Varianten in achter- en voornamen in alias zetten

  • kwartier99
    Message 1 of 2 , Feb 12, 2013
      Het enige nadeel om de diverse schrijfwijzen van voor- en achternamen in alias te zetten is, althans dat vind ik, dat die later niet vermeld worden in de index. (ctrl-a en f9) Die aliassen komen inderdaad wel in b.v. word of een ander tekstbestand voor, keurig tussen haakjes. Of zie ik iets over het hoofd. Om die varianten wel in die indexen te krijgen kan je eigenlijk de kolom alias niet gebruiken.

      (Voorbeeld 1) Laurenzius (Laurens) Scherbo (Scharbo, Charbo), alles in vakken van voor- en achternaam en ook zo in de index vermeld.

      (Voorbeeld 2) alle varianties nu in alias. Laurenzius Scherbo (Laurens Scharbo, Charbo),worden vermeld in word of tekstbestand.
      Maar bij de index alleen Scherbo Laurenzius. De aliassen worden dus niet vermeld in de index terwijl dat wel gebeurt wanneer alles in de achter- en voornamenvakken vermeld wordt.

      Margriet Blok-Charbo
      Message 2 of 2 , Feb 12, 2013
        Beste Margriet,

        Een index ‘vervuilen’ met allerlei varianten achter de naam op dezelfde regel kan bepaald niet de schoonheidsprijs verdienen. Sommigen doen het nog erger, door in de naam zelf allerlei haakjes te gebruiken, zodat de feitelijke naam geheel onleesbaar wordt. Op het moment lees ik een genealogie waarbij maar liefst 70 varianten bekend zijn van één achternaam (t.w. ‘Miserus’, afgeleid van het Franse ‘Messier’). Ga er dan maar aanstaan met een naamindex! Dat wordt een gruwel op Margriets manier.

        Maar Margriet raakt inderdaad een heikel punt. Naamsvarianten kunnen wel degelijk in de index worden opgenomen, maar dat vereist handmatige toevoeging van indexcodes in een Word-bestand; handelingen die telkens opnieuw moeten worden uitgevoerd.

        Misschien dat via een VTX-trucje ook de inhoud van het Alias-veld kan worden meegeïndexeerd. Dat vereist echter toch een bepaalde discipline bij het vullen van het Alias-veld. Om het voorbeeld van Margriet te volgen: Als in het Alias-veld staat vermeld ‘Laurens; Charbo, Scharbo’ (consequent alfabetisch!), zou in de index dus vermeld moeten worden: ‘Charbo, Laurens’ en ‘Scharbo, Laurens’. Bij twee voornamen worden het vier vermeldingen enzovoorts. Dus het aantal vermeldingen bovenop de bij voornaam en achternaam ingevulde naam is het product van de bij Alias ingevulde voornamen en achternamen.

        En vervolgens vraag ik me af of de oorspronkelijke benamingen ook in de variantenlijst moeten worden opgenomen. Je zou dan in de index moeten krijgen:
        Charbo, Laurens
        Charbo, Laurenzius
        Scharbo, Laurens
        Scharbo, Laurenzius
        Scherbo, Laurens
        Scherbo, Laurenzius

        Blijft natuurlijk de vraag of de hierboven omschreven manier van invullen de meest logische is. Wie doet het zo en wie doet het anders?

        Volgens mij moet een slimme VTX-routine dit wel kunnen oplossen. Zou daar behoefte aan zijn?
        Interessante kwestie... Graag reacties.

        Met vriendelijke groeten,
        Don Arnoldus, helpdesk PGGG