Loading ...
Sorry, an error occurred while loading the content.
 

Re: Pokok Nilam @ Pogostemon cablin benth

Expand Messages
  • aishah_garden
    kepada sesiapa di Pahang yang nak buat perusahaan menanam pokok nilam bolehlah berkontek2 ngan den....benih di Jabatan Pertanian Bt Goh banyak..tempat untuk
    Message 1 of 7 , Jun 1, 2007
      kepada sesiapa di Pahang yang nak buat perusahaan menanam pokok
      nilam bolehlah berkontek2 ngan den....benih di Jabatan Pertanian Bt
      Goh banyak..tempat untuk estrak di Uni Malaysia Pahang.Depa ada
      mesin baru...rasanya dah pakai untuk ekstrak Pokok Vanilla rentak
      timur tu

      Benih ni asalnya dari jabatan Pertanian UPM tu...bolehlah sesiapa
      yang berminat kontek depa kat sana...

      Esah in Kuantan
      --- In tamanflora@yahoogroups.com, "mnor29" <mnor29@...> wrote:
      >
      > TP pun no idea mana nak cari di lembah kelang nih....tapi ni ada
      > sikit info ....
      >
      > Nama Tempatan: Pokok Nilam
      > Nama Saintifik: Pogostemon cablin benth.
      > Nama Lain: Patchouli
      > Famili: Labiatae/lamiacea
      > Lokasi dijumpai:
      > Asal:
      >
      > keterangan:
      > Pokok nilam ilah sejenis tumbuhan yang mempunya aroma yang harum
      dan
      > banyak digunakan dalam industri kosmetik namun jika di tanam
      > dikawasan yang beriklim tropika pokok ini amat susah sekali untuk
      > mengeluarkan bunga kecuali kaedah in vitro.Ia mula di bincangkan
      > secara meluas oleh ahli botani Filipina dalam tahun 1845 Tumbuhan
      > ini biasa ditanam kerana ia boleh menghasilkan minyak sari yang
      > banyak digunakan secara kormesial.Dikawasan tropika indonesia
      > merupakan pengeksport minyak nilam yang bersar dengan jumlah
      > eksportnya pada tahun 1997 melebihi 765 tan.Ia banyak ditanam
      secara
      > ladang di sumatera terutamannya acheh dan sumatera utara.Minyak
      > nilam diperoleh dengan proses penyulingan daun dan ranting
      > nilam.Daunnya yang lebih muda(pucuk mempunyai kuantiti minyak yang
      > lebih banyak). Jika ia tumbuh dengan baik penuaian pertama boleh
      > dilakukan setelah pokok berusia 6-8 bulan. Minyak nilam mempunyai
      > permintaan ang tinggi khususnya dalam pasaran kosmetik.Nilam
      > merupakan pokok herba yang boleh mencapai ketinggian antara 2
      hingga
      > 3 kaki.Nilam mempunyai batang yang berbulu.Daunnya tersusun dalam
      > pasangan yang berlawanan, berbentuk oval dan saiznya berukuran
      10cm
      > panjang dan dan 8cm lebar.permukaan daunnya mempunyai warna hijau
      > kemerahan.Untuk pertumbuhan optimum ia memerlukan cahaya matahari
      > secukupnya namun ia juga boleh tumbuh dikawasan yang agak
      > terlindung.Ia boleh hidup dikawasan tanah rendah atau tanah tinggi
      > namun ketinggian optimum untuk pertumbuhan ialah sekitar 10-400
      > meter dari aras laut.Ia memerlukan air yang mencukupi dengan
      taburan
      > hujan antara 2000-3500mm setahun.Suhu optimun sekitar 24-28 darjah
      > celcius dengan kelembapan sekitar 75%.Ia juga memerlukan tanah
      yang
      > kaya dengan mineral dan bersaliran baik.Nilam biasa dibiakkan
      dengan
      > kaedah keratan batang. Batang yang hendak dibiakkan biarlah cukup
      > tua dan mempunyai sekurang-kurangnya 3 helai daun.Bahan kimia
      aktif
      > yang terdapat dalam nilam ilah seperti Patchouli alcohol,
      Patchouli
      > camphor,Cadinene, Benzaldehyde,Eugenol ,Cinnamic aldehyde.
      > kegunaan:
      > Dalam perubatan tradisional nilam digunakan untuk merawat penyakit
      > seperti batuk dan asma. Ia juga digunakan sebagai penawar kepada
      > rheumatik (dari losyen yang diperbuat dari akarnya). Ia juga
      > digunakan untuk menangani sakit kepala dengan cara merebus air
      > daunnya dan air itu diminum.Ia juga digunakan sebagai penghalau
      kupu-
      > kupu (moth) dibeberapa negara di Asia.
      >
      >
      > TP
      >
      >
      >
      >
      >
      > --- In tamanflora@yahoogroups.com, "hazhoney" <hazhoney@> wrote:
      > >
      > > Assalammualaikum,
      > >
      > > Nak tumpang tanya, siapa tahu kat mana ada jual pokok nilam area
      > KL &
      > > Selangor?
      > >
      >
    • Azman
      yang ni ker? (refer attachment) ... From: mnor29 To: tamanflora@yahoogroups.com Sent: Thursday, May 31, 2007 16:49 Subject: [tamanflora] Re: Pokok Nilam @
      Message 2 of 7 , Jun 1, 2007
        yang ni ker?
        (refer attachment)
         
