Loading ...
Sorry, an error occurred while loading the content.

Re: [tamanflora] Re: anggur

Expand Messages
  • atee ayee
    TP/ en Dolms baja ni kat supermarkat ada x..ke kat nursery je? ________________________________ From: Ummu Waheedah To:
    Message 1 of 34 , Mar 1, 2011
    • 0 Attachment
      TP/ en Dolms baja ni kat supermarkat ada x..ke kat nursery je?



      From: Ummu Waheedah <assakynah@...>
      To: tamanflora@yahoogroups.com
      Sent: Mon, February 28, 2011 3:15:58 PM
      Subject: Re: [tamanflora] Re: anggur

       

      Tp/dol,
       
      Saya ada beli baja mcm pil pocai, jenama Gafri. Tp komposisi  N:P:K 8:8:8 +mgo+TE  untuk pembungaan. boleh ke tabur kat anggur yg tak mahu berbunga2?.
      anggor de'hamburg tu kurus, kesian dia. Bg taik kambing dia tak rasi la...semalam beli satu baja organik, nak cubala katanya pnjual tu boleh menyuburkan pokok yg 'nazak'. 
       


      From: dms <dolms2003@...>
      To: tamanflora@yahoogroups.com
      Sent: Monday, 28 February 2011 14:41:48
      Subject: Re: [tamanflora] Re: anggur

       

      TP, baja kopi ada dua jenis, hari tu saya beli baja butir halus berbau kopi juga, jenama Amino, nombornya 17:0:1. Effectnya macam guna urea (46:0:0) jugak, tapi organik lah..


      --- On Fri, 2/25/11, mnor29 <mnor29@...> wrote:

      From: mnor29 <mnor29@...>
      Subject: [tamanflora] Re: anggur
      To: tamanflora@yahoogroups.com
      Date: Friday, February 25, 2011, 2:14 PM

       
      Wsalam...TP biasa guna baja 'kopi' iaitu najis ayam yang diproses...biji-biji kecik dan berbau macam kopi...N:P:K 8:8:8
      Bukan untuk anggur saja..semua pokok TP guna baja nih

      TP

      --- In tamanflora@yahoogroups.com, atee ayee <ayeeputri@...> wrote:
      >
      > asssalam...Tp nak tanya anggur elok pakai baja apa yea?bila elok membaja ..tq
      >
      >
      >
      >
      > ________________________________
      > From: mohd nor azalli <mnor29@...>
      > To: tamanflora@yahoogroups.com
      > Cc: tamandingin@yahoogroups.com
      > Sent: Tue, February 22, 2011 11:03:04 PM
      > Subject: [tamanflora] Limau Sunkist
      >
      >  
      > TP nak share foto nih...tengah musim limau sunkist belajar berbunga....harum
      > baunyerrr..
      >
      >
      >
      >
      > Tengok buahnya di..
      >
      > http://floraslover.blogspot.com/
      >
      > TP
      >




    • Sara Bt Saad
      Emm..memang kesian dan rasa frust kan? K. Sara pun alami macam tu..especely bila tak juruih pokok tu. K. sara perhati kalau pokok pisang yang baru tanam
      Message 34 of 34 , Apr 9, 2011
      • 0 Attachment
        Emm..memang kesian dan rasa frust kan?
        K. Sara pun alami macam tu..especely bila tak juruih pokok tu. K. sara perhati kalau pokok pisang yang baru tanam (anak) kita kena siram hari2 for the first two weeks sekurang-kurangnya. Baru2 ni tanam pkok pisang rastali, bunga n raja beberapa pokok kojol sebab musim panas sat kat utara ni...tapi yang bestnya tumbuh anak pula kat sebelah pokok yang kojol tu..syukor pada ALAH.
        ________________________________________
        From: tamanflora@yahoogroups.com [tamanflora@yahoogroups.com] On Behalf Of n00r [noor217@...]
        Sent: Friday, April 08, 2011 11:56 PM
        To: tamanflora@yahoogroups.com
        Subject: Re: [tamanflora] Re: PANDUAN MENANAM POKOK BUAH-BUAHAN TANPA SIRAMAN AIR

