Re: [pro-gen] selectie velden opslaan

    Message 1 of 4 , Apr 10, 2013
      Beste Arend,

      Bij mijn weten is zo’n selectie van velden niet op te slaan. Je zou kunnen proberen de handelingen die voor de selectie nodig zijn, vast te leggen in een macro. Dat zal waarschijnlijk de tijdsbesparing geven die je op het oog hebt. Succes ermee!

      Met vriendelijke groeten,
      Don Arnoldus, helpdesk PGGG

      Message 2 of 4 , Apr 10, 2013
        Beste Arend,

        Deze tip is niet direct voor beginners, maar is wel de moeite waard en je bent in 1x keer verlost van vervelende handelingen, macro's en mislopers.
        Ik heb het zelf al een paar keer toegepast na irritatie over een fout in een macro.

        Het idee is als volgt:
        - Kijk naar de naam van de opmaakdefinitie die nu door het (grote) bestand met alle velden wordt gebruikt (zie kader Hoofdmenu, 2e regel van onder).
        - Deze opmaakdefinitie ga je aanpassen, d.w.z. je wist de velden die je niet meer in de selectie wilt hebben. Dus je verkleint de opbouw.
        - Het originele bestand blijft intact.

        Na dat je de opmaakdefinitie naar je zin hebt hoef je de volgende keer alleen een PRO-GEN KOPIE te MAKEN (een selectie/markering) naar dit nieuwe opmaakdefinitie en je bestand wordt automatisch in VELD-hokjes gestopt en de rest KAN hij niet kwijt.

        - Zowel bij Persoonsblad als Relatieblad kun je met <F1> kun je wisselen tussen ---schrijven tekst--- & ---velden aanpassen---

        Hoe kom je er???
        ----------------
        (Onderstaande is eenmalig)
        - Hoofdmenu PRO-GEN
        - menu "PRO-GEN hulpprogramma's"
        - menu "Overige"
        - menu "Definities aanpassen"
        - menu "Nieuwe opmaakdefinitie aanmaken"
        - kies (wat was de naam van die opmaakdefinitie???)
        - kies als 1e b.v. "Opmaak van een 'Persoon' wijzigen"
        - wisselen met <F1> tussen
        - de rest volgt vanzelf ....

        PRO-GEN Kopie
        --------------
        (Neem het juiste bestand)
        - Hoofdmenu PRO-GEN
        - menu "PRO-GEN hulpprogramma's"
        - menu "Export"
        - menu "PRO-GEN Export"
        - (eventuele selectie/markering) en dan <Enter>
        - Geef nieuwe bestand een naam
        - Geef <Invoer Akkoord>
        - Kies die nieuwe opmaakdefinitie
        - de rest volgt vanzelf ....

        Vriendelijke groet,
        Joanne Meulenbelt

        Message 3 of 4 , Apr 11, 2013
          Beste Joanne, beste Don,

          Joanne, fantastische oplossing! Dank je wel. Je hebt een zeer duidelijke (stap voor stap) instructie opgesteld, binnen 10 minuten had ik mijn definitie opgesteld. Dat heeft je ongetwijfeld wel even wat tijd gekost, waarvoor nogmaals dank :-)

          Met de nieuwe functionaliteit van Pro-Gen ga ik zeker veel tijdwinst boeken en fouten voorkomen. Een prima investering. En ook nu weer ben ik blij verrast met de intrinsieke mogelijkheden die ons programma biedt, heel fraai!

          Vriendelijk groetend aan allen,
          Arend de Haan

          http://www.famielje.nl/tng/