Memoria zilei

  • Nico.P. Pastramagiu
    Message 1 of 248 , Mar 2, 2009

      Memoria zilei

      Sambata, 28 Februarie 2009

      † Sfântul Cuvios Ioan Casian Romanul

      Majoritatea istoricilor bisericeşti consideră că Ioan Casian este originar din Sciţia Minor (Dobrogea), unde s-a născut în jurul anului 360. După ce a studiat literatura latină şi greacă, filosofia şi astronomia, a învăţat foarte bine Sfânta Scriptură. Încă din copilărie s-a împrietenit cu Gherman şi amândoi au îmbrăţişat viaţa monahală într-o mănăstire dobrogeană. În anul 380, împreună cu Gherman şi cu o soră de a sa, a plecat în Palestina, la o mănăstire din apropierea Betleemului, după care, prin anul 385, au mers în pustia Egiptului, stabilindu-se la o mănăstire din Sket. După 7 ani, s-a întors în Palestina, apoi în Egipt, trecând prin Nitria şi Tebaida şi consemnând învăţăturile şi faptele monahilor de aici. Când au apărut în pustiile Egiptului controverse origeniste, Ioan Casian a plecat la Constantinopol, unde a fost hirotonit diacon de Sfântul Ioan Gură de Aur, iar în anul 415 a fost hirotonit ieromonah. După o vreme, Cuviosul a plecat în Galia, stabilindu-se la Marsilia, unde a întemeiat două mănăstiri, una de călugări şi alta de călugăriţe, fiind socotit organizatorul monahismului din Apus. Ioan Casian a scris în limba latină mai multe cărţi: „Despre aşezămintele mănăstireşti cu viaţă de obşte şi despre remediile celor opt păcate capitale“, în 12 cărţi; „Conlaţiuni sau convorbiri cu Părinţii“, 24 de cărţi; „Despre Întruparea lui Hristos, contra lui Nestorie“. Cuviosul a murit în anul 435 în Galia.

      Tot astăzi, Biserica face pomenirea Sfântului Cuvios Gherman din Dobrogea; a Sfântului Cuvios Vasile Mărturisitorul; a Sfântului Sfinţitului Mucenic Proteriu, arhiepiscopul Alexandriei; a Sfântului Mucenic Nestor; a Sfintelor Chira şi Marana; a şase Sfinţi Mucenici din Egipt; a Sfinţilor Apostoli Nimfas şi Evul; a Sfântului Cuvios Varsos, episcopul Damascului; a Sfântului Mucenic Avrichiu şi a Sfintei Muceniţe Chirana din Tesalonic.

      Duminică: Sfânta Muceniţă Evdochia

      Originară din cetatea Iliopole, din provincia Liban (Frigia), Sfânta Evdochia a trăit în timpul împăratului Traian (98-117). După ce şi-a petrecut viaţa în desfrânare şi a agonisit multă avere, a fost convinsă de monahul Gherman să se pocăiască. A fost botezată de episcopul Teodot şi, după ce şi-a împărţit toată averea săracilor, s-a călugărit. Pentru că a mărturisit că este creştină, din porunca lui Vincenţiu, conducătorul cetăţii Iliopole, Cuvioasa Evdochia a fost ucisă.

      Tot în această zi, Biserica face pomenirea Sfintei Cuvioase Domnina din Cir; a Sfintei Muceniţe Antonina; a Sfinţilor Marcel şi Anton; a Sfinţilor Mucenici Silvestru şi Sofronie; a Sfinţilor Mucenici Nestorian şi Tribimiu; a Sfinţilor Mucenici Harisie, Nichifor şi Agapie şi a Sfântului Cuvios Agapie. (lăsatul secului pentru Postul Mare)

      În ziua de 28 februarie, istoria consemnează:

      - 1553: S-a născut Michel de Montaigne, scriitor, filosof francez (d. 1592);

      - 1754: S-a născut Gheorghe Şincai, istoric, filolog, poet român, reprezentant al Şcolii Ardelene (d. 1816);

      - 1785: Horea şi Cloşca, conducătorii răscoalei ţărăneşti din Transilvania de la 1784, sunt executaţi prin tragere pe roată;

      - 1849: Se inaugurează Catedra de limba şi literatura română pe lângă Institutul de Studii Filosofice din Cernăuţi;

      - 1907: S-a născut Mircea Eliade, scriitor, filosof şi istoric al religiilor (d. 1986);

      - 2000: A murit Nicolae Victor Teodorescu, matematician, academician, considerat creatorul şcolii româneşti de teoria ecuaţiilor cu derivate parţiale (n. 1908).