         
         
        ----- Original Message -----
        From: mnor29
        Sent: Thursday, May 31, 2007 16:49
        Subject: [tamanflora] Re: Pokok Nilam @ Pogostemon cablin benth

        TP pun no idea mana nak cari di lembah kelang nih....tapi ni ada
        sikit info ....

        Nama Tempatan: Pokok Nilam
        Nama Saintifik: Pogostemon cablin benth.
        Nama Lain: Patchouli
        Famili: Labiatae/lamiacea
        Lokasi dijumpai:
        Asal:

        keterangan:
        Pokok nilam ilah sejenis tumbuhan yang mempunya aroma yang harum dan
        banyak digunakan dalam industri kosmetik namun jika di tanam
        dikawasan yang beriklim tropika pokok ini amat susah sekali untuk
        mengeluarkan bunga kecuali kaedah in vitro.Ia mula di bincangkan
        secara meluas oleh ahli botani Filipina dalam tahun 1845 Tumbuhan
        ini biasa ditanam kerana ia boleh menghasilkan minyak sari yang
        banyak digunakan secara kormesial.Dikawasan tropika indonesia
        merupakan pengeksport minyak nilam yang bersar dengan jumlah
        eksportnya pada tahun 1997 melebihi 765 tan.Ia banyak ditanam secara
        ladang di sumatera terutamannya acheh dan sumatera utara.Minyak
        nilam diperoleh dengan proses penyulingan daun dan ranting
        nilam.Daunnya yang lebih muda(pucuk mempunyai kuantiti minyak yang
        lebih banyak). Jika ia tumbuh dengan baik penuaian pertama boleh
        dilakukan setelah pokok berusia 6-8 bulan. Minyak nilam mempunyai
        permintaan ang tinggi khususnya dalam pasaran kosmetik.Nilam
        merupakan pokok herba yang boleh mencapai ketinggian antara 2 hingga
        3 kaki.Nilam mempunyai batang yang berbulu.Daunnya tersusun dalam
        pasangan yang berlawanan, berbentuk oval dan saiznya berukuran 10cm
        panjang dan dan 8cm lebar.permukaan daunnya mempunyai warna hijau
        kemerahan.Untuk pertumbuhan optimum ia memerlukan cahaya matahari
        secukupnya namun ia juga boleh tumbuh dikawasan yang agak
        terlindung.Ia boleh hidup dikawasan tanah rendah atau tanah tinggi
        namun ketinggian optimum untuk pertumbuhan ialah sekitar 10-400
        meter dari aras laut.Ia memerlukan air yang mencukupi dengan taburan
        hujan antara 2000-3500mm setahun.Suhu optimun sekitar 24-28 darjah
        celcius dengan kelembapan sekitar 75%.Ia juga memerlukan tanah yang
        kaya dengan mineral dan bersaliran baik.Nilam biasa dibiakkan dengan
        kaedah keratan batang. Batang yang hendak dibiakkan biarlah cukup
        tua dan mempunyai sekurang-kurangnya 3 helai daun.Bahan kimia aktif
        yang terdapat dalam nilam ilah seperti Patchouli alcohol, Patchouli
        camphor,Cadinene, Benzaldehyde, Eugenol ,Cinnamic aldehyde.
        kegunaan:
        Dalam perubatan tradisional nilam digunakan untuk merawat penyakit
        seperti batuk dan asma. Ia juga digunakan sebagai penawar kepada
        rheumatik (dari losyen yang diperbuat dari akarnya). Ia juga
        digunakan untuk menangani sakit kepala dengan cara merebus air
        daunnya dan air itu diminum.Ia juga digunakan sebagai penghalau kupu-
        kupu (moth) dibeberapa negara di Asia.

