Re: [pro-gen] Re: Varianten in achternaam

  • A. H. J. Ripke
    Message 1 of 20 , Feb 11, 2013
      Beste groepsleden, je kan binnen Pro-Gen zelf velden bijmaken.
      Ik gebruik altijd de naam die op de doopinschrijving of de geboorteakte staat. En doe dit consequent. Als iemand bij de geboorte de naam van de moeder heeft houdt deze persoon die naam ook als de persoon geecht wordt dit vermeld ik uiteraard wel in het infoveld bij de geboorte.

      Met vriendelijke groet,
      Bert Ripke

      Op 11 feb. 2013 om 20:47 heeft "robcoers" <robcoers@...> het volgende geschreven:

    • Paul De Clerck
      Message 2 of 20 , Feb 11, 2013
        Goede avond,;

        Iedereen moet voor zichzelf uitmaken hoe hij de velden invult, maat liefst
        wel stelselmatig en dus niet nu zo en dan weer anders.
        Mijn standaard is in het veld Achternaam de naam bij de doop (of geboorte)
        en in het Alias-veld, de andere varianten in andere akten, zoals huwelijk,
        geboorte kinderen, overlijden, gescheiden door komma's.
        Maar elkeen kan vrij kiezen in Pro-Gen hoe hij het doet, het voordeel van
        mijn systeem is dat de varianten in de uitvoer verschijnen achter de
        achternaam, netjes tussen haakjes. Probeer het maar eens.

        Met vriendelijke groet,
        Amicalement,
        Sincerely yours,

        Paul De Clerck
        PaulDC108(ad)gmail.com <pauldc108@...>

        Op 11 februari 2013 23:16 schreef A. H. J. Ripke
        <bert.ripke@...>het volgende:

      • robcoers
        Message 3 of 20 , Feb 11, 2013
          Dank je wel Paul, en alle andere bijdragers aan deze discussie.
          Je suggestie (die anderen ook al voorstelden) ga ik maar toepassen.
          Wat mij betreft is hiermee deze draad gesloten.

          Iedereen weer lekker aan het stambomen :-)

          Groet,
          Rob

          Message 4 of 20 , Feb 11, 2013
            Beste groep,

            Rob is kennelijk tevredengesteld, één aspect heb ik nog niet langs zien komen. Het idee is niet nieuw en al eerder geopperd: een veld ‘Standaard naam’. Een toegevoegd veld aan de bestaande PRO-GEN definitie dat louter tot doel heeft om naamsvarianten te bundelen om zodoende het beheer te vergemakkelijken.

            Zelf hanteer ik – net al velen van jullie - bij voorkeur de naam uit de geboorteakte of de doopakte, tenzij er een gebeurtenis heeft plaatsgehad waarbij de naam veranderd is (echting, naamsverandering). De infovelden bieden ruimte om de bijzonderheden te vermelden.

            Het veld Alias gebruik ik voor de varianten in zowel voornamen als achternamen, gescheiden door een puntkomma. Ik noteer elke variant die ik tegenkom, maar waak ervoor dat interpretatiefouten bij GenLias / WieWasWie als variant wordt gezien. Ik ben in de loop van de jaren heel wat fouten tegengekomen op dat gebied.

            Over het sluiten van een draad beslist de goegemeente, niet een individueel lid.

            Met vriendelijke groet,
            Don Arnoldus

            Message 5 of 20 , Feb 12, 2013
              Interessant. Zelf vind ik het niet handig om voor- en achternamen in één
              veld op te nemen, dus het alias-veld gebruik ik alleen voor alternatieve
              achternamen en spellingvarianten. Alle varianten op de voornaam neem ik op
              in het veld roepnaam. Vaak laat ik die ook achterwege: dat Joannes Andreas
              in de Franse tijd Jean André en in de burgerlijke stand Jan Andries werd
              genoemd, houd ik doorgaans voor te vanzelfsprekend om telkens erbij te
              zetten.
              Een afwijkende variant in bv. de overlijdensakte wil ik wel eens in het
              betreffende infoveld opnemen. Soms vermeld ik ook leesfouten in een bron- of
              infoveld omdat ik de betreffende record op bv. WieWasWie dan beter kan
              terugvinden.

