Draait Pro-Gen onder Windows 2000 ?

  • J.W.F.Trip
    Message 1 of 4 , May 31 7:56 AM
      Geachte mede pro-gen gebruikers,

      Graag uw aandacht voor het volgende. (ik zie helaas geen kans het korter uit te leggen)

      Mijn PC is een Highscreen 160 Mhz Pentium II met 2 Gb harde schijf.

      Ik gebruik deze PC onder Windows 95 en hoofdzakelijk voor PRO-GEN (dat ik voor geen goud kwijt
      wil), voor WORKS en voor WORD, alsmede voor e-mailen en soms internetten, met Netscape 4.3.

      Echt ontevreden ben ik niet, maar ik voel wel dat ik eigenlijk toe ben aan een modernere en
      snellerere PC. Maar dan wil ik ook meteen compleet en up to date zijn, want op mijn leeftijd is het
      misschien wel de laatste PC die ik koop.

      En nu komt de hamvraag:

      De nieuwe machines zijn tegenwoordig uitgerust met WINDOWS 2000. En naar ik vernam is Microsoft is
      zo monopolistisch om de meeste "ordinaire" DOS-programma's zoals PRO-GEN n i e t correct te laten
      draaien onder Windows 98 of 2000.

      Als dat waar is blijf ik liever mijn old-timer gebruiken. Want nogmaals: PRO-GEN wil ik voor geen
      goud missen.

      Wie van u heeft ervaring met PRO-GEN onder Windows 2000?

      Bij voorbaat hartelijk dank.

      Foeke Trip
      tripfo@worldonline
    • A. de Haan
      Message 2 of 4 , May 31 8:30 AM
        Dag Foeke,

        Ik heb ervaring met PG onder W2000.
        Het enige probleem dat ik tot nu toe ervaar, is het niet juist bijhouden van
        de rubriek datum in persoons- en relatieblad.
        Dat is wel knap hinderlijk, maar W2000 ervaar ik als zoveel stabieler dan
        W98, dat ik niet meer terug wil.
        Genoemd manco neem ik dan maar op dekoop toe.

        Vriendelijke groet,
        Arend de Haan
        a.dhaan@...
[...]

        Yahoo! Groups Sponsor

        Yahoo! Website Services- Click Here!

      • Gerrit Zweers
        Message 3 of 4 , May 31 2:22 PM
          At 16:56 31-5-01 +0200, J.W.F.Trip wrote:
> [...]
          >PRO-GEN wil ik voor geen
          >goud missen.
          >
          >Wie van u heeft ervaring met PRO-GEN onder Windows 2000?

          Hallo Foeke,
          Ik heb geen ervaring met Windows2000 en zal het misschien in geen 1000 jaar
          krijgen ook, want ik ben veel te bang dat mijn trouwe Progen het dan niet
          meer goed doen zal. Ik werk uitstekend onder Windows 98 en dat hou ik
          liever zo.
          En bovendien op mijn leeftijd (81) hoef ik niet zo nodig te veranderen,
          behalve als ProGen zelf met een nieuwe versie komt natuurlijk.

          Met vriendelijke groeten
          Gerrit Zweers

          Message 4 of 4 , Jun 1, 2001
            "J.W.F.Trip" wrote:

> [...]
            > nogmaals: PRO-GEN wil ik voor geen goud missen.
            >
            > Wie van u heeft ervaring met PRO-GEN onder Windows 2000?

            Het is NIET waar dat PRO-GEN niet zou werken onder Windows ME of 2000.
            Dat is beide al uitgebreid getest en enkel voor 2000 moet er een
            aangepast bestandje gedownload worden (zie ook onder Support / Tips
            op de PRO-GEN homepage).

            Windows 2000 ( en NT en ME) kan wel degelijk DOS programma's verwerken,
            maar doet dat op een andere manier dan vorige Windows versies.
            De komende Windows Whistler (Windows XP) zal ook op dit Windows 2000
            principe werken.

            De DOS ondersteuning in Windows ME / NT / 2000 en Whistler is niet
            meer gebaseerd op de rechtstreekse ondersteuning door de Intel
            processoren (in 'virtual 386 modus' of 'real mode' zoals in
            Windows 3.x, 95 en 98) maar op een softwarematige DOS-emulatie.
            Programma's die netjes in een Windows venster kunnen draaien en
            geen rechtstreekse hardware aansturing doen, zullen prima kunnen
            werken op deze Windows versies.
            Maar met name DOS-spelletjes en andere slecht geprogrammeerde DOS
            programma's (waaronder enkele van Microsoft) zullen niet op deze
            nieuwere Windows versies kunnen werken en daardoor komen dergelijke
            verhalen in de wereld.
            In Windows ME heeft men de DOS-prompt in het menu ook wat verder
            weggestopt, nl. onder START, Programma's, Bureau-accesoires,
            MS-DOS-prompt. Tevens is het "herstarten in MS-DOS-modus"
            verdwenen (hoewel dat na veranderen van een register-key wel weer kan).

            PRO-GEN 3.0a werkt nu al goed op Windows NT / 2000 en Windows ME
            en zal naar verwachting ook op Whistler goed kunnen werken, dus
            wat dat betreft kan je nog een tijd vooruit.