Loading ...
Sorry, an error occurred while loading the content.
 

Re: [tamanflora] Penyakit Pokok

Expand Messages
  • mr y
    Bena putih rasanya? ________________________________ From: Shima Zainal To: tamanflora@yahoogroups.com Sent: Wed, January 27, 2010
    Message 1 of 28 , Feb 1, 2010
      Bena putih rasanya?


      From: Shima Zainal <shima.zainal@...>
      To: tamanflora@yahoogroups.com
      Sent: Wed, January 27, 2010 5:20:05 PM
      Subject: [tamanflora] Penyakit Pokok

       

      Pokok YTT ngan pokok bunga raya saya diserang penyakit pokok yang melekat kat hujung daun dan kat belakang daun.  Warnanya putih.  Bila dipicit mengeluarkan isi berwarna hijau kuning.  Tak tahulah samada yang putih2 tu binatang ke apa.  Tolong advise bagaimana nak hapuskan penyakit ini kerana ianya menyebabkan daun pokok saya menggerutu.  Saya dah potong pucuk dan buang tapi dia datang balik.
       
      Tolong tolong... pokok saya dah kontot dan kurus.


    • K. Sara
      Shima Homemade organic sprays: Hancurkan/blend 5-6 biji cili padi + 10 ulas bawang putih n campurkan dengan 1/4 cawan sabun basuh pinggan. Masukkan ke dalam
      Message 2 of 28 , Feb 1, 2010
        Shima

        Homemade organic sprays:

        Hancurkan/blend 5-6 biji cili padi + 10 ulas bawang putih n campurkan dengan 1/4 cawan sabun basuh pinggan. Masukkan ke dalam satu litre air mendidih. Biar hingga sejuk dan spray pada daun pokok.

        InsyaALLAH berjaya

        --- In tamanflora@yahoogroups.com, mr y <mry5teratak@...> wrote:
        >
        > Bena putih rasanya?
        >
        >
        >
        >
        > ________________________________
        > From: Shima Zainal <shima.zainal@...>
        > To: tamanflora@yahoogroups.com
        > Sent: Wed, January 27, 2010 5:20:05 PM
        > Subject: [tamanflora] Penyakit Pokok
        >
        >
        > Pokok YTT ngan pokok bunga raya saya diserang penyakit pokok yang melekat kat hujung daun dan kat belakang daun. Warnanya putih. Bila dipicit mengeluarkan isi berwarna hijau kuning. Tak tahulah samada yang putih2 tu binatang ke apa. Tolong advise bagaimana nak hapuskan penyakit ini kerana ianya menyebabkan daun pokok saya menggerutu. Saya dah potong pucuk dan buang tapi dia datang balik.
        >
        > Tolong tolong... pokok saya dah kontot dan kurus.
        >
      • mr y
        Kak Sara, Kalau saya kasi ganaz sket lagi pakai non-organik malathion.. Semut pun ikut out of order sekali. Wassalam. ________________________________ From:
        Message 3 of 28 , Feb 1, 2010
          Kak Sara,

          Kalau saya kasi ganaz sket lagi  pakai non-organik malathion. Semut pun ikut "out of order" sekali.

          Wassalam.




          From: K. Sara <sara@...>
          To: tamanflora@yahoogroups.com
          Sent: Tue, February 2, 2010 7:57:33 AM
          Subject: [tamanflora] Re: Penyakit Pokok - HOME MADE ORGANIC SPRAYS

           

          Shima

          Homemade organic sprays:

          Hancurkan/blend 5-6 biji cili padi + 10 ulas bawang putih n campurkan dengan 1/4 cawan sabun basuh pinggan. Masukkan ke dalam satu litre air mendidih. Biar hingga sejuk dan spray pada daun pokok.

          InsyaALLAH berjaya

          --- In tamanflora@yahoogro ups.com, mr y <mry5teratak@ ...> wrote:
          >
          > Bena putih rasanya?
          >
          >
          >
          >
          > ____________ _________ _________ __
          > From: Shima Zainal <shima.zainal@ ...>
          > To: tamanflora@yahoogro ups.com
          > Sent: Wed, January 27, 2010 5:20:05 PM
          > Subject: [tamanflora] Penyakit Pokok
          >
          >
          > Pokok YTT ngan pokok bunga raya saya diserang penyakit pokok yang melekat kat hujung daun dan kat belakang daun. Warnanya putih. Bila dipicit mengeluarkan isi berwarna hijau kuning. Tak tahulah samada yang putih2 tu binatang ke apa. Tolong advise bagaimana nak hapuskan penyakit ini kerana ianya menyebabkan daun pokok saya menggerutu. Saya dah potong pucuk dan buang tapi dia datang balik.
          >
          > Tolong tolong... pokok saya dah kontot dan kurus.
          >


        • Sara Bt Saad
          Wow ganaz nyer... Ada malathion kat umah ye? Anak-anak ada tak? Bahaya tau.... Kak Sara guna spray guna organik spray kat okok limau buaya n pokok jambu tanpa
          Message 4 of 28 , Feb 1, 2010
            Wow ganaz nyer...
             
            Ada malathion kat umah ye? Anak-anak ada tak? Bahaya tau....
             
            Kak Sara guna spray guna organik spray kat okok limau buaya n pokok jambu tanpa biji sampai lani tak ada bena dah....
             
            TQ untuk TP yang ajar organic spray ni...

            From: tamanflora@yahoogroups.com [tamanflora@yahoogroups.com] On Behalf Of mr y [mry5teratak@...]
            Sent: Tuesday, February 02, 2010 9:02 AM
            To: tamanflora@yahoogroups.com
            Subject: Re: [tamanflora] Re: Penyakit Pokok - HOME MADE ORGANIC SPRAYS

             

            Kak Sara,

            Kalau saya kasi ganaz sket lagi  pakai non-organik malathion. Semut pun ikut "out of order" sekali.

            Wassalam.




