Loading ...
Sorry, an error occurred while loading the content.

Re: Resipi Suci Dalam Debu

Expand Messages
  • sajhs
    Terliuq chek dibuatnya..... k.sara ooiii!! Tapi tak buleh nak bayangkan macamana cara melipat tu, takdak grafik ka???
    Message 1 of 20 , Nov 1, 2007
    • 0 Attachment
      Terliuq chek dibuatnya..... k.sara ooiii!!

      Tapi tak buleh nak bayangkan macamana cara melipat tu, takdak grafik
      ka???

      --- In tamanflora@yahoogroups.com, "saraglu" <sara@...> wrote:
      >
      >
      > Satu paket kuli popia (Besar)
      > Satu biji telur ayam dipukul.
      >
      > Setiap keping potong empat memanjang. Ambil satu dari empat keping
      > yang dipotong tadi, lipat dua kemudian lipat dua lagi. Sapu telur
      > ayam yang telah dipukul, keliling kulit popia yang telah dilipat
      > agar melekat. Buat sehingga habis semua kulit popia.
      >
      > Kemudian goreng hingga warna cokelat dan garing dengan api yang
      > sederhana (Deep fry). Angkat dan toskan minyak dengan menggunakan
      > paper towel. (Saya susun bagi berdiri bagi memastikan kulit popia
      > ini tidak berminyak).
      >
      > Kemudian….
      >
      > 1 cawan nestum ataupun nestum madu
      > Gula castor atau gula biasa ikut kesukaan manisnya
      > 1 sudu makan susu tepung (Brand apa pun tak apa)
      > (Semua ini diblend kering hingga halus)
      >
      >
      > Golek setiap keping kulit popia tadi dalam campuran nestum tadi,
      > buat sehingga habis kulit popia. Masukkan dalam bekas kedap udara.
      >
      > SEDAAAAAAAAAAP pasti anak-anak kita suka memakannya dan hubby kita
      > JUGA. Aruah suami kawan Kak Sara yang dah pencen buat ini untuk
      > jual. Boleh berniaga la….INSYAALLAH
      >
      > Kak Roy,
      >
      > Dah tahu dah kueh simpul kasih tu....ingatkan kueh suci dalam debu
      > yang Sara benar-benar nak belajar.
      >
    • saraglu
      Sal, bila dah dipotong empat memmajag tu, lipat saja bagi jadi empat segi. Buat la untuk anak-anak, insyaALLAH mereka akan suka. anak kak sara umur 15 tahun
      Message 2 of 20 , Nov 1, 2007
      • 0 Attachment
        Sal,

        bila dah dipotong empat memmajag tu, lipat saja bagi jadi empat
        segi. Buat la untuk anak-anak, insyaALLAH mereka akan suka. anak kak
        sara umur 15 tahun buat sendiri dan anak kawan umur 11 tahun pun
        buat sediri.

        Kalau buat sendiri boleh dapat dalam satu tin biskut Munchy's.

        Grafikya tak reti nak lukih....


