conversie naar gedcom van speciale letters

  • a_de_haan
    Message 1 of 3 , May 8, 2012
      Wanneer ik van een Pro-Gen bestand een gedcom aanmaak, worden speciale letters verminkt.

      Het gaat om letters met eemn accent grave, trema en dergelijke, zoals é, è, ï en dergelijke.

      Zo wordt Björn onbedoeld verbouwd tot "Bjèorn"

      Wie weet raad?

      Vriendelijke groet,
      Arend de Haan
      http://www.famielje.nl/tng/
    • Dinant Scholte in 't Hoff
      Message 2 of 3 , May 8, 2012
        Beste Arend,

        Met verminkt bedoelt u waarschijnlijk als u in het GEDCOM bestand kijkt
        met kladblok o.i.d.?

        Standaard wordt in GEDCOM de karakterset ANSEL gebruikt.
        Hier kan van worden afgeweken door in de header van het GEDCOM bestand
        aan te geven welke tekenset er moet worden gebruikt.
        De meeste Windowsprogramma's gebruiken ANSI als tekenset. In het GEDCOM
        zie je dan onder 0 HEAD een regel 1 CHAR ANSI staan.
        Dus de vraag die ik aan u kan stellen: Wat staat er in de header van het
        GEDCOM bestand achter de regel 1 CHAR?
        In PRO-GEN kun je ook kiezen welke tekenset er moet worden gebruikt. In
        het menu "GEDCOM uitvoeropties" kun je kiezen voor "Geavanceerde
        opties". Hier komen 2 regels voor die bepalen welke tekenset er wordt
        gebruikt, te weten:
        ANSEL i.p.v. ASCII karakterset (J/N)
        ANSI i.p.v. ASCII karakterset (J/N)
        De eerste optie heeft een hogere prioriteit dan de tweede. Dus kies je
        JA bij de eerste optie dan wordt ANSEL gebruikt.
        NEE + JA levert ANSI op, en NEE+NEE ASCII.
        In de gebruikershandleiding op pag 77 staat hier meer over de
        geavanceerde opties.

        Met vriendelijke groet,
        Dinant Scholte in 't Hoff

        Op 8-5-2012 9:43, a_de_haan schreef:

> [...]
        > é, è, ï en dergelijke.
        >
        > Zo wordt Björn onbedoeld verbouwd tot "Bjèorn"

      • Arend de Haan
        Message 3 of 3 , May 9, 2012
          Bedankt Dinant,

          Dankzij jouw aanwijzingen is het me gelukt om "goede" gedcoms te maken!

          Nu moet ik ze nog even goed zien te importeren in The Next Generation, maar
          dat is mijn probleem ;-)

          Vriendelijke groet,
          Arend de Haan

          http://www.famielje.nl/tng/