      Gheorghe Marinescu, fondatorul neurologiei româneşti

      Născut pe 28 februarie 1863, Gheorghe Marinescu a fost fondatorul şcolii româneşti de neurologie, membru al Academiei Române şi al mai multor academii şi societăţi străine. Elev al lui Victor Babeş, Gheorghe Marinescu a fost printre primii medici din lume care au aplicat în domeniul neurologiei metode histologice şi histopatologice, precum şi metoda anatomoclinică în cercetarea ştiinţifică. A adus contribuţii originale în domeniile fiziologiei, histologiei şi clinicii sistemului nervos (teoria troficităţii reflexe, reflexul palmo-mentonier, chinetoplasma, cromatoliza, neuronofagia). În studiul celulei nervoase, Marinescu a folosit metode bazate pe cele mai recente descoperiri ale fizicii şi chimiei din vremea lui. Susţinut şi îndrumat, încă din primii ani ai activităţii sale ştiinţifice, de către medicii Cristian Buicliu şi Victor Babeş, obţine curând succese strălucite. În 1890, la numai 27 de ani, descoperă cauza „maladiei lui Friedrich“ (aceasta provoacă grave tulburări de echilibru), fiind vorba de o degenerare a căilor din măduvă care conduc influxul nervos. Pe baza unei burse de specializare, îşi susţine, în 1897, doctoratul în medicină, la Paris. După întoarcerea în ţară, se creează pentru el o catedră de „Boli nervoase şi electroterapie“ la Facultatea de Medicină din Bucureşti, unde a predat timp de patru decenii (1897-1938). Din păcate, clinica modernă de neurologie, pe care a cerut-o încă de la începutul activităţii sale, a fost realizată abia în 1936 (la Spitalul Colentina). Opera lui este considerată o contribuţie importantă adusă medicinii mondiale în domeniul neurologiei moderne. Lucrările sale principale au fost: „Studii asupra evoluţiei şi involuţiei celulei nervoase“ (1900), „Celula nervoasă“ (1909), „Encefalita letargică“ (1920), „Reflexele condiţionate“, împreună cu A. Kreindler (1936). A studiat fermenţii oxidativi, localizarea lor în corpul celulelor, în dendrite. S-a ocupat, de asemenea, de teoria troficităţii reflexe, care a avut un larg răsunet. În ultimii zece ani ai vieţii şi-a îndreptat atenţia asupra studiului fiziologiei şi fiziopatologiei sistemului nervos, folosind printre primii metoda encefalografică, precum şi metoda reflexelor condiţionate în studiul isteriei, al epilepsiei, al afaziei, al nevrozelor. Tot în această perioada a lucrat la o mare monografie asupra biologiei celulei nervoase, pe care, însă, din păcate, nu a mai terminat-o. (Gabriel Andronache)

    • Adrian Buta
      Message 248 of 248 , Mar 25, 2011
        Ceau
        sigur,pe langa Vytopna (la vytopna spre deosbire de majoritatea -au meniul zilei si in wkend ) ar fi:
        www.elpueblo.cz -oferta de pranz la 99 kc
        Jizera -au si restaurant dar si inpinge tava unde iti alegi tu ce vrei si se marcheaza pe un bon primit la intrare ,plata la iesire (atentie sa nu pierzi bonul -amenda 1500 kc)
        La impinge tava preturile sunt neschimbate (si mici) pe toata durata zilei ,deci nu e doar oferta de pranz

        Restaurant epicure ,e ceva mai scump dar face ,in opinia mea acolo au cea mai de calitate mancare

        Restaurant U Ceskych panu -mancare iarasi f buna,pret ok (114-124 kc cu felul 1,2 si bere sau bonaqua inclusa in pret)

        Hotel Evropa -meniu cu fel 1,2 si desert la 99 -115 kc -tb specifcat ca vrei meniu ,tb mers la restaurantul de la demisol si nu cel de la strada care are preturi mai mari pt turisti

        Hotel Prag-meniul de fel 1 si 2 la 134 ck

        Rest Ferdinanda

        Se pot vedea meniurile de la rest din centru aici:

        sau ma rog ,alege ce zona vrei din Praga si vezi meniul zilei

        2011/3/25 Bogdan Stefanescu <philadelphia_b@...>
        Ciau, Adi

        Imi poti recomanda cateva restaurante din astea te rog? Multumesc.

        Ciau,

        Bogdan