        Salam
        K.sara...saya tanam pokok pisang...x sampai sebulan dah kojol. Sian kat saya...[http://mail.yimg.com/us.yimg.com/i/mesg/tsmileys2/02.gif%5d

        --- On Mon, 4/4/11, K. Sara <sara@...> wrote:

        From: K. Sara <sara@...>
        Subject: [tamanflora] Re: PANDUAN MENANAM POKOK BUAH-BUAHAN TANPA SIRAMAN AIR
        To: tamanflora@yahoogroups.com
        Date: Monday, 4 April, 2011, 11:00 PM




        Pokok pisang mudah tanam, korek tanam n kamboih..siap.
        Pokok durian, rambutan, dokong n yang sewaktu dengannya elok dicuba kaedah ni

        --- In tamanflora@yahoogroups.com</mc/compose?to=tamanflora%40yahoogroups.com>, Ummu Waheedah <assakynah@...> wrote:
        >
        > Kalau tanam pokok pisang aganya boleh tak ikut cara ni?
        >
        > Http://tupperwaretuyu.blogspot.com
        >
        >
        >
        > ________________________________
        > From: K. Sara <sara@...>
        > To: tamanflora@yahoogroups.com</mc/compose?to=tamanflora%40yahoogroups.com>
        > Sent: Monday, 4 April 2011 16:10:26
        > Subject: [tamanflora] PANDUAN MENANAM POKOK BUAH-BUAHAN TANPA SIRAMAN AIR
        >
        > Â
        > Dapat dari internet, maaf penulis asal tak tahu tapi dari website ni
        > http://www.organikpro.com/files/Panduan_Menanam_Pokok_Buah_Tanpa_Menyiram.pdf
        >
        > Langkah 1
        >
        > Gali lubang lebih besar dari saiz polibeg benih pokok buah-buahna tersebut.
        > Pastikan kedalaman lubang melebihi 6 inci dan garispusat melebihi 6 inci dari
        > saiz polibeg anak benih pokok.
        >
        > Langkah 2
        >
        > Setelah lubang di gali, masukkan baja organan seperti tahi ayam(0.5 kg), baja
        > kompos (0.5 kg) atau zeolite ( lava gunung berapi ) (100 gram ) kedalam lubang
        > dan biarkan selama seminggu ke dua (2) minggu.
        >
        > Langkah 3
        >
        > Masukkan tanah baja setebal 3 inci kedalam lubang tersebut. Sekiranya tiada
        > tanah baja,anda boleh menggunakan lebihan tanah yang digali tetapi pastikan
        > benda-benda keras seperti batu dan kayu di asingkan. Selepas itu masukkan batang
        > pisang yang telah di cincang setebal 3 inci kedalam lubanh tersebut.
        >
        > Langkah 4
        >
        > Masukkan benih pokok buah-buahan yang hendak ditanam dan kambus ruang-ruang yang
        > terdapat disekeliling benih dengan tanah lebihan yang digali sebelumnya.
        > Padatkan tanah disekeliling benih pokok.
        > Dengan mengikuti langkah-langkah di atas, anda tidak perlu lagi menyiram pokok
        > tersebut kerana batang pisang yang dicincang akan dapat membekalkan air yang
        > mencukupi untuk pertumbuhan pokok buah-buahan anda.
        >





        Disclaimer:
        This e-mail (including any attachments) may contain confidential information. If you are not the intended recipient, you are hereby notified that any review, distribution, printing, copying or use of this e-mail is strictly prohibited. If you have received this e-mail in error, please notify the sender or Universiti Utara Malaysia (UUM) immediately and delete the original message. Opinions, conclusions and other information in this e-mail that do not relate to the official business of UUM and/or its group of companies shall be understood as neither given nor endorsed by UUM and UUM accepts no responsibility for the same. All liability arising from or in connection with computer viruses and/or corrupted e-mails is excluded to the fullest extent permitted by law.
      Your message has been successfully submitted and would be delivered to recipients shortly.