            From: K. Sara <sara@.... my>
            To: tamanflora@yahoogro ups.com
            Sent: Tue, February 2, 2010 7:57:33 AM
            Subject: [tamanflora] Re: Penyakit Pokok - HOME MADE ORGANIC SPRAYS

             

            Shima

            Homemade organic sprays:

            Hancurkan/blend 5-6 biji cili padi + 10 ulas bawang putih n campurkan dengan 1/4 cawan sabun basuh pinggan. Masukkan ke dalam satu litre air mendidih. Biar hingga sejuk dan spray pada daun pokok.

            InsyaALLAH berjaya

            --- In tamanflora@yahoogro ups.com, mr y <mry5teratak@ ...> wrote:
            >
            > Bena putih rasanya?
            >
            >
            >
            >
            > ____________ _________ _________ __
            > From: Shima Zainal <shima.zainal@ ...>
            > To: tamanflora@yahoogro ups.com
            > Sent: Wed, January 27, 2010 5:20:05 PM
            > Subject: [tamanflora] Penyakit Pokok
            >
            >
            > Pokok YTT ngan pokok bunga raya saya diserang penyakit pokok yang melekat kat hujung daun dan kat belakang daun. Warnanya putih. Bila dipicit mengeluarkan isi berwarna hijau kuning. Tak tahulah samada yang putih2 tu binatang ke apa. Tolong advise bagaimana nak hapuskan penyakit ini kerana ianya menyebabkan daun pokok saya menggerutu. Saya dah potong pucuk dan buang tapi dia datang balik.
            >
            > Tolong tolong... pokok saya dah kontot dan kurus.
            >


          • Lee Seng
            Shima, that one very obvious is fungus. i do supply organic pesticide as well, let me know if you interested to get it. confirm the thing will gone. :) If you
            Message 5 of 28 , Feb 1, 2010
              Shima,
               
              that one very obvious is fungus. i do supply organic pesticide as well, let me know if you interested to get it. confirm the thing will gone. :) If you don't cure it, the fungus will finish up all the leaves and flower, until the pokok mati then only they will go away.
               
              lee


              From: Shima Zainal <shima.zainal@...>
              To: tamanflora@yahoogroups.com
              Sent: Wed, January 27, 2010 5:20:05 PM
              Subject: [tamanflora] Penyakit Pokok

               

              Pokok YTT ngan pokok bunga raya saya diserang penyakit pokok yang melekat kat hujung daun dan kat belakang daun.  Warnanya putih.  Bila dipicit mengeluarkan isi berwarna hijau kuning.  Tak tahulah samada yang putih2 tu binatang ke apa.  Tolong advise bagaimana nak hapuskan penyakit ini kerana ianya menyebabkan daun pokok saya menggerutu.  Saya dah potong pucuk dan buang tapi dia datang balik.
               
              Tolong tolong... pokok saya dah kontot dan kurus.


            • mr y
              Ada kak sara, bila resepi organik tak jalan.... gunalah ... inorganik plak.... Stakat ni anak2 tak pernah buat eksperimen lagi lah...
              Message 6 of 28 , Feb 2, 2010
                Ada kak sara, bila resepi organik tak jalan.... gunalah ... inorganik plak... Stakat ni anak2 tak pernah buat eksperimen lagi lah...


                From: Sara Bt Saad <sara@...>
                To: "tamanflora@yahoogroups.com" <tamanflora@yahoogroups.com>
                Sent: Tue, February 2, 2010 9:18:13 AM
                Subject: RE: [tamanflora] Re: Penyakit Pokok - HOME MADE ORGANIC SPRAYS

                 

                Wow ganaz nyer...
                 
                Ada malathion kat umah ye? Anak-anak ada tak? Bahaya tau....
                 
                Kak Sara guna spray guna organik spray kat okok limau buaya n pokok jambu tanpa biji sampai lani tak ada bena dah....
                 
                TQ untuk TP yang ajar organic spray ni...

                From: tamanflora@yahoogro ups.com [tamanflora@ yahoogroups. com] On Behalf Of mr y [mry5teratak@ yahoo.com]
                Sent: Tuesday, February 02, 2010 9:02 AM
                To: tamanflora@yahoogro ups.com
                Subject: Re: [tamanflora] Re: Penyakit Pokok - HOME MADE ORGANIC SPRAYS

                 

                Kak Sara,

                Kalau saya kasi ganaz sket lagi  pakai non-organik malathion. Semut pun ikut "out of order" sekali.

                Wassalam.




                From: K. Sara <sara@.... my>
                To: tamanflora@yahoogro ups.com
                Sent: Tue, February 2, 2010 7:57:33 AM
                Subject: [tamanflora] Re: Penyakit Pokok - HOME MADE ORGANIC SPRAYS

                 

                Shima

                Homemade organic sprays:

                Hancurkan/blend 5-6 biji cili padi + 10 ulas bawang putih n campurkan dengan 1/4 cawan sabun basuh pinggan. Masukkan ke dalam satu litre air mendidih. Biar hingga sejuk dan spray pada daun pokok.

                InsyaALLAH berjaya

                --- In tamanflora@yahoogro ups.com, mr y <mry5teratak@ ...> wrote:
                >
                > Bena putih rasanya?
                >
                >
                >
                >
                > ____________ _________ _________ __
                > From: Shima Zainal <shima.zainal@ ...>
                > To: tamanflora@yahoogro ups.com
                > Sent: Wed, January 27, 2010 5:20:05 PM
                > Subject: [tamanflora] Penyakit Pokok
                >
                >
                > Pokok YTT ngan pokok bunga raya saya diserang penyakit pokok yang melekat kat hujung daun dan kat belakang daun. Warnanya putih. Bila dipicit mengeluarkan isi berwarna hijau kuning. Tak tahulah samada yang putih2 tu binatang ke apa. Tolong advise bagaimana nak hapuskan penyakit ini kerana ianya menyebabkan daun pokok saya menggerutu. Saya dah potong pucuk dan buang tapi dia datang balik.
                >
                > Tolong tolong... pokok saya dah kontot dan kurus.
                >



              • Sara Bt Saad
                Syukor selama ni guna tips yang TP bagi tu berhasil, tapi organik spray ni kena spray selalu, selalunya K. Sara frozenkan selebihnya dalam peti ais dan guna
                Message 7 of 28 , Feb 2, 2010
                  Syukor selama ni guna tips yang TP bagi tu berhasil, tapi organik spray ni kena spray selalu, selalunya K. Sara frozenkan selebihnya dalam peti ais dan guna balik seminggu kemudian.
                   
