kan geen backup meer maken naar usb-stick

  • Margriet Blok-Charbo
    Message 1 of 11 , Dec 12, 2013
      Plotseling kan ik geen backup van nieuwe gegevens naar de usbstick meer maken. Normaal gesproken krijg je de vraag of die wel of niet naar een diskette-station wilt overbrengen maar bij het afsluiten via Einde programma komt  die vraag niet meer. Ik gebruik nog het oude DOS programma. en bij Backup staat op Alle Pro-genbestanden archiveren. Wat is er fout gegaan en hoe krijg ik de disketteaanduiding weer terug die nu meer gegeven wordt bij het afsluiten.
      Margriet Blok-Charbo
    • Ivo Gilisen
      Message 2 of 11 , Dec 12, 2013

        Ik ken het fenomeen niet.

        Bij oude PG-versies moest je EERST je stick in de computer stoppen en dan pas PG starten, anders herkent PG de stick niet.

        Bij de nieuwe versie 3.21 maakt het niet uit wanneer je stick in de computer stopt.

        Kijk ook eens bij …Instellingen wijzigen … Algemene opties instellen

        Voorvoegsels herkennen                              :  NEE

        Geluidssignalen                                     :       JA

        Bestandsnaam in de titelbalk tonen                  :       JA

        Automatisch archiveren bij einde programma          :       JA

        Standaardkeuze bij het archiveren                   :       JA

        Ruimte voor volgende backup vrijhouden              :       JA

        Bij archiveren een pauze bij elk bestand toevoegen  :  NEE

        Opslag bestanden in zelf te kiezen map toestaan     :  NEE

        Automatisch aanmaken PGZOEK bestand bij archiveren  :  NEE

        Zo zien mijn instellingen van PG3.21 eruit.

        Met vriendelijke groet,

        Ivo
        ivo.gilisen@...

        Voorzitter PRO-GENgebruikersgroep LIMBURG

        Voorzitter Geschiedkundige Kring kanunnik Daris te Borgloon

        http://www.pro-gen.be   |   http://www.daris.be  |   http://users.telenet.be/ivo.gilisen

        Message 3 of 11 , Dec 13, 2013

          Hallo Margriet,

          Ik ben het met Ivo eens om deze instellingen eerst te controleren, alleen zou ik de optie:

          “Opslag bestanden in zelf te kiezen map toestaan” op JA zetten. Je krijgt dan nl alle schijven in beeld (dus incl. de stick)

          Overigens heb ik “Voorvoegsels herkennen” ook op JA staan, maar alle opties zijn naar eigen keuze.

          Voor backup naar harde schijf van PC kan “Ruimte voor volgende backup vrijhouden”  event. op nee worden gezet.

          Groet,

          Hans

          Message 4 of 11 , Dec 13, 2013
            Ja ik heb al deze instellingen heb ik ook en toch kan ik de wijzigingen niet opslaan naar de usb-stick want bij het afsluiten krijg ik mededeling niet meer of de wijzigingen opgeslagen moeten worden en waar naar toe. Het programma sluit meteen af. (ik kan niet via reply antwoorden)
            Margriet

          • Margriet Blok-Charbo
            Message 5 of 11 , Dec 13, 2013
              Als ik de laatste update 3.21 download zal dan mijn probleem opgelost zijn omdat er dan een geheel nieuwe versie verschijnt. Alleen de twee laatste wijzigingen heb ik niet naar de usb-stick kunnen zetten omdat dat nog steeds niet gaat. Is dat de oplossing althans dat hoop ik dan. Ik begrijp er helemaal niets meer van. Ik gebruik nu nog 3.0b-P17 en heb nooit problemen gehad.
              Margriet

            • H04
              Message 6 of 11 , Dec 13, 2013

                Margriet,

                Was ik vergeten. Kijk ook eens of de stick via een andere pc of laptop wel is te benaderen.

                Lukt dat wel, dan is er iets mis met de usb-poort op je standaard werkplek.

                Hans

                Message 7 of 11 , Dec 13, 2013
                  Ik heb echt alles geprobeerd wat jullie wat jullie schrijven en meedenken met het probleem. (Bedankt hoor)
                  Je schrijft

                  De 3e optie geeft je de mogelijkheid om de bestanden zelf te kiezen waarvan een backup moet worden gemaakt (deze keuze komt ook bij optie 1)

                  Je kunt hier opgeven waar je de backup naar toe wil schrijven.

                  Als de stick er niet bij staat, zou ik de backup eerst naar een andere stick of een andere schijf wegschrijven.

                  Je kunt daarna dan even kijken of je stick wel normaal benaderbaar is via Windows verkenner.

                  Ook dat heb ik allemaal geprobeerd maar bij de derde optie: pro-gen bestand archiveren en ik klik erop dan gebeurt er niets en kom ik terug in het hoofdmenu Pro-gen hulpprogramma's  en klik op Einde programma dan is dit ook echt het einde zonder dat er een backup gemaakt wordt. Ik heb een lege kleine stick van mijn man gekregen maar ook dat geeft hetzelfde probleem als met mijn usb-sticks. Met deze eigen sticks kan ik gewoon werken. Ik krijg nu echt de indruk dat er toch iets goed mis is met pro-gen zelf en dat ik het programma geheel opnieuw moet installeren en waarschijnlijk het oude verwijderen. Het bestand wegschrijven lukt gewoon niet en ik zie ook nergens staan waar de backup naar toe want dat staat nergens. Althans ik zie het niet. En dat is nou net het probleem.

