Vaivovydžių rengimas

    Message 1 of 1 , May 30, 2007
      Apžvelgsiu, kaip šią vasarą Lietuvoje ketinu rengti vaivovydžius.
      Pasidalinu mintimis su Matematikos ir informatikos instituto profesoriu
      Laimučiu Telksniu, su Naujososios Vilnios seniūnu Vaclovu Blazevičiumi,
      su Pavilnio bendruomenės savivaldijos pirmininke Snieguole Bezeriene, su
      savo įmonės "Minčių sodo" susirašinėjimo dalyviais, taip pat su Liaudies
      kūrybos klubo "Atžalyno" dalyviais.

      Šiuo metu man svarbiausi "Minčių sodo" darbai:
      * parašyti sutartį su Naujosios Vilnios seniūnija išsakyti veiklą kurią
      jau dabar šią vasarą leistų pagal galimybes vykdyti Grūdų g 6 / Vandens
      9 ir kitose seniūnijos teritorijose;
      * parašyti sutartį su Liaudies kūrybos klubu "Atžalynu" paskolinti
      pinigus klubui ir išsakyti sąlygas kuriomis vykdysime Europos sąjungos
      kofinansuojamą vaivovydžių (video tiltų) rengimą;
      * susitikti su profesoriu Laimučiu Telksniu ir aptarti galimybes
      suderinti mūsų veiklą palaikyti RAIN programos trečiąjį etapą, kuriuo
      Lietuvos kaimiečiai bus skatinami išradingai naudoti naujai nutiestą
      greitą Internetą;
      * susisiekti su bendrovėmis, kurios gal dovanotų reikalingą įrangą ar
      kitaip paremtų;
      * išsirinkti įrangą, pirmiausia projektorių, ir jį nupirkti;
      * įvairiai išbandyti ryšį ir jo galimybes;
      * sužinoti iš visų "Atžalyno", "Minčių sodo" ir Pavilnio bendruomenės
      savivaldijos dalyvių, o ypač šviesuolių, kokiais klausimais norėtų
      bendrauti vaivovydžiais.

      Kaip įsivėlėme į šią veiklą?

      1998 metais Vilniuje įsteigiau ir užregistravau personalinę įmonę
      "Minčių sodas" http://www.ms.lt su tikslu Lietuvoje pragyventi
      aptarnaujant, aprūpinant, telkiant, visaip palaikant pasaulio
      šviesuolius, tai yra, žmones savarankiškai puoselėjančius savo mintis,
      sumanymus, svajones, bet dažnai nesulaukiančius jokio palaikymo. Esame
      aptarnavę daugiau kaip 20 užsakovų, daugiausia įvairiais organizavimo
      bei programavimo darbais. Turime 150 aktyvių dalyvių, 1,500
      palaikančių, iš jų penktoji dalis Lietuvoje. Dirbančių kūrybinį darbą
      už atlyginimą turime Ugandoje, Kenijoje, Tanzanijoje, Kamerūne,
      Nigerijoje, Serbijoje, Indijoje, Palestinoje, Lietuvoje, Latvijoje ir
      Kalifornijoje. Turiu virš 200,000 litų skolų, bet galimybės užsidirbti
      vis giedrėja. Turime aštuoniolika darbo grupių, jų tarpe: šviesus
      kaimas, veikli visuomenė, visapusiška pagalba, taiki kova, visuomeninė
      žemdirbystė, dora architektūra, nauji amatai, gyventi tiesa, mokytis iš
      visų, mylintis Dievas, kūrybinė talka. Iš viso jos sulaukia kasdieną po
      20 laiškų. Palaikome kokį 100 užmojų
      http://www.worknets.org/wiki.cgi?Endeavors

