Nogmaals overbrengen Pro-Gen naar nieuwe PC (32-bits)

  • boerdammers
    Message 1 of 5 , Jan 15, 2012
      Door omstandigheden de hobby een tijdlang op een laag pitje gehad, vandaar de wat late reactie. Bij het vluchtig even doorbladeren kwam ik een vorig topic tegen met dit onderwerp (begin december 2010).
      Omdat de persoon die toen de vraag stelde hoogstwaarschijnlijk allang alles voor elkaar heeft, heb ik voor deze reactie een nieuw bericht geplaatst.

      Bij de overigens correcte aanbevolen handelingen stond ook het advies van Don Arnoldus om in geen geval het hele bestand PG te kopiëren en te plakken op de nieuwe PC. Daar heb ik echter positievere ervaringen mee.

      Ik heb inmiddels verschillende keren een nieuwe PC gehad en altijd zonder een enkel probleem die methode wel gevolgd. Ik meende, vrij veel ervaring met dat register hebbende, dit ook zondermeer te kunnen doen, omdat Pro-gen een Dos-programma is en dat daardoor geen wezenlijke dingen ervan in het Windows register staan. Elke keer weer liep het als een trein.
      Let wel, dit gaat over de 32-bits versie van Windows, het mag bekend zijn dat 64 bit een ander verhaal is. Niet vanwege het register overigens.

      Uiteraard kan ik dit niet meer op deze manier doen als ooit nog eens de Windows-versie verschijnt. Maar dan voor dan.

      Met vriendelijke groet,
      Jan de Boer
      Message 2 of 5 , Jan 15, 2012
        Dag Jan,

        Bij de laatste update-versies van PRO-GEN wordt er wel degelijk het nodige in het register geschreven. Het installatie-programma en sommige andere routines zijn in feite geen DOS-programma’s meer maar wel degelijk Windows-georiënteerd. Mijn advies om de installatie op een nieuwe computer volgens ‘het boekje’ te doen, blijft dan ook van kracht. Wel kun je na installatie sommige hulpbestanden (type CAT) vervangen, maar dan moet je wel weten wat je doet.

        Het installeren van de genealogische gegevensbestanden blijft het eenvoudigste via de backup- en restore-routines die in PRO-GEN zitten, omdat dat de lijst met databestanden automatisch wordt bijgewerkt. Handmatig doen is natuurlijk mogelijk, maar dan moet je ook andere bestanden inhoudelijk bijwerken.

        Voor de 64-bits W7 versie komt binnenkort update 20 uit waarbij DOSBox niet meer gebruikt hoeft te worden.

        Met vriendelijke groeten,
        Don Arnoldus, helpdesk PGGG

        Message 3 of 5 , Jan 16, 2012
          --- In pro-gen@yahoogroups.com, "Don Arnoldus" <don@...> wrote:

> [...]
          >
          >Knip ...........
          >
          > Voor de 64-bits W7 versie komt binnenkort update 20 uit waarbij DOSBox niet meer gebruikt hoeft te worden.

          Dag Don,

          Bedankt Don,

          Mijn ervaringen hiermee dateren al weer van een aantal jaren geleden. Toen klopte dit nog, nu blijkbaar niet meer. Het begint geleidelijk dus steeds meer te lijken op een Windows-programma :). Nu de echte nog.
          Maar waar ik heel blij mee ben, is dat die vermaledijde DOSBox bij de volgende update niet meer nodig is. Deze werkt op zich uitstekend, maar bevat toch wel een paar niet nader te noemen lastige beperkingen.

          Met vriendelijke groet,
          Jan de Boer
        • bmwjoske
          Message 4 of 5 , Jan 22, 2012
            Hallo Don,
            dit forum al enkele jaren volgend ben ik van mening dat jij best wel veel weet van wat er komen gaat. Pro-gen is voor mij nog altijd het programma. maar dosbox is erg traag onder linux en via en een virtual xp systeem heeft weer andere nadelen. Daarom mijn vraag met update 20 in voorzien. Is het nu zo dat pro-gen onder wine gedraaid kan worden of moeten we nog verder wachten op pro-gen voor windows??
            groeten Jos Reintjens

            p.s.Ik weet dat ik vaker deze kant op vraag maar dit is belangrijk voor mij. Daarom dus. Ik programmer zelf ook daarom begrijp ik ook waarom het zo lang duurt voordat pro-gen voor windows uitkomt. (ik heb zelf al pogingen gewaagd maar deze voldoen niet (tijdgebrek en kennis))
            toch blijf ikafwachten.
            Message 5 of 5 , Jan 23, 2012
              Beste Jos,

              PRO-GEN kan nu ook al onder Windows 7 draaien, alleen is met de huidige versie (3.0b-p19) DOSBox vereist bij 64-bits machines. Met de op komst zijnde update 20 (en vraag me niet wanneer die update komt) is de interventie van DOSBos niet meer nodig. PRO-GEN zal dan compleet hergeprogrammeerd zijn, maar goeddeels hetzelfde werken (andere exe-bestanden).

              Het programmeren van PRO-GEN for Windows, dus met een gebruikersinterface die daarbij past, is vooralsnog een ander verhaal. Dat project wordt voortgezet zodra update 20 is verschenen en daar geen verdere problemen mee worden ervaren. Doel van de makers is PRO-GEN draaiend te houden op de meest moderne Windows-machines.

              Mijn kennis over dit soort ontwikkelingen is slechts gebaseerd op hetgeen ik van de makers heb opgevangen tijdens diverse evenementen. Zelf heb ik er geen bijzondere ervaringen of bemoeienis mee. Je constatering over mijn kennis van zaken is dus een beetje overdreven, maar ik voel me gevleid.

              Met vriendelijke groeten,
              Don Arnoldus, helpdesk PGGG