Memoria zilei

  • Nico P. Pastramagiu
    Message 1 of 248 , Sep 12, 2007

      Memoria zilei

      Sfântul Mucenic Autonom

      În timpul persecuţiilor împotriva creştinilor declanşate de împăratul Diocleţian (284-305), episcopul Autonom a părăsit Italia şi s-a stabilit la Soreus, în Bitinia, unde a convertit mulţi păgâni la creştinism şi a format o comunitate. A predicat pe Hristos şi în Licaonia, Isauria şi Asia. Pentru că împăratul a ordonat arestarea lui, Autonom s-a retras la Claudiopolis, localitate la Marea Neagră. Atunci când noii convertiţi au distrus un templu, păgânii au intrat în biserica în care Sfântul Autonom slujea şi l-au ucis în altar. În timpul împăratului Constantin cel Mare (sec. IV) s-a construit o biserică deasupra mormântului, dar în anul 430 un preot a dărâmat biserica fără să ştie că fusese construită deasupra mormântului Sfântului Autonom şi a reconstruit-o în-tr-un alt loc. După 60 de ani, moaştele sfântului au fost găsite nestricate şi peste ele s-a construit o biserică.

      Tot astăzi, Biserica face pomenirea Sfântului Sfinţitului Mucenic Curnut, episcopul Iconiei; a Sfântului Mucenic Teodor din Alexandria; a Sfinţilor Mucenici Macedonie, Taţian şi Teodul; a Sfântului Mucenic Ochian; a Sfântului Mucenic Iulian din Galatia; a Cuviosului Daniil din Tasios; a Cuviosului Andronic din Atroa.

      Mâine, Biserica serbează † (neagră) înainteprăznuirea Înălţării Sfintei Cruci.

      În ziua de 12 septembrie, istoria consemnează:

      - 1869 – S-a născut chimistul Gheorghe Longinescu; contribuţii în domeniul chimiei analitice şi fizice; împreună cu Gh. Siteica, a întemeiat revista „Natura“; membru de onoare al Academiei Române (m.7.III.1939).

      - 1869 – A murit Constantin (Costache) Stamati, poet şi traducător, colaborator la „Albina Românească“ şi „Dacia Literară“; membru fondator al Societăţii Academice Române (1866) (n.1786);

      - 1910 – S-a născut (la Bacău) Alexandru Şafran, rabin şef al Elveţiei; în 1940, Congresul comunităţilor evreieşti l-a ales şef rabin al Cultului Mozaic din România (cel mai tânăr rabin din lume), fiind, totodată, şi singurul reprezentant al populaţiei evreieşti în Parlamentul României; în 1947 a fost expulzat din ţară şi s-a stabilit la Geneva; membru de onoare străin al Academiei Române (1997);

      - 1919 – Apare Decretul-lege privind înfiinţarea Universităţii din Cluj, cu patru facultăţi – ştiinţe, medicină, litere şi filosofie-drept; primul rector – Sextil Puşcariu (inaugurată oficial la 3.X.1919);

      - 1944 – Semnarea, la Moscova, a Convenţiei de armistiţiu între România şi Naţiunile Unite, reprezentate de URSS, prin care se consfinţea starea de fapt a ieşirii României din Axă şi participarea ei (fără statut de cobeligerant) la coaliţia aliată antihitleristă;

      - 2005 – Israel îşi retrage în întregime trupele şi coloniştii din Fâşia Gaza.

      ▲ 125 de ani de la naşterea lui Ion Agârbiceanu

      Preot, prozator şi ziarist, Ion Agârbiceanu s-a născut la 12 septembrie 1882, în localitatea Cenade din judeţul Alba. Studiile gimnaziale le-a urmat la Blaj, în perioada 1892-1900, iar cele superioare la Facultatea de Teologie din Budapesta. În anul 1904, după absolvirea cursurilor universitare, a fost numit subprefect la Internatul de băieţi din Blaj, la scurt timp fiind hirotonit şi numit paroh al bisericii din Bucium, judeţul Alba. Acolo a stat şase ani, după care alţi nouă ani a păstorit credincioşii din Orlat, judeţul Sibiu. În timpul Primului Război Mondial, Ion Agârbiceanu s-a retras în Moldova, de unde a fost evacuat în Rusia. Timp de doi ani, 1917 şi 1918, a fost preot militar în corpul voluntarilor ardeleni. O dată cu încheierea războiului, şi-a continuat activitatea pastorală, dar şi pe cea cărturărească: deputat în primul Parlament al României întregite, senator şi vicepreşedinte al Senatului, membru în Comitetul Executiv al Partidului Naţional Român din Transilvania, director al ziarelor „Patria“ şi „Tribuna“. Pentru activitatea sa literară, Ion Agârbiceanu a fost ales secretar al secţiilor literar-ştiinţifice ale Astrei, cu un rol important în adunările generale anuale ale acesteia. De asemenea, a fost membru corespondent, apoi de onoare al Academiei Române, membru în Comitetul de conducere al Societăţii Scriitorilor şi preşedinte al Sindicatului presei române din Ardeal şi Banat. A fost distins cu premiul naţional pentru proză, „Ordinul Muncii“, pentru merite deosebite în domeniul creaţiei literare şi „Ordinul Republicii“, clasa I. Ion Agârbiceanu a murit la 28 mai 1963, fiind înmormântat la Cluj-Napoca. (F.H.)

    • Adrian Buta
      Message 248 of 248 , Mar 25, 2011
        Ceau
        sigur,pe langa Vytopna (la vytopna spre deosbire de majoritatea -au meniul zilei si in wkend ) ar fi:
        www.elpueblo.cz -oferta de pranz la 99 kc
        Jizera -au si restaurant dar si inpinge tava unde iti alegi tu ce vrei si se marcheaza pe un bon primit la intrare ,plata la iesire (atentie sa nu pierzi bonul -amenda 1500 kc)
        La impinge tava preturile sunt neschimbate (si mici) pe toata durata zilei ,deci nu e doar oferta de pranz

        Restaurant epicure ,e ceva mai scump dar face ,in opinia mea acolo au cea mai de calitate mancare

        Restaurant U Ceskych panu -mancare iarasi f buna,pret ok (114-124 kc cu felul 1,2 si bere sau bonaqua inclusa in pret)

        Hotel Evropa -meniu cu fel 1,2 si desert la 99 -115 kc -tb specifcat ca vrei meniu ,tb mers la restaurantul de la demisol si nu cel de la strada care are preturi mai mari pt turisti

        Hotel Prag-meniul de fel 1 si 2 la 134 ck

        Rest Ferdinanda

        Se pot vedea meniurile de la rest din centru aici:

        sau ma rog ,alege ce zona vrei din Praga si vezi meniul zilei

        2011/3/25 Bogdan Stefanescu <philadelphia_b@...>
        Ciau, Adi

        Imi poti recomanda cateva restaurante din astea te rog? Multumesc.

        Ciau,

        Bogdan