                  Ada kak Sara baca somewhere suruh letak dua sudu clorox dalam 500 ml air dan sembur pada bena tu...tapi ini K. Sara belum cuba...dan tidak tahu asama ada effective atau tidak...
                   
                   

                  From: tamanflora@yahoogroups.com [tamanflora@yahoogroups.com] On Behalf Of mr y [mry5teratak@...]
                  Sent: Wednesday, February 03, 2010 12:22 AM
                  To: tamanflora@yahoogroups.com
                  Subject: Re: [tamanflora] Re: Penyakit Pokok - HOME MADE ORGANIC SPRAYS

                   

                  Ada kak sara, bila resepi organik tak jalan.... gunalah ... inorganik plak... Stakat ni anak2 tak pernah buat eksperimen lagi lah...


                  From: Sara Bt Saad <sara@.... my>
                  To: "tamanflora@ yahoogroups. com" <tamanflora@yahoogro ups.com>
                  Sent: Tue, February 2, 2010 9:18:13 AM
                  Subject: RE: [tamanflora] Re: Penyakit Pokok - HOME MADE ORGANIC SPRAYS

                   

                  Wow ganaz nyer...
                   
                  Ada malathion kat umah ye? Anak-anak ada tak? Bahaya tau....
                   
                  Kak Sara guna spray guna organik spray kat okok limau buaya n pokok jambu tanpa biji sampai lani tak ada bena dah....
                   
                  TQ untuk TP yang ajar organic spray ni...

                  From: tamanflora@yahoogro ups.com [tamanflora@ yahoogroups. com] On Behalf Of mr y [mry5teratak@ yahoo.com]
                  Sent: Tuesday, February 02, 2010 9:02 AM
                  To: tamanflora@yahoogro ups.com
                  Subject: Re: [tamanflora] Re: Penyakit Pokok - HOME MADE ORGANIC SPRAYS

                   

                  Kak Sara,

                  Kalau saya kasi ganaz sket lagi  pakai non-organik malathion. Semut pun ikut "out of order" sekali.

                  Wassalam.




                  From: K. Sara <sara@.... my>
                  To: tamanflora@yahoogro ups.com
                  Sent: Tue, February 2, 2010 7:57:33 AM
                  Subject: [tamanflora] Re: Penyakit Pokok - HOME MADE ORGANIC SPRAYS

                   

                  Shima

                  Homemade organic sprays:

                  Hancurkan/blend 5-6 biji cili padi + 10 ulas bawang putih n campurkan dengan 1/4 cawan sabun basuh pinggan. Masukkan ke dalam satu litre air mendidih. Biar hingga sejuk dan spray pada daun pokok.

                  InsyaALLAH berjaya

                  --- In tamanflora@yahoogro ups.com, mr y <mry5teratak@ ...> wrote:
                  >
                  > Bena putih rasanya?
                  >
                  >
                  >
                  >
                  > ____________ _________ _________ __
                  > From: Shima Zainal <shima.zainal@ ...>
                  > To: tamanflora@yahoogro ups.com
                  > Sent: Wed, January 27, 2010 5:20:05 PM
                  > Subject: [tamanflora] Penyakit Pokok
                  >
                  >
                  > Pokok YTT ngan pokok bunga raya saya diserang penyakit pokok yang melekat kat hujung daun dan kat belakang daun. Warnanya putih. Bila dipicit mengeluarkan isi berwarna hijau kuning. Tak tahulah samada yang putih2 tu binatang ke apa. Tolong advise bagaimana nak hapuskan penyakit ini kerana ianya menyebabkan daun pokok saya menggerutu. Saya dah potong pucuk dan buang tapi dia datang balik.
                  >
                  > Tolong tolong... pokok saya dah kontot dan kurus.
                  >



                • Haniza Md Ramli
                  Thanks for the tips K Sara. Pokok nangka kami baru pertama kali berbuah. Apa do s and don ts nk jaga pokok dan buahnya?  Terima kasih!!   Buy your children s
                  Message 8 of 28 , Feb 2, 2010
                    Thanks for the tips K Sara.
                     
                    Pokok nangka kami baru pertama kali berbuah. Apa do's and don'ts nk jaga pokok dan buahnya? 
                     
                    Terima kasih!!
                     

                     
                     
                    Buy your children's books at our online bookstore.
                    Get your herbal products here!
                    I'm your Tupperware Consultant! 



                    From: Sara Bt Saad <sara@...>
                    To: "tamanflora@yahoogroups.com" <tamanflora@yahoogroups.com>
                    Sent: Tuesday, 2 February 2010 4:05:52
                    Subject: RE: [tamanflora] Re: Penyakit Pokok - HOME MADE ORGANIC SPRAYS

                     

                    Syukor selama ni guna tips yang TP bagi tu berhasil, tapi organik spray ni kena spray selalu, selalunya K. Sara frozenkan selebihnya dalam peti ais dan guna balik seminggu kemudian.
                     
                    Ada kak Sara baca somewhere suruh letak dua sudu clorox dalam 500 ml air dan sembur pada bena tu...tapi ini K. Sara belum cuba...dan tidak tahu asama ada effective atau tidak...
                     
                     

                    From: tamanflora@yahoogro ups.com [tamanflora@ yahoogroups. com] On Behalf Of mr y [mry5teratak@ yahoo.com]
                    Sent: Wednesday, February 03, 2010 12:22 AM
                    To: tamanflora@yahoogro ups.com
                    Subject: Re: [tamanflora] Re: Penyakit Pokok - HOME MADE ORGANIC SPRAYS

                     

                    Ada kak sara, bila resepi organik tak jalan.... gunalah ... inorganik plak... Stakat ni anak2 tak pernah buat eksperimen lagi lah...


