Re: Takapakkia hallintoalueelta?

  • Kaarlo Voionmaa
    Message 1 of 4 , May 1 1:22 AM
      Hallintoalueuudistus on tärkeä. Siitä ovat hyötyneet ja hyötyvät ainakin seuraavat tahot:
      - lainlaatijat. Ovat saaneet rustata pykäliä ja ovat nauttineet työstään palkkaa.
      - ruotsinsuomalaisten järjestöjen ja ennen muuta RSKL:n puuhaihmiset, jotka hakevat sulkia hattuihinsa / lippalakkeihinsa / Väinämöisen kalotteihinsa
      - projektityöläiset tai -johtajat joiden on määrä virittää suomenkielistä toimintaa kunnassaan eritoten esikoulujen ja vanhustenhuollon tiimoilta
      - kielenkääntäjät joiden työn tulokset herättävät ainakin minussa huomauttelun halua
      - Göteborgin kunnan puhelinvaihteen työntekijä jolla on suomenkielisille varattu puhelinaika kerran viikossa
      - mahdolliset muut tahot, esimerkiksi kuntien ruotsinkieliset viranomaiset ja virkailijat, jotka joutuvat tekemisiin hallintoalueen kanssa
      Listalaiset voivat täydentää tai korjata edellä olevaa hyötyjien luetteloa.
      Onko uudistuksella käytännön merkitystä varsinaiselle kohderyhmälle, Ruotsin hajanaiselle, suomen kieltä käyttävälle väestönosalle jää nähtäväksi.

      --- In ruosulista@yahoogroups.com, OJ Stenholm <olavisblge@...> wrote:

> [...]
      > Kertokaahan te,joilla on enemmän tietoa asiosta.Onhan täällä portin sivuillakin näitä juttuja. Uudet tuulet Södertäljestä sivuaa tätä asiaa. Mahdetaan olla pettyneitä sielläkin!

    • Pertti
      Message 2 of 4 , May 3 10:11 AM
        Pieni täydennys Kaarlon listaan:

        - Noin 60 Södertäljen kunnan työntekijää/viranhaltijaa (joiden joukossa myös minä) jotka saavat virkakielen (suomen kielen) koulutusta voidaakseen paremmin palvella nykyisessä tai tulevassa työssään suomeksi. Kaksikymmentä on aloittanut koulutuksen, muut saavat sen myöhemmin.
        - Ne Södertäljen suomalaiset jotka tulevaisuudessa käyttävät kunnan suomenkielisiä palveluja (jotka todennäköisesti/toivottavasti lisääntyvät).

        Pertti Holopainen

> [...]

        > Kertokaahan te,joilla on enemmän tietoa asiosta.Onhan täällä portin sivuillakin näitä juttuja. Uudet tuulet Södertäljestä sivuaa tätä asiaa. Mahdetaan olla pettyneitä sielläkin!

        .

      • Kaarlo Voionmaa
        Message 3 of 4 , May 3 12:56 PM
          Minä väritin aiemmassa viestissäni hallintoaluehankkeen hivenen negatiivisesti: epäilevänä tuomaana ihmettelin, kostuuko ruosukansa siitä todella?

          Ja nyt Pertti Holopainen tekee "pienen täydennyksen". Hmm. Osaan minä lukea rivien välistä ja olen hyvin iloinen, että te "pienellä" joukollanne kouliinnutte käyttämään virkasuomea. Juuri sitä tarvitsemme: hyvää suomen kielen taitoa. Meidän yhteinen tehtävämme on vaalia tätä kieltä niin, että se ei rämety kyökkifinskaksi.

          Kiitos siis rohkaisevasta täydennyksestä.