berbunga dan tidak berbunga
                      > > >>> 1 bhg. enzim ESG : 20 bhg. air atau boleh juga guna lebihan air bilasan
                      > > mop lantai
                      > > >
                      > > > Kegunaan ESG yang lain macam kat bawah ni...
                      > > >
                      > > > 2. Sebagai bahan pencuci pinggan dan basuhan kain >>>>1/4 cawan ESG
                      > > >
                      > > > 3. Sebagai bahan pencuci bilik air dan tandas, daki-daki senang tanggal
                      > > >>> 1 bhg. ESG : 10 bhg. air
                      > > >
                      > > > 4. Untuk menanggalkan kesan dan kotoran degil dan berbau ( fabrik
                      > > berwarna dan lantai) >>> Guna ESG kaw-kaw (tanpa pencairan)
                      > > >
                      > > > 5. Untuk membersihkan sayur-sayuran dan buah-buahan >>> 1 bhg. ESG 10
                      > > bhg, air
                      > > >
                      > > > 6. Untuk mengatasi masalah paip dan sinki dapur tersumbat >>> Guna ESG
                      > > kaw-kaw (tanpa pencairan)
                      > > >
                      > > > 7. Sebagai penghapus seranggan semulajadi untuk semut, lipas dsb....
                      > > masukkan dalam lubang sinki mengatasi masalah lipas >>>> Guna ESG kaw-kaw
                      > > (tanpa pencairan)
                      > > >
                      > > > 8. Sebagai pencuci lantai sampai bersih berkilat >>>> >>> 1 bhg. ESG :
                      > > 20 bhg. air
                      > > >
                      > > > 9. Sebagai produk penjagaan kulit e.g pembersih muka atau toner ala-ala
                      > > SK3>>>> 1 bhg. ESG : 2 bhg. air
                      > > >
                      > > > 10. Untuk mencuci kereta ... kereta akan kelihatan seperti baru di
                      > > polish... >>> 1 bhg. ESG : 20 bhg. air)
                      > > >
                      > > > Nota : TP tidak bertanggungjawab sekiranya selepas mencuba hasilnya
                      > > tidak seperti yang diingini cth. Kulit yang menggerutu tidak menjadi licin
                      > > dan berkilau...hehehehhehe. Sebarang risiko tanggung sendiri ye..
                      > > >
                      > > > Sapa-sapa yang pernah gunakan ESG ni...share lah pengalaman anda.
                      > > >
                      > > > TP petang ni baru nak buat ESG sebab semua bahan dah ada...
                      > > >
                      > > > Selamat mencuba!!!!
                      > > >
                      > > > TP
                      > > >
                      > > > --- In tamanflora@yahoogroups.com, Ahmad K <ahmadkerl@> wrote:
                      > > > >
                      > > > > menarikni.. yg ni pun boleh buat baja ke atau tak boleh?
                      > > > >
                      > > > >
                      > > > > 2012/2/29 mohd nor azalli <mnor29@>
                      > > > >
                      > > > > > **
                      > > > > >
                      > > > > >
                      > > > > > Salam warga TF, ni ada satu lagi projek DIY yang menarik....
                      > > kaedahnya
                      > > > > > hampir sama dengan yang dikongsikan
                      > > > > > oleh Ahmad K tu...... sapa berminat boleh cuba dua-duanya.... bezanya
                      > > > > > hanya guna kulit citrus... (berbagai jenis limau)
                      > > > > >
                      > > > > > Ni TP tunjukkan kaedah bergambar cara membuatnya supaya lebih clear
                      > > & jelas
                      > > > > >
                      > > > > >
                      > > > > > [image: homemade-citrus-enzyme-cleaner-001-small]
                      > > > > >
                      > > > > > 100 gram gula perang / melaka
                      > > > > >
                      > > > > >
                      > > > > > [image: homemade-citrus-enzyme-cleaner-002-small]
                      > > > > >
                      > > > > > 300 gram kulit citrus
                      > > > > >
                      > > > > >
                      > > > > > [image: homemade-citrus-enzyme-cleaner-003-small]
                      > > > > >
                      > > > > > 1 liter air paip
                      > > > > >
                      > > > > >
                      > > > > > [image: homemade-citrus-enzyme-cleaner-004-small]
                      > > > > >
                      > > > > > Masukkan gula perang .... potongan kulit citrus dan air
                      > > > > >
                      > > > > >
                      > > > > > [image: homemade-citrus-enzyme-cleaner-005-small]
                      > > > > >
                      > > > > > Tutup ketat penutup botol dan goncang. Untuk elakkan tekanan tinggi
                      > > sampai
                      > > > > > meletup ...
                      > > > > > takut jadi kabooommmm.... longgarkan penutup botol. Jangan lupa
                      > > catitkan
                      > > > > > tarikh
                      > > > > >
                      > > > > >
                      > > > > > [image: homemade-citrus-enzyme-cleaner-006-small]
                      > > > > >
                      > > > > > Tunggu sampai 3 bulan dan boleh digunakan.... kalau ada nampak benda
                      > > putih
                      > > > > > kat
                      > > > > > permukaan tu...jangan panik...ketatkan balik penutup dan goncang
                      > > sampai
                      > > > > > benda tu hilang
                      > > > > > dan longgarkan balik penutup....settleeeee
                      > > > > >
                      > > > > >
                      > > > > > Apa kegunaannya ?????...tunggguuuuuu.....bersambung
                      > > > > >
                      > > > > > TP relaxxx japp.....hehehehh
                      > > > > >
                      > > > > >
                      > > > > > TP
                      > > > > >
                      > > > > >
                      > > > > >
                      > > > >
                      > > >
                      > >
                      > >
                      > >
                      >
                    • Ummu Waheedah
                      TP guna kulit jer ker, isi semua tak ambil? Saya ada buat FFJ ni guna kulit nenas, cuma masalahnya saya gi campur ngan kulit buah lain (papaya n apple).. dah
                      Message 10 of 13 , Mar 6, 2012
                      • 0 Attachment
                        TP guna kulit jer ker, isi semua tak ambil?
                        Saya ada buat FFJ ni guna kulit nenas, cuma masalahnya saya gi campur ngan kulit buah lain (papaya n apple).. dah tu lepas 2 mgu keluat ulat besar2, saya biar jer lelama ulat tu mati dlm air tu (cobaan).