              Over de 'heiligheid' van de naam in de geboorteakte heb ik gemengde
              gevoelens: omdat Jean Jaques toevallig in de Franse tijd werd geboren (en
              wellicht de ambtenaar ook nog zijn familienaam verhaspelde), hoeft hij die
              naam/variant niet zijn hele leven te houden. Bij zijn huwelijk zag de
              ambtenaar natuurlijk ook Jean Jaques in het geboorte-afschrift staan, maar
              maakte daar vanzelfsprekend gewoon Jan Jakob van in de huwelijksakte. Het
              zou interessant zijn te weten vanaf wanneer ambtenaren zulke stilzwijgende
              aanpassingen niet meer mochten toepassen.

              De familienaam standaardiseer ik doorgaans naar de huidige spelling, maar
              kom dan wel in de problemen als ik de huidige spelling niet ken of er
              verschillende takken met verschillende spellingen uit voortkomen. Namen als
              Hendriks en Ramakers zijn dan ook een crime om terug te vinden in mijn
              bestand, ik kom niet tot een vaste standaardnaam daarvoor...

              Een goed doordacht artikel over naamsvermeldingen zou ik erg interessant
              vinden; een dat verder gaat dan "de naam zoals die in de geboorteakte staat
              vermeld", en vooral ook rekening houdt met het moderne gebruik van digitale
              bestanden en indexen.

              Vriendelijke groet,
              Wil Brassé

              Message 6 of 20 , Feb 15, 2013
                Beste groep,

                Een lastig probleem.
                Wat betreft de invoer, doe ik het zelfde als Bert.
                Ik verander niets aan de namen, ik ken de reden niet waarom die namen zo in de boeken zijn opgenomen, dus neem ik ze letterlijk zo over.
                Er is een uitzondering, RK-doop- & trouwboeken, namen zoals "Henrici".
                Hoe zou je dan het volgende index-probleem oplossen???

                Mijn oud-ouder heeft de volgende (boerderij-)namen (meervoud)...

                Voornaam: Jenneken
                Achternaam: van den KORTENVOORT
                Alias: KAMPHUIS, NIPHUIS, SLAGHUIS, van den HEILENHUIS, van 't HEILENHUIS, Jenne, Janna

                Als ik Don's plan zou volgen zou ik 3 x 6 = 18 indexnamen hebben voor 1 oud-ouder

                Jenneken van den KORTENVOORT
                Jenneken van den HEILENHUIS
                Jenneken van 't HEILENHUIS
                Jenneken KAMPHUIS
                Jenneken NIPHUIS
                Jenneken SLAGHUIS
                Jenne van den KORTENVOORT
                Jenne van den HEILENHUIS
                Jenne van 't HEILENHUIS
                Jenne KAMPHUIS
                Jenne NIPHUIS
                Jenne SLAGHUIS
                Janna van den KORTENVOORT
                Janna van den HEILENHUIS
                Janna van 't HEILENHUIS
                Janna KAMPHUIS
                Janna NIPHUIS
                Janna SLAGHUIS

                Om nog te zwijgen over variant - van 't CAMPHUIJS / KAMPHUIJS / van 't HEIJLENHUIS - zo wordt haar moeder genoemd.

                Ik gebruik hiernaast nog een extra veld STAMNAAM genoemd om de varianten in "Achternaam" een beetje de tackelen, maar dat lost natuurlijk niet die andere namen op. Waarom is dit zo belangrijk?
                Jenneke werd geboren als Kortenvoort, zo is ze te vinden in het doopboek, trouwde als Heilenhuis, maar ze stierf als Niphuis, en zo terug te vinden in de Burgerlijke Standboeken, daar zit de ironie van het verhaal en dus ook het belang van ALLE namen.
                Ik weet niet, als ik een naam vind, welke uiteindelijk belangrijk zal zijn voor mijn onderzoek. Misschien allemaal !!!
                En welke zet ik dan voorop in "Achternaam" ??? Daarom heb ik gekozen voor geboorte/doopgegevens als prioriteit, om de ouders te kunnen vinden.

