Probleem met backup

  • Cor de Kievith
    Message 1 of 13 , Aug 12, 2013
      Hallo Pro-genners,

      Sinds vorige week heb ik een probleem met backuppen.
      Ik heb 2 laptops op verschillende locaties.
      Soms kan ik de backup van de ene PC niet inlezen via restore in de andere PC. Dat is over en weer zo. Bij het uitpakken van het LZH-bestand met Winrar kan ik dan zien dat het MEM –bestand is beschadigd. Dat bestand is (niet ingepakt) 37 MB, dus dat wil ik niet graag kwijt. Ik heb ontdekt dat als ik bij 1 persoon een kleine wijziging aanbreng, en dat weer opsla, en weer een backup maak, dat het dan wel lukt.
      Zojuist moest ik echter 3 keer een wijzigingetje aanbrengen en weer backuppen. Nu lijkt in Winrar dat de backup correct is. De waarheid zie ik morgen-ochtend op de andere PC.
      Heeft iemand een idee wat er aan de hand is en hoe dat kan worden opgelost?

      Vriendelijk dank voor het meedenken.

      Cor de Kievith

      Message 2 of 13 , Aug 12, 2013
        Hallo Cor,

        Ik neem aan dat je als opslagmedium een USB-stick gebruikt. Gebruik je bij het uitnemen van de USB-stick altijd de ‘veilige’ methode via het icoontje ‘Hardware veilig verwijderen en media uitwerpen’ rechts op de taakbalk?

        Het MEM-bestand bevat alle teksten in de infovelden, dus dat is inderdaad een vrij belangrijk bestand.

        Laat ons weten wanneer er weer problemen optreden.

        Vr.gr.
        Don Arnoldus, helpdesk PGGG

        Message 3 of 13 , Aug 12, 2013
          Beste lezers,

          Voor het maken van een backup van mijn bestanden maak ik GEEN gebruik van de faciliteit van Pro-Gen, maar kopieer ik eenvoudigweg acht van de negen deelbestanden naar de USB-stick. Het negende deelbestand, het bestand met de extensie .def, neem ik niet mee. Wanneer ik de deelbestanden op de andere computer zet, maak ik even een .def bestand aan en ik heb weer de beschikking over het totale bestand. Dus niks met ZIP, LZH of RAR of zoiets.

          Groetjes

          Frans

          Message 4 of 13 , Aug 13, 2013
            Hallo Don en Frans,

            Voor backuppen gebruik ik een USB-stick die ik altijd op de veilige methode verwijder.

            Vanmorgen kon ik de backup niet inlezen via restore.
            Heb daarom de methode van Frans gevolgd. (Ik had gelukkig en kopie van de map PG30 op de stick gezet.)
            Maar ik heb wel 9 bestanden gekopiëerd, en .... het werkt.
            Ik zou alleen nog willen weten wat de consequenties zijn van het overnemen van het DEF-bestand.

            Dank voor jullie adviezen.

            Cor de Kievith

            Message 5 of 13 , Aug 13, 2013
              Dag Cor,

              De methode van Frans is niet voor iedereen weggelegd. Bovendien kan het fouten in de hand werken bij ondeskundig gebruik. Het feit dat het met LZH dus mis gaat, is toch wel ernstig. Ik zal de makers hiervan op de hoogte stellen (via cc).

              Het DEF-bestand bevat alleen een verwijzing naar een origineel DEF-bestand in de NL-map. Als je geen aangepaste definitie gebruikt, is er weinig aan de hand wanneer het DEF-bestand in de backup-serie ontbreekt. Het is een statisch bestand dat zich niet wijzigt bij mutaties en aanvullingen van de gegevens. Het is op eenvoudige wijze opnieuw aan te maken.

              Overigens kan ook nog een DOC-bestand worden meegenomen in de backup. Het DOC-bestand bevat een eigen geschreven (uitgebreide) omschrijving van het data-bestand. Achtergronden, gebruik van afkortingen, bronnen, mede-onderzoekers e.d. kun je erin kwijt. Het is een normaal ASCII-bestand dat je zelf kunt schrijven met een tekstverwerker en dat je als ‘tekstbestand’ (dus zonder opmaakcoderingen) moet saven en plaatsen in de DATA-map van PRO-GEN. Als het bestaat en op de juiste plaats staat, kun je het vanuit PRO-GEN bekijken via een in het Hoofdmenu te verschijnen optie ‘Informatie over dit bestand’. De naam (voor de extensie) moet overeenkomen met de rest van de bestanden in de data-set. Zie het meegeleverde VOORBEELD-bestand.

              Met vriendelijke groeten,
              Don Arnoldus, helpdesk PGGG

              Message 6 of 13 , Aug 13, 2013
                Beste vrienden,

                Zou er geen probleem zijn met de routine van PG30 die de LZH aanmaakt, of
                met een van de onderdelen die de compressie verzorgt (map LHA)?
                Misschien even proberen de laatste versie van PG30 opnieuw te installeren
                over de bestaande. Zorg wel eerst dat je een goede backup hebt.

                Met vriendelijke groet,

                Paul De Clerck
                PaulDC108(ad)gmail.com <pauldc108@...>

              • cordekievith
                Message 7 of 13 , Aug 13, 2013
                  Hallo Don en Paul,

                  Don: Dank voor de uitgebreide info. Ben het met je eens dat de oplossing van het probleem natuurlijk moet worden gezocht in de procedure van comprimeren en uitpakken via LZH, hoewel ik voorlopig gered ben met het kopiëren van enkele bestanden ui de DATA-map. Het DOC-bestand laat ik maar zitten, want ik ben tevreden met de korte omschrijving die ik daar in 1999 heb geschreven.

