Index op familienaam met aantallen erachter

  • Evelien van Ruitenbeek
    Message 1 of 4 , May 2, 2001
      In PRO-GEN kun je via uitvoer persoonsgegevens een index op achternaam
      (index op één veld) maken. In de lijst krijg je dan b.v. het volgende te
      zien:

      Naam: Aantal Persoonsnummer

      van Ruitenbeek 2 12543
      Ruitenbeek 5 56789

      Enkele maanden geleden wilde ik op mijn homepage een overzicht van alle
      familienamen in mijn bestand en hoeveel personen daarvan zijn.
      Volgens mij komt bij de index van PRO-GEN altijd het persoonsnummer erachter
      en dat wilde ik dus niet. Met de tekstverwerker heb ik dus zitten fröbelen,
      maar dat kost veel tijd.

      Op deze manier staan deze gegevens nu op mijn homepage:

      RUITENBEEK, van (2), RUITENBEEK (5) etc.

      Mijn vraag is nu: heb ik iets over het hoofd gezien bij PRO-GEN, of moet er
      hiervoor een VTX gemaakt worden?

      Ben benieuwd of hier een eenvoudige oplossing voor is.

      Evelien van Ruitenbeek
    • nelis@nlr.nl
      Message 2 of 4 , May 2, 2001
        Evelien,

> [...]
        >
        > RUITENBEEK, van (2), RUITENBEEK (5) etc.
        >
        > Mijn vraag is nu: heb ik iets over het hoofd gezien bij PRO-GEN, of moet er
        Of je iets over het hoofd ziet weet ik zo niet, maar het is niet al te
        moeilijk om daar een VTX programma voor te schrijven. Sorteer de
        (geselecteerde) personen, en maak dan de uitvoer. Ik zal binnenkort
        eens een opzetje maken.

        Met vriendelijke groet,
        Wim Nelis.
        --
        W.J.M. Nelis (Informatics Division, Computing Services, Datacomms, IC-NOP)
        National Aerospace Laboratory (NLR) Email: nelis@...
        Message 3 of 4 , May 4, 2001
          Evelien van Ruitenbeek wrote:

> [...]
          > hiervoor een VTX gemaakt worden?
          >
          > Ben benieuwd of hier een eenvoudige oplossing voor is.

          Hallo Evelien,

          Uiteraard zou het via een nieuwe VTX kunnen, maar je zou het ook
          eens via "Histogram op één veld" kunnen proberen.
          Bij het uitvoeren naar schijf krijg je het menu "opgeslagen
          instellingen".
          Zet het balkje op "Histogram op achternaam" en druk op INSERT.
          Vul dan het menu "Afdruk opties" als volgt in:

          +------------------------- Afdruk opties -------------------------+
          ¦ ¦
          ¦ Koptekst afdrukken ? : N ¦
          ¦ ¦
          ¦ ¦
          ¦ Bestandsnaam en datum afdrukken ? : N ¦
          ¦ Selectie-, sorteervoorwaarden afdrukken ? : N ¦
          ¦ Maximum schaalwaarde ? (1=50, 2=100, enz.) : 1 ¦
          ¦ Breedte eerste kolom ? : 25 ¦
          ¦ Lege velden afdrukken ? : N ¦
          ¦ Aantallen afdrukken ? : N ¦
          ¦ Uitvoer scheiden met komma's (t.b.v. spreadsheet) ? : J ¦
          ¦ ¦
          ¦ Histogram op één zelf te kiezen expressie ? : J ¦
          ¦ Uitkomst expressie behandelen als getal ? : N ¦
          ¦ ¦
          ¦-----------------------------------------------------------------¦
          ¦ Invoer akkoord ¦
          +-----------------------------------------------------------------+

          Na "Invoer akkoord" kan je de standaard keuzes volgen en deze
          instelling een eigen naam geven.
          Nadeel van deze oplossing is dat alle namen onder elkaar komen en
          dat er aanhalingstekens rond de namen staan (het was bedoeld om
          in te lezen in een spreadsheet).
          Echter met wat handige zoek-en-vervang acties in WP kom je een heel
          eind.

        • Evelien van Ruitenbeek
          Message 4 of 4 , May 4, 2001
            Dag Johan,

            Deze tip werkt perfect!!
            Alleen kreeg ik geen getallen, maar ik had exact de instellingen overgenomen
            en kwam erachter dat ik een "J" had moeten ingeven.
            Ik weet dat er mensen zijn die deze mogelijkheid ook zochten, dus hieronder
            mijn werkwijze in WP (met Word kan dat uiteraard ook)

            - Vervang de aanhalingstakens door <niets>
            - Vervang de komma's door een spatie en een (
            - Vervang code [Hrt] door een ) een komma en een spatie

            Bij wegschrijven ziet het bestand er zo uit:

            "van der Aa",2
            "Aa",1
            "Aalbersberg",2
            "Aalberts",10
            "Aalbertsen",3

            Na zoek en vervan zo:

            van der Aa (2), Aa (1), Aalbersberg (2), Aalberts (10), Aalbertsen (3),

            Voor Wim Nelis: Een VTX hiervoor zou natuurlijk mooi zijn, maar zo is het
            ook makkelijk.
            Maar als je je verveelt..:-)

            Bedankt Johan!

            Yahoo! Groups Sponsor