                    From: Sara Bt Saad <sara@.... my>
                    To: "tamanflora@ yahoogroups. com" <tamanflora@yahoogro ups.com>
                    Sent: Tue, February 2, 2010 9:18:13 AM
                    Subject: RE: [tamanflora] Re: Penyakit Pokok - HOME MADE ORGANIC SPRAYS

                     

                    Wow ganaz nyer...
                     
                    Ada malathion kat umah ye? Anak-anak ada tak? Bahaya tau....
                     
                    Kak Sara guna spray guna organik spray kat okok limau buaya n pokok jambu tanpa biji sampai lani tak ada bena dah....
                     
                    TQ untuk TP yang ajar organic spray ni...

                    From: tamanflora@yahoogro ups.com [tamanflora@ yahoogroups. com] On Behalf Of mr y [mry5teratak@ yahoo.com]
                    Sent: Tuesday, February 02, 2010 9:02 AM
                    To: tamanflora@yahoogro ups.com
                    Subject: Re: [tamanflora] Re: Penyakit Pokok - HOME MADE ORGANIC SPRAYS

                     

                    Kak Sara,

                    Kalau saya kasi ganaz sket lagi  pakai non-organik malathion. Semut pun ikut "out of order" sekali.

                    Wassalam.




                    From: K. Sara <sara@.... my>
                    To: tamanflora@yahoogro ups.com
                    Sent: Tue, February 2, 2010 7:57:33 AM
                    Subject: [tamanflora] Re: Penyakit Pokok - HOME MADE ORGANIC SPRAYS

                     

                    Shima

                    Homemade organic sprays:

                    Hancurkan/blend 5-6 biji cili padi + 10 ulas bawang putih n campurkan dengan 1/4 cawan sabun basuh pinggan. Masukkan ke dalam satu litre air mendidih. Biar hingga sejuk dan spray pada daun pokok.

                    InsyaALLAH berjaya

                    --- In tamanflora@yahoogro ups.com, mr y <mry5teratak@ ...> wrote:
                    >
                    > Bena putih rasanya?
                    >
                    >
                    >
                    >
                    > ____________ _________ _________ __
                    > From: Shima Zainal <shima.zainal@ ...>
                    > To: tamanflora@yahoogro ups.com
                    > Sent: Wed, January 27, 2010 5:20:05 PM
                    > Subject: [tamanflora] Penyakit Pokok
                    >
                    >
                    > Pokok YTT ngan pokok bunga raya saya diserang penyakit pokok yang melekat kat hujung daun dan kat belakang daun. Warnanya putih. Bila dipicit mengeluarkan isi berwarna hijau kuning. Tak tahulah samada yang putih2 tu binatang ke apa. Tolong advise bagaimana nak hapuskan penyakit ini kerana ianya menyebabkan daun pokok saya menggerutu. Saya dah potong pucuk dan buang tapi dia datang balik.
                    >
                    > Tolong tolong... pokok saya dah kontot dan kurus.
                    >





                    New Email addresses available on Yahoo!
                    Get the Email name you've always wanted on the new @ymail and @rocketmail.
                    Hurry before someone else does!
                  • Sara Bt Saad
                    Dear Lee It is definitely not fungus. If it is fingus there will be this black thing all over the leaves which will slowly rot the leaves. Your organic
                    Message 9 of 28 , Feb 2, 2010
                      Dear Lee
                       
                      It is definitely not fungus. If it is fingus there will be this black thing all over the leaves which will slowly rot the leaves. Your organic pesticide will come in handy in this case.
                       
                      Just my 2cents
                       
                      Kak Sara 

                      From: tamanflora@yahoogroups.com [tamanflora@yahoogroups.com] On Behalf Of Lee Seng [choonseng22@...]
                      Sent: Tuesday, February 02, 2010 2:21 PM
                      To: tamanflora@yahoogroups.com
                      Subject: Re: [tamanflora] Penyakit Pokok

                       

                      Shima,
                       
                      that one very obvious is fungus. i do supply organic pesticide as well, let me know if you interested to get it. confirm the thing will gone. :) If you don't cure it, the fungus will finish up all the leaves and flower, until the pokok mati then only they will go away.
                       
                      lee


                      From: Shima Zainal <shima.zainal@ yahoo.com>
                      To: tamanflora@yahoogro ups.com
                      Sent: Wed, January 27, 2010 5:20:05 PM
                      Subject: [tamanflora] Penyakit Pokok

                       

                      Pokok YTT ngan pokok bunga raya saya diserang penyakit pokok yang melekat kat hujung daun dan kat belakang daun.  Warnanya putih.  Bila dipicit mengeluarkan isi berwarna hijau kuning.  Tak tahulah samada yang putih2 tu binatang ke apa.  Tolong advise bagaimana nak hapuskan penyakit ini kerana ianya menyebabkan daun pokok saya menggerutu.  Saya dah potong pucuk dan buang tapi dia datang balik.
                       
                      Tolong tolong... pokok saya dah kontot dan kurus.


                    • Sara Bt Saad
                      Whuaah pokok nangka madu kak Sara dah berpuluh kali berbuah, sampai besar buah nenas tua, jatuh luruh ke tanah walau pun dibalut. semoga ini tak berlaku pada
                      Message 10 of 28 , Feb 2, 2010
                        Whuaah pokok nangka madu kak Sara dah berpuluh kali berbuah, sampai besar buah nenas tua, jatuh luruh ke tanah walau pun dibalut.
                         
                        semoga ini tak berlaku pada Haniza...

                        From: tamanflora@yahoogroups.com [tamanflora@yahoogroups.com] On Behalf Of Haniza Md Ramli [nizaramli@...]
                        Sent: Wednesday, February 03, 2010 9:30 AM
                        To: tamanflora@yahoogroups.com
                        Subject: Re: [tamanflora] Re: Penyakit Pokok - HOME MADE ORGANIC SPRAYS

                         

                        Thanks for the tips K Sara.
                         
