Re: Controle op dubbele personen

  • boer.3@hccnet.nl
    Message 1 of 4 , Nov 1, 2001
      --- In pro-gen@y..., boer.3@h... wrote:
      > Kleine opmerking over Pro-Gen 3.0a:
      > Betreft het onderdeel controle op dubbele personen.
      > Als mogelijk gelijke personen zouden moeten worden aangemerkt als
      van
      > hen de volledige naam, geboorte-, doop- en overlijdensdata etc.
      > gelijk zijn (niet strijdig met elkaar, zoals het in de doc staat).
      > Echter bij mij worden alle personen met enkel dezelfde voor- en
      > achternaam reeds alszodanig aangemerkt. Wordt dus bij traditionele
      > manier van naamgeving van generatie op generatie een enorme lijst.
> [...]

      Bij nader inzien blijkt het te gaan om personen waarbij voor de een
      een een correcte datum is ingevuld, en bij de ander b.v. "ca. 1760".
      De laatste notatie wordt dus inderdaad niet als jaartal herkend.

      Met vriendelijke groet,
      Jan de Boer
    • Sake Wagenaar
      Message 2 of 4 , Nov 1, 2001
        Helaas wordt bij de controle op dubbele namen geen rekening gehouden met patroniemen. In streken zoals Friesland, waar de familienamen pas laat zijn ingevoerd, levert dat heel veel loze meldingen op (terwijl bijv. Andries Sjoerds en Andries Jans toch duidelijk verschillende personen zijn). Er zijn overigens wel meer punten waarop patroniemen in ProGen wat te weinig aandacht krijgen. Misschien iets voor de nieuwe versie. Ik heb er nu uit nood maar voor gekozen om het patroniem-veld niet te gebruiken en het patroniem toe te voegen aan het voornaam-veld.

        Sake Wagenaar