overzetten pro-gen naar nieuwe computer met W7/32

  • C.van Schaik
    Message 1 of 11 , Dec 4, 2011
      Beste mensen,

      Wie kan en wil mij helpen?

      Ik heb een nieuwe computer aangeschaft met Windows 7 - 32 er op. Mijn Progen 3.0b staat op de oude (op een D partitie) met XP sp3.
      Ik heb een externe schijf via USB aangesloten op de XP computer.

      Hoe kan ik het beste Pro-gen met alle daarin verzamelde gegevens naar de W7 computer transporteren?
      C. van Schaik,
      c.vanschaik@...

      Message 2 of 11 , Dec 4, 2011
        Beste heer of mevrouw Van Schaik,

        De beste manier is om PRO-GEN opnieuw te downloaden van de PRO-GEN-site [http://www.pro-gen.nl/nlpatchb.htm%5d (neem de complete versie) en te installeren op uw nieuwe computer. Omdat dat een 32-bits exemplaar is, mag dat geen problemen opleveren. Bij een 64-bits exemplaar moet eerst DOSBox worden geïnstalleerd, zie de aanwijzingen op de PGGG-website [http://www.pggg.nl/index.php?option=com_content&view=article&id=194:pro-gen-op-een-64-bits-besturingssysteem&catid=31:pro-gen-eralia-artikelen&Itemid=54].

        Vervolgens de registratiegegevens invullen waarna de geïnstalleerde versie een goedwerkende complete versie is geworden.

        Dan de backups van de databestanden installeren via de restore-functie van PRO-GEN.

        Mochten er speciale selectie- en sorteerroutines zijn gemaakt op het oude systeem, dan kunnen nog bepaalde oude systeembestanden worden benut. Indien dat het geval is, graag nog even een berichtje.

        Denk er ook om bepaalde hulpprogramma’s, zoals bijv. ChaF, opnieuw te downloaden van de PGGG-site en te installeren. Als u wilt weten welke hulpprogramma’s op het oude systeem waren geïnstalleerd, kijk dan even in de SUPP-map op het oude syusteem naar de LZH-bestanden die daarin voorkomen. Mogelijk zijn dat niet de meest recente versies (dan deze dus downloaden), maar mocht dat wel zo zijn, dan volstaat het kopiëren van deze LZH-bestanden naar de SUPP-map op de nieuwe computer (let er op dat alleen hulpprogramma’s worden overgezet, geen oude updates van PRO-GEN die steeds qua naam beginnen met NL30B...).

        Zijn er ooit bepaalde VTX-routines aangepast, dan wordt het wat ingewikkelder; laat dat dan nog even weten.

        Wat u beslist NIET moet doen is PRO-GEN kopiëren van het oude naar het nieuwe systeem. Dat zal niet werken, omdat bepaalde instellingen in het Windows-register terecht moeten komen en dat gaat alleen bij een compleet nieuwe installatie.

        Succes ermee!

        Met vriendelijke groeten.
        Don Arnoldus, helpdesk PGGG

[...]

        mailto:c.vanschaik%40onsnet.nu

      • C.van Schaik
        Message 3 of 11 , Dec 5, 2011
          Hartelijk bedankt, meneer Arnoldus, ik ben erg blij met uw hulp en zal een dezer dagen uw adviezen opvolgen.

          met vriendelijke groeten,

          Kees van Schaik

          Message 4 of 11 , Dec 5, 2011
            Beste Don,
            nav het antwoord aan C van Schaik, heb ik eindelijk ProGen ook maar eens, naast de instalatie op een oude XP-machine, geinstalleerd op een Win 7-(32-bits)machine. De registratie leverde mij echter hoofdbrekens op:
            1) hoe/waar registreren?
            Uiteindelijk heb ik het na van alles geprobeerd te hebben gevonden: 'ProGen hulpprogramma's', en dan 'Overige', en dan 'Registratie'.
            2) de registratie zelf: ik had het licentienummer en de licentiecode netjes ergens digitaal opgeslagen, maar het blijkt dat je ook je volledige adres moet opgeven. Mijn adresgegevens werkten echter niet. Toen bedacht ik me dat de ProGen-licentie uit een tijd stamt van vóór mijn verhuizing zo'n 10 jaar geleden. Dus de oude adresgegevens maar weer eens bij elkaar gezocht en geprobeerd, en ja toen lukte de registratie wèl !
            Vraag dus nu: hoe kan ik de adresgegevens actualiseren zodat ik die bij een volgende keer wèl kan gebruiken?

