Any stern from Spain like me?

  • botwinick@aol.com
    Message 1 of 9 , Jan 19, 2005
      My STERNS seem to be from E Prussia and Latvia.
      If I go further back I may find them fm elsewhere.
      Maybe Spain if i get lucky.

      Milton E. Botwinick [professional genealogist] botwinick@...
      botwinick@... MEBotwinick@...
      http://hometown.aol.com/botwinick/myhomepage/index.html
    • Daniel Sztern
      Message 2 of 9 , Jan 20, 2005
        salud amigos!!!
        yo soy de la linea polaca SZTERN y mantengo la Z, anque me consta que muchos han simplificado, utilizando Stern.
        Como comentario al amigo de España, hay un libro "El Lobby judío en España" que tiene un título infeliz, porque induce a tufillo antisemita, pero es un libro interesante y trae 5000 apellidos de origen sefardi y par ami sorpresa, Stern aparece entre ellos.
        Las migraciones forzosas, incluyendo la terrible epoca Inquisicion, hizo qeu los sefardies de España y Portugal vayan a Holanda y paises "azkenazíes" y a America,
        en fin, saludos a todos desde Uruguay
        Shalom Aleijem
        Daniel Sztern
        danszt@...

        patricia zonshain <patyzon@...> wrote:
        que es lo que buscas? el significado? quiere decir 'estrella'. y fue puesto a los judios que tenian una estrella de adorno en sus casas.

        stern= muchos apellidos judios derivan de "expresiones del idioma hablado".
        la palabra alemana de "estrella", stern es documentada como apellido judio desde el siglo XVII en las ciudades
        alemanas de frankfurt, main y hamburgo, y praga (bohemia).
        tambien otros equivalentes son astrum (en latin), astruc (en provenzal) y etoile (en frances), del termino derivan
        otros nombres, como "nacido con buena estrella",corre con otras estructuras a estelle y stella, de sternlieb a
        sternau.
        indirectamente la familia stern se representaba con signo tradicional en las casas en frankfurt y otras ciudades
        alemanas, algunos representados con estrellas. la familia stern vivia en la casa denominada "stern" (estrella) en
        la ciudad en el siglo XV.
        en algunos casos stern es un nombre toponimico (derivado de lugares de origen y/o residencia), asociados con la
        villa de sternian en la rusia blanca (siberia), donde el nombre era abreviado a sternin y eventualmente a stern.
        en la tradicion judia, las estrellas son asociadas como metaforas y simbolos. fueron usados en la biblia figurativamente,
        en el sueno de jose donde sus pedres son representados como el sol y la luna, y sus once hermanos como once
        estrellas (genesis 9-10).
        la controvercial profesia de balaam, la estrella q' subira de jacob y la tribu de israel (numeros 24.17), fue simon de
        koseba de juda, quien su nombre mesianico es bar kochba (en hebreo "hijo de la estrella", trasladado al aleman
        sternsohn). bar kochba fue contra los romanos (132-135) y reconquisto jerusalem.
        la sexagonal estrella, conocida como maguen david, fundada en el siglo XVII, en sidon, es el simbolo universal
        de reconocimiento del judaismo en todo el mundo, desde el sionismo hasta el estado de israel.
        stern= many jewish family names are derived from vernacular expressions. the german word for "star", stern is documented
        as a jewish family name since the 17th century in the german cities of frankfurt am main and hamburg, and in prague (bohemia).
        together with other equivalents such as astrum (latin), astruc (provencal) and etoile (french), the term has produced votive names,
        meaning "born under a good star", ranging from bonus astrux and benestruc to estelle and stella, from sternlieb to
        sternau.
        an indirect source os stern as a family names is represented by the traditional house signs in frankfurt and other
        german cities, many of which displayed stars. a stern family living in a house called "stern" (star) is recorder in the city in the
        15th century.
        in some cases stern is a toponymic surname (i.e.derived from places of origin or residence), associated with the
        village of sterniany in white russia, whose name is said to have been abbreviated to sternin and eventually stern.
        in jewish tradition, stars are associated with metaphors and symbolical meaning. they are used in the bible in a
        figurative sense, as in joseph's dream in which his parents are represented by the sun and moon, and his eleven
        brothers by eleven stars (genesis 9-10).
        balaam's controversial prophecy that a star shall step out of jacob and a sceptre rise out of israel (numbers 24.17)
        was said to have been fulfilled by simon of koseba in judah, who was given the messianic byname bar kochba
        (the hebrew for "son of the stars" traslated into the german name sternsohn). bar kochba led the last big jewish
        rising against the romans (132-135) and re-conquered jerusalem before being defeated by hadrian's general severus.
        the hexagonal star, known as maguen david (shield od david), found on a hebrew seal from the seventh century
        b.c.e., discovered in sidon, has become the universally recognised symbol of judaism all over the world, of zionism
        and the state of israel.

        bg_stern <bg_stern@...> wrote:

        Hola a todos.
        Mi apellido es stern, pero desconozco su origen.
        Alguna ayuda?
        Gracias
        Bernardo Gómez Stern

        Be sure to read the Archives/old messages for years of info.

        Milt Botwinick is searching STERN in E. Prussia, [Latvia, Kurland & Walk], Philadelphia, NYC, Chicago, El Paso, DC, Wilmington, St. Louis.

        Botwinick@...

        p.z. grafica & genealogista
        (972) 054-4655375
        http://www.tribalpages.com/tribes?userid=patyzon

[...]

      • patricia zonshain
        Message 3 of 9 , Jan 20, 2005
          daniel hola
          tengo parientes de apellido stern, que originalmente era sztern de vladimir volinski, y eran (son) cohanim.
          tengo el arbol en http://www.tribalpages.com/tribes?userid=patyzon
          quien te dice y terminamos siendo parientes ;-)
          hoy la familia stern viven en canada e israel.
          chau

          bg_stern <bg_stern@...> wrote:

[...]

          http://gw1.geneanet.org/index.php3?b=patyzon
          (972) 054-4655375

        • catlady61430
          Message 4 of 9 , Feb 20, 2007
            Hi,

            Could you give more details.

            My STERNs are from Zloczow, Galitzia. They are Levi's. Related
            family names are HASS/HAAS, KALB/KOHL, SCHWARTZ and PARNES. I think
            that it is the STERNs of these families who are related to the
            mother of the actor Joseph Schildkraut.

            Does any one have detailed family trees?

            Hinda Solomon

            --- In sternsurname@yahoogroups.com, neilan1@... wrote:

            > Sorry. My family came from Galitzia in Poland/Austria, near the
            > Czechoslovakian border.
            > Neilan Stern

          • catlady61430
            Message 5 of 9 , Feb 20, 2007
              Hi,

            • neilan1@aol.com
              Message 6 of 9 , Feb 21, 2007
                B"H
                The Sterns in my family are not Leviim. Sorry - there appears to be no
                familial connection.
                Good Luck.

                Neilan Stern