                        Pokok nangka kami baru pertama kali berbuah. Apa do's and don'ts nk jaga pokok dan buahnya? 
                         
                        Terima kasih!!
                         

                         
                         
                        Buy your children's books at our online bookstore.
                        Get your herbal products here!
                        I'm your Tupperware Consultant! 



                        From: Sara Bt Saad <sara@.... my>
                        To: "tamanflora@ yahoogroups. com" <tamanflora@yahoogro ups.com>
                        Sent: Tuesday, 2 February 2010 4:05:52
                        Subject: RE: [tamanflora] Re: Penyakit Pokok - HOME MADE ORGANIC SPRAYS

                         

                        Syukor selama ni guna tips yang TP bagi tu berhasil, tapi organik spray ni kena spray selalu, selalunya K. Sara frozenkan selebihnya dalam peti ais dan guna balik seminggu kemudian.
                         
                        Ada kak Sara baca somewhere suruh letak dua sudu clorox dalam 500 ml air dan sembur pada bena tu...tapi ini K. Sara belum cuba...dan tidak tahu asama ada effective atau tidak...
                         
                         

                        From: tamanflora@yahoogro ups.com [tamanflora@ yahoogroups. com] On Behalf Of mr y [mry5teratak@ yahoo.com]
                        Sent: Wednesday, February 03, 2010 12:22 AM
                        To: tamanflora@yahoogro ups.com
                        Subject: Re: [tamanflora] Re: Penyakit Pokok - HOME MADE ORGANIC SPRAYS

                         

                        Ada kak sara, bila resepi organik tak jalan.... gunalah ... inorganik plak... Stakat ni anak2 tak pernah buat eksperimen lagi lah...


                        From: Sara Bt Saad <sara@.... my>
                        To: "tamanflora@ yahoogroups. com" <tamanflora@yahoogro ups.com>
                        Sent: Tue, February 2, 2010 9:18:13 AM
                        Subject: RE: [tamanflora] Re: Penyakit Pokok - HOME MADE ORGANIC SPRAYS

                         

                        Wow ganaz nyer...
                         
                        Ada malathion kat umah ye? Anak-anak ada tak? Bahaya tau....
                         
                        Kak Sara guna spray guna organik spray kat okok limau buaya n pokok jambu tanpa biji sampai lani tak ada bena dah....
                         
                        TQ untuk TP yang ajar organic spray ni...

                        From: tamanflora@yahoogro ups.com [tamanflora@ yahoogroups. com] On Behalf Of mr y [mry5teratak@ yahoo.com]
                        Sent: Tuesday, February 02, 2010 9:02 AM
                        To: tamanflora@yahoogro ups.com
                        Subject: Re: [tamanflora] Re: Penyakit Pokok - HOME MADE ORGANIC SPRAYS

                         

                        Kak Sara,

                        Kalau saya kasi ganaz sket lagi  pakai non-organik malathion. Semut pun ikut "out of order" sekali.

                        Wassalam.




                        From: K. Sara <sara@.... my>
                        To: tamanflora@yahoogro ups.com
                        Sent: Tue, February 2, 2010 7:57:33 AM
                        Subject: [tamanflora] Re: Penyakit Pokok - HOME MADE ORGANIC SPRAYS

                         

                        Shima

                        Homemade organic sprays:

                        Hancurkan/blend 5-6 biji cili padi + 10 ulas bawang putih n campurkan dengan 1/4 cawan sabun basuh pinggan. Masukkan ke dalam satu litre air mendidih. Biar hingga sejuk dan spray pada daun pokok.

                        InsyaALLAH berjaya

                        --- In tamanflora@yahoogro ups.com, mr y <mry5teratak@ ...> wrote:
                        >
                        > Bena putih rasanya?
                        >
                        >
                        >
                        >
                        > ____________ _________ _________ __
                        > From: Shima Zainal <shima.zainal@ ...>
                        > To: tamanflora@yahoogro ups.com
                        > Sent: Wed, January 27, 2010 5:20:05 PM
                        > Subject: [tamanflora] Penyakit Pokok
                        >
                        >
                        > Pokok YTT ngan pokok bunga raya saya diserang penyakit pokok yang melekat kat hujung daun dan kat belakang daun. Warnanya putih. Bila dipicit mengeluarkan isi berwarna hijau kuning. Tak tahulah samada yang putih2 tu binatang ke apa. Tolong advise bagaimana nak hapuskan penyakit ini kerana ianya menyebabkan daun pokok saya menggerutu. Saya dah potong pucuk dan buang tapi dia datang balik.
                        >
                        > Tolong tolong... pokok saya dah kontot dan kurus.
                        >





                        New Email addresses available on Yahoo!
                        Get the Email name you've always wanted on the new @ymail and @rocketmail.
                        Hurry before someone else does!

                      • AZMI ABDAZIZ
                        Mr Lee, I am just wondering what type of fungus it is. Would be nice if either you or Shima can share with us some pictures of the (an) infected plant.
                        Message 11 of 28 , Feb 2, 2010
                          Mr Lee,
                          I am just wondering what type of fungus it is. Would be nice if either
                          you or Shima can share with us some pictures of the (an) infected
                          plant.

