mendapatkan anak pokok....

  • lisbethlovley
    Message 1 of 13 , Jan 1, 2006
      Selamat Tahun Baru kepada semua member Taman flora,

      saya ingin bertannya kepada sesiapa yang ada anak pokok2 ni boleh
      memberi kepada saya atau saya beli.

      1. anak pokok pisang montel
      2. anak pokok anggur isabella
      3. anak pokok anggur brazillian
      4. anak pokok belinjau
      5. anak pokok nanas
      6. anak pokok mango king
      7. anak pokok mulberry
      8. anak pokok ranggon creeper
      9. anak pokok apple
      10. anak pokok kacang botol
      11 anak pokok dragon fruit

      sesiapa yang ada sila hantar e-mail ya, saya benar - benar berharap
      sesiapa yang dapat menolong.

      terima kasih,

      Lisbeth
    • HafizSulaiman
      Message 2 of 13 , Jan 1, 2006
        Saya boleh mendapatkan anak pokok dragon fruit...kamu tinggal kat mana...

[...]

        Yahoo! Groups Links
      • mnor29
        Message 3 of 13 , Jan 2, 2006
          Hi..lisbeth..selamat datang ke TF...TP ada beberapa benih dari
          senarai tu....kalau lisbeth ada di lembah klang boleh ambil sendiri
          dari TP di Rawang (FOC)...TP ada stok terhad bagi anggur isabella,
          nanas josapine, mulberry dan dragon fruit...jenis yang lain tu
          mungkin member TF yang lain boleh carikan...

          TP

          --- In tamanflora@yahoogroups.com, "lisbethlovley"
          <lisbethlovley@y...> wrote:

> [...]
          > 10. anak pokok kacang botol
          > 11 anak pokok dragon fruit
          >
          > sesiapa yang ada sila hantar e-mail ya, saya benar - benar berharap

        • saraglu
          Message 4 of 13 , Jan 2, 2006
            TP,

            La ni dah ketagih, kalau tak buka tamanflora group tak boleh duduk
            buat keja. Berikut ini ada maklumat untuk kawan2 berkaitan air kelapa
            muda, please read. Mungkin saya boleh buat another projek tanam pokok
            kelapa pandan pula he, he....any maklumat berkaitan kelapa pandan?.
            Baru-baru ini saya ada baca satu article tentang penanaman kelapa
            muda, seorang petani tu boleh dapat RM400.00 per acre sebulan hasil
            kelapa muda ni.

            Sara

            Here is some information about Coconut Water:

            "It's a natural isotonic beverage, with the same level of
            electrolytic balance as we have in our blood. It's the fluid of life,
            so to speak." In fact, during the Pacific War of 1941-45, both sides
            in the conflict regularly used coconut water - siphoned directly from
            the nut - to give emergency plasma trasfusions to wounded soldiers.
            Most coconut water is still consumed fresh in tropical coastal areas -
            once exposed to air, the liquid rapidly loses most of its
            organoleptic and nutritional characteristics, and begins to ferment.
            Coconut Water is More Nutritious than whole milk - Less fat and NO
            cholesterol!
            Coconut Water is More Healthy than Orange Juice - Much lower calories
            Coconut Water is Better than processed baby milk- It contains lauric
            acid, which is present in human mother's milk
            Coconut water is naturally sterile -- Water permeates though the
            filtering husk!
            Coconut water is a universal donor-- Its identical to human blook
            plasma
            Coconut Water is a Natural Isotonic Beverage - The same level we have
            in our blood.
            Coconut water has saved lives in 3rd world countries thru Coconut IV.
            "Coconut water is the very stuff of Nature, biologically Pure, full
            of Natural Sugars, Salts, and Vitamins to ward off fatigue... and is
            the next wave of energy drinks BUT natural!", according to Mortin
            Satin, Chielf of the United Nation's Food & Agriculture Organization.
            Coconut water contains more potassium (at about 294 mg) than most
            sports drinks (117 mg) and most energy drinks.
            Coconut water has less sodium (25mg) where sports drinks have around
            41mg and energy drinks have about 200 mg!
            Coconut water has 5mg of Natural Sugars where sports and energy
            drinks range from 10-25mg of Altered Sugars.
            Coconut water is very high in Chloride at 118mg, compared to sports
            drinks at about 39mg.
            Data is based on a 100ml drink.
          • mnor29
            Message 5 of 13 , Jan 3, 2006
              Ketagih bab taman flora tak apa...jangan sampai dapur tak berasap
              pulak ye...kess..kesss...kesssss ..nanti jawab sendiri...
              Tak sangka ye air kelapa muda ni banyak sungguh khasiatnya...lepas
              ni kalau penat-penat bergardening tu..minumlah air kelapa
              muda...sihat dan menyegarkan.

              TP teringat masa dulu semasa masih berkhidmat di Jabatan Perikanan
              di bawah Kementerian Pertanian..masa tu Menterinya Sanusi Junid
              telah mempromosikan minum air kelapa muda...apa lagi harga kelapa
              muda naik melambung....begitu jugaklah kelapa tua...memang ada
              harga...

              Sekarang ni TP minum air kelapa muda kalau balik ke Melaka (kampung
              mem...)masa makan ikan bakar di Serkam Pantai..emmmm ikan bakar +
              air kelapa muda...fuyoooo best wooo..

              Satu lagi tentang air kelapa muda ni....TP teringat cerita 'Who am
              I' lakonan Jackie Chan....dia gunakan kelapa muda untuk buat 'drip'
              rakannya yang cedera dan hilang banyak darah.....masa tengok tu TP
              macam tak percaya...mungkin nak sedapkan cerita kot....tapi
              sebenarnya memang betul....