      Franz Nahrada mane sudomino video technologijomis. Jis vadovauja mūsų
      gyviausiai grupei, "šviesus kaimas", tai yra, "global villages":
      http://www.globalvillages.info
      Jam rūpi šviesus kaimas, kaip žmoniškiausia vieta gyventi, mylėti,
      lavintis, ugdytis. Iš tiesų, kaimas gali pribaigti kitaip mąstantį, bet
      užtat trys keturi šviesūs žmonės gali įtakoti ir net perkurti kaimo
      aplinką. Franzui svarbu, kad kaimietis savaip dalyvautų miesto
      kultūroje, atsiremtų į žmonijos išmintį ir nepasiduotų sąstingiui. Jis
      skatina mus visus bendrauti video konferencijų technologija. Iš
      dalies, tai jau įmanoma nemokamai per kompiuterio ekraną su Skype
      įranga. Franz siekia tokio pastovaus ryšio per visą kambario sieną.
      Mums rūpi ištirti tokio bendravimo privalumus. Jau aiškėja, lyginant su
      paprastu telefonu, kad atsiveria galimybės bendrauti jausmingiau,
      supažindinti nepažįstamus žmones, suvokti žmonių tarpusavius santykius,
      kalbėti iš savo tikrovės, mokyti darbų, amatų, menų, bendravimo, kitam
      rodyti savo pavyzdį. Galime įrašyti tokį bendravimą, jį redaguoti,
      papildyti ir platinti. Tai didelis žingsnis link ateities, kur žmogus
      galės dirbti iš bet kurio kaimo. Tai ne vienišiaus žingsnis, o
      bendruomenės žingsnis.

      Vasario mėnesį, 2006 metais, per Franzą mane pakvietė dalyvauti
      pasiūlyme Europos sąjungai, kuris ir sulaukė jos paramos. Tai kratinys
      vienuolikos sumanymų bendru pavadinimu Globalinės utopijos. Tikslas yra
      Europos utopistus paskatinti susirūpinti ir besivystančio pasaulio
      gyventojais. Jų tarpe patvirtino ir mano sumanymą rengti 12
      vaivovydžių. "Minčių sodas" yra įmonė, tad ragino vykdyti per
      visuomeninę organizaciją. Tuometinė "Atžalyno" vadovė Liuda Salimova
      sutiko, kad aš rašyčiau "Atžalyno" vardu ir atsakyčiau, kaip projekto
      vadovas.

      "Atžalyne" (Aukštutiniame Pavilnye, Grūdų g 6) veikiu nuo 1998 metų,
      kada mane įtraukė Algis Razminas. Mes pasirašėme nuomos sutartį pagal
      kurią "Atžalynas" leidžia "Minčių sodui" naudotis kambarėliu, o "Minčių
      sodas" remia klubą kompiuterio ir Interneto paslaugomis. O iš tiesų, be
      to aš visaip palaikiau klubą, kad tik jis gyvuotų. Algis du metus
      plušo, lankėsi meras, seimo pirmininkas, užsienio svečiai, bet kada
      Andrius Kubilius tapo premjeru išgaravo visi iš Gedimino Vagnoriaus
      vyriausybės išpūsto biudžeto numatyti ir laimėti pinigai. Teko pačiam
      išlaikyti klubą, nors ir pats neturėjau užsakymų. Rūpinausi, kad vis
      kas nors sutiktų būti vadovu (Skaistė Miškinytė, Ivanas Arestovič, Liuba
      Salimova, Algirdas Zokaitis, Aldona Norkūnienė). Įrengdinau židinį 8,000
      Lt, kūrenau patalpas 5,000 Lt, mokėjau už elektrą 4,000 Lt, Internetą
      5,000 Lt, išdažėme salę 400 Lt, leidom laikraštėlius 400 Lt, išvykęs
      dalinausi kompiuteriu 1998 metais pirktu už 8,000 Lt. Pora metų
      globojome benamę, kuriai likimas jau prašviesėjo. Palaikėme tamilų
      pabėgėlį, kuris jau visapusiškai įsijungė į Lietuvos gyvenimą.
      Įtvirtinau griežtą taisyklę, kad mūsų teritorijoje negeriama. Jaunimui
      leidau surengti daugiau kaip 50 diskotekų. Kasiau sniegą, rinkau
      butelius, pavasarį ir rudenį rengdavome talkas, grėbėm lapus. Rengėme
      daugybę "Minčių sodo" sueigų, sulaukėme svečių iš Amerikos, Austrijos,
      Anglijos. Garsinau Lietuvos, Vilniaus, Pavilnio vardą. Nuo 2003 metų,
      kada mano Pavilnyje nuomotame kambaryje grėsė apsinuodijimas nuo dūmų,
      persikėliau laikinai gyventi Atžalyne. Tas laikinai užsitęsė, bet
      klubas palaikė mano gyvenimą tenai. Man ten gyvenant išsaugojome
      pastato bendruomeninę paskirtį - jau miestas ruošėsi ten įkurdinti
      neįgaliuosius be gyventojų svarstymo, bet vis dėlto atsisakė. Policijai
      tris kartus rašiau pareiškimus dėl įsilaužimo, durų išlaužimo
      teritorijoje (2002 m. išvogė kompiuterius, 2006 m. pavogė virdulį, 2007
      m. įsilaužė į sandėlėlį ir pavogė kompiuterį). Kiekvienu atveju
      kreipiausi pagalbos (Ramūno Krupausko, Vytauto), jie taisė duris ir ne
      kartą langus dėjo. Visa tai mano savanaudiška veikla, bet kartu ir
      bendruomeninė, "šviesaus kaimo" kūrybinio židinio palaikymas. O tokia
      aplinka, toks bendravimas, tokia gyvenimiška patirtis, toks interesų
      susiejimas tiesiog būtini šviesuolių laboratorijos veiklai.