                          On 2/3/10, Sara Bt Saad <sara@...> wrote:
                          > Dear Lee
                          >
                          > It is definitely not fungus. If it is fingus there will be this black thing
                          > all over the leaves which will slowly rot the leaves. Your organic pesticide
                          > will come in handy in this case.
                          >
                          > Just my 2cents
                          >
                          > Kak Sara
                          > ________________________________
                          > From: tamanflora@yahoogroups.com [tamanflora@yahoogroups.com] On Behalf Of
                          > Lee Seng [choonseng22@...]
                          > Sent: Tuesday, February 02, 2010 2:21 PM
                          > To: tamanflora@yahoogroups.com
                          > Subject: Re: [tamanflora] Penyakit Pokok
                          >
                          >
                          >
                          > Shima,
                          >
                          > that one very obvious is fungus. i do supply organic pesticide as well, let
                          > me know if you interested to get it. confirm the thing will gone. :) If you
                          > don't cure it, the fungus will finish up all the leaves and flower, until
                          > the pokok mati then only they will go away.
                          >
                          > lee
                          >
                          > ________________________________
                          > From: Shima Zainal <shima.zainal@...>
                          > To: tamanflora@yahoogroups.com
                          > Sent: Wed, January 27, 2010 5:20:05 PM
                          > Subject: [tamanflora] Penyakit Pokok
                          >
                          >
                          >
                          > Pokok YTT ngan pokok bunga raya saya diserang penyakit pokok yang melekat
                          > kat hujung daun dan kat belakang daun. Warnanya putih. Bila dipicit
                          > mengeluarkan isi berwarna hijau kuning. Tak tahulah samada yang putih2 tu
                          > binatang ke apa. Tolong advise bagaimana nak hapuskan penyakit ini kerana
                          > ianya menyebabkan daun pokok saya menggerutu. Saya dah potong pucuk dan
                          > buang tapi dia datang balik.
                          >
                          > Tolong tolong... pokok saya dah kontot dan kurus.
                          >
                          >
                          >
                          >
                          >
                          >
                        • Shima Zainal
                          Terima kasih kak Sara. Hujung minggu ni Shima cuba. ... From: Sara Bt Saad Subject: RE: [tamanflora] Re: Penyakit Pokok - HOME MADE ORGANIC
                          Message 12 of 28 , Feb 4, 2010
                            Terima kasih kak Sara.
                            Hujung minggu ni Shima cuba.

                            --- On Wed, 2/3/10, Sara Bt Saad <sara@...> wrote:

                            From: Sara Bt Saad <sara@...>
                            Subject: RE: [tamanflora] Re: Penyakit Pokok - HOME MADE ORGANIC SPRAYS
                            To: "tamanflora@yahoogroups.com" <tamanflora@yahoogroups.com>
                            Date: Wednesday, February 3, 2010, 4:54 AM

                             
                            Whuaah pokok nangka madu kak Sara dah berpuluh kali berbuah, sampai besar buah nenas tua, jatuh luruh ke tanah walau pun dibalut.
                             
                            semoga ini tak berlaku pada Haniza...

                            From: tamanflora@yahoogro ups.com [tamanflora@ yahoogroups. com] On Behalf Of Haniza Md Ramli [nizaramli@yahoo. com]
                            Sent: Wednesday, February 03, 2010 9:30 AM
                            To: tamanflora@yahoogro ups.com
                            Subject: Re: [tamanflora] Re: Penyakit Pokok - HOME MADE ORGANIC SPRAYS

                             
                            Thanks for the tips K Sara.
                             
                            Pokok nangka kami baru pertama kali berbuah. Apa do's and don'ts nk jaga pokok dan buahnya? 
                             
                            Terima kasih!!
                             

                             
                             
                            Buy your children's books at our online bookstore.
                            Get your herbal products here!
                            I'm your Tupperware Consultant! 



                            From: Sara Bt Saad <sara@.... my>
                            To: "tamanflora@ yahoogroups. com" <tamanflora@yahoogro ups.com>
                            Sent: Tuesday, 2 February 2010 4:05:52
                            Subject: RE: [tamanflora] Re: Penyakit Pokok - HOME MADE ORGANIC SPRAYS

                             
                            Syukor selama ni guna tips yang TP bagi tu berhasil, tapi organik spray ni kena spray selalu, selalunya K. Sara frozenkan selebihnya dalam peti ais dan guna balik seminggu kemudian.
                             
                            Ada kak Sara baca somewhere suruh letak dua sudu clorox dalam 500 ml air dan sembur pada bena tu...tapi ini K. Sara belum cuba...dan tidak tahu asama ada effective atau tidak...
                             
                             

                            From: tamanflora@yahoogro ups.com [tamanflora@ yahoogroups. com] On Behalf Of mr y [mry5teratak@ yahoo.com]
                            Sent: Wednesday, February 03, 2010 12:22 AM
                            To: tamanflora@yahoogro ups.com
                            Subject: Re: [tamanflora] Re: Penyakit Pokok - HOME MADE ORGANIC SPRAYS

                             
                            Ada kak sara, bila resepi organik tak jalan.... gunalah ... inorganik plak... Stakat ni anak2 tak pernah buat eksperimen lagi lah...


                            From: Sara Bt Saad <sara@.... my>
                            To: "tamanflora@ yahoogroups. com" <tamanflora@yahoogro ups.com>
                            Sent: Tue, February 2, 2010 9:18:13 AM
                            Subject: RE: [tamanflora] Re: Penyakit Pokok - HOME MADE ORGANIC SPRAYS

                             
                            Wow ganaz nyer...
                             
                            Ada malathion kat umah ye? Anak-anak ada tak? Bahaya tau....
                             
                            Kak Sara guna spray guna organik spray kat okok limau buaya n pokok jambu tanpa biji sampai lani tak ada bena dah....
                             
                            TQ untuk TP yang ajar organic spray ni...

                            From: tamanflora@yahoogro ups.com [tamanflora@ yahoogroups. com] On Behalf Of mr y [mry5teratak@ yahoo.com]
                            Sent: Tuesday, February 02, 2010 9:02 AM
                            To: tamanflora@yahoogro ups.com
                            Subject: Re: [tamanflora] Re: Penyakit Pokok - HOME MADE ORGANIC SPRAYS

                             
                            Kak Sara,

                            Kalau saya kasi ganaz sket lagi  pakai non-organik malathion. Semut pun ikut "out of order" sekali.

                            Wassalam.




                            From: K. Sara <sara@.... my>
                            To: tamanflora@yahoogro ups.com
                            Sent: Tue, February 2, 2010 7:57:33 AM
                            Subject: [tamanflora] Re: Penyakit Pokok - HOME MADE ORGANIC SPRAYS

                             
                            Shima

                            Homemade organic sprays:

                            Hancurkan/blend 5-6 biji cili padi + 10 ulas bawang putih n campurkan dengan 1/4 cawan sabun basuh pinggan. Masukkan ke dalam satu litre air mendidih. Biar hingga sejuk dan spray pada daun pokok.