                        Mari Bersama kita bertekad, Menjadi Generasi Tiada Hari Tanpa Qur'an
                        l



                        From: mnor29 <mnor29@...>
                        To: tamanflora@yahoogroups.com
                        Sent: Tuesday, 6 March 2012 5:59 PM
                        Subject: [tamanflora] Re: DIY Pencuci Enzim Citrus - Asli, Murah, Efektif & Serba Guna

                         

                        Info terbaru...panas punya. TP baru dapat tahu selain gunakan kulit citrus ada yang lebih power lagi....gunakan kulit Nenas @ nanas @ pineapple...

                        Musti coba nih...

                        TP

                        --- In tamanflora@yahoogroups.com, Ahmad K <ahmadkerl@...> wrote:
                        >
                        > Saya dah buat ESG, tapi guna cempedak..
                        > geram betul bila beli cempedak, isi 8 ulas je... akhirnya 100% kulit di
                        > recycle. tak taulah jadi ESG ataupun baja.
                        > tapi rasanya cempedak tak sesuai jadi bahan pencuci ni... tak pernah lagi
                        > jumpa pencuci pinggan bau cempedak.
                        >
                        >
                        > 2012/3/5 mnor29 <mnor29@...>
                        >
                        > > **
                        > >
                        > >
                        > > Takdelah sampai tutup bro...cuma untung agak kurengggg sikit. Termasuk
                        > > sekali salun kecantikan, spa dan sykt penghapus serangga....hehehheheh
                        > >
                        > > Lepas ni kalau pakaian bau-bau limau gitu..tentunya ESG!!!!
                        > >
                        > > Hari ni TP nak buat 3 botol ...1 ESG dan 2 lagi yang Ahmad K bagi
                        > > tu....kayo pokcik
                        > >
                        > > TP
                        > >
                        > > --- In tamanflora@yahoogroups.com, kingsogo deletedata <kingsogo_05@>
                        > > wrote:
                        > > >
                        > > > TP...alamat tutupla kedai sabun, kedai basuh keta lepas ni... Anyway tq
                        > > for share..penjimatan berganda2..kalah KEDAI 1 MALAYSIA....
                        > > >
                        > > >
                        > > >
                        > > > ________________________________
                        > > > From: mnor29 <mnor29@>
                        > >
                        > > > To: tamanflora@yahoogroups.com
                        > > > Sent: Sunday, March 4, 2012 3:03 PM
                        > > > Subject: [tamanflora] Re: DIY Pencuci Enzim Citrus - Asli, Murah,
                        > > Efektif & Serba Guna
                        > > >
                        > > >
                        > > > Â
                        > > >
                        > > > Ahmad K dan rerakan TF...soalan yang ditunggu-tunggu..
                        > > >
                        > > > Nak jadikan enzim serba guna (ESG)sebagai baja pun boleh....dan ianya
                        > > salah satu daripada 10 kegunaan...banyak tuhhhh!!!
                        > > >
                        > > > 1. Sebagai baja untuk sayur-sayuran, pokok berbunga dan tidak berbunga
                        > > >>> 1 bhg. enzim ESG : 20 bhg. air atau boleh juga guna lebihan air bilasan
                        > > mop lantai
                        > > >
                        > > > Kegunaan ESG yang lain macam kat bawah ni...
                        > > >
                        > > > 2. Sebagai bahan pencuci pinggan dan basuhan kain >>>>1/4 cawan ESG
                        > > >
                        > > > 3. Sebagai bahan pencuci bilik air dan tandas, daki-daki senang tanggal
                        > > >>> 1 bhg. ESG : 10 bhg. air
                        > > >
                        > > > 4. Untuk menanggalkan kesan dan kotoran degil dan berbau ( fabrik
                        > > berwarna dan lantai) >>> Guna ESG kaw-kaw (tanpa pencairan)
                        > > >
                        > > > 5. Untuk membersihkan sayur-sayuran dan buah-buahan >>> 1 bhg. ESG 10
                        > > bhg, air
                        > > >
                        > > > 6. Untuk mengatasi masalah paip dan sinki dapur tersumbat >>> Guna ESG
                        > > kaw-kaw (tanpa pencairan)
                        > > >
                        > > > 7. Sebagai penghapus seranggan semulajadi untuk semut, lipas dsb....
                        > > masukkan dalam lubang sinki mengatasi masalah lipas >>>> Guna ESG kaw-kaw
                        > > (tanpa pencairan)
                        > > >
                        > > > 8. Sebagai pencuci lantai sampai bersih berkilat >>>> >>> 1 bhg. ESG :
                        > > 20 bhg. air