                  Margriet

                • Jeanette Berkhof

                    Message 9 of 11 , Dec 13, 2013

                      Ik vond een gelijkaardig voorval en een bijhorende oplossing op het PRO-GEN forum. Hier de 3 fragmenten uit het PGgg-forum.

                      Plotseling werkt bij mij de automatische back-up niet meer!
                      De tekst: Er zijn bestanden gewijzigd, moeten die worden gearchiveerd...... (o.i.d), die anders na beëindigen op het scherm komt te staan, verschijnt nu helemaal niet meer.
                      Ik had een paar achterhaalde bestanden gewist, kan dat de oorzaak zijn? Maar belangrijker, hoe krijg ik het archiveren weer terug?
                      G.Rinzema Eindhoven

                      Hallo Gerbrand,
                      Om te bepalen of een backup nodig is, worden er wat datums en tijden van bestanden vergeleken.
                      Het is dus wel belangrijk dat de datum-en-tijd van de PC correct ingesteld is. Dat kunt u eerst eens controleren.
                      Als u dan via "PRO-GEN Hulpprogramma's", "Backup en Restore", "Backup huidig" een keer handmatig een backup aanmaakt, dan zal er daarna pas weer gevraagd worden naar een backup nadat er wat is gewijzigd.

                      Werkt het dan nog niet, kies dan eens voor "DOS programma starten", "Controleer de programmabestanden".
                      Hier mogen geen CHANGED of MISSING meldingen verschijnen. Als dat wel zo is, installeer dan de demo-versie vanaf onze website over de bestaande versie; dan is het waarschijnlijk opgelost.

                      M.b.t. die ALT-F1 toets: Dit is een heel ander probleem en heeft niets met die Backup te maken.
                      Met die ALT-F1 kan je een 'FileViewer' uitvoer omschakelen van 25 naar 50 regels. Die 'Hoge resolutie' stand maakt het PRO-GEN venster echter twee keer zo hoog.
                      Je kan die 'Hoge resolutie' alleen instellen als dat grotere PRO-GEN venster dan nog wel in zijn geheel op het scherm past. Als je bij 'Instellingen wijzigen', 'Venstergrootte aanpassen' een kleinere waarde instelt, zodat het PRO-GEN venster minder dan de halve schermhoogte beslaat, dan gaat die ALT-F1 wel weer werken. Ook komt dan de 'Hoge resolutie' instelmogelijkheid bij 'Algemene opties' weer tevoorschijn.

                      Hallo Johan,
                      Dat was inderdaad de oorzaak, diverse bestanden waren CHANGED of MISSING (toch door het deleten van een paar achterhaalde persoonsbestanden??). Na downloaden van de demoversie wordt de back-up weer correct uitgevoerd. De Alt-F1 toets blijft helaas weigeren, maar dat is gelukkig minder belangrijk.
                      Hartelijk dank voor de oplossing!

                      Gerbrand.

                      Message 10 of 11 , Dec 13, 2013

                        Margriet,

                        Ik heb nog een mogelijkheid.

                        Kijk eerst eens met de verkenner of er nog iets op de stick staat. Mogelijk met de naam van het bestand en dan als extensie .lzh en mogelijk ook .bak

                        Zoek ook eens op je harde schijf naar de naam van je bestand. Als de naam van het bestand familie is, dan zou je. familie.lzh en/of familie.bak ergens moeten zien.

                        Als je die dan vindt kijk dan even naar de datum (is datum laatste cq voorlaatste backup)

                        Als je die gevonden hebt, veilig stellen en Pro-Gen opnieuw installeren. Je kunt dan daarna de backup weer terughalen.

                        Groet,

                        Hans

                        Message 11 of 11 , Dec 14, 2013
                          Werkt het dan nog niet, kies dan eens voor "DOS programma starten" ,
                          "Controleer de programmabestanden& quot;.
                          Hier mogen geen CHANGED of MISSING meldingen verschijnen. Als dat wel zo is,
                          installeer dan de demo-versie vanaf onze website over de bestaande versie;
                          dan is het waarschijnlijk opgelost.

                          Ik heb gekeken en het krioelt van de missings en de lijst is behoorlijk lang.
                          Nog even een vraag over de demo-versie die nu 3.21 is, windows versie de allernieuwste. Ik heb nog de oude 3.ob-p17. Kan ik toch deze demo downloaden en worden dan alle bestanden die er nu instaan "gewoon" overgenomen. Maar er moeten dan wel de nieuwe updates gedownload worden. Ik hoop inderdaad dat het probleem opgelost is.

                          (Allemaal bedankt voor het meedenken van het back-up probleem. pffff)

                          Gelukkig staan alle bestanden op de usb-stick met de extentie LZH en bak.

                          Margriet