              TP

              -- In tamanflora@yahoogroups.com, "saraglu" <sara@u...> wrote:

> [...]
              > drinks range from 10-25mg of Altered Sugars.
              > Coconut water is very high in Chloride at 118mg, compared to

            • yusri umasa
              Message 6 of 13 , Jan 3, 2006

                mnor29 <mnor29@...> wrote:
                ya .... memang benar apa yang kawan kita utarakan khasiat air kelapa.
                Tak sangka air kelapa banyak khasiatanya.Sedikit cerita tentang air kelapa, 3 hari lepas isteri saya yang mengandung 5 bulan mengalami sakit belakang & sakit semasa buang air kecil.jadi tak senang tidur dibuatnya.Hari ke 4 ke Klinik utk pemeriksaan ... so apa kata Tuan Doktor

                Jangkitan salur kencing berlaku ( banyak sel darah putih dalam air kencing ) disebabkan  < minum air putih .So langkah terbaik kata tuan Doktor ,banyak minum air kelapa supaya pulih pada asal.

                Alhamdulillah... keadaan isteri saya kembali normal ( sihat ) .
                Garden home dallasHome and garden decorHome garden city
                Garden grove homeHome gardenGarden city home for sale

              • Hisyam
                Message 7 of 13 , Jan 4, 2006
                  Memang banyak khasiat air kelapa muda nie.. salah satunya boleh
                  menghilangkan dahaga.. heh.. sebenarnya nak kongsi pengalaman.. pat
                  lima bulan yang lepas.. anak kucing saya tetiba jer jatuh sakit.. dah
                  nazak.. meleleh aja air liurnya.. mungkin termakan rumput yang diracun
                  oleh jiran.. aduss..!! gelabah jugak.. kang mati pulak kucing nie..
                  sayang wooo.. teringat kat pesan mak.. kalau kucing demam bagi minum
                  air kelapa.. so malam tu jugak pegi rumah kakak ipar.. petik kelapa
                  muda.. bawak balik rumah dan belah.. amik sudu pastu bukakan mulut
                  kucing dan suap air kelapa kemulutnya.. tak banyak.. dua tiga sudu
                  pastu biar kucing tu berehat.. esoknya nengok ada perubahan pada
                  kucing tu.. dia dah mula cuba-cuba untuk bangun.. hari kedua dia mula
                  berjalan tapi masih lemah.. hari ketiga tu nengok dia mula menjamah
                  makanan. Bukan nak cerita pasal kucing tapi yang nak cerita tentang
                  khasiat air kelapa.. memang nampak ada perubahan la.. mungkin air
                  kelapa tu bertindak meneutralkan racun dalam badannya..
                • Hisyam
                  Message 8 of 13 , Jan 4, 2006
                    Ehem TP..!! kat saya tak offer ke..? ekekek.. dapat pokok dragon fruit
                    pun jadik la..

                    --- In tamanflora@yahoogroups.com, "mnor29" <mnor29@y...> wrote:

> [...]
                    > nanas josapine, mulberry dan dragon fruit...jenis yang lain tu
                    > mungkin member TF yang lain boleh carikan...

                  • mnor29
                    Message 9 of 13 , Jan 4, 2006
                      Ha...ehem.. ehem ada makna tu....kalau berhajat tu jangan lah malu-
                      malu kucing (oh ya..kucing tu camna?..dah ok
                      ke?)...hehehehe....insyaallah kalau hisyam datang rumah adalah
                      benihnya..kalau tak ada yang polibag punya ..kita boleh ambik fresh
                      dari pokok...ok ke...bila nak datang? soalan cepu mas..

                      TP

                      --- In tamanflora@yahoogroups.com, "Hisyam" <maysida@y...> wrote:

                      > Ehem TP..!! kat saya tak offer ke..? ekekek.. dapat pokok dragon
                      fruit
                      > pun jadik la..

                    • ehasygabg
                      Message 10 of 13 , Jan 4, 2006
                        Assalamualaikum,
                        Mr Moderator, what about my inventory ? Bila le nak complete agaknye?
                        La ni kene le joint group ya, dah tak boleh dpt 1st hand info !
                        Remember me? Takkan tak nak welcome member kot?
                      • mnor29
                        Message 11 of 13 , Jan 4, 2006
                          Insyaallah ada kat rumah...bolehlah datang rumah tengok apa yang
                          ada...kadang-kadang TP ni lupa jugak....bila boleh datang?...satu lagi
                          soalan cepumas..

                          TP

                          Message 12 of 13 , Jan 4, 2006
                            TP.. kalau datang mengejut boleh..? Maksudnya.. masa nak datang tu tak
                            yah inform TP dulu.. kang kalau dah inform tak surprise pulak.. nanti
                            sempat pulak TP buat milo ais.. kalau datang mengejut tu.. apa benda
                            yang boleh makan kat pokok la yang kita henjut.. amacam?? ekekeke..
                            kalau lepas Raya Haji boleh..? Err.. tertanya la pulak..

                          • mnor29
                            Message 13 of 13 , Jan 4, 2006
                              Datang mengejut?...suspen nih...boleh...no hal...tapi jangan
                              terkejut...kalau TP takde kat rumah...mana tau hal kecemasan
                              mengejut...hehehehe. Apa pulak milo ais hisyam....tu biasa je..air
                              anggur ais + mulberry TP akan hidangkan....(kalau pening tanggung
                              sendiri ye)..kalau nak jugak datang mengejut...ikut opis hour
                              ye....8.00 am - 5.00 pm....acah je..