                        > > >
                        > > > 9. Sebagai produk penjagaan kulit e.g pembersih muka atau toner ala-ala
                        > > SK3>>>> 1 bhg. ESG : 2 bhg. air
                        > > >
                        > > > 10. Untuk mencuci kereta ... kereta akan kelihatan seperti baru di
                        > > polish... >>> 1 bhg. ESG : 20 bhg. air)
                        > > >
                        > > > Nota : TP tidak bertanggungjawab sekiranya selepas mencuba hasilnya
                        > > tidak seperti yang diingini cth. Kulit yang menggerutu tidak menjadi licin
                        > > dan berkilau...hehehehhehe. Sebarang risiko tanggung sendiri ye..
                        > > >
                        > > > Sapa-sapa yang pernah gunakan ESG ni...share lah pengalaman anda.
                        > > >
                        > > > TP petang ni baru nak buat ESG sebab semua bahan dah ada...
                        > > >
                        > > > Selamat mencuba!!!!
                        > > >
                        > > > TP
                        > > >
                        > > > --- In tamanflora@yahoogroups.com, Ahmad K <ahmadkerl@> wrote:
                        > > > >
                        > > > > menarikni.. yg ni pun boleh buat baja ke atau tak boleh?
                        > > > >
                        > > > >
                        > > > > 2012/2/29 mohd nor azalli <mnor29@>
                        > > > >
                        > > > > > **
                        > > > > >
                        > > > > >
                        > > > > > Salam warga TF, ni ada satu lagi projek DIY yang menarik....
                        > > kaedahnya
                        > > > > > hampir sama dengan yang dikongsikan
                        > > > > > oleh Ahmad K tu...... sapa berminat boleh cuba dua-duanya.... bezanya
                        > > > > > hanya guna kulit citrus... (berbagai jenis limau)
                        > > > > >
                        > > > > > Ni TP tunjukkan kaedah bergambar cara membuatnya supaya lebih clear
                        > > & jelas
                        > > > > >
                        > > > > >
                        > > > > > [image: homemade-citrus-enzyme-cleaner-001-small]
                        > > > > >
                        > > > > > 100 gram gula perang / melaka
                        > > > > >
                        > > > > >
                        > > > > > [image: homemade-citrus-enzyme-cleaner-002-small]
                        > > > > >
                        > > > > > 300 gram kulit citrus
                        > > > > >
                        > > > > >
                        > > > > > [image: homemade-citrus-enzyme-cleaner-003-small]
                        > > > > >
                        > > > > > 1 liter air paip
                        > > > > >
                        > > > > >
                        > > > > > [image: homemade-citrus-enzyme-cleaner-004-small]
                        > > > > >
                        > > > > > Masukkan gula perang .... potongan kulit citrus dan air
                        > > > > >
                        > > > > >
                        > > > > > [image: homemade-citrus-enzyme-cleaner-005-small]
                        > > > > >
                        > > > > > Tutup ketat penutup botol dan goncang. Untuk elakkan tekanan tinggi
                        > > sampai
                        > > > > > meletup ...
                        > > > > > takut jadi kabooommmm.... longgarkan penutup botol. Jangan lupa
                        > > catitkan
                        > > > > > tarikh
                        > > > > >
                        > > > > >
                        > > > > > [image: homemade-citrus-enzyme-cleaner-006-small]
                        > > > > >
                        > > > > > Tunggu sampai 3 bulan dan boleh digunakan.... kalau ada nampak benda
                        > > putih
                        > > > > > kat
                        > > > > > permukaan tu...jangan panik...ketatkan balik penutup dan goncang
                        > > sampai
                        > > > > > benda tu hilang
                        > > > > > dan longgarkan balik penutup....settleeeee
                        > > > > >
                        > > > > >
                        > > > > > Apa kegunaannya ?????...tunggguuuuuu.....bersambung
                        > > > > >
                        > > > > > TP relaxxx japp.....hehehehh
                        > > > > >
                        > > > > >
                        > > > > > TP
                        > > > > >
                        > > > > >
                        > > > > >
                        > > > >
                        > > >
                        > >
                        > >
                        > >
                        >