      Visuomeninė organizacija "Atžalynas" naudojasi tuo pastatu nuo 1989
      metais pagal Vilniaus miesto nutarimą. Pernai miestas perleido pastatą
      Naujosios Vilnios seniūnijai. Seniūnija skyrė 120,000 Lt pastato
      remontui. Šių metų balandžio mėnesį vyko konkursas. Netrukus prasidės
      darbai. Seniūnija patikėjo pastatą Pavilnio bendruomenės savivaldijai.
      Iškraustėme "Minčių sodo" daiktus ir daugybę "Atžalyno" daiktų į kitame
      kiemo gale esantį sandelėlį.

      Man rūpi užtikrinti tolimesnę "Minčių sodo" veiklą šiame židinyje.
      Manau, kad man geriausia būtų pasirašyti nuomos sutartį su seniūnija,
      pagal kurią "Minčių sodas" naudotųsi savo veiklai vieną kitą kambarį
      arba sandelėlį, o paremtų seniūnijos, bendruomenės ir "Atžalyno" veiklą
      Interneto ir vaivovydžio paslaugomis. Kaip ir ankščiau, tai būtų
      veiklos židinio palaikymas paslaugomis, o ne grynais. Man taip pat rūpi
      įtakoti aplinką ir bendrai šito siekti kartu su pastato vadovais ir
      dalyviais, kaip ir ankščiau. O pirmas žingsnis būtų sutarties surašymas
      "Minčių sodo" bei "Atžalyno" vasaros veiklai, kad galėtumėme užtikrintai
      naudotis kiemu ir sandelėliu pagal galimybes, pavyzdžiui, paleisti
      bevielį Internetą, vaivovydžius rengti kieme arba palapinėje, elektrą
      generuoti arba atsivesti iš kaimynų. Pirmadienį kalbėjau su Pavilnio
      bendruomenės savivaldijos pirmininke Snieguole Bezerienė. Jinai
      pasikalbės su seniūnu Vaclovu Blazevičiumi, kad aš galėčiau tartis su
      juo tiesiogiai. Man pirmiausiai rūpi "Minčių sodas", bet būtų gerai tuo
      pačiu ko daugiau įtvirtinti "Atžalyną", kaip tiek metų Pavilnyje
      gyvuojantį, veikiantį, kuriantį. Taip pat man svarbu, kad atžalyniečiai
      ir pavilniečiai dalyvautų remonto derinimo procedūrose. Noriu taip pat
      dalyvauti gyvybingoje Pavilnioje bendruomenės savivaldijoje.

