Re: [ruosut] kielestä ja kansalaisuudesta

  • Matti Laukkanen
    Message 1 of 2 , Sep 1, 2002
      Huomasin että linkistäsi puuttuu ensimmäiseksi julkaistu vastaus fp:n kielipolitiikkaan - nimittäin ympäristöpulueen puhetorven Peter Erikssonin 8/8 julkaistu "Fp-program hot mot integration". Se on myös jyrkin lukemani kannanotto kyseistä ohjelmaa vastaan. Lienee oikeudenmukaista että laittanet sen lehtileikkeitesi joukkoon muidenkin suomalaisten luettavaksi.
      Matti

      Message 2 of 2 , Sep 2, 2002
        Hyvät ystävät,

        haluaisin sanoa pari sanaa yllä mainitusta keskuksesta,
        alustavaksi tiedoksi ja jottei syntyisi odotuksia, joita
        ei voida toteuttaa. Mutta jatko näyttää nyt hyvältä.

        Kuten on jo eri yhteyksissä ilmoitettu sai Mälardalenin Korkeakoulu
        perjantaina tiedon siitä, että suunnitellulle keskukselle on nyt
        myönnetty puuttuva rahoitus. Opetusministeri Östros ilmoitti
        asian Korkeakoulun Västeråsin kampuksen uuden päärakennuksen avajaisissa.
        Hallituksen aiempi lupaus tukea keskusta on täten täytetty.

        Raha on tarkoitettu keskuksen suunnitteluun ja
        rakentamiseen. Kunnat (Eskilstuna, Västerås), lääninhallitukset
        (Sörmlanti, Västmanlanti) ja maakäräjät ovat myöntäneet vastaavan
        summan keskukselle. Vähitellen keskus siirtyy "normaalirahoitukseen", eli
        opiskelijoiden suorittamat pisteet tuottavat keskukselle rahoituksen.
        Nykyiset hyvin rajalliset tilat ovat väliaikaisia (Eskilstunan kampuksella).
        Myöhemmin, kun virat on täytetty ja itse toiminta alkaa, siirrytään
        uusiin tiloihin, joista ei vielä olla päätetty, mutta jotka nekin sijaitsevat
        Eskilstunassa.

        Keskuksen opetuksen kurssisuunnitelmia laaditaan paraikaa.
        Opetus alkaa syksyllä 2003. Siinä on sekä ruotsinkielinen että
        suomenkielinen "linja". Opetus ja muut tehtävät tulevat luultavasti
        poikkeamaan jonkin verran jo olemassa olevien laitosten
        opetussisällöistä ja ehkä myös vähän niiden opetusperinteistä
        (siis niistä jotka toimivat tällä hetkellä Tukholmassa, Upsalassa, Lundissa
        ja Uumajassa, ja osittain Luulajassa).
        Keskuksen sijainti ja suunta täydentävät muiden laitosten toimintaa.
        Yhteistyötä tullaan etsimään sekä näiden laitosten
        että muiden instituutioiden ja yksilöiden kanssa. Myös Suomen
        suuntaan on jo suunniteltu yhteistyötä. Pääasiallisesti
        keskus tulee kuitenkin toimimaan samalla
        tavalla kuin muut korkeakoululaitokset,
        joiden tehtävät ovat karkeasti:
        opettaa, tutkia, informoida uusista tutkimus-, kieli-
        ja kulttuuritiedoista, ja osittain tukea
        muuta kieli- ja kulttuuritoimintaa Ruotsissa. Keskuksella
        tulee nähtävästi myös olemaan jonkinlainen
        kielipoliittinen tehtävä.
        Pääsuuntana on suomen kielen
        ja kulttuurin asema ja kehitys Ruotsissa, mutta toimintaan kuuluvat
        myös tiedottaminen ja opettaminen Suomen vastaavista olosuhteista.

        Opiskelijoille tarjotaan mahdollisuus oppia suomea ja opiskella
        suomeksi, vähitellen ainakin maisterin tasolle. Oikeutta suorittaa
        tutkijakoulutusta ei tällä hetkellä ole myönnetty Mdh:lle muissa kuin
        teknillisissä aineissa. Suomen opintoja voidaan tietenkin
        suorittaa muiden aineiden rinnalla ja pohjana.

        Tänään alkaa itse suunnittelutyö, johon on palkattu minut
        määräaikaisesti ja osa-aikaisesti. Sähköinen osoitteeni on
        Jarmo.Lainio@...

        Lähiaikoina pannaan hakuun useita virkoja, joista alustavasti
        kaksi opetus- ja tutkimusvirkaa. Tiedotan niistä itse
        myöhemmin, mutta tiedot tullaan myös ilmoittamaan mm.
        SULF-lehdessä.

        Nyt Eskilstunaan...
        (jossa perjantaina tietokoneeni ei vielä toiminut).

        parhain terveisin,
        Jarmo Lainio
        Associate Prof. Jarmo Lainio
        Department of Finnish, and,
        Centre for Research on Bilingualism
        Stockholm University
        S-106 91 Stockholm
        Tel. +46-8-16 39 21. Fax +46-8-15 88 71.
        E-mail: Jarmo.Lainio@...,
        Jarmo.Lainio@...
        Department of Finnish:
        <http://www.finska.su.se/>