                      • Ummu Waheedah
                         belimbing buluh ok tak? Rumah saya belimbing buluh dah nak berbuah semula selalunya saya buang jer sebab tak berapa gemar.. ________________________________
                        Message 11 of 13 , Mar 6, 2012
                        • 0 Attachment
                           
                          belimbing buluh ok tak? Rumah saya belimbing buluh dah nak berbuah semula selalunya saya buang jer sebab tak berapa gemar..



                          From: "Azman Bin Awang @ Hamid" <azmanha@...>
                          To: "tamanflora@yahoogroups.com" <tamanflora@yahoogroups.com>
                          Sent: Tuesday, 6 March 2012 4:07 PM
                          Subject: RE: [tamanflora] Re: DIY Pencuci Enzim Citrus - Asli, Murah, Efektif & Serba Guna

                           
                          kalau jadi.. lepas ni boleh try durian pulak
                           
                           
                          From: tamanflora@yahoogroups.com [mailto:tamanflora@yahoogroups.com] On Behalf Of Ahmad K
                          Sent: Tuesday, March 06, 2012 2:09 PM
                          To: tamanflora@yahoogroups.com
                          Subject: Re: [tamanflora] Re: DIY Pencuci Enzim Citrus - Asli, Murah, Efektif & Serba Guna
                           
                           
                          Saya dah buat ESG, tapi guna cempedak..
                          geram betul bila beli cempedak, isi 8 ulas je... akhirnya 100% kulit di recycle. tak taulah jadi ESG ataupun baja.
                          tapi rasanya cempedak tak sesuai jadi bahan pencuci ni... tak pernah lagi jumpa pencuci pinggan bau cempedak.
                           
