Speciale tekens inlezen

  • Rob Hubert
    Message 1 of 3 , Jan 3, 2012
      Beste lijstgenoten,

      Ik kreeg van iemand een txt bestand welke in kan inlezen in Pro-Gen. Het enige probleem is dat de letters met é , ö è , niet overgenomen wordt door Pro-Gen. Is hier eventueel een oplossing voor, zonder dat ik 6000 namen moet controleren? Als het niet anders kan, dan zal het wel "moeten", maar liever niet.

      Met vriendelijke groet,

      Rob Hubert
      Haarlem

      Doet genealogisch onderzoek naar:
      Aberson, van Brederode, Heijboer, Hubert, Ripperda,
      Schuwer, Teding van Berkhout, Westerbeek van Eerten, Witterick.

      Genealogie
      http://www.genealogie-hubert-schuwer.nl

      DTB en Burgerlijke Stand
      http://www.burgerlijke-stand.eu

      Haarlem in prentbriefkaarten
      http://www.haarleminprentbriefkaarten.nl

    • Paul De Clerck
      Message 2 of 3 , Jan 3, 2012
        Beste Rob,

        Ik weet niet precies wat u bedoelt met een txt bestand, maar heb het vermoeden dat het niet om een WORD-bestand gaat.
        Als dit txt bestand een DOS bestand is (code 437 zoals in Pro-Gen), dan komen de accentletters en tekens niet overeen met de code (850 bijvoorbeeld) van Windows.
        Heb je dat bestand in Winword geopend dan is dat wellicht omgezet.
        Wat je dan moet doen is het uit Windows weer opslaan als een tekstbestand met de code van DOS.

        Bijvoorbeeld: Thérèse en Véronique Gröver
        opgeslagen uit Windows in DOS formaat, geeft als je het opent als zou het Windows formaat zijn
        Th‚rŠse en V‚ronique Gr”ver

        Omgekeerd, als ik die tekst opsla als Windows en dan wil openen als zou het DOS zijn dan bekom ik

        ThΘrΦse en VΘronique Gr÷ver

        Het laatste is wellicht wat je bekomt in PRO-GEN vanaf een Windowsbestand.
        Oplossing is dan eerst opslaan als DOS-bestand.

        In WinWord 2007 gaat dat als volgt:

        Kies in het menu “Opslaan als” en daarin “Andere indelingen”

        Kies onderaan voor “Tekst zonder opmaak” en dan “Opslaan”

        Je komt dan in een scherm waarin je bovenaan kan kiezen tussen

        O Windows(Standaard) O MS DOS O Andere codering

        Kies het middelste cirkeltje

        en dan OK

        Met genealogische groet,
        Paul De Clerck
        VVF-lid 395
        pdeclerck(ad)scarlet.be

        Message 3 of 3 , Jan 3, 2012
          Beste Paul,

          Hartelijk dank voor je uitleg en het was niet echt goed omschreven het txt
          bestand. Ik bedoelde een ASCII bestand. Ik heb hem wel als Centraal Europees
          DOS ingelezen, maar verkeerd weggeschreven. Nu ik gedaan heb wat je schreef
          is het zonder problemen gelukt. Ik kan weer verder.

          Nogmaals mijn dank voor de heldere uitleg.