RE: [pro-gen] Kind koppelen aan Vrouw-Vrouw relatie

  • Cor Wildenberg
    Message 1 of 12 , May 20, 2013
      Hallo,

      Ik zou een mannelijk persoon als vader invoeren waarvan de gegevens niet
      bekend zijn met als achternaam: NN

      Die als vader opvoeren en bij de relatie vrouw/vrouw in het infoveld
      invoeren dat het kind wordt opgevoerd door de twee vrouwen.

      Wellicht is de biologische vader niet bekend en dan zou bij het opvoeren van
      een vrouw als vader (wel of niet geforceerd) het kind een voorgeslacht
      kunnen krijgen wat absoluut niet op waarheid berust.

      Ik doe dat ook bij natuurlijke kinderen. Zeker als ze later niet erkend
      worden. Dan blijft overigens nog altijd vraag of diegene die bij het
      huwelijk met de moeder, en het kind erkend, wel degelijk de vader is.

      Maar als je zo door redeneert kan het in de genealogie heel veel voorkomen
      dat vaders opgevoerd zijn die helemaal de vader niet is, maar wie kan dat
      bewijs leveren!!!!! Staat wel in de akte, maar papier is geduldig.

      Maar ik kies ervoor om bij relaties van twee gelijke geslachten altijd een
      onbekende biologische vader in te voeren.

      Hetzelfde probleem doet zich natuurlijk ook voor bij twee mannen die een
      kind adopteren, daar kan best een van de mannen wel degelijk de vader zijn,
      maar dan wordt moeder, die wel degelijk wel bekend moet zijn, buiten spel
      gezet.

      Groeten

      Cor Wildenberg

      From: pro-gen@yahoogroups.com <mailto:pro-gen%40yahoogroups.com>
      Message 2 of 12 , May 21, 2013
        Nee,
        Heb ik al geprobeerd, maar dat staan PG niet toe.

        Van: Alex Mettau <alp.mettau@...>
        Beantwoorden - Aan: <pro-gen@yahoogroups.com>
        Datum: Monday, 20 May, 2013 23:56
        Aan: <pro-gen@yahoogroups.com>

        Op 20-5-2013 19:42, Henk's Genealogie schreef:
> [...]
        > andere werkwijze voor nodig of een programma-aanpassing.
        > Denk toch niet dat ik de 1e zal zijn die zo'n soort situatie heeft.

        Hallo Henk,

        Deze situatie komt in mijn stamboom niet voor, dus ik heb er geen
        ervaring mee.

        Heb je al geprobeerd om het V-tje bij moeder 2 tijdelijk in een M te
        wijzigen, dan het kind te koppelen en daarna het V-tje weer terug te
        zetten. Mogelijk wordt dit dan door Pro-Gen geweigerd, maar het valt te
        proberen.

        Groeten,
        Alex Mettau.

      • Genealogietimmers
        Message 3 of 12 , May 21, 2013
          Ja,

          Deze oplossing heb ik ook geprobeerd. Dan wordt alleen het kind van de ene
          partner naar de andere partner verplaatst. PG kan een kind alleen aan 1
          vrouw toekennen.

          Message 4 of 12 , Jun 26, 2014

            Gisteren werd in mijn familie een zoon geboren die volgens de burgelijke stand twee moeders heeft. Ik worstel sinds gisteren dus met hetzelfde probleem.

            Is deze situatie inmiddels naar tevredenheid opgelost?

            Het zal steeds vaker voorkomen.

            Kunnen de ‘onder-water’ controles die het invoeren van een vrouw-vrouw of man-man relatie met kind(eren) onmogelijk maken niet (tijdelijk?) worden uitgeschakeld?

            Pro-Gen zou bij een poging tot invoeren van b.v. een tweede moeder of vader een waarschuwing kunnen geven in de vorm (Accepteren? Ja, Nee, Esc) zodat er toch enige vorm van controle op de invoer is.

            Vriendelijke groet,

            Fred Reenders

            www.reenders.com

            Message 5 of 12 , Jun 26, 2014

              Ja, dit probleempje had ik vorig jaar ook. Mijn kleinzoon had een Biologische-moeder en een Bonus-moeder.

              Je kunt hem dan koppelen aan de Biologische-moeder maar dan zie je hem niet wanneer je een genealogie van de Bonus-moeder genereert. Andersom werkt ook niet.

              Ik heb mijn kleinzoon gewoon 2x opgenomen, 1 aan de Biologische moeder en 1 aan de Bonus-moeder.

              Zo zie je hem tenminste in beide genealogieen.

              Vriendelijke groet,

              Henk

[...]

            • Jean Pierre Heymans
              Message 6 of 12 , Jun 27, 2014
                Hallo

                mij is het gelukt via een omweg

                Koppel het kind aan de biologische moeder,
                maakt dan van de 2de moeder even een man ,
                koppel het kind hier nu ook aan en verander nu weer het geslacht van de 2de persoon.

                mvg

                Jean-Pierre

                Message 7 of 12 , Jun 30, 2014

                  Helaas lukt mij dat niet tot het einde.

                  Het geslacht van de tweede moeder kan ik wel veranderen in ‘Man’ nadat ik de relatie met de andere vrouw eerst heb verwijderd.

                  Daarna de tweede moeder als ‘vader’ invoeren. Gaat ook goed.

                  Maar daarna kan ik het geslacht van de tweede moeder niet meer terug veranderen in ‘Vrouw’ omdat deze persoon volgens ProGen al in een relatie voorkomt als vader.

                  Tsja…

                  Ik hoop toch echt dat een van de makers van ProGen er even inspringt en een kleine wijziging in ProGen aanbrengt zodat deze relaties wel mogelijk worden.

                  Vriendelijke groet,

                  Fred Reenders