                           
                          2012/3/5 mnor29 <mnor29@...>
                           
                          Takdelah sampai tutup bro...cuma untung agak kurengggg sikit. Termasuk sekali salun kecantikan, spa dan sykt penghapus serangga....hehehheheh

                          Lepas ni kalau pakaian bau-bau limau gitu..tentunya ESG!!!!

                          Hari ni TP nak buat 3 botol ...1 ESG dan 2 lagi yang Ahmad K bagi tu....kayo pokcik

                          TP

                          --- In tamanflora@yahoogroups.com, kingsogo deletedata <kingsogo_05@...> wrote:
                          >
                          > TP...alamat tutupla kedai sabun, kedai basuh keta lepas ni... Anyway tq for share..penjimatan berganda2..kalah KEDAI 1 MALAYSIA....
                          >
                          >
                          >
                          > ________________________________
                          > From: mnor29 <mnor29@...>

                          > To: tamanflora@yahoogroups.com
                          > Sent: Sunday, March 4, 2012 3:03 PM
                          > Subject: [tamanflora] Re: DIY Pencuci Enzim Citrus - Asli, Murah, Efektif & Serba Guna
                          >
                          >
                          >  
                          >
                          > Ahmad K dan rerakan TF...soalan yang ditunggu-tunggu..
                          >
                          > Nak jadikan enzim serba guna (ESG)sebagai baja pun boleh....dan ianya salah satu daripada 10 kegunaan...banyak tuhhhh!!!
                          >
                          > 1. Sebagai baja untuk sayur-sayuran, pokok berbunga dan tidak berbunga >>> 1 bhg. enzim ESG : 20 bhg. air atau boleh juga guna lebihan air bilasan mop lantai
                          >
                          > Kegunaan ESG yang lain macam kat bawah ni...
                          >
                          > 2. Sebagai bahan pencuci pinggan dan basuhan kain >>>>1/4 cawan ESG
                          >
                          > 3. Sebagai bahan pencuci bilik air dan tandas, daki-daki senang tanggal >>> 1 bhg. ESG : 10 bhg. air
                          >
                          > 4. Untuk menanggalkan kesan dan kotoran degil dan berbau ( fabrik berwarna dan lantai) >>> Guna ESG kaw-kaw (tanpa pencairan)
                          >
                          > 5. Untuk membersihkan sayur-sayuran dan buah-buahan >>> 1 bhg. ESG 10 bhg, air
                          >
                          > 6. Untuk mengatasi masalah paip dan sinki dapur tersumbat >>> Guna ESG kaw-kaw (tanpa pencairan)
                          >
                          > 7. Sebagai penghapus seranggan semulajadi untuk semut, lipas dsb.... masukkan dalam lubang sinki mengatasi masalah lipas >>>> Guna ESG kaw-kaw (tanpa pencairan)
                          >
                          > 8. Sebagai pencuci lantai sampai bersih berkilat >>>> >>> 1 bhg. ESG : 20 bhg. air
                          >
                          > 9. Sebagai produk penjagaan kulit e.g pembersih muka atau toner ala-ala SK3>>>> 1 bhg. ESG : 2 bhg. air
                          >
                          > 10. Untuk mencuci kereta ... kereta akan kelihatan seperti baru di polish... >>> 1 bhg. ESG : 20 bhg. air)
                          >
                          > Nota : TP tidak bertanggungjawab sekiranya selepas mencuba hasilnya tidak seperti yang diingini cth. Kulit yang menggerutu tidak menjadi licin dan berkilau...hehehehhehe. Sebarang risiko tanggung sendiri ye..
                          >
                          > Sapa-sapa yang pernah gunakan ESG ni...share lah pengalaman anda.
                          >
                          > TP petang ni baru nak buat ESG sebab semua bahan dah ada...
                          >
                          > Selamat mencuba!!!!
                          >
                          > TP
                          >
                          > --- In tamanflora@yahoogroups.com, Ahmad K <ahmadkerl@> wrote:
                          > >
                          > > menarikni.. yg ni pun boleh buat baja ke atau tak boleh?
                          > >
                          > >
                          > > 2012/2/29 mohd nor azalli <mnor29@>
                          > >
                          > > > **
                          > > >
                          > > >
                          > > > Salam warga TF, ni ada satu lagi projek DIY yang menarik.... kaedahnya
                          > > > hampir sama dengan yang dikongsikan
                          > > > oleh Ahmad K tu...... sapa berminat boleh cuba dua-duanya.... bezanya
                          > > > hanya guna kulit citrus... (berbagai jenis limau)
                          > > >
                          > > > Ni TP tunjukkan kaedah bergambar cara membuatnya supaya lebih clear & jelas
                          > > >
                          > > >
                          > > > [image: homemade-citrus-enzyme-cleaner-001-small]
                          > > >
                          > > > 100 gram gula perang / melaka
                          > > >
                          > > >
                          > > > [image: homemade-citrus-enzyme-cleaner-002-small]
                          > > >
                          > > > 300 gram kulit citrus
                          > > >
                          > > >
                          > > > [image: homemade-citrus-enzyme-cleaner-003-small]
                          > > >
                          > > > 1 liter air paip
                          > > >
                          > > >
                          > > > [image: homemade-citrus-enzyme-cleaner-004-small]
                          > > >
                          > > > Masukkan gula perang .... potongan kulit citrus dan air
                          > > >
                          > > >
                          > > > [image: homemade-citrus-enzyme-cleaner-005-small]
                          > > >
                          > > > Tutup ketat penutup botol dan goncang. Untuk elakkan tekanan tinggi sampai
                          > > > meletup ...
                          > > > takut jadi kabooommmm.... longgarkan penutup botol. Jangan lupa catitkan
                          > > > tarikh
                          > > >
                          > > >
                          > > > [image: homemade-citrus-enzyme-cleaner-006-small]
                          > > >
                          > > > Tunggu sampai 3 bulan dan boleh digunakan.... kalau ada nampak benda putih
                          > > > kat
                          > > > permukaan tu...jangan panik...ketatkan balik penutup dan goncang sampai
                          > > > benda tu hilang
                          > > > dan longgarkan balik penutup....settleeeee
                          > > >
                          > > >
                          > > > Apa kegunaannya ?????...tunggguuuuuu.....bersambung
                          > > >
                          > > > TP relaxxx japp.....hehehehh
                          > > >
                          > > >
                          > > > TP
                          > > >
                          > > >
                          > > >
                          > >
                          >
                           