            Jan Dolleman

            --- In pro-gen@yahoogroups.com, "Don Arnoldus" <don@...> wrote:

> [...]
            >
            > Wat u beslist NIET moet doen is PRO-GEN kopiëren van het oude naar het nieuwe systeem. Dat zal niet werken, omdat bepaalde instellingen in het Windows-register terecht moeten komen en dat gaat alleen bij een compleet nieuwe installatie.

          • Paul De Clerck
            Message 5 of 11 , Dec 5, 2011
              Heel gewoon, stuur een mailtje naar Johan (support@...) met uw (oude
              en) nieuwe adresgegevens en uw lecentienummer, en hij zal u een nieuwe
              licentiecode bezorgen met de nodige uitleg om die te installeren.

              Met genealogische groet,
              Paul De Clerck
              VVF-lid 395
              PG licentie 401
              pdeclerck(ad)scarlet.be

              Message 6 of 11 , Dec 5, 2011
                OK Paul,

                als dat de enige mogelijkheid is, zal ik dat maar eens doen.

                Jan D.

                Message 7 of 11 , Dec 5, 2011
                  Dag Jan,

                  > ...als dat de enige mogelijkheid is, zal ik dat maar eens doen...

                  Dat is inderdaad de enige mogelijkheid. Het is trouwens in je eigen belang de makers van PRO-GEN op de hoogte te houden van adresveranderingen. Zodoende kunnen zij je op de hoogte houden van nieuwe ontwikkelingen.

                  En als je toch adresveranderingen doorgeeft... doe dat dan ook aan de ledenadministrateur van de PGGG. Dat kan on line via http://www.pggg.nl/index.php?option=com_qcontacts&view=contact&id=25%3Ahans-maring&catid=35%3Aledenadministratie&Itemid=38

                  Met vriendelijke groeten,
                  Don Arnoldus, helpdesk PGGG

                  Message 8 of 11 , Dec 5, 2011
                    Dag Jan,

                    > ...de registratie zelf: ik had het licentienummer en de licentiecode netjes ergens digitaal opgeslagen...

                    Bij iedere PRO-GEN-bezitter staan die registratiegegevens netjes digitaal opgeslagen. Kijk maar in de PG30-map, het bestand PRO-GEN.USR. Dit bestand is te openen met elke ASCII-editor, zoals Kladblok. Maar ja, dat is maar een weet...

                    Met vriendelijke groeten,
                    Don Arnoldus, helpdesk PGGG

                    Message 9 of 11 , Dec 5, 2011
                      Don,
                      mbv deze tip kwam ik er achter dat ik vele jaren geleden al een nieuwe licentiecode had gekregen, alleen had ik deze dus kennelijk nog niet opgenomen in mijn password-bestand.
                      Kortom, probleem opgelost, ook de bestanden overzetten is na enige mislukte pogingen gelukt (dat krijg je als je jaren niets veranderd aan de installatie van PG.
                      Wel nog een geheel ander probleem(pje): aan het einde van de installatie kreeg ik een foutmelding mbt het bestand PGCOURBD.TTF (kon niet geinstalleerd worden in C:\WINDOWS\Fonts). Het staat er nu dus ook inderdaad niet in. Wat voor probleem kan ik hiermee krijgen? NB: zal wel een kwestie van rechten zijn geweest (PG niet als Administrator uitgevoerd).

                      Jan D.

                      Message 10 of 11 , Dec 5, 2011
                        Op 5-12-2011 20:00, dolleman01 schreef:
> [...]
                        > een kwestie van rechten zijn geweest (PG niet als Administrator uitgevoerd).

                        Hallo Jan,

                        Deze melding komt af en toe voor bij installeren. Blijkbaar houdt
                        Windows dat TTF bestand bezet waardoor het niet vervangen kan worden.

                        U kunt nu het beste de PC een keer opnieuw opstarten en dan als eerste
                        die update installeren. Dan moet het wel goed gaan.

                      • dolleman01
                        Message 11 of 11 , Dec 6, 2011
                          Johan,
                          bedankt voor je reactie. Het ging weliswaar niet om een update (ik had de nieuwste (demo-)versie incl. update 19 geinstalleerd), maar na opnieuw opstarten en de installatie nog maar eens overdoen kwam er geen foutmelding en bleek bij de fonts ook PGCourier New te staan. Ik neem tenminste aan dat het om dit font gaat. De licentie en de al geinstalleerde bestanden werden gewoon overgenomen, dus ik kon direct verder.

                          Jan D.