Re: Bengt Palmers

  • forslundronny
    Message 1 of 11 , Mar 13, 2012
      Bengt P var ju också med i den kommersiella radiosvängen med Golden Hits (hette den väl) på 90-talet. En station som jag tyckte var riktigt trevlig att lyssna på även om allt var så helautomatiserat som det rimligtvis kunde bli. Men en njutbar musikmix kompenserade mycket. Kul idé också att man kunde ringa upp och önska en låt genom att knappa in ett nummer från stationens låtkatalog. Hur dagens Golden Hits låter har jag inte brytt mig om att konstatera....

      --- In radionord@yahoogroups.com, "ingemar_lindqvist" <cliq@...> wrote:

> [...]
      >
      > Palmers Sommarprogram bör gå att lyssna via SR-webben, och det rekommenderas!

    • ingemar_lindqvist
      Message 2 of 11 , Mar 14, 2012
        Jag råkade felaktigt påstå att Bengt Palmers och Björn Skifs var först med "ocka-tjacka" i låten "Hooked on a feeling". Men det var istället Jonathan King som var först med denna gimmick i sin "Hooked on a feeling" som kom ut 1972.
        Originalet gjordes av B. J. Thomas 1968, och den versionen tror jag nog de flesta upplever som den bästa - i alla fall gör jag det.

        Ingemar

        --- In radionord@yahoogroups.com, forslundronny <no_reply@...> wrote:

        > Bengt P var ju också med i den kommersiella radiosvängen med Golden Hits (hette den väl) på 90-talet. En station som jag tyckte var riktigt trevlig att lyssna på även om allt var så helautomatiserat som det rimligtvis kunde bli. Men en njutbar musikmix kompenserade mycket. Kul idé också att man kunde ringa upp och önska en låt genom att knappa in ett nummer från stationens låtkatalog. Hur dagens Golden Hits låter har jag inte brytt mig om att konstatera....

      • Johan
        Message 3 of 11 , Mar 15, 2012
          Lite ytterligare kuriosa är att han som gör själva "ocka-tjacka" ljudet i Björn Skifs verison heter Claes Dieden. Han var för några år sedan "stationsröst" på flera PLR-stationer och speakr i reklamspotar.

          /Johan

        • Ingemar Lindqvist
          Message 4 of 11 , Mar 15, 2012
            Jodå, Claes Dieden kommer vi ihåg även som melodiradiohallåman, främst nattradiohallåman. Det lär ska ha varit han som i natten i radion triggade folk att dra iväg till Kungsträdgården när motorsågsmännen var på väg dit och skulle såga ner almarna. Han satt så till i Radiohuset att han fick den kännedomen att saker var på gång att hända, och han pratade om det mellan skivorna.

            Ja, och så sjöng han en del covers, Da do ron ron bland annat, under eget namn med Palmers som producent. Han hörde till innefolket i andra halvan av 60-talet. Han var väl med i jingelmakandet även för Saturday Show, vill jag minnas.

            Ingemar

            href="mailto:radionord%40yahoogroups.com">mailto:radionord%40yahoogroups.com, "Goran L" <goran.lindemark@> wrote:

> [...]
            nog regeringspartiet socialdemokraterna
            centerpartiet driva igenom i maj 1962, varpå redan
            midnatt 30 juni den allra sista låten hördes från Radio

            skärgård, där vi lyssnade på
> [...]
            stockholmarna under den tiden kunde
            station än Sveriges Radio, tvingade
            ändra sin programpolicy, framför allt när det
            unga lyssnarna.

> [...]
            kommersiella stationer att sända radioprogram. Sverige är

            ett fantastiskt land, men i vissa avseenden också ett fantastiskt

          • Hans-Gunnar Larsson
            Message 5 of 11 , Mar 15, 2012

              Claes Dieden var också sångare och spelade gitarr i bandet Science Poption, där också bl a musikprofessorn Roger Wallis och Ola Brunkert spelade. Science Poption var ett av de band som försökte sig med "kupper" mot Tio i Topp. Jag har för mig att bandet lyckades få sina fans att mangrant dra till den plats i Stockholm där biljetterna till programmet delades ut. Denna händelse gjorde att Stockholm därefter inte blev ständig juryort längre.

