RE: [pro-gen] gedcom uitvoer

  • H04
    Message 1 of 8 , Dec 22, 2011
      Hallo Don,

      De reden is de volgende.

      Ik wil delen van mijn gegevens publiceren op Genealogie Online.

      Daar moet een gedcom worden aangeleverd. Ik wil echter een aantal velden niet gepubliceerd hebben (o.a. adres/klad/info/eigen gemaakte velden), vandaar dat ik die wil uitsluiten van de gedcom export. Dat is handiger dan al die gegevens later schonen.

      Het is toch al lastig, want als ik een genealogie en géén parenteel wil exporteren, moet ik er toch al handmatig mee aan de slag. Bij selectie/markering kan ik alleen kiezen voor nakomelingen of bloedverwanten en deze geven beide minimaal een parenteel.

      Groet,

      Hans Omlo

      Message 2 of 8 , Dec 22, 2011
        Dag Hans,

        Als je eerst een genealogie maakt met een uitvoer naar beeldscherm, dan blijft die selectie beschikbaar en is (tijdelijk) toegevoegd in het lijstje ‘Selectie personen’. Daarmee kun je vrij nauwkeurig regelen welke personen in het GEDCOM-bestand moeten worden opgenomen.

        Wat bedoel je met de opmerking ‘...moet ik er toch al handmatig mee aan de slag’?

        Groet,
        Don Arnoldus

        Message 3 of 8 , Dec 28, 2011
          Hallo Hans,

          Ik heb een ander idee ...

          Heb je bij export van GEDCOM het laatste menu "Selecteren persoonsgegevens" niet gezien???, of heb je daar te snel <Enter> gegeven?
          In dat menu kun je met de knop <Del> de velden adres/klad/info en al je eigengemaakte velden "de-selecteren", je neemt dus alleen de velden mee die je WEL wilt hebben. Met <F1> kun je uit dit menu komen.
          Ook voor Relatie-gegevens bestaat zo'n menu.
          Waar? De hoofdtitel van dit menu heet: "GEDCOM uitvoeropties"

          Hoe werkt dit in combinatie met selectie, bijvoorbeeld:
          - Stel je wilt een parenteel + alleen Hoofdgegevens

          (Verkort weergegeven)
          - Ga naar Hoofdmenu
          - Ga naar Parenteel en maak een parenteel naar Scherm
          - Ga naar menu Hulpprogramma's
          - Kies GEDCOM
          export
          - Kies Selecteer (Kies Personen in de parenteel van ....)
          - Maak verder GEDCOM af tot menu "GEDCOM uitvoeropties"
          - Wis de velden die je NIET wilt meenemen
          - Maak GEDCOM verder af
          - Je kunt GEDCOM bekijken in programma Kladblok om resultaat te controleren

          - Als je vaker een GEDCOM moet maken is het handiger een aparte opmaakdefinitie hiervoor te maken met ALLEEN die velden die je in de GEDCOM nodig hebt.
          - Maak dan opnieuw de selectie en kopieer dan het bestand naar een nieuw bestand met deze GEDCOM-opmaakdefinitie (PRO-GEN export)
          - Vanuit dit nieuwe bestand het Gedcombestand aanmaken (GEDCOM export)

          Zoals je ziet niks handmatig en geen macro nodig.

          M.vr.gr.
          Joanne Meulenbelt

          Message 4 of 8 , Dec 29, 2011
            Hallo Hans, Joanne,

            Joanne’s methode werkt wel, tenzij je de gegevens in de database uitbreidt of aanpast. Dat zal dan gebeuren in het ‘moederbestand’, waarna de conversie naar het ‘schaduwbestand’ opnieuw moet gebeuren. Dat zijn toch behoorlijk veel handelingen. Het zou mooi zijn als de instellingen voor de speciale GEDCOM (met uitsluiting van de diverse velden) ergens zouden kunnen worden vastgelegd, bijvoorbeeld in een INI-bestand à la PER.INI. Een macro maken voor die GEDCOM-conversie is ook niet zo eenvoudig. lijkt me (nooit geprobeerd trouwens).