      Praeitą savaitę važiavau su Ryčiu Umbrasu į Budapeštą susipažinti su
      projekto finansiniais klausimais. Jie iš dalies keblesni negu, kad
      galvojau. "Atžalynas" gaus 10,000 eurų grynais, o turės išleisti 14,000
      eurų. Iš tikrųjų, klubas gaus iš karto tik 5,000 eurus, o privalės iki
      spalio 1mos išleisti 11,328 eurus. Kaip tai įmanoma? Siūlau pasirašyti
      sutartį tarp "Atžalyno" ir "Minčių sodo":
      * "Minčių sodas" skolina "Atžalynui" 6,500 eurų
      * "Atžalynas" juos atmoka tik tuo atveju jeigu Europos sąjunga sumoka
      žadėtus pinigus, tai yra, "Atžalynas" neprisiima rizikos
      * "Minčių sodas" vykdo projektą savo nuožiūra, už jį atsako
      * Gavus pinigus iš Europos sąjungos, "Atžalynas" išmoka "Minčių sodui"
      4,400 eurų už projekto darbus (duomenų bazės programavimą, vaivovydžių
      organizavimą) ir tuo gražina dalį skolos
      * "Minčių sodas" turi pirmumo teisę naudojant "Atžalyno" audiovizualinę
      įrangą
      * "Atžalynas", parduodamas įrangą, teikia "Minčių sodui" galimybę
      pirkti, o pardavimo atveju gražina likusius pinigus "Minčių sodui"

      Tai brangus malonumas! Dirbti nemokamai, ir dar skolinti ir rizikuoti.
      Man galva tiesiog plyšo, kaip iš viso to išpešt nors kiek naudos. Dar
      gerai, kad taip skolinant tai nebus laikomi darbo santykiai, nereikės
      mokėti PVM ar autorinio mokesčio. Vienoje, Austrijoje visa tai
      apsvarstėme su Franz, o gal geriau nedaryti? Sutarėme, kad šis
      projektas beprasmiškas nebent visaip pasinaudosime šia galimybe:
      * Pirmiausia, tai leis Franzui, man ir kitiems glaudžiau bendradarbiauti
      ir ieškoti užsakovų darbams
      * Toliau, atsivers naujos galimybės aptarnauti užsienyje esančius užsakovus
      * Galim pritraukti palaikymo ir įrangos iš stambių įmonių, kaip antai Sony
      * Manau, gyva veikla užtikrinsime "Minčių sodo" ir "Atžalyno" likimus
      Grūdų g 6
      * Užmegzime ryšius su įvairiais Lietuvos židiniais kuriuose galėčiau
      gyventi ir dirbti
      * Išmoksime, kaip video diskais ir laikraštėliais pristatyti šviesuolių
      darbus
      * Įtrauksime šviesuolius, neprieinančius prie Interneto, ir palaikysime
      su jais ryšį
      * Sudominsime Lietuvos įstaigas ir įmones
      * Įgyvendinsime įvairių šviesuolių svajones
      Yra tokia galimybė, o geresnių tokių kol kas nėra. Tad aš linkęs
      rizikuoti. Iš dalies pasikliauju Franzo vertybėmis, o iš dalies man
      rūpi gyventi Lietuvoje ir sieti savo likimą su šiuo kraštu, tuo pačiu ir
      su Pavilniu, nes nesinori kitur pradėti nuo nuliaus.

      O kas čia per veikla?