                          DISCLAIMER : This email and any files transmitted with it are confidential and intended solely for the use of the individual or entity to whom they are addressed. If you have received this email in error please notify the system administrator. This message contains confidential information and is intended only for the individual named. If you are not the named addressee you should not disseminate, distribute or copy this e-mail. Please notify the sender immediately by e-mail if you have received this e-mail by mistake and delete this e-mail from your system. If you are not the intended recipient you are notified that disclosing, copying, distributing or taking any action in reliance on the contents of this information is strictly prohibited. Please note that any views or opinions presented in this email are solely those of the author and do not necessarily represent those of the company. The recipient should check this email and any attachments for the presence of viruses. The company accepts no liability for any damage caused by any virus transmitted by this email.


                        • kingsogo deletedata
                          Salam TP.. kalau guna ESG berasaskan kulit nanas , x cepat reput ke kain baju...kalau selalu guna? ________________________________ From: mnor29
                          Message 12 of 13 , Mar 6, 2012
                          • 0 Attachment
                            Salam TP..
                            kalau guna ESG berasaskan kulit nanas , x cepat reput ke kain baju...kalau selalu guna?:-S worried

                            From: mnor29 <mnor29@...>
                            To: tamanflora@yahoogroups.com
                            Sent: Tuesday, March 6, 2012 5:59 PM
                            Subject: [tamanflora] Re: DIY Pencuci Enzim Citrus - Asli, Murah, Efektif & Serba Guna

                             

                            Info terbaru...panas punya. TP baru dapat tahu selain gunakan kulit citrus ada yang lebih power lagi....gunakan kulit Nenas @ nanas @ pineapple...