                            InsyaALLAH berjaya

                            --- In tamanflora@yahoogro ups.com, mr y <mry5teratak@ ...> wrote:
                            >
                            > Bena putih rasanya?
                            >
                            >
                            >
                            >
                            > ____________ _________ _________ __
                            > From: Shima Zainal <shima.zainal@ ...>
                            > To: tamanflora@yahoogro ups.com
                            > Sent: Wed, January 27, 2010 5:20:05 PM
                            > Subject: [tamanflora] Penyakit Pokok
                            >
                            >
                            > Pokok YTT ngan pokok bunga raya saya diserang penyakit pokok yang melekat kat hujung daun dan kat belakang daun. Warnanya putih. Bila dipicit mengeluarkan isi berwarna hijau kuning. Tak tahulah samada yang putih2 tu binatang ke apa. Tolong advise bagaimana nak hapuskan penyakit ini kerana ianya menyebabkan daun pokok saya menggerutu. Saya dah potong pucuk dan buang tapi dia datang balik.
                            >
                            > Tolong tolong... pokok saya dah kontot dan kurus.
                            >





                            New Email addresses available on Yahoo!
                            Get the Email name you've always wanted on the new @ymail and @rocketmail.
                            Hurry before someone else does!

                          • n00r
                            daun pokok ubi saya ada gak benda putih ni...terbang2 lagik spesis ni, abis pokok2 yg lain pon berjangkit gak. Ni pon bena jugak ker @ spesis lain? Kalau
                            Message 13 of 28 , Feb 5, 2010
                              daun pokok ubi saya ada gak benda putih ni...terbang2 lagik spesis ni, abis pokok2 yg lain pon berjangkit gak. Ni pon bena jugak ker @ spesis lain?
                              Kalau spesis lain, organic sprays ni..jalan x?
                              Saya dah spray pakai ubat beli kat nursery..tp x mati gak..makin byk ada la..huhuhu..
                              tolong yer


                              “Tiada siapa yang paling pandai dan paling bodoh di dunia ini...
                              kerana setiap yang pandai itu boleh menjadi bodoh dan setiap yang bodoh itu boleh menjadi pandai…”
                              Salam sayang buat semua 
                               


                              --- On Tue, 2/2/10, K. Sara <sara@...> wrote:

                              From: K. Sara <sara@...>
                              Subject: [tamanflora] Re: Penyakit Pokok - HOME MADE ORGANIC SPRAYS
                              To: tamanflora@yahoogroups.com
                              Date: Tuesday, 2 February, 2010, 7:57 AM

                               

                              Shima

                              Homemade organic sprays:

                              Hancurkan/blend 5-6 biji cili padi + 10 ulas bawang putih n campurkan dengan 1/4 cawan sabun basuh pinggan. Masukkan ke dalam satu litre air mendidih. Biar hingga sejuk dan spray pada daun pokok.

                              InsyaALLAH berjaya

                              --- In tamanflora@yahoogro ups.com, mr y <mry5teratak@ ...> wrote:
                              >
                              > Bena putih rasanya?
                              >
                              >
                              >
                              >
                              > ____________ _________ _________ __
                              > From: Shima Zainal <shima.zainal@ ...>
                              > To: tamanflora@yahoogro ups.com
                              > Sent: Wed, January 27, 2010 5:20:05 PM
                              > Subject: [tamanflora] Penyakit Pokok
                              >
                              >
                              > Pokok YTT ngan pokok bunga raya saya diserang penyakit pokok yang melekat kat hujung daun dan kat belakang daun. Warnanya putih. Bila dipicit mengeluarkan isi berwarna hijau kuning. Tak tahulah samada yang putih2 tu binatang ke apa. Tolong advise bagaimana nak hapuskan penyakit ini kerana ianya menyebabkan daun pokok saya menggerutu. Saya dah potong pucuk dan buang tapi dia datang balik.
                              >
                              > Tolong tolong... pokok saya dah kontot dan kurus.
                              >



                              New Email names for you!
                              Get the Email name you've always wanted on the new @ymail and @rocketmail.
                              Hurry before someone else does!
                            • mnor29
                              Yang putih-putih terbang tu namanya white flies @ Trialeurodes_vaporariorum http://en.wikipedia.org/wiki/Whitefly Boleh cuba resepi yang kak sara bagi
                              Message 14 of 28 , Feb 7, 2010
                                Yang putih-putih terbang tu namanya "white flies" @ Trialeurodes_vaporariorum

                                http://en.wikipedia.org/wiki/Whitefly

                                Boleh cuba resepi yang kak sara bagi tu....nak bagi lagi power...blender bawang putih tu berasingan bersama air.......tapis dan simpan dalam bekas bertutup selama 1 minggu....kira macam peram lah...tapi baunya ....hmmmmmmm

                                Bila nak guna campurkan sedikit jus bawang putih ni dengan lain-lain bahan tu dalam 'spray' dan test kat WF tu....insyaallah...

