Drip System

  • mohd nor azalli
    Message 1 of 12 , Oct 1, 2010
      Salam semua...TP nak share foto ni.

      Kaedah drip ni sangat sesuai sekiranya kita tak dapat nak siram pokok untuk beberapa hari cthnya bila balik kampung.
      Kepala paip hijau ni pun senang nak cari dan murah. Hos getah tu TP sambung ke kepala paip air dan dibuka perlahan
      dan diadjust supaya air yang keluar hanya menitik perlahan.

      DSC00087

      TP pasangkan sistem drip ini pada pokok-pokok jenis 'temperate'

      Lagi gambar di

      TP

    • Supardi Bai
      Message 2 of 12 , Oct 1, 2010
        Tengok buah anggur kat blog tu nyam-nyam nyer.....
        Berapa lama tanam sebelum keluar buah?
        Kat mana ada jual bnih yek?

[...]

      • Muhammad Irwan Hussin
        Message 3 of 12 , Oct 1, 2010
          as salam. apa kabar? lama tak dgr cerita. macamane projek nurseri? bagus juga dengan sistem drip ni.mmg skrg amat sibuk.dh kena tukar unit. tapi kat seremban payah nak dapat barang mcm dlm gambar tu.

[...]

          http://floraslover.blogspot.com/

          TP

        • Mohamed Zafrualam Mohd Zain
          Message 4 of 12 , Oct 3, 2010
            Salam TP,

            Tompang tanya. Stor yg dibina tu perlu buat tapak dulu ke atau buat terus dinding di atas lantai yg sedia ada. Bagaimana dengan pokok limau belanja saya kirim dulu. Dah besar ke? Syabas di atas binaan pagar. Sempat juga buat ye.

            Zafrul

            Message 5 of 12 , Oct 7, 2010
              Kepala paip hijau yg senang dicari tu nak cari di mana yer?
              saya ada idea nak pasang kat baldi :)

              --- In tamanflora@yahoogroups.com, Muhammad Irwan Hussin <ierwan79@...> wrote:

> [...]
              > dengan sistem drip ni.mmg skrg amat sibuk.dh kena tukar unit. tapi kat seremban
              > payah nak dapat barang mcm dlm gambar tu.

            • mystrique
              Message 6 of 12 , Oct 7, 2010
                Kalau tak salah, bentuk paip tu macam pengawal aliran udara untuk akuarium ikan.

                Tunggu TP confirmkan lah.

              • mnor29
                Message 7 of 12 , Oct 8, 2010
                  Salam....maaf ye lewat balas

                  Stor tu TP terus buat atas lantai simen sediada..

                  TP dah cuba usahakan 'grafting' dengan pokok limau dalam pasu tapi nampaknya percubaan gagal kerana faktor berikut:
                  1. keratan limau tersebut telah kekeringan
                  2. keratan tersebut terlalu tua
                  3. Saiz keratan terlalu besar dengan pokok penanti

                  2 keratan juga telah TP cuba tanamkan terus ke tanah dan telah berpucuk tapi sampai sekarang pucuk tu tak besar-besar...nak kata hidup tak besar-besar ...nak kata mati macam hidup pulak....

                  Tk...buat sambil sambil...

                  TP

                  In tamanflora@yahoogroups.com, Mohamed Zafrualam Mohd Zain <zafrul@...> wrote:

> [...]
                  >
                  > Tompang tanya. Stor yg dibina tu perlu buat tapak dulu ke atau buat terus dinding di atas lantai yg sedia ada. Bagaimana dengan pokok limau belanja saya kirim dulu. Dah besar ke? Syabas di atas binaan pagar. Sempat juga buat ye.

                • mnor29
                  Message 8 of 12 , Oct 8, 2010
                    Anggur ni dalam tempoh 6 - 8 bulan dah boleh mula berbuah. Kalau nak cari benih anggur cuba kat sini

                    TP

                    --- In tamanflora@yahoogroups.com, Supardi Bai <advantechk@...> wrote:

                    > Tengok buah anggur kat blog tu nyam-nyam nyer.....
                    > Berapa lama tanam sebelum keluar buah?
                    > Kat mana ada jual bnih yek?
                    >
                    > www.japtrans4u.com

                  • mnor29
                    Message 9 of 12 , Oct 8, 2010
                      Salam irwan..
                      unit apa sekarang?..barang tu senang je nak cari..kedai akuarium

                      TP

                    • mnor29
                      Message 10 of 12 , Oct 8, 2010
                        Boleh cari di kedai akuarium...harga murah je ...kalau di Rawang RM 0.50 satu

                        TP\

                        --- In tamanflora@yahoogroups.com, "ummu waheedah" <assakynah@...> wrote:

                        > Kepala paip hijau yg senang dicari tu nak cari di mana yer?
                        > saya ada idea nak pasang kat baldi :)

                      • mnor29
                        Message 11 of 12 , Oct 8, 2010
                          Memang tak salah....CONFIRM betul!