        TP

        --- In tamanflora@yahoogro ups.com, "hazhoney" <hazhoney@.. .> wrote:
        >
        > Assalammualaikum,
        >
        > Nak tumpang tanya, siapa tahu kat mana ada jual pokok nilam area
        KL &
        > Selangor?
        >

      • Sajhs
        Ruper cam pokok chrysanthemum jer... ... From: Azman Date: 06/01/07 15:57:20 To: tamanflora@yahoogroups.com Subject: Re: [tamanflora] Re: Pokok Nilam @
        Message 3 of 7 , Jun 3, 2007
          Ruper cam pokok chrysanthemum jer...
           
          -------Original Message-------
           
          From: Azman
          Date: 06/01/07 15:57:20
          Subject: Re: [tamanflora] Re: Pokok Nilam @ Pogostemon cablin benth
           

          yang ni ker?
          (refer attachment)
           
           
           
          ----- Original Message -----
          From: mnor29
          Sent: Thursday, May 31, 2007 16:49
          Subject: [tamanflora] Re: Pokok Nilam @ Pogostemon cablin benth

          TP pun no idea mana nak cari di lembah kelang nih....tapi ni ada
          sikit info ....

          Nama Tempatan: Pokok Nilam
          Nama Saintifik: Pogostemon cablin benth.
          Nama Lain: Patchouli
          Famili: Labiatae/lamiacea
          Lokasi dijumpai:
          Asal:

          keterangan:
          Pokok nilam ilah sejenis tumbuhan yang mempunya aroma yang harum dan
          banyak digunakan dalam industri kosmetik namun jika di tanam
          dikawasan yang beriklim tropika pokok ini amat susah sekali untuk
          mengeluarkan bunga kecuali kaedah in vitro.Ia mula di bincangkan
          secara meluas oleh ahli botani Filipina dalam tahun 1845 Tumbuhan
          ini biasa ditanam kerana ia boleh menghasilkan minyak sari yang
          banyak digunakan secara kormesial.Dikawasan tropika indonesia
          merupakan pengeksport minyak nilam yang bersar dengan jumlah
          eksportnya pada tahun 1997 melebihi 765 tan.Ia banyak ditanam secara
          ladang di sumatera terutamannya acheh dan sumatera utara.Minyak
          nilam diperoleh dengan proses penyulingan daun dan ranting
          nilam.Daunnya yang lebih muda(pucuk mempunyai kuantiti minyak yang
          lebih banyak). Jika ia tumbuh dengan baik penuaian pertama boleh
          dilakukan setelah pokok berusia 6-8 bulan. Minyak nilam mempunyai
          permintaan ang tinggi khususnya dalam pasaran kosmetik.Nilam
          merupakan pokok herba yang boleh mencapai ketinggian antara 2 hingga
          3 kaki.Nilam mempunyai batang yang berbulu.Daunnya tersusun dalam
          pasangan yang berlawanan, berbentuk oval dan saiznya berukuran 10cm
          panjang dan dan 8cm lebar.permukaan daunnya mempunyai warna hijau
          kemerahan.Untuk pertumbuhan optimum ia memerlukan cahaya matahari
          secukupnya namun ia juga boleh tumbuh dikawasan yang agak
          terlindung.Ia boleh hidup dikawasan tanah rendah atau tanah tinggi
          namun ketinggian optimum untuk pertumbuhan ialah sekitar 10-400
          meter dari aras laut.Ia memerlukan air yang mencukupi dengan taburan
          hujan antara 2000-3500mm setahun.Suhu optimun sekitar 24-28 darjah
          celcius dengan kelembapan sekitar 75%.Ia juga memerlukan tanah yang
          kaya dengan mineral dan bersaliran baik.Nilam biasa dibiakkan dengan
          kaedah keratan batang. Batang yang hendak dibiakkan biarlah cukup
          tua dan mempunyai sekurang-kurangnya 3 helai daun.Bahan kimia aktif
          yang terdapat dalam nilam ilah seperti Patchouli alcohol, Patchouli
          camphor,Cadinene, Benzaldehyde, Eugenol ,Cinnamic aldehyde.
          kegunaan:
          Dalam perubatan tradisional nilam digunakan untuk merawat penyakit
          seperti batuk dan asma. Ia juga digunakan sebagai penawar kepada
          rheumatik (dari losyen yang diperbuat dari akarnya). Ia juga
          digunakan untuk menangani sakit kepala dengan cara merebus air
          daunnya dan air itu diminum.Ia juga digunakan sebagai penghalau kupu-
          kupu (moth) dibeberapa negara di Asia.