              H-G

> [...]

              > Originalet gjordes av B. J. Thomas 1968, och den versionen tror jag nog de flesta upplever som den bästa - i alla fall gör jag det.

            • Johan
              Message 6 of 11 , Mar 16, 2012
                Och Roger Wallis känner vi också som programledare för Radio Swedens Saturday Show. Jag lyssnade ofta på sena lördagskvällar på 70-talet antingen på mellanvåg från Hörby eller på FM i Stockholm. Jag har hittat ett par inspelningar av Saturday Show från slutet av 60-talet och de låter väldigt moderna för tiden med högt tempo, jinglar och ljudeffekter.

                /Johan

                --- In radionord@yahoogroups.com, "Hans-Gunnar Larsson" <hans-gunnar.larsson@...> wrote:

                > Claes Dieden var också sångare och spelade gitarr i bandet Science Poption, där också bl a musikprofessorn Roger Wallis och Ola Brunkert spelade. Science Poption var ett av de band som försökte sig med "kupper" mot Tio i Topp. Jag har för mig att bandet lyckades få sina fans att mangrant dra till den plats i Stockholm där biljetterna till programmet delades ut. Denna händelse gjorde att Stockholm därefter inte blev ständig juryort längre.

> [...]
              • Goran L
                Message 7 of 11 , Mar 16, 2012
                  Bengt Palmers skriver om Golden Hits 100,8 MHz i Södertälje i sin
                  bok att det var en helt datorstyrd station som skulle spela hit-låtar
                  från 1950- och 1960-talen. Och skulle skötas på distans via ett
                  finurligt datasystem. Detta för att spara pengar. Dataföretaget
                  som fixade detta lovade att det inte skulle bli ett endaste litet
                  problem. Och enligt Palmer stämde det. Däremot var det hela tiden
                  enormt STORA problem. Tanken var att skapa en kedja av liknande
                  stationer över landet. Men att man inte hade dom stora resurserna som
                  dom stora elefanterna i branschen hade. Så när man efter fyra
                  år fick ett erbjudande att sälja till NRJ "för löjligt
                  mycket pengar" så slog man till. Palmers var då delägare i
                  stationen. Idag kan man höra RIX FM på 100,8 i Södertälje.

                  Idag är det betydligt enklare att sända radio med hjälpa av
                  datorer. Vilket inte minst våra sändningar med Radio Nord Revival
                  visat.

                  / Göran L

                • radiosyd
                  Message 8 of 11 , Mar 16, 2012
                    Jag har ett exemplar av den katalog, som utgjorde spellista:

                    Golden Hits Jukebox Radio
                    Som första station i Sverige presenterar Golden Hits den senaste radionyheten - som låter lyssnaren bestämma låtvalet bara genom att trycka på telefonen!

                    Välj din favoritlåt bland över 1000 låtar från 50- & 60-talen.
                    Knappa in några siffror i telefonen.
                    Radion spelar strax din egen hit!

                    Så beskrivs denna stations princip. Samtalet kostar 10 kr.
                    Första låt i listan är 110404 Ad Libs The boy from New York city.
                    Sista är 132505 Zombies. Whenever you're ready.

                    Minnen!

                    /Per

> [...]
                    >
                    > Bengt P var ju också med i den kommersiella radiosvängen med Golden Hits (hette den väl) på 90-talet. En station som jag tyckte var riktigt trevlig att lyssna på även om allt var så helautomatiserat som det rimligtvis kunde bli. Men en njutbar musikmix kompenserade mycket. Kul idé också att man kunde ringa upp och önska en låt genom att knappa in ett nummer från stationens låtkatalog. Hur dagens Golden Hits låter har jag inte brytt mig om att konstatera....
                  • Göran Lindemark
                    Message 9 of 11 , Mar 16, 2012
                      Jodå. Friedman var enligt boken den drivande kraften bakom det hela.
                      Han fick med sig en liten grupp riskvilliga investerare som trodde det
                      gick att tjäna bra med pengar. Och det var han som hade planer på en
                      hel kedja av stationer. Palmers blev programchef på konsultbasis. Och
                      senare lockades han också att bli delägare. Intervjuade Friedman en
                      gång och prata kunde han...

                      / Göran L