                            Musti coba nih...

                            TP

                            --- In tamanflora@yahoogroups.com, Ahmad K <ahmadkerl@...> wrote:
                            >
                            > Saya dah buat ESG, tapi guna cempedak..
                            > geram betul bila beli cempedak, isi 8 ulas je... akhirnya 100% kulit di
                            > recycle. tak taulah jadi ESG ataupun baja.
                            > tapi rasanya cempedak tak sesuai jadi bahan pencuci ni... tak pernah lagi
                            > jumpa pencuci pinggan bau cempedak.
                            >
                            >
                            > 2012/3/5 mnor29 <mnor29@...>
                            >
                            > > **
                            > >
                            > >
                            > > Takdelah sampai tutup bro...cuma untung agak kurengggg sikit. Termasuk
                            > > sekali salun kecantikan, spa dan sykt penghapus serangga....hehehheheh
                            > >
                            > > Lepas ni kalau pakaian bau-bau limau gitu..tentunya ESG!!!!
                            > >
                            > > Hari ni TP nak buat 3 botol ...1 ESG dan 2 lagi yang Ahmad K bagi
                            > > tu....kayo pokcik
                            > >
                            > > TP
                            > >
                            > > --- In tamanflora@yahoogroups.com, kingsogo deletedata <kingsogo_05@>
                            > > wrote:
                            > > >
                            > > > TP...alamat tutupla kedai sabun, kedai basuh keta lepas ni... Anyway tq
                            > > for share..penjimatan berganda2..kalah KEDAI 1 MALAYSIA....
                            > > >
                            > > >
                            > > >
                            > > > ________________________________
                            > > > From: mnor29 <mnor29@>
                            > >
                            > > > To: tamanflora@yahoogroups.com
                            > > > Sent: Sunday, March 4, 2012 3:03 PM
                            > > > Subject: [tamanflora] Re: DIY Pencuci Enzim Citrus - Asli, Murah,
                            > > Efektif & Serba Guna
                            > > >
                            > > >
                            > > > Â
                            > > >
                            > > > Ahmad K dan rerakan TF...soalan yang ditunggu-tunggu..
                            > > >
                            > > > Nak jadikan enzim serba guna (ESG)sebagai baja pun boleh....dan ianya
                            > > salah satu daripada 10 kegunaan...banyak tuhhhh!!!
                            > > >
                            > > > 1. Sebagai baja untuk sayur-sayuran, pokok berbunga dan tidak berbunga
                            > > >>> 1 bhg. enzim ESG : 20 bhg. air atau boleh juga guna lebihan air bilasan
                            > > mop lantai
                            > > >
                            > > > Kegunaan ESG yang lain macam kat bawah ni...
                            > > >
                            > > > 2. Sebagai bahan pencuci pinggan dan basuhan kain >>>>1/4 cawan ESG
                            > > >
                            > > > 3. Sebagai bahan pencuci bilik air dan tandas, daki-daki senang tanggal
                            > > >>> 1 bhg. ESG : 10 bhg. air
                            > > >
                            > > > 4. Untuk menanggalkan kesan dan kotoran degil dan berbau ( fabrik
                            > > berwarna dan lantai) >>> Guna ESG kaw-kaw (tanpa pencairan)
                            > > >
                            > > > 5. Untuk membersihkan sayur-sayuran dan buah-buahan >>> 1 bhg. ESG 10
                            > > bhg, air
                            > > >
                            > > > 6. Untuk mengatasi masalah paip dan sinki dapur tersumbat >>> Guna ESG
                            > > kaw-kaw (tanpa pencairan)
                            > > >
                            > > > 7. Sebagai penghapus seranggan semulajadi untuk semut, lipas dsb....
                            > > masukkan dalam lubang sinki mengatasi masalah lipas >>>> Guna ESG kaw-kaw
                            > > (tanpa pencairan)
                            > > >
                            > > > 8. Sebagai pencuci lantai sampai bersih berkilat >>>> >>> 1 bhg. ESG :
                            > > 20 bhg. air
                            > > >
                            > > > 9. Sebagai produk penjagaan kulit e.g pembersih muka atau toner ala-ala
                            > > SK3>>>> 1 bhg. ESG : 2 bhg. air
                            > > >
                            > > > 10. Untuk mencuci kereta ... kereta akan kelihatan seperti baru di
                            > > polish... >>> 1 bhg. ESG : 20 bhg. air)
