Re: [pro-gen] GedCom Export

  • Frans Roelvink
    Message 1 of 3 , Sep 19, 2013

      Hallo Peter,

      Als ik het goed begrijp selecteer je eerst de personen en daarna de huwelijken die bij die personen horen? Als ik het mis heb, dan hoor ik het wel. Ik doet het namelijk precies andersom. Maar misschien is de doelstelling van jou anders dan die van mij.

      De laatste tijd ben ik veel bezig met huwelijken tussen 1811 en 1850, die in de 39 toenmalige gemeentes in West Brabant zijn gesloten. Dat zijn er zo'n 30.000, die ik per plaats verzamel. Op die manier krijg ik inzicht in de huwelijken over een bepaalde periode in een bepaalde plaats, waarbij bijvoorbeeld een vraag kan worden beantwoord, waar de huwelijkspartners vandaan komen. Meestal, in ruim 80% van de gevallen, komen die uit de plaats waar het huwelijk wordt gesloten, dan wel uit een plaats uit de direkte omgeving, zeg maar, op ongeveer 10 kilometer afstand.

      Ik selecteer dus eerst de huwelijken over een bepaalde periode van een bepaalde plaats en daarna laat ik het programma de personen selecteren, die bij die huwelijken horen.
      Nadat het programma de huwelijken en de daarbij behorende personen heeft geselecteerd exporteer ik het naar een nieuw Pro-genbestand. Op die manier heb ik 39 bestandjes van huwelijken tussen 1811 en 1850.
      Vervolgens ga ik de bestandjes opschonen, want Pro-gen neemt ook huwelijken mee van personen, die elders zijn gesloten. Omdat de partner uit dat tweede (of soms derde) huwelijk niet is geselecteerd (ze zijn immers elders getrouwd) krijg je een relatie van bijvoorbeeld een onbekende bruidegom met een bekende bruid. Die bekende bruid trouwt dus in de geselekteerde plaats met een bekende bruidegom. Die huwelijken van een bekende partner met een onbekende partner verwijder ik. Let wel, ik verwijder dus geen personen, maar alleen relaties! Vervolgens maak ik een nieuw progenbestand aan, dat nu dus opgeschoond is. Het met lege relaties ingevulde en dus vervuilde progenbestand verwijder ik uiteraard.

      Groetjes

      Frans Roelvink

      Message 2 of 3 , Sep 19, 2013

        Roel,

        We hebben dus hetzelfde 'probleem'. Ik schoon de bestanden ook met de hand op.

        Wat mooi zou zijn is als de GedCom export geen

        Met andere woorden - alleen die huwelijke en personen ecporteren die geselecteerd zijn.  Dit maakt het programme geschikter voor sociaal onderzoek.

        Vraagje aan Johan: kan in de GedCom export een optie worden toegevoeged om strict te filteren op personen en/of huwelijken?

        Zou Frans, mij en anderen met soortgelijke problemen tijd besparen.

        Groeten

        Peter

        Dit is een functie die het programme sociaal onderzoek