      Šių projektų bendras tikslas yra europiečius sudominti besivystančių
      šalių žmonių likimais. Mūsų grupės projektai kreipiasi būtent į Europos
      utopijų kūrėjus. O konkrečiai, "Atžalynas" surengs 12 video tiltų. Jis
      įsigys du komplektus įrangos (kamera, projektorius). Vienas bus labiau
      stacionarus (pavyzdžiui, "Atžalyne"), kitas bus mobilus. Juos
      išbandysime Lietuvoje, o taip pat užmegzime ryšį su Austrija ir gal net
      Afrika. Sukursiu duomenų bazę tokių židinių. Iš tikrųjų tai nėra labai
      sudėtinga veikla ir ją galime daryti visai kukliai. Svarbu surengti 12
      tiltų, o turint įrangą jų bus ir daugiau. Galime papildomai užsiimti
      nors kiek susijusia diskų ir laikraštėlių leidyba ir taip pat kelionėmis
      po Lietuvą.

      Man, kaip vykdytojui rūpi, kad ši veikla ko daugiau palaikytų ir ugdytų
      šviesuolius. Užtat man neįdomu rengti paskaitas (nebent Eičiūnams!) nes
      tai yra pasyvu. Daug įdomiau ir šviesiau yra gilintis ne į tai ką kas
      žino, o į tai, ko nežino. Užtat kiekvienas mūsų rengiamas vaivovydis
      bus skirtas kuriam nors šviesuoliui, jo gvildenamam klausimui, kad jis
      galėtų pasitarti su kitur esančiu žinovu. Štai keli pavyzdžiai:
      * Pavilnio visuomenininkė Grytė Misevičienė mąsto, kaip sulyginti
      vyresnio amžiaus žmonių globą su tėvų rūpesčiu savo kūdikiais? Ji
      pabendrautų su geriatru ir pediatru.
      * Ji taip pat nori apklausti Pavilnio gyventojus, kas jiems rūpi?
      Galėtumėme vaivovydžiu susieti Aukštutinį Pavilnį su Žemutiniu Pavilniu,
      arba su Baltupiais, arba su Fabijoniškėmis.
      * Ji norėtų pasimokyti anglų kalbos, ogi Liuba Salimova yra anglų kalbos
      mokytoja.
      * Bibliotekininkas Petras Stepankevičius ruošia Pavilnio istoriją ir
      norėtų pabendrauti su istorikais.
      * Skulptorius, tapytojas Algirdas Zokaitis norėtų susipažinti su
      dabartiniu meno lygiu pasaulyje.
      * Jis taip pat nori šią vasarą keliauti po Lietuvos kaimus su savo
      dainomis, ir aš su savo dainomis ir drama, tad galėtumėme surengti karavaną.
      * Aldona Norkūnienė rengia vaikų teatrą, ji norėtų surengti išvyką
      * Fikratas Salimovas siūlė kelias temas...
      Štai tik keli pavyzdžiai. Tai bus vieši renginiai, žmonės galės
      stebėti, bet taip pat įvairiai įsijungti. Manau būtų gerai išbandyti
      vaivovydžių rengimą lauke, palapinėje, gal net su savo elektra. Tai
      būtų savotiška naujovė.

      Iš viso reiks išleisti 14,000 eurų, iš jų:
      * 4,000 eurų audiovizualinei įrangai
      * 2,000 eurų "Minčių sodui" už duomenų bazės sukūrimą
      * 2,400 eurų "Minčių sodui" už organizavimą ir techninį darbą
      * 2,400 eurų kitems talkininkams pagal autorines sutartis
      * 1,200 eurų vertėjams, ypač palaikant ryšį su "Minčių sodo" dalyviais
      * 1,200 eurų kelionėms po Lietuvą, vairuotojams galime mokėti 70 Lt už
      100 km (Vygantai, gal pavežtum ar paskolintum savo autobusiuką?)
      * 960 eurų raštinėms reikmenims, Internetui, pašto ženklams, leidybai,
      meno reikmenims
      Pati sąmata gana gera, kaip ir viską gaunam į rankas, o įranga lieka
      ateičiai.

      Laukiu mūsų svajonių, užmojų, pasiūlymų, klausimų, patarimo ir palaikymo!

      +370 (699) 30003
      Vilnius