                            > > >
                            > > > Nota : TP tidak bertanggungjawab sekiranya selepas mencuba hasilnya
                            > > tidak seperti yang diingini cth. Kulit yang menggerutu tidak menjadi licin
                            > > dan berkilau...hehehehhehe. Sebarang risiko tanggung sendiri ye..
                            > > >
                            > > > Sapa-sapa yang pernah gunakan ESG ni...share lah pengalaman anda.
                            > > >
                            > > > TP petang ni baru nak buat ESG sebab semua bahan dah ada...
                            > > >
                            > > > Selamat mencuba!!!!
                            > > >
                            > > > TP
                            > > >
                            > > > --- In tamanflora@yahoogroups.com, Ahmad K <ahmadkerl@> wrote:
                            > > > >
                            > > > > menarikni.. yg ni pun boleh buat baja ke atau tak boleh?
                            > > > >
                            > > > >
                            > > > > 2012/2/29 mohd nor azalli <mnor29@>
                            > > > >
                            > > > > > **
                            > > > > >
                            > > > > >
                            > > > > > Salam warga TF, ni ada satu lagi projek DIY yang menarik....
                            > > kaedahnya
                            > > > > > hampir sama dengan yang dikongsikan
                            > > > > > oleh Ahmad K tu...... sapa berminat boleh cuba dua-duanya.... bezanya
                            > > > > > hanya guna kulit citrus... (berbagai jenis limau)
                            > > > > >
                            > > > > > Ni TP tunjukkan kaedah bergambar cara membuatnya supaya lebih clear
                            > > & jelas
                            > > > > >
                            > > > > >
                            > > > > > [image: homemade-citrus-enzyme-cleaner-001-small]
                            > > > > >
                            > > > > > 100 gram gula perang / melaka
                            > > > > >
                            > > > > >
                            > > > > > [image: homemade-citrus-enzyme-cleaner-002-small]
                            > > > > >
                            > > > > > 300 gram kulit citrus
                            > > > > >
                            > > > > >
                            > > > > > [image: homemade-citrus-enzyme-cleaner-003-small]
                            > > > > >
                            > > > > > 1 liter air paip
                            > > > > >
                            > > > > >
                            > > > > > [image: homemade-citrus-enzyme-cleaner-004-small]
                            > > > > >
                            > > > > > Masukkan gula perang .... potongan kulit citrus dan air
                            > > > > >
                            > > > > >
                            > > > > > [image: homemade-citrus-enzyme-cleaner-005-small]
                            > > > > >
                            > > > > > Tutup ketat penutup botol dan goncang. Untuk elakkan tekanan tinggi
                            > > sampai
                            > > > > > meletup ...
                            > > > > > takut jadi kabooommmm.... longgarkan penutup botol. Jangan lupa
                            > > catitkan
                            > > > > > tarikh
                            > > > > >
                            > > > > >
                            > > > > > [image: homemade-citrus-enzyme-cleaner-006-small]
                            > > > > >
                            > > > > > Tunggu sampai 3 bulan dan boleh digunakan.... kalau ada nampak benda
                            > > putih
                            > > > > > kat
                            > > > > > permukaan tu...jangan panik...ketatkan balik penutup dan goncang
                            > > sampai
                            > > > > > benda tu hilang
                            > > > > > dan longgarkan balik penutup....settleeeee
                            > > > > >
                            > > > > >
                            > > > > > Apa kegunaannya ?????...tunggguuuuuu.....bersambung
                            > > > > >
                            > > > > > TP relaxxx japp.....hehehehh
                            > > > > >
                            > > > > >
                            > > > > > TP
                            > > > > >
                            > > > > >
                            > > > > >
                            > > > >
                            > > >
                            > >
                            > >
                            > >
                            >



                          Your message has been successfully submitted and would be delivered to recipients shortly.