        bi--- In tamanflora@yahoogroups.com, "sajhs" <sajhs04@...> wrote:
        >
        >
        > Terliuq chek dibuatnya..... k.sara ooiii!!
        >
        > Tapi tak buleh nak bayangkan macamana cara melipat tu, takdak
        grafik
        > ka???
        >
        > --- In tamanflora@yahoogroups.com, "saraglu" <sara@> wrote:
        > >
        > >
        > > Satu paket kuli popia (Besar)
        > > Satu biji telur ayam dipukul.
        > >
        > > Setiap keping potong empat memanjang. Ambil satu dari empat
        keping
        > > yang dipotong tadi, lipat dua kemudian lipat dua lagi. Sapu
        telur
        > > ayam yang telah dipukul, keliling kulit popia yang telah dilipat
        > > agar melekat. Buat sehingga habis semua kulit popia.
        > >
        > > Kemudian goreng hingga warna cokelat dan garing dengan api yang
        > > sederhana (Deep fry). Angkat dan toskan minyak dengan
        menggunakan
        > > paper towel. (Saya susun bagi berdiri bagi memastikan kulit
        popia
        > > ini tidak berminyak).
        > >
        > > Kemudian….
        > >
        > > 1 cawan nestum ataupun nestum madu
        > > Gula castor atau gula biasa ikut kesukaan manisnya
        > > 1 sudu makan susu tepung (Brand apa pun tak apa)
        > > (Semua ini diblend kering hingga halus)
        > >
        > >
        > > Golek setiap keping kulit popia tadi dalam campuran nestum
        tadi,
        > > buat sehingga habis kulit popia. Masukkan dalam bekas kedap
        udara.
        > >
        > > SEDAAAAAAAAAAP pasti anak-anak kita suka memakannya dan hubby
        kita
        > > JUGA. Aruah suami kawan Kak Sara yang dah pencen buat ini untuk
        > > jual. Boleh berniaga la….INSYAALLAH
        > >
        > > Kak Roy,
        > >
        > > Dah tahu dah kueh simpul kasih tu....ingatkan kueh suci dalam
        debu
        > > yang Sara benar-benar nak belajar.
        > >
        >
      • hani shaimi
        kak sara, boleh tunjuk mcm mana rupa daun/pucuk putat tu? ... From: saraglu To: tamanflora@yahoogroups.com Sent: Wednesday, October 31, 2007
        Message 3 of 20 , Nov 5, 2007
        • 0 Attachment
          kak sara, boleh tunjuk mcm mana rupa daun/pucuk putat tu?

          ----- Original Message ----
          From: saraglu <sara@...>
          To: tamanflora@yahoogroups.com
          Sent: Wednesday, October 31, 2007 8:40:56 AM
          Subject: [tamanflora] Kerabu Pucuk Putat



          1. 2 ikat pucuk putat di hiris halus

          2. Tumbuk dalam lesung batu:
          Satu genggam kelapa parut
          3-4 biji cili padi
          Sedikit belacan, gula, asam jawa dan garam.

          3. Sejemput ikan bilis digoreng garing dan ditumbuk

          4. 1 biji bawang besar hiris bulat dan potong kecil2

          Gaul semua di atas n pastikan cukup rasa, masin, masam dan manisnya.



          __________________________________________________
          Do You Yahoo!?
          Tired of spam? Yahoo! Mail has the best spam protection around
          http://mail.yahoo.com
        • Ahmad K
          lama tak makan pucuk putat... dulu biasa makan dgn budu dan sambal kelapa.
          Message 4 of 20 , Nov 5, 2007
          • 0 Attachment
            lama tak makan pucuk putat... dulu biasa makan dgn budu dan sambal kelapa.

            On 11/6/07, hani shaimi <hanishaimi@... > wrote:

            kak sara, boleh tunjuk mcm mana rupa daun/pucuk putat tu?

            ----- Original Message ----
            From: saraglu < sara@...>
            To: tamanflora@yahoogroups.com
            Sent: Wednesday, October 31, 2007 8:40:56 AM
            Subject: [tamanflora] Kerabu Pucuk Putat



            1. 2 ikat pucuk putat di hiris halus

            2. Tumbuk dalam lesung batu:
            Satu genggam kelapa parut
            3-4 biji cili padi
            Sedikit belacan, gula, asam jawa dan garam.

            3. Sejemput ikan bilis digoreng garing dan ditumbuk

            4. 1 biji bawang besar hiris bulat dan potong kecil2

            Gaul semua di atas n pastikan cukup rasa, masin, masam dan manisnya.



            __________________________________________________
            Do You Yahoo!?
            Tired of spam? Yahoo! Mail has the best spam protection around
            http://mail.yahoo.com


          • saraglu
            Hani, Tak ada gambq nak tunjuk. tapi daun ni famous kat utara ni. Kalau kat P. Pinang, Laksa Penang diletak daun gajus, tapi kat Kedah ni di letak daun putat.
            Message 5 of 20 , Nov 6, 2007
            • 0 Attachment
              Hani,

              Tak ada gambq nak tunjuk. tapi daun ni famous kat utara ni. Kalau
              kat P. Pinang, Laksa Penang diletak daun gajus, tapi kat Kedah ni di
              letak daun putat.

