nakomelingen als in een genealogie

  • Arend de Haan
    Message 1 of 3 , Jul 17, 2000
      Wie weet of er een functie is binnen PG (of als add-on) die uitgaande
      van een "stamvader" met familienaam X, in staat stelt een selectie te
      maken van zijn nakomelingen, voorzover ze ook deel zouden uitmaken
      van de Genealogie X?
      In de persoonslijst kun je via L (select) R (relaties) wel
      nakomelingen kiezen, evt. + partners en schoonouders, maar het
      resultaat is een selectie met de personen die in een parenteel zouden
      voorkomen, dus ook de kinderen (van de kinderen, ...) van de dochters
      familienaam X.

      Ik ben benieuwd !

      Groetjes uit Garderen,
      Arend de Haan
    • Arend de Haan

        Message 3 of 3 , Aug 16, 2000
          Arend de Haan schreef:

> [...]
          > resultaat is een selectie met de personen die in een parenteel zouden
          > voorkomen, dus ook de kinderen (van de kinderen, ...) van de dochters

          Beste Arend,

          Hier een antwoord op een vraag van alweer een tijdje geleden.

          De mogelijkheid die je in je vraag schetst, is inderdaad standaard aanwezig in
          PRO-GEN. Tenminste... als ik je goed begrijp. Wat moet je doen?
          Ga eerst naar de persoon die je bedoelt met de 'stamvader met familienaam X'.
          Maak uitgaande van deze persoon een genealogie met de door jou gewenste
          'generatie-diepte'. Kies in het menu 'Instellingen' voor 'Standaard
          parenteel/genealogie uitvoer'. Maak een uitvoer naar beeldscherm via fileviewer.
          Verlaat de uitvoer die op het beeldscherm verschijnt, met ESC.
          Druk nogmaals op ESC en tenslotte op ENTER. Je zit dan weer in het hoofdmenu.

          Ga dan met 'Wijzigen gegevens personen' naar de persoonslijst. Kies de l van
          selecteer en...
          onderaan het menu is een selectiemogelijkheid toegevoegd, namelijk 'personen in
          de genealogie van...'. Kies daarvoor en beoordeel of dit je bedoeling was.

          Er is nog een truc om zo'n selectie nog meer aan je wensen te laten voldoen,
          maar die truc houd je van me tegoed. Laat me eerst eens weten wat je ervaringen
          zijn met deze tip.

          Succes ermee!

          Don Arnoldus
          Helpdesk PRO-GEN Gebruikersgroep

          P.S.: De selectie maak je ongedaan met de toets INSERT.