Re: [pro-gen] Kind koppelen aan Vrouw-Vrouw relatie

  • Alex Mettau
    Message 1 of 12 , May 20, 2013
      Op 20-5-2013 19:42, Henk's Genealogie schreef:
      > Ik zit met een klein probleempje.
      >
      > Het koppelen van een vrouw aan een vrouw lukt mij wel, maar nu wil ik een
      > kind aan beide koppelen en dit lukt alleen voor de vrouw-kant. Rechts in het
      > Relatie-scherm.
      > Toevoegen van een kind aan de "Mannelijke"-kant lukt niet. Is hier een
      > andere werkwijze voor nodig of een programma-aanpassing.
      > Denk toch niet dat ik de 1e zal zijn die zo'n soort situatie heeft.
      >
      > Groetjes
      > Henk Timmers

      Hallo Henk,

      Deze situatie komt in mijn stamboom niet voor, dus ik heb er geen
      ervaring mee.

      Heb je al geprobeerd om het V-tje bij moeder 2 tijdelijk in een M te
      wijzigen, dan het kind te koppelen en daarna het V-tje weer terug te
      zetten. Mogelijk wordt dit dan door Pro-Gen geweigerd, maar het valt te
      proberen.

      Groeten,
      Alex Mettau.
    • Cor Wildenberg
      Message 2 of 12 , May 20, 2013
        Hallo,

        Ik zou een mannelijk persoon als vader invoeren waarvan de gegevens niet
        bekend zijn met als achternaam: NN

        Die als vader opvoeren en bij de relatie vrouw/vrouw in het infoveld
        invoeren dat het kind wordt opgevoerd door de twee vrouwen.

        Wellicht is de biologische vader niet bekend en dan zou bij het opvoeren van
        een vrouw als vader (wel of niet geforceerd) het kind een voorgeslacht
        kunnen krijgen wat absoluut niet op waarheid berust.

        Ik doe dat ook bij natuurlijke kinderen. Zeker als ze later niet erkend
        worden. Dan blijft overigens nog altijd vraag of diegene die bij het
        huwelijk met de moeder, en het kind erkend, wel degelijk de vader is.

        Maar als je zo door redeneert kan het in de genealogie heel veel voorkomen
        dat vaders opgevoerd zijn die helemaal de vader niet is, maar wie kan dat
        bewijs leveren!!!!! Staat wel in de akte, maar papier is geduldig.

        Maar ik kies ervoor om bij relaties van twee gelijke geslachten altijd een
        onbekende biologische vader in te voeren.

        Hetzelfde probleem doet zich natuurlijk ook voor bij twee mannen die een
        kind adopteren, daar kan best een van de mannen wel degelijk de vader zijn,
        maar dan wordt moeder, die wel degelijk wel bekend moet zijn, buiten spel
        gezet.

        Groeten

        Cor Wildenberg

        Heb je al geprobeerd om op het kind zelf te gaan staan (niet letterlijk
        hoor!) en dan kiezen: vader toevoegen, dan kies je moeder 2 uit de
        persoonslijst...

        Groetjes, Sjouwke

        Message 3 of 12 , May 21, 2013
          Nee,
          Heb ik al geprobeerd, maar dat staan PG niet toe.

          Van: Alex Mettau <alp.mettau@...>
          Beantwoorden - Aan: <pro-gen@yahoogroups.com>
          Datum: Monday, 20 May, 2013 23:56
          Aan: <pro-gen@yahoogroups.com>

          Message 4 of 12 , May 21, 2013
            Ja,

            Deze oplossing heb ik ook geprobeerd. Dan wordt alleen het kind van de ene
            partner naar de andere partner verplaatst. PG kan een kind alleen aan 1
            vrouw toekennen.

            Message 5 of 12 , Jun 26, 2014

              Gisteren werd in mijn familie een zoon geboren die volgens de burgelijke stand twee moeders heeft. Ik worstel sinds gisteren dus met hetzelfde probleem.

              Is deze situatie inmiddels naar tevredenheid opgelost?

              Het zal steeds vaker voorkomen.

              Kunnen de ‘onder-water’ controles die het invoeren van een vrouw-vrouw of man-man relatie met kind(eren) onmogelijk maken niet (tijdelijk?) worden uitgeschakeld?

              Pro-Gen zou bij een poging tot invoeren van b.v. een tweede moeder of vader een waarschuwing kunnen geven in de vorm (Accepteren? Ja, Nee, Esc) zodat er toch enige vorm van controle op de invoer is.

              Vriendelijke groet,

              Fred Reenders

              www.reenders.com

              Message 6 of 12 , Jun 26, 2014

                Ja, dit probleempje had ik vorig jaar ook. Mijn kleinzoon had een Biologische-moeder en een Bonus-moeder.

                Je kunt hem dan koppelen aan de Biologische-moeder maar dan zie je hem niet wanneer je een genealogie van de Bonus-moeder genereert. Andersom werkt ook niet.

                Ik heb mijn kleinzoon gewoon 2x opgenomen, 1 aan de Biologische moeder en 1 aan de Bonus-moeder.

                Zo zie je hem tenminste in beide genealogieen.

                Vriendelijke groet,

                Henk

[...]

              • Jean Pierre Heymans
                Message 7 of 12 , Jun 27, 2014
                  Hallo

                  mij is het gelukt via een omweg

                  Koppel het kind aan de biologische moeder,
                  maakt dan van de 2de moeder even een man ,
                  koppel het kind hier nu ook aan en verander nu weer het geslacht van de 2de persoon.

                  mvg

                  Jean-Pierre

                  Message 8 of 12 , Jun 30, 2014

                    Helaas lukt mij dat niet tot het einde.

                    Het geslacht van de tweede moeder kan ik wel veranderen in ‘Man’ nadat ik de relatie met de andere vrouw eerst heb verwijderd.

                    Daarna de tweede moeder als ‘vader’ invoeren. Gaat ook goed.

                    Maar daarna kan ik het geslacht van de tweede moeder niet meer terug veranderen in ‘Vrouw’ omdat deze persoon volgens ProGen al in een relatie voorkomt als vader.

                    Tsja…

                    Ik hoop toch echt dat een van de makers van ProGen er even inspringt en een kleine wijziging in ProGen aanbrengt zodat deze relaties wel mogelijk worden.

                    Vriendelijke groet,

                    Fred Reenders