                                TP


                                --- In tamanflora@yahoogroups.com, n00r <noor217@...> wrote:
                                >
                                > daun pokok ubi saya ada gak benda putih ni...terbang2 lagik spesis ni, abis pokok2 yg lain pon berjangkit gak. Ni pon bena jugak ker @ spesis lain?
                                > Kalau spesis lain, organic sprays ni..jalan x?
                                > Saya dah spray pakai ubat beli kat nursery..tp x mati gak..makin byk ada la..huhuhu..
                                > tolong yer
                                >
                                >
                                > “Tiada siapa yang paling pandai dan paling bodoh di dunia ini... kerana setiap yang pandai itu boleh menjadi bodoh dan setiap yang bodoh itu boleh menjadi pandai…”
                                > Salam sayang buat semua  ~ noor217@... ~  
                                >
                                > --- On Tue, 2/2/10, K. Sara <sara@...> wrote:
                                >
                                > From: K. Sara <sara@...>
                                > Subject: [tamanflora] Re: Penyakit Pokok - HOME MADE ORGANIC SPRAYS
                                > To: tamanflora@yahoogroups.com
                                > Date: Tuesday, 2 February, 2010, 7:57 AM
                                >
                                >
                                >
                                >
                                >
                                >
                                >
                                >  
                                >
                                >
                                >
                                >
                                >
                                >
                                >
                                >
                                >
                                > Shima
                                >
                                >
                                >
                                > Homemade organic sprays:
                                >
                                >
                                >
                                > Hancurkan/blend 5-6 biji cili padi + 10 ulas bawang putih n campurkan dengan 1/4 cawan sabun basuh pinggan. Masukkan ke dalam satu litre air mendidih. Biar hingga sejuk dan spray pada daun pokok.
                                >
                                >
                                >
                                > InsyaALLAH berjaya
                                >
                                >
                                >
                                > --- In tamanflora@yahoogro ups.com, mr y <mry5teratak@ ...> wrote:
                                >
                                > >
                                >
                                > > Bena putih rasanya?
                                >
                                > >
                                >
                                > >
                                >
                                > >
                                >
                                > >
                                >
                                > > ____________ _________ _________ __
                                >
                                > > From: Shima Zainal <shima.zainal@ ...>
                                >
                                > > To: tamanflora@yahoogro ups.com
                                >
                                > > Sent: Wed, January 27, 2010 5:20:05 PM
                                >
                                > > Subject: [tamanflora] Penyakit Pokok
                                >
                                > >
                                >
                                > >
                                >
                                > > Pokok YTT ngan pokok bunga raya saya diserang penyakit pokok yang melekat kat hujung daun dan kat belakang daun. Warnanya putih. Bila dipicit mengeluarkan isi berwarna hijau kuning. Tak tahulah samada yang putih2 tu binatang ke apa. Tolong advise bagaimana nak hapuskan penyakit ini kerana ianya menyebabkan daun pokok saya menggerutu. Saya dah potong pucuk dan buang tapi dia datang balik.
                                >
                                > >
                                >
                                > > Tolong tolong... pokok saya dah kontot dan kurus.
                                >
                                > >
                                >
                                >
                                >
                                >
                                >
                                >
                                >
                                >
                                >
                                >
                                >
                                >
                                >
                                >
                                >
                                >
                                >
                                >
                                >
                                >
                                >
                                >
                                >
                                > New Email names for you!
                                > Get the Email name you've always wanted on the new @ymail and @rocketmail.
                                > Hurry before someone else does!
                                > http://mail.promotions.yahoo.com/newdomains/aa/
                                >
                              • Lee Seng
                                Hello En Azmi, sorry late reply, da lama x check mail. Ok, nnt i find out the photo I have. da lupa shima punya gambar ada taluk mana, kena tgk sekali lagi
                                Message 15 of 28 , Apr 5, 2010
                                  Hello En Azmi,
                                   
                                  sorry late reply, da lama x check mail. Ok, nnt i find out the photo I have. da lupa shima punya gambar ada taluk mana, kena tgk sekali lagi then bincang ngan kak sara again. :)
                                   
                                  lee


                                  From: AZMI ABDAZIZ <azmi.tpg@...>
                                  To: tamanflora@yahoogroups.com
                                  Sent: Wed, February 3, 2010 12:57:56 PM
                                  Subject: Re: [tamanflora] Penyakit Pokok

                                   

                                  Mr Lee,
                                  I am just wondering what type of fungus it is. Would be nice if either
                                  you or Shima can share with us some pictures of the (an) infected
                                  plant.

                                  On 2/3/10, Sara Bt Saad <sara@.... my> wrote:
                                  > Dear Lee
                                  >
                                  > It is definitely not fungus. If it is fingus there will be this black thing
                                  > all over the leaves which will slowly rot the leaves. Your organic pesticide
                                  > will come in handy in this case.
                                  >
                                  > Just my 2cents
                                  >
                                  > Kak Sara
                                  > ____________ _________ _________ __
                                  > From: tamanflora@yahoogro ups.com [tamanflora@yahoogro ups.com] On Behalf Of
                                  > Lee Seng [choonseng22@ yahoo.com]
                                  > Sent: Tuesday, February 02, 2010 2:21 PM
                                  > To: tamanflora@yahoogro ups.com
                                  > Subject: Re: [tamanflora] Penyakit Pokok
                                  >
                                  >
                                  >
                                  > Shima,
                                  >
                                  > that one very obvious is fungus. i do supply organic pesticide as well, let
                                  > me know if you interested to get it. confirm the thing will gone. :) If you
                                  > don't cure it, the fungus will finish up all the leaves and flower, until
                                  > the pokok mati then only they will go away.
                                  >
                                  > lee
                                  >
                                  > ____________ _________ _________ __
                                  > From: Shima Zainal <shima.zainal@ yahoo.com>
                                  > To: tamanflora@yahoogro ups.com
                                  > Sent: Wed, January 27, 2010 5:20:05 PM
                                  > Subject: [tamanflora] Penyakit Pokok
                                  >
                                  >
                                  >
                                  > Pokok YTT ngan pokok bunga raya saya diserang penyakit pokok yang melekat
                                  > kat hujung daun dan kat belakang daun. Warnanya putih. Bila dipicit
                                  > mengeluarkan isi berwarna hijau kuning. Tak tahulah samada yang putih2 tu
                                  > binatang ke apa. Tolong advise bagaimana nak hapuskan penyakit ini kerana
                                  > ianya menyebabkan daun pokok saya menggerutu. Saya dah potong pucuk dan
                                  > buang tapi dia datang balik.
                                  >
                                  > Tolong tolong... pokok saya dah kontot dan kurus.
                                  >
                                  >
                                  >
                                  >
                                  >
                                  >

                                   

                                Your message has been successfully submitted and would be delivered to recipients shortly.