                Ik weet niet hoe je dit op een (andere) nette manier oplost?

                Groetjes,
                Joanne

                  Message 8 of 20 , Feb 16, 2013
                    Hallo Frans en de anderen,

                    Ik hou de naam van de moeder aan, maar je kan velden bijmaken in Pro-Gen en
                    dat heb ik dus gedaan er is bij mij een veld datum erkenning en een veld
                    achternaam na erkenning.

                    Er komen ook mensen voor die een tweede achternaam erbij gekregen/gekocht
                    hebben. Denk bv aan Velthuijsen van Zanten, Viervant Tukker en van Zanten
                    Jut.

                    De personen waarbij die naam tweede naam niet in de geboorteakte hebben
                    blijven ook bij mij onder de geboortenaam staan. Ik vermeld uiteraard wel de
                    tweede naam en indien mogelijk de datum en waarop dit voor het eerst is
                    gebruikt. Ik heb hiervoor een aanpassing gemaakt het veld roepnaam wat ik
                    niet gebruikt heb ik omgedoopt in Achternaam 2.

                    Dit is dus echt a la carte en het fijne van Pro-Gen.

                    Zo heb ik meer aanpassingen gemaakt, bij geboorte, overlijden en huwelijk
                    heb ik het veld ambtenaar bijgemaakt en bij kerkelijk huwelijk het veld
                    dominee/priester.

                    Bij geboorte heb ik ook het veld aangever gemaakt, bij overlijden get.
                    veranderd in aangevers. Bij crematie het veld crematorium met een adresveld
                    en bij begrafenis een begraafplaats met adresveld.

                    Maar ieder moet het op zijn eigen manier doen maar wel consequent blijven in
                    de manier waarop je het noteerd anders zie je door de bomen het bos niet
                    meer.

                    Mvg Bert Ripke

[...]

                    _____

                    No virus found in this message.

                    Message 9 of 20 , Feb 16, 2013
                      Hallo Bert en anderen,

                      Het vervelende van velden bijmaken in PRO-GEN is dat die NIET automatisch worden meegenomen in de standaard uitvoer zoals Parenteel, Kwartierstaat of Genealogie (of vul de rest maar in) en je er dus EXTRA VTX-programma's voor moet schrijven.
                      Dat betekend bij uitwisseling van bestanden onderling met anderen dat die niet dezelfde opmaakdefinities hebben en dus ook niet dezelfde uitvoerbestanden en dus niet het zelfde resultaat.
                      Dit zullen we waarschijnlijk ook moeten doen als we een oplossing vinden voor het index-probleem, maar ik hoop dat dit eenmalig is.
                      Verantwoordelijk voor de index is bestandje INDEX-WP.INC

                      Groetjes,
                      Joanne

                      Message 10 of 20 , Feb 16, 2013

                        Ja, PRO-GEN is genealogie à la carte en je kan naar hartenlust extra velden
                        creëren. Je moet dan wel de vtx-taal onder de knie hebben om die extra
                        velden in de diverse teksten te laten afdrukken. Meestal geen eenvoudige
                        klus en niet voor iedereen haalbaar. De extra velden in lijsten afdrukken is
                        relatief eenvoudig.

                        Daarom opteer ik alles te schrijven in de standaard velden zoals Paul
                        Decleck het al eerder aangaf.

                        1) de achternaam uit de doop/geboorteakte in het veld Achternaam en alle
                        varianten uit andere bronnen keurig gescheiden door komma's in het veld
                        Alias

                        2) naar analogie vul ik het veld Voornaam met de officiële naam uit
                        doop/geboorteakte en alle andere varianten uit andere bronnen schrijf ik in
                        het veld Roepnaam

                        PG geeft dit weer in een keurige en verzorgde oplossing.

                        Enkele voorbeelden:

                        Joanna (Barbara (1679)) Ab Intbrouck (Van Intbrouck, Entbrouckx)

                        Maria Margaretha Balduweyns (Balleweyns, Baldewijns)

                        Maria Lucia Bollis (Bollen)

                        Maria Christina (Christine) de Bellefroid (Bellfroid, Belfroid)

                        Nicolaus Franciscus Ludovicus (Nicolas) De Vocht (De Vooght)

                        Guillielmus Josephus (Willem) Leburton (Burton)

                        Aegidius Arnoldus (Arnol) Tackoen (Tackoens)

                        Voor gewettigde kinderen wordt het:

                        Maria Ida (Ida) Bleus (Cornitensis)

                        Joanna Margaretha (Margaretha) Desteg (Polus)

                        Antoon Jozef (Antoon) Petry (Beeken)

                        Margaretha Françoise (Francine) Pexsters (Missotten)

                        De naam van wettiging staat in het veld Achternaam, want zo zijn ze voor de
                        rest van hun leven gekend. Hun geb.naam schrijf ik in het veld Alias.

                        Bij de afdrukopties kan je ook opteren voor “Roepnaam accentueren indien
                        aanwezig in de voornaam ? J”. Dan valt meestal 1 reeks haakjes weg.

                        Maria Ida Bleus (Cornitensis)

                        Joanna Margaretha Desteg (Polus)

                        Antoon Jozef Petry (Beeken)

                        Margaretha Françoise (Francine) Pexsters (Missotten)

                        Met vriendelijke groet,

                        Ivo

                        http://www.pro-gen.be

                        Van: <mailto:pro-gen@yahoogroups.com> pro-gen@yahoogroups.com [

[...]

                        Individual Email | Traditional

                        (Yahoo! ID required)

                        <mailto:pro-gen-digest@yahoogroups.com> pro-gen-digest@yahoogroups.com

                        <mailto:pro-gen-fullfeatured@yahoogroups.com>
                        pro-gen-fullfeatured@yahoogroups.com

                        <http://docs.yahoo.com/info/terms/> http://docs.yahoo.com/info/terms/

                        Message 11 of 20 , Feb 16, 2013
                          Beste allemaal,

                          Om de mail niet te lang te laten worden quote ik alleen Ivo’s laatste bericht. De rest is on line na te lezen op onze Yahoo!-site.

                          In grote lijnen ben ik het met Ivo eens. Alleen zit er mijns inziens verschil tussen een ‘roepnaam’ en een variant van de voornaam. De optie ‘roepnaam accentueren’ vind ik een onding en gebruik ik niet. Het is – vind ik -- voldoende als de roepnaam tussen haakjes achter de voornaam wordt vermeld. Maar voor de voorstander van accentueren: hoe maak je verschil tussen geen roepnaam / wel roepnaam / roepnaam met andere voornaamvarianten / alleen voornaamvarianten?

                          Dit brengt mij op de wenselijkheid om al deze naamsvarianten ook op te nemen in de index van de RTF-tekstuitvoer (Word, WP) en eventueel HTML/CSS-uitvoer. Technisch moet dat volgens mij wel mogelijk zijn, maar dan moet er eenduidigheid zijn wat betreft het invullen van de diverse velden. Ook het patroniem komt hier om de hoek kijken, omdat bij het ontbreken van een achternaam PRO-GEN het patroniem hanteert als achternaam (klopt dit overal?). Is dit laatste overigens wenselijk? Is het instelbaar (weet ik even niet)?

                          Kan de door Ivo beschreven wijze van invoer worden aangehouden? Graag feed back.

                          Met vriendelijke groeten,
                          Don Arnoldus