Aprillipäivän synttäri

  • OJ Stenholm
    Message 1 of 2 , Apr 1, 2012
       Listakonkari ja kielialan asiantuntija Kaarlo Voionmaa täyttää tänään aprillipäivänä vuosia.Tämä ei ole aprillia
      Ehdotamme että laitamme listalla myssykeräyksen hänen  70-vuotislahjakseen kuuden vuoden kuluttua - ruosupuolue Ruotsiin, joka laillisesti edustaisi yli 600000 ruosuihmistä.

      Onnea onnea vaan.
      Punainen tupa ja perunamaa.

    • Kaarlo Voionmaa
      Message 2 of 2 , Apr 2, 2012
        Miten minä tähän jouduin? Onnittelun kohteeksi ruosulistalla. Minunhan piti palata Suomeen 1981 toukokuussa suoritettuani opetuspestin Örebrossa. Mutta tässä sitä ollaan. Ruosuna. Säälittääkö? Ei. Tunnen iloa siitä, että sentään niin moni on uskollinen asialle, Ruotsiin muuttaneiden suomalaisten aseman edistämiselle. Ruotsinsuomalaisten proletaarisen taustan huomioon ottaen paljon on saatu aikaan. Tuo tausta täytyy muistaa ja siitä muistuttaa sen takia, että vertailu muihin vähemmistöryhmiin kuten suomenruotsalaisiin asettuisi historian kannalta oikeisiin ja järkeviin puitteisiin. Puhe proletariaatista ei merkitse ruosujen ryhmän halventamista vaan päinvastoin. Siitä ryhmästä voi todellakin sanoa: Den bygger landet med gärning och ord.

        Jos myssykeräys kuuden vuoden tähtäimellä onnistuu, hyvä. Jos ei tai jos koetetaan jotain muuta, jolla on sama poliittinen ja sosiaalinen vaikutus - esimerkiksi Ruosutinki/Ruotsinsuomalaiset kansankäräjät - hyvä sekin. Tsemppi jatkuu.

        Kevätaurinko paistaa. Kiitos onnitteluista! All fools' day (Kaikkien hullujen päivä) on takana. Voimme jatkaa entiseen tapaan, vakaina ja viisaina ihmisinä.