            Zelf ben ik niet zo’n voorstander van verschillende (tijdelijke) databestanden. De kans dat bij onderhoud de verkeerde database wordt gebruikt, is levensgroot aanwezig (Murphy) en voor je ‘t weet wordt het een ratjetoe op de computer. Ik heb daarvan al aardige voorbeelden gezien bij onze gebruikers thuis. E.e.a. is uiteraard afhankelijk van de computervaardigheid van de PRO-GEN-gebruiker.

            Vr.gr.
            Don Arnoldus, helpdesk PGGG

            Message 5 of 8 , Dec 30, 2011
              Hallo Joanne en Don,

              Als de suggestie van Don zou kunnen worden uitgevoerd, zou dat de makkelijkste en mooiste oplossing zijn.

              De bedoeling van het door Joanne voorgestelde is mij wel duidelijk, maar ga ik niet doen. Overigens wel bedankt voor het meedenken.

              Ik heb nu een macro aangemaakt. Dat gaat vrij simpel en werkt goed. Ik heb het maken van de macro gestart op het moment dat ik in de “gedcom-uitvoeropties” ben en op “verder” sta.

              Vervolgens loop ik met de toetsen naar de verschillende opties dé-selecteer hetgeen niet moet worden geëxporteerd. Sluit vervolgens af met een <enter> op de “verder” optie. De cursor staat van op “Aanmaak gedcom bestand gaat nu beginnen. Doorgaan (j/n) J”. Hier wordt het aanmaken van de macro beëindigd.

              Allen even opschrijven/onthouden welke macro-toets hiervoor wordt gebruikt.

              Na gebruik van de macro en het exporteren van de gedcom, maak ik als controle dan d.m.v. de uitgevoerde gedcom een test bestand aan in Pro-Gen. Kan ik meteen zien of de macro juist is uitgevoerd.

              De macro gaat namelijk verkeerd, als deze niet exact op de juiste plaats wordt uitgevoerd.

              M.b.t. Pro-Gen heb ik voor 2012 twee wensen:

              1e dat de suggestie die door Don werd ingebracht wordt verwezenlijkt

              2e dat de privacy-opties die voor uitvoer worden gebruikt, zelf kunnen worden uitgebreid met een mogelijkheid om ook andere, dan de standaard gegevens weg te laten (zoals geboren te en/of een eventuele relatie) of volledige namen en vervangen door bijv. uit deze relatie of dit huwelijk kinderen bekend of xx-kinderen bekend.

              Bedankt voor het meedenken naar een oplossing voor het door mij aangedragen probleem m.b.t. ”gedcom uitvoer”

              Vr.gr.

              Hans Omlo

              Message 6 of 8 , Dec 31, 2011
                Dag Hans,

                Nog even kort reageren op je mailtje van gisteren...

                > Als de suggestie van Don zou kunnen worden uitgevoerd,
                > zou dat de makkelijkste en mooiste oplossing zijn.

                Voor de langere termijn (lees: PG for Windows) staat een aangepaste routine op de wensenlijst inzake de diverse GedCom-conversies. Dit wordt afhankelijk van de gebruikte opmaak-definitie. Immers, daarin wordt bepaald welke velden worden gebruikt en op welke manier die ‘matchen’ met de GedCom-tags. Al met al geen eenvoudige zaak. Overigens blijft de bestaande mogelijkheid van aan- en uitzetten van te converteren velden intact.

                Door de makers van PRO-GEN wordt erkend dat de huidige manier van werken niet de meest ideale is, vooral voor gebruikers met wat minder kennis van het programma. Voor de toekomst mag je dus nog het nodige verwachten op dit gebied. Tot zo lang zal je je moeten behelpen met de macro.

                Fijne jaarwisseling gewenst aan iedereen die meeleest.

                Met vriendelijke groeten,
                Don Arnoldus, helpdesk PGGG