                  Paul: Zolang ik niet zeker ben dat ik een goede backup heb via LZH, durf ik niet de laatste versie van PG opnieuw te installeren. Bovendien zou dan de oorzaak tegelijkertijd op 2 PC's zijn ontstaan. Ook raar.

                  ------------------

                  --- In pro-gen@yahoogroups.com, Paul De Clerck <pauldc108@...> wrote:

> [...]
                  > Misschien even proberen de laatste versie van PG30 opnieuw te installeren
                  > over de bestaande. Zorg wel eerst dat je een goede backup hebt.

                • Cor de Kievith
                  Message 8 of 13 , Aug 13, 2013
                    Hallo Don en Paul,

                    Don: Dank voor de uitgebreide info. Ben het met je eens dat de oplossing van het probleem natuurlijk moet worden gezocht in de procedure van comprimeren en uitpakken via LZH, hoewel ik voorlopig gered ben met het kopiëren van enkele bestanden uit de DATA-map. Het DOC-bestand laat ik maar zitten, want ik ben tevreden met de korte omschrijving die ik daar in 1999 heb geschreven.

                    Paul: Zolang ik niet zeker ben dat ik een goede backup heb via LZH, durf ik niet de laatste versie van PG opnieuw te installeren. Bovendien zou dan de oorzaak tegelijkertijd op 2 PC’s zijn ontstaan. Ook raar.

                    Vriendelijke groet, Cor

                  • Paul De Clerck
                    Message 9 of 13 , Aug 13, 2013
                      Cor,
                      Hett kan dat 1 van de 2 pc's geen goede lzh meer kan maken en misschien ook
                      een goede lzh van dexandere niet meer kan terugzetten.
                      Ik raad u aan om een lzh van beide eens te laten testen door een andere
                      gebruiker waar PG wel goed werkt. Dan weet je meteen wat goed is en wat
                      niet.
                      Ze kunnen wel allebei fout zijn als je de tweede hebt aangemaakt door een
                      kopie te maken van de andere. Je moet altijd installeren van de laatste
                      versie op de website, nooit kopi�ren!
                      Met vriendelijke groet,
                      Paul
                      Op 13-aug.-2013 17:02 schreef "cordekievith" <cor.dekievith@...>
                      het volgende:

                    • Cor de Kievith
                      Message 10 of 13 , Aug 13, 2013
                        Hallo Paul,

                        Het is gebleken dat backups op beide PC’s gemaakt, hetzelfde probleem opleveren. Het is natuurlijk niet uit te sluiten dat de PC’s elkaar “besmet” hebben. Het is een raadsel, want na het kopiëren van de bestanden uit DATA werkt Pro-Gen (ogenschijnlijk) prima. Het lijkt mij wel een goed idee om de LZH’s te laten testen door een andere Pro-Gen gebruiker. Helaas ken ik die niet in mijn directe omgeving (behalve dan de groep). Het programma Pro-Gen is op beide PC’s geïnstalleerd na een download van de site, na uitkomst van de laatste versie.

                        MVG, Cor

                        Message 11 of 13 , Aug 13, 2013
                          Op 13-8-2013 19:03, Cor de Kievith schreef:
> [...]
                          > de groep). Het programma Pro-Gen is op beide PC’s geïnstalleerd na een
                          > download van de site, na uitkomst van de laatste versie.

                          Hallo Cor,

                          De Backup-functie via zo'n LZH bestand is altijd heel robuust gebleken.
                          Ik ben dus wel benieuwd wat er bij jou precies mis gaat.
                          Kan je mij zo'n foute backup toesturen?

                        • Jean
                          Message 12 of 13 , Aug 14, 2013
                            Dat je alle bestanden niet kunt lezen met een ander compressieprogramma betekent nog niet dat het bestand fout is. LHA bij pro-gen is van 15 november 1992 en heeft zijn deugdelijkheid reeds meer dan 20 jaar bewezen.

                            Heb je reeds geprobeerd met een andere USB-stick?

                            mvg,

                            Jean De Keyzer

                            --- In pro-gen@yahoogroups.com, "Cor de Kievith" <cor.dekievith@...> wrote:

> [...]
                            >
                            > Het is gebleken dat backups op beide PC’s gemaakt, hetzelfde probleem opleveren. Het is natuurlijk niet uit te sluiten dat de PC’s elkaar “besmet” hebben. Het is een raadsel, want na het kopiëren van de bestanden uit DATA werkt Pro-Gen (ogenschijnlijk) prima. Het lijkt mij wel een goed idee om de LZH’s te laten testen door een andere Pro-Gen gebruiker. Helaas ken ik die niet in mijn directe omgeving (behalve dan de groep). Het programma Pro-Gen is op beide PC’s geïnstalleerd na een download van de site, na uitkomst van de laatste versie.

                          • Cor de Kievith
                            Message 13 of 13 , Aug 14, 2013
                              Hallo Jean,

                              Ik heb het LZH-bestand proberen te lezen met Winrar als het niet kon worden ingelezen met LHA.
                              Intussen heb ik vanmorgen en vanmiddag 2 keer de backup gemaakt met 2 verschillende sticks (waarvan 1 die een paar keer het probleem gaf).
                              Beide keren kon met elke stick probleemloos worden ge-restored. Ik zal nog een paar dagen met de 2 sticks werken, om te zien of het probleem steeds met dezelfde stick voorkomt.
                              Het LZH-bestand dat ik dinsdagochtend niet kon inlezen, heb ik naar Johan gestuurd; die had er geen enkel probleem mee. Het raadsel is dus nog niet opgelost.

                              Vriendelijke groet.
                              Cor