          TP

          --- In tamanflora@yahoogro ups.com, "hazhoney" <hazhoney@.. .> wrote:
          >
          > Assalammualaikum,
          >
          > Nak tumpang tanya, siapa tahu kat mana ada jual pokok nilam area
          KL &
          > Selangor?
          >

           
          Free Animations for your email - By IncrediMail! Click Here!
        • Azman
          tak laaa. rupa dia macam pokok nilam ... From: Sajhs To: tamanflora@yahoogroups.com Sent: Monday, June 04, 2007 08:31 Subject: Re: [tamanflora] Re: Pokok Nilam
          Message 4 of 7 , Jun 3, 2007
            tak laaa.
             
            rupa dia macam pokok nilam
             
             
             
            ----- Original Message -----
            From: Sajhs
            Sent: Monday, June 04, 2007 08:31
            Subject: Re: [tamanflora] Re: Pokok Nilam @ Pogostemon cablin benth

            Ruper cam pokok chrysanthemum jer...
             
            -------Original Message----- --
             
            From: Azman
            Date: 06/01/07 15:57:20
            Subject: Re: [tamanflora] Re: Pokok Nilam @ Pogostemon cablin benth
             

            yang ni ker?
            (refer attachment)
             
             
             
            ----- Original Message -----
            From: mnor29
            Sent: Thursday, May 31, 2007 16:49
            Subject: [tamanflora] Re: Pokok Nilam @ Pogostemon cablin benth

            TP pun no idea mana nak cari di lembah kelang nih....tapi ni ada
            sikit info ....

            Nama Tempatan: Pokok Nilam
            Nama Saintifik: Pogostemon cablin benth.
            Nama Lain: Patchouli
            Famili: Labiatae/lamiacea
            Lokasi dijumpai:
            Asal:

            keterangan:
            Pokok nilam ilah sejenis tumbuhan yang mempunya aroma yang harum dan
            banyak digunakan dalam industri kosmetik namun jika di tanam
            dikawasan yang beriklim tropika pokok ini amat susah sekali untuk
            mengeluarkan bunga kecuali kaedah in vitro.Ia mula di bincangkan
            secara meluas oleh ahli botani Filipina dalam tahun 1845 Tumbuhan
            ini biasa ditanam kerana ia boleh menghasilkan minyak sari yang
            banyak digunakan secara kormesial.Dikawasan tropika indonesia
            merupakan pengeksport minyak nilam yang bersar dengan jumlah
            eksportnya pada tahun 1997 melebihi 765 tan.Ia banyak ditanam secara
            ladang di sumatera terutamannya acheh dan sumatera utara.Minyak
            nilam diperoleh dengan pr! oses penyulingan daun dan ranting
            nilam.Daunnya yang lebih muda(pucuk mempunyai kuantiti minyak yang
            lebih banyak). Jika ia tumbuh dengan baik penuaian pertama boleh
            dilakukan setelah pokok berusia 6-8 bulan. Minyak nilam mempunyai
            permintaan ang tinggi khususnya dalam pasaran kosmetik.Nilam
            merupakan pokok herba yang boleh mencapai ketinggian antara 2 hingga
            3 kaki.Nilam mempunyai batang yang berbulu.Daunnya tersusun dalam
            pasangan yang berlawanan, berbentuk oval dan saiznya berukuran 10cm
            panjang dan dan 8cm lebar.permukaan daunnya mempunyai warna hijau
            kemerahan.Untuk pertumbuhan optimum ia memerlukan cahaya matahari
            secukupnya namun ia juga boleh tumbuh dikawasan yang agak
            terlindung.Ia boleh hidup dikawasan tanah rendah atau tanah tinggi
            namun ketinggian optimum untuk pertumbuhan ialah sekitar 10-400
            meter dari aras laut.Ia memerlukan air yang mencukupi dengan taburan
            hujan antara 2000-3500mm setahun.Suhu optimun ! sekitar 24-28 darjah
            celcius dengan kelembapan sekitar 75%.Ia juga memerlukan tanah yang
            kaya dengan mineral dan bersaliran baik.Nilam biasa dibiakkan dengan
            kaedah keratan batang. Batang yang hendak dibiakkan biarlah cukup
            tua dan mempunyai sekurang-kurangnya 3 helai daun.Bahan kimia aktif
            yang terdapat dalam nilam ilah seperti Patchouli alcohol, Patchouli
            camphor,Cadinene, Benzaldehyde, Eugenol ,Cinnamic aldehyde.
            kegunaan:
            Dalam perubatan tradisional nilam digunakan untuk merawat penyakit
            seperti batuk dan asma. Ia juga digunakan sebagai penawar kepada
            rheumatik (dari losyen yang diperbuat dari akarnya). Ia juga
            digunakan untuk menangani sakit kepala dengan cara merebus air
            daunnya dan air itu diminum.Ia juga digunakan sebagai penghalau kupu-
            kupu (moth) dibeberapa negara di Asia.

            TP

            --- In tamanflora@yahoogro ups.com, "hazhoney" <hazhoney@.. .> wrote:
            >
            > Assalammualaikum,
            >
            > Nak tu! mpang tanya, siapa tahu kat mana ada jual pokok nilam area
            KL &
            > Selangor?
            >

             
            Free Animations for your email - By IncrediMail! Click Here!

          • Haz A
            Assalammualaikum, Saya nak pokok ni dalam dua, tiga pokok je..nak minta Kak Esah tolong belikan boleh? Tapi bukan sekarang, bila saya plan nak ke Kuantan saya
            Message 5 of 7 , Jun 4, 2007
              Assalammualaikum,
               
              Saya nak pokok ni dalam dua, tiga pokok je..nak minta Kak Esah tolong belikan boleh?  Tapi bukan sekarang, bila saya plan nak ke Kuantan saya contact Kak Esah dulu. Tapi lambat lagi la.  Mungkin cuti sekolah bulan August kot. Boleh ke?

              aishah_garden <aishah_garden@...> wrote:
              kepada sesiapa di Pahang yang nak buat perusahaan menanam pokok
              nilam bolehlah berkontek2 ngan den....benih di Jabatan Pertanian Bt
              Goh banyak..tempat untuk estrak di Uni Malaysia Pahang.Depa ada
              mesin baru...rasanya dah pakai untuk ekstrak Pokok Vanilla rentak
              timur tu

              Benih ni asalnya dari jabatan Pertanian UPM tu...bolehlah sesiapa
              yang berminat kontek depa kat sana...

