patroniem in kleine letters?

  • hannie.stap
    Message 1 of 12 , Feb 5, 2013
      Beste groepsleden,

      Weet iemand een oplossing voor het volgende?
      Ik heb rond en voor 1811 veel te maken met mensen die in aktes alleen genoemd worden met voornaam en patroniem.
      In uitvoer (bv kwartierstaat) wordt deze patroniem getoond alsof het een familienaam is, dus ook helemaal in hoofdletters.
      Is het mogelijk om een patroniem altijd getoond te krijgen als voornaam, dus in kleine letters, terwijl een achternaam wel helemaal in hoofdletters getoond wordt?
      Ik wil graag dat het duidelijk is dat het om een patroniem gaat en niet om een familienaam.

      Alvast bedankt!
      Hannie Stap
      Message 2 of 12 , Feb 5, 2013
        Hallo Hannie,

        Weet je zeker dat je een patroniem altijd consequent invult in het veld ‘Patroniem’? Want als je het invult in het veld ‘Achternaam’ kan PRO-GEN natuurlijk nooit onderscheid maken.

        Als je het juist invult, geef dan eens aan om welke specifieke uitvoer het gaat, want ‘kwartierstaat’ geeft alleen het type uitvoer aan. Bij mij worden bij een kwartierstaat in tekstuitvoer de patroniemen keurig in onderkast letters weergegeven. Alleen het ‘naamgedeelte’ van de achternaam staat in kapitaal. Bij een achternaam met voorvoegsels worden dus de voorvoegsels ook in onderkast afgedrukt, op voorwaarde dat het voorvoegsel in de voorvoegsel-lijst is opgenomen en als zodanig door PRO-GEN kan worden herkend.

        Met vriendelijke groeten,
        Don Arnoldus, helpdesk PGGG

        Message 3 of 12 , Feb 5, 2013
          Dag Don,

          Ja, ik vul mijn patroniem consequent in, in het veld 'patroniem', daar kun je van uit gaan.
          Verder gaat het mij speciaal om het type kwartierstaat, soort PDF Cirkeldiagram, maar na een korte test zie ik, dat het grafisch schema en de lijstuitvoer het zelfde probleem geven.
          Alleen de tekstuitvoer toont zowel de patroniem als de familienaam. Hier blijft de patroniem in kleine letters geschreven, ook als er geen familienaam bekend is. Zo wil ik het dus graag zien!

          Mijn test geeft het volgende aan:
          1 - Wanneer zowel voornaam, patroniem als achternaam is ingevuld, krijg ik in bovenstaande gevallen als uitvoer: Voornaam ACHTERNAAM (of Voornaam voorvoegsel ACHTERNAAM) patroniem is hier dus in de uitvoer onzichtbaar
          2 - Wanneer alleen voornaam en patroniem zijn ingevuld (veld Achternaam is leeg), zie ik in bovenstaande gevallen: Voornaam PATRONIEM, terwijl ik graag Voornaam Patroniem zou willen hebben.

          Met vriendelijke groet
          Hannie

          Message 4 of 12 , Feb 5, 2013
            Dag Hannie,

            Op de invulling van de PDF-kwartierstaat hebben we als gebruiker geen invloed. Dat moet van de makers komen, die via een exe-bestand de hele kwartierstaat opbouwen.
            Ik kan mij herinneren dat ik de toevoeging van patroniemen al eens bij Johan Mulder aan de orde heb gesteld. Zijn argument om het niet toe te voegen: ‘te weinig ruimte’.

            De lijstuitvoer en de grafische schema’s zijn volgens mij inhoudelijk wel aan te passen. Geef maar eens een voorbeeld van een lijstuitvoer, waarbij je je wensen mist. Dan kan ik eens kijken wat er mogelijk is. Ook hier geldt overigens, dat het allemaal wel moet passen. Zelf werk ik om de patroniemen te kunnen zien met een lijst PER-PATR.LST, maar wellicht heb ik die lijst zelf gemaakt. Het patroniem staat daarin in een afzonderlijke kolom.

            Vr.gr.
            Don Arnoldus, helpdesk PGGG

            --- In mailto:pro-gen%40yahoogroups.com, "Don Arnoldus" wrote:

> [...]
            >
            > Als je het juist invult, geef dan eens aan om welke specifieke uitvoer het gaat, want ‘kwartierstaat’ geeft alleen het type uitvoer aan. Bij mij worden bij een kwartierstaat in tekstuitvoer de patroniemen keurig in onderkast letters weergegeven. Alleen het ‘naamgedeelte’ van de achternaam staat in kapitaal. Bij een achternaam met voorvoegsels worden dus de voorvoegsels ook in onderkast afgedrukt, op voorwaarde dat het voorvoegsel in de voorvoegsel-lijst is opgenomen en als zodanig door PRO-GEN kan worden herkend.

          • Cor Wildenberg
            Message 5 of 12 , Feb 5, 2013
              Hallo Don (en Hannie),

              Ik hanteer de volgende regel

              Achternaam bekend, dan achternaam in veld achternaam

              Wordt in de documenten ook een patroniem gebruikt dan zet ik dat in het veld “patroniem“.

              Is er geen achternaam maar wel een patroniem dan zet ik dat patroniem in het veld “achternaam”.

              Het komt toch heel vaak voor dat er helemaal geen achternaam is dus dan ben je, naar mijn mening, verplicht om het patroniem als achternaam te hanteren.