              Ha nampaknya kena mai Kedah ni kalau nak tengok pucuk putat.

              Kak Sara

              --- In tamanflora@yahoogroups.com, hani shaimi <hanishaimi@...>
              wrote:
              >
              > kak sara, boleh tunjuk mcm mana rupa daun/pucuk putat tu?
              >
              >
              > ----- Original Message ----
              > From: saraglu <sara@...>
              > To: tamanflora@yahoogroups.com
              > Sent: Wednesday, October 31, 2007 8:40:56 AM
              > Subject: [tamanflora] Kerabu Pucuk Putat
              >
              >
              >
              > 1. 2 ikat pucuk putat di hiris halus
              >
              > 2. Tumbuk dalam lesung batu:
              > Satu genggam kelapa parut
              > 3-4 biji cili padi
              > Sedikit belacan, gula, asam jawa dan garam.
              >
              > 3. Sejemput ikan bilis digoreng garing dan ditumbuk
              >
              > 4. 1 biji bawang besar hiris bulat dan potong kecil2
              >
              > Gaul semua di atas n pastikan cukup rasa, masin, masam dan
              manisnya.
              >
              >
              >
              >
              > __________________________________________________
              > Do You Yahoo!?
              > Tired of spam? Yahoo! Mail has the best spam protection around
              > http://mail.yahoo.com
              >
            • Azman
              putat ada 2 jenis yg guwe tahu yg pucuk merah, yg pucuk hijau yg pucuk merah lebih kelat nama saintifik nya kalo tak silap eurycoma longifolia kot kess kess
              Message 6 of 20 , Nov 6, 2007
              • 0 Attachment
                putat ada 2 jenis yg guwe tahu
                yg pucuk merah, yg pucuk hijau
                yg pucuk merah lebih kelat
                 
                 
                nama saintifik nya kalo tak silap eurycoma longifolia kot
                 
                kess kess kess
                 
                 
                 
                 
                ----- Original Message -----
                From: saraglu
                Sent: Wednesday, November 07, 2007 08:20
                Subject: [tamanflora] Re: Kerabu Pucuk Putat

                Hani,

                Tak ada gambq nak tunjuk. tapi daun ni famous kat utara ni. Kalau
                kat P. Pinang, Laksa Penang diletak daun gajus, tapi kat Kedah ni di
                letak daun putat.

                Ha nampaknya kena mai Kedah ni kalau nak tengok pucuk putat.

                Kak Sara

                --- In tamanflora@yahoogro ups.com, hani shaimi <hanishaimi@ ...>
                wrote:
                >
                > kak sara, boleh tunjuk mcm mana rupa daun/pucuk putat tu?
                >
                >
                > ----- Original Message ----
                > From: saraglu <sara@...>
                > To: tamanflora@yahoogro ups.com
                > Sent: Wednesday, October 31, 2007 8:40:56 AM
                > Subject: [tamanflora] Kerabu Pucuk Putat
                >
                >
                >
                > 1. 2 ikat pucuk putat di hiris halus
                >
                > 2. Tumbuk dalam lesung batu:
                > Satu genggam kelapa parut
                > 3-4 biji cili padi
                > Sedikit belacan, gula, asam jawa dan garam.
                >
                > 3. Sejemput ikan bilis digoreng garing dan ditumbuk
                >
                > 4. 1 biji bawang besar hiris bulat dan potong kecil2
                >
                > Gaul semua di atas n pastikan cukup rasa, masin, masam dan
                manisnya.
                >
                >
                >
                >
                > ____________ _________ _________ _________ _________ __
                > Do You Yahoo!?
                > Tired of spam? Yahoo! Mail has the best spam protection around
                > http://mail. yahoo.com
                >

              Your message has been successfully submitted and would be delivered to recipients shortly.