              Esah in Kuantan
              --- In tamanflora@yahoogro ups.com, "mnor29" <mnor29@...> wrote:
              >
              > TP pun no idea mana nak cari di lembah kelang nih....tapi ni ada
              > sikit info ....
              >
              > Nama Tempatan: Pokok Nilam
              > Nama Saintifik: Pogostemon cablin benth.
              > Nama Lain: Patchouli
              > Famili: Labiatae/lamiacea
              > Lokasi dijumpai:
              > Asal:
              >
              > keterangan:
              > Pokok nilam ilah sejenis tumbuhan yang mempunya aroma yang harum
              dan
              > banyak digunakan dalam industri kosmetik namun jika di tanam
              > dikawasan yang beriklim tropika pokok ini amat susah sekali untuk
              > mengeluarkan bunga kecuali kaedah in vitro.Ia mula di bincangkan
              > secara meluas oleh ahli botani Filipina dalam tahun 1845 Tumbuhan
              > ini biasa ditanam kerana ia boleh menghasilkan minyak sari yang
              > banyak digunakan secara kormesial.Dikawasan tropika indonesia
              > merupakan pengeksport minyak nilam yang bersar dengan jumlah
              > eksportnya pada tahun 1997 melebihi 765 tan.Ia banyak ditanam
              secara
              > ladang di sumatera terutamannya acheh dan sumatera utara.Minyak
              > nilam diperoleh dengan proses penyulingan daun dan ranting
              > nilam.Daunnya yang lebih muda(pucuk mempunyai kuantiti minyak yang
              > lebih banyak). Jika ia tumbuh dengan baik penuaian pertama boleh
              > dilakukan setelah pokok berusia 6-8 bulan. Minyak nilam mempunyai
              > permintaan ang tinggi khususnya dalam pasaran kosmetik.Nilam
              > merupakan pokok herba yang boleh mencapai ketinggian antara 2
              hingga
              > 3 kaki.Nilam mempunyai batang yang berbulu.Daunnya tersusun dalam
              > pasangan yang berlawanan, berbentuk oval dan saiznya berukuran
              10cm
              > panjang dan dan 8cm lebar.permukaan daunnya mempunyai warna hijau
              > kemerahan.Untuk pertumbuhan optimum ia memerlukan cahaya matahari
              > secukupnya namun ia juga boleh tumbuh dikawasan yang agak
              > terlindung.Ia boleh hidup dikawasan tanah rendah atau tanah tinggi
              > namun ketinggian optimum untuk pertumbuhan ialah sekitar 10-400
              > meter dari aras laut.Ia memerlukan air yang mencukupi dengan
              taburan
              > hujan antara 2000-3500mm setahun.Suhu optimun sekitar 24-28 darjah
              > celcius dengan kelembapan sekitar 75%.Ia juga memerlukan tanah
              yang
              > kaya dengan mineral dan bersaliran baik.Nilam biasa dibiakkan
              dengan
              > kaedah keratan batang. Batang yang hendak dibiakkan biarlah cukup
              > tua dan mempunyai sekurang-kurangnya 3 helai daun.Bahan kimia
              aktif
              > yang terdapat dalam nilam ilah seperti Patchouli alcohol,
              Patchouli
              > camphor,Cadinene, Benzaldehyde, Eugenol ,Cinnamic aldehyde.
              > kegunaan:
              > Dalam perubatan tradisional nilam digunakan untuk merawat penyakit
              > seperti batuk dan asma. Ia juga digunakan sebagai penawar kepada
              > rheumatik (dari losyen yang diperbuat dari akarnya). Ia juga
              > digunakan untuk menangani sakit kepala dengan cara merebus air
              > daunnya dan air itu diminum.Ia juga digunakan sebagai penghalau
              kupu-
              > kupu (moth) dibeberapa negara di Asia.
              >
              >
              > TP
              >
              >
              >
              >
              >
              > --- In tamanflora@yahoogro ups.com, "hazhoney" <hazhoney@> wrote:
              > >
              > > Assalammualaikum,
              > >
              > > Nak tumpang tanya, siapa tahu kat mana ada jual pokok nilam area
              > KL &
              > > Selangor?
              > >
              >



              Be a better Globetrotter. Get better travel answers from someone who knows.
              Yahoo! Answers - Check it out.

            Your message has been successfully submitted and would be delivered to recipients shortly.