              Ik denk dat ik dan niet in de problemen kom, want als je in het veld achternaam niets invult dan krijg je bij de uitvoeren alleen maar een voornaam, ja toch?? Lijkt mij ook niet zinvol.

              Ik vind het goed dat de achternaam in hoofdletters verschijnt, voor patroniemen hoeft dat voor mij niet.

              De lijst per-Patr.lst zou ik wel eens in het gebruik willen zien, lijkt me in een aantal gevallen toch wel nuttig.

              Nu moet je record aanklikken om het eventuele aanwezige patroniem te zien.

              Groeten

              Cor Wildenberg

              Message 6 of 12 , Feb 5, 2013
                Beste Cor,

                Je kunt dit bestand downloaden en in de map ../PG30/NL/OUTPUT plaatsen.

                Daarna PRO-GEN starten >> Hoofdmenu >> WIjzigen gegevens personen >> [O]pties >> Andere lijstindeling kiezen
                Druk dan op <Insert>. Er ontstaat een lege regel in de lijst.
                Druk dan op <F1>. Het deelscherm ‘gegevens van lijstdefinities’ verschijnt.
                Vul achter ...\OUTPUT\ de bestandsnaam van de nieuwe lijst in. Er staan dan ...\OUTPUT\PER-PATR.LST
                Vul als omschrijving in: ‘Overzicht personen met patroniem, geb.datum en –plaats’.
                Sluit af met <Enter> en bevestig ‘Mag dit opgeslagen worden?’ met <J>.
                Vervolgens is de nieuwe lijst als optie te gebruiken als persoonslijst. Ook kan hij worden gebruikt als uit te printen lijst.

                Succes ermee!

                Met vriendelijke groeten,
                Don Arnoldus, helpdesk PGGG

                PS:
                Op dezelfde manier kunnen tal van andere zaken uit de velden zichtbaar worden gemaakt.

                Message 7 of 12 , Feb 5, 2013
                  Ik zie dat bepaalde delen in mijn bericht zijn weggevallen, dus nogmaals...

[...]

                  Sluit af met [Enter] en bevestig ‘Mag dit opgeslagen worden?’ met [J]a.
[...]

                  Druk dan op . Er ontstaat een lege regel in de lijst.
                  Druk dan op . Het deelscherm ‘gegevens van lijstdefinities’ verschijnt.
                  Vul achter ...\OUTPUT\ de bestandsnaam van de nieuwe lijst in. Er staan dan ...\OUTPUT\PER-PATR.LST
                  Vul als omschrijving in: ‘Overzicht personen met patroniem, geb.datum en –plaats’.
                  Sluit af met en bevestig ‘Mag dit opgeslagen worden?’ met .

                  Message 8 of 12 , Feb 6, 2013
                    Don,

                    Het werkt prima bedankt, weer een extra mogelijkheid van Pro-gen..

                    Message 9 of 12 , Feb 7, 2013
                      Hallo Cor,

                      Fijn dat het werkt. De mogelijkheid om lijsten aan te passen zit al jaaaaaren ingebakken in PRO-GEN. Zie de (nieuwste) gebruikershandleiding par. 8.22.1 (blz. 83) en par. 8.22.2 (blz. 85). Als je verder leest vanaf blz. 85 zie je dat er nog veel meer aan eigen wensen kan worden aangepast.

                      Succes ermee!

                      Don Arnoldus, helpdesk PGGG

                      Message 10 of 12 , Feb 9, 2013
                        Hallo Don,

                        Bedankt voor de info.

                        Nu nog een vraagje. Als ik mijn bestand van 80.000 personen laat controleren op fouten: onjuiste datumvolgorde, dan krijg ik vaak de opmerking: moeder ouder dan 45 jaar. Kan ik dat getal aanpassen naar bijvoorbeeld 50, dan wordt mijn lijst wat korter. Ik heb schijnbaar nog veel vrouwen die met 46 of 47 nog een kind krijgen. Ook het feit: vader ouder dan 60 jaar komt veel voor, maar ik heb een aantal heren, die laten met een jong bloempje trouwen en dan komt het er toch van, dat ze nog vader worden.

                        Kan ik ook controle regels laten vervallen?

                        Ik zou er best mee geholpen zijn als ik die controle wat zou kunnen aanpassen, ik krijg nu tig a viertjes met fouten.

                        Bedankt en beste groeten

                        Cor Wildenberg

                        Message 11 of 12 , Feb 10, 2013
                          Op 9-2-2013 13:15, Cor Wildenberg schreef:
> [...]
                          >
                          > Ik zou er best mee geholpen zijn als ik die controle wat zou kunnen
                          > aanpassen, ik krijg nu tig a viertjes met fouten.

                          Hallo Cor,

                          Ik heb de titel van dit antwoord maar wat aangepast, zodat het meer de
                          lading dekt.

                          De grenswaarden voor die controle staan in het bestand
                          C:\PG30\NL\PG-CHECK.TXT
                          op regel nrs. 400 t/m 407.
                          In de teksten die als melding gegeven worden (regels na nr. 800) staan
                          her en der die grenswaarden ook genoemd.

                          Deze regels kan je eventueel gaan aanpassen, maar houdt er rekening mee
                          dat bij een nieuwe versie je wijzigingen weer overschreven kunnen
                          worden. Bewaar dus ergens een notitie van wat je in dit bestand hebt
                          aangepast.

                        • Cor Wildenberg
                          Message 12 of 12 , Feb 